Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Adaptive High Beam ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Sinds adaptive high beam zit de verlichting van tegemoetkomende Tesla’s regelmatig tegen het irritante aan. Niet verblindend, wel meer ledlicht in m’n snufferd dan prettig is.

Ik sein niet want dan denken ze dat ik jaloers ben met m’n te oude 3 😉.
Komt het niet doordat je weet over deze feature en er daardoor meer op let? Zoveel Highlands rijden er nog niet rond... Van de rest heeft maar een klein deel de juiste hardware en volgens de statistieken heeft daarvan op zijn beurt nog slechts een klein deel de juiste software
 
  • Like
Reactions: Krisja
Komt het niet doordat je weet over deze feature en er daardoor meer op let? Zoveel Highlands rijden er nog niet rond... Van de rest heeft maar een klein deel de juiste hardware en volgens de statistieken heeft daarvan op zijn beurt nog slechts een klein deel de juiste software
Het is me met de enkele highland die ik tegenkom nog niet opgevallen. Het zijn de oudjes die het doen. Vanavond nog een 3 tegemoetkomend in de bebouwde kom die stond te schitteren alsof z’n grootlicht aanstond. Dat was vroeger niet.
 
Als bij mij de adaptive koplampen aanstaan word ik nog behoorlijk wat afgeseind door tegemoetkomend verkeer.
Ik rijd bijvoorbeeld over de Grevelingendam welke een behoorlijk lang rechtstuk is en de auto ziet dan een tegemoetkomer net iets te laat.
Deze seint dan, door het grote licht van hun gaat de adaptive naar beneden, maar na de sein ziet hij hem met dimlicht niet meer en gaat het grote licht weer aan.. waardoor de tegenligger weer gaat seinen. Leuk spelletje. Totdat ze er klaar mee zijn en mij dus vollebak in de verblinding zetten met toeteren aan toe. (Dit gebeurd regelmatig)

Ook vind verkeer welke in de verte van mij af rijd het ook niet leuk. Gisteren stond iemand met zn achtermistlicht te seinen.

Het is alles behalve nog perfect, en er is ook nergens plek om feedback te geven over het systeem. Het staat bij mij dus regelmatig af helaas, want het werk echt perfect als de wegen wat bochtig zijn en dus verkeer niet van te ver weg hoeft te komen.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Als bij mij de adaptive koplampen aanstaan word ik nog behoorlijk wat afgeseind door tegemoetkomend verkeer.
Ik rijd bijvoorbeeld over de Grevelingendam welke een behoorlijk lang rechtstuk is en de auto ziet dan een tegemoetkomer net iets te laat.
Deze seint dan, door het grote licht van hun gaat de adaptive naar beneden, maar na de sein ziet hij hem met dimlicht niet meer en gaat het grote licht weer aan.. waardoor de tegenligger weer gaat seinen. Leuk spelletje. Totdat ze er klaar mee zijn en mij dus vollebak in de verblinding zetten met toeteren aan toe. (Dit gebeurd regelmatig)

Ook vind verkeer welke in de verte van mij af rijd het ook niet leuk. Gisteren stond iemand met zn achtermistlicht te seinen.

Het is alles behalve nog perfect, en er is ook nergens plek om feedback te geven over het systeem. Het staat bij mij dus regelmatig af helaas, want het werk echt perfect als de wegen wat bochtig zijn en dus verkeer niet van te ver weg hoeft te komen.
Amen. Het is echt wel heel tof hoe het werkt maar het is gewoon nog niet goed genoeg om de “default” te zijn. Ook dat spelletje met dat heen en weer geknipper heb ik meegemaakt.

Heb ook al een middelvinger van een fietser te pakken omdat ik m niet snel genoeg uitkreeg 😂

Dusse. Deze komt wsl op de universele zeikshortlist samen met de ruitenwissers.
 
  • Funny
  • Like
Reactions: Gyrolion and NielsA
Het is me met de enkele highland die ik tegenkom nog niet opgevallen. Het zijn de oudjes die het doen. Vanavond nog een 3 tegemoetkomend in de bebouwde kom die stond te schitteren alsof z’n grootlicht aanstond. Dat was vroeger niet.
En ik zeg dus dat ik dat statistisch onwaarschijnlijk vind omdat er van die "oudjes" maar n klein gedeelte is met de juiste lampen voor adaptive (2022 en later) en dat van t kleine gedeelte de meesten de update voor adaptive nog niet eens hebben.
Dus hoe kun je zo stellig beweren dat het aan adaptive headlights ligt?
Als bij mij de adaptive koplampen aanstaan word ik nog behoorlijk wat afgeseind door tegemoetkomend verkeer.
Ik rijd bijvoorbeeld over de Grevelingendam welke een behoorlijk lang rechtstuk is en de auto ziet dan een tegemoetkomer net iets te laat.
Deze seint dan, door het grote licht van hun gaat de adaptive naar beneden, maar na de sein ziet hij hem met dimlicht niet meer en gaat het grote licht weer aan.. waardoor de tegenligger weer gaat seinen. Leuk spelletje. Totdat ze er klaar mee zijn en mij dus vollebak in de verblinding zetten met toeteren aan toe. (Dit gebeurd regelmatig)

Ook vind verkeer welke in de verte van mij af rijd het ook niet leuk. Gisteren stond iemand met zn achtermistlicht te seinen.

Het is alles behalve nog perfect, en er is ook nergens plek om feedback te geven over het systeem. Het staat bij mij dus regelmatig af helaas, want het werk echt perfect als de wegen wat bochtig zijn en dus verkeer niet van te ver weg hoeft te komen.
Wat je omschrijft vind ik ook vreemd. Dus jij hebt matrix koplampen (je hebt n 2023, dus dat kan) en je hebt ook de 2024.8 update al?
Want het zou niet moeten in en uitschakelen, maar moeten "tekenen" met het licht zoals in de filmpjes hierboven te zien. In en uitschakelen klinkt meer als de standaard automatische grootlicht en die er altijd al inzaten. Die zijn inderdaad niet geweldig, maar daar gaat dit topic niet over.


Ik wil echt niet beweren dat het allemaal onzin is wat jullie zeggen, maar omdat dit een heel recente feature is ben ik wel ff kritisch om te zien of we het ook echt over hetzelfde hebben als het topic...
 
  • Like
Reactions: Krisja
En ik zeg dus dat ik dat statistisch onwaarschijnlijk vind omdat er van die "oudjes" maar n klein gedeelte is met de juiste lampen voor adaptive (2022 en later) en dat van t kleine gedeelte de meesten de update voor adaptive nog niet eens hebben.
Dus hoe kun je zo stellig beweren dat het aan adaptive headlights ligt?

Wat je omschrijft vind ik ook vreemd. Dus jij hebt matrix koplampen (je hebt n 2023, dus dat kan) en je hebt ook de 2024.8 update al?
Want het zou niet moeten in en uitschakelen, maar moeten "tekenen" met het licht zoals in de filmpjes hierboven te zien. In en uitschakelen klinkt meer als de standaard automatische grootlicht en die er altijd al inzaten. Die zijn inderdaad niet geweldig, maar daar gaat dit topic niet over.


Ik wil echt niet beweren dat het allemaal onzin is wat jullie zeggen, maar omdat dit een heel recente feature is ben ik wel ff kritisch om te zien of we het ook echt over hetzelfde hebben als het topic...
Sterker nog: je moet je adaptive high beams functie expliciet inschakelen, standaard staat die uit. Dus we hebben het over:
* Een klein percentage van mensen die het wil inschakelen, zeg 10%
* Met een specifiek jaartal auto, laten we ruim nemen op 50%
* Die ook nog eens de 2024.8.* SW versie hebben, volgens TeslaFi op dit moment <7%

10% * 50% * 7% = 0.35%

Dus nee, ik denk niet dat @Furb zich ergert aan de nieuwe adaptive high beams :D
 
Wat je omschrijft vind ik ook vreemd. Dus jij hebt matrix koplampen (je hebt n 2023, dus dat kan) en je hebt ook de 2024.8 update al?
Want het zou niet moeten in en uitschakelen, maar moeten "tekenen" met het licht zoals in de filmpjes hierboven te zien. In en uitschakelen klinkt meer als de standaard automatische grootlicht en die er altijd al inzaten. Die zijn inderdaad niet geweldig, maar daar gaat dit topic niet over.


Ik wil echt niet beweren dat het allemaal onzin is wat jullie zeggen, maar omdat dit een heel recente feature is ben ik wel ff kritisch om te zien of we het ook echt over hetzelfde hebben als het topic...

Ik rijd in een nieuwe Model 3 (highland) rond, op de nieuwste software.
Ook staat de optie aangevinkt in het menu..
Dus ja ik heb die matrix koplampen, en ik zie ze ook netjes mee bewegen als de auto dichtbij genoeg is.
Maar ze schakelen ook, als een auto dichtbij komt dan schakelt de beam naar beneden en gaat ie tekenen.

Alleen doet hij dit dus eigenlijk 30% van de tijd te laat, en dit is 30% van de tijd dat je dus mensen verblind en boos maakt, wat resulteert in seinende mensen.
Zoals in mijn vorige post al beschreven, zolang de weg wat bochtiger is of je zit dicht achter een andere auto is er niks aan de hand, maar rijd je relatief alleen op de weg en zit er iemand ver voor je, zowel tegemoetkomend of op je eigen rijbaan dan reageert het systeem niet snel genoeg.

Ik rijd regelmatig vroeg in de ochtend, of diep in de avond of nacht, dus ik heb behoorlijk wat use cases om het te gebruiken, en vaak zet ik het systeem even uit omdat het te traag reageert. Wat wel jammer is want als het werkt is het wel echt vet!

Het is zo wie zo een verbetering ten opzichte van automatisch grootlicht, maar het heeft nog een verre weg te gaan om goed te zijn.
 
Vanmiddag is zowel op ons 2019 model als op het 2020 model versie 2024.8.4 geïnstalleerd.
Als ik in het menu kijk dan heeft het 2019 model alleen de functie “automatisch grootlicht” en het 2020 model heeft nu de functie “adaptief grootlicht” in het menu staan. Mijn 2020 model is overigens al de versie na de facelift van destijds en heeft dus de draadloze lader en de zwarte handgrepen.

Voor zover ik weet was de led-matrix verlichting nog niet beschikbaar in de 2020/2021 modellen. Blijkbaar is het beschikbaar komen van adaptief grootlicht dus niet alleen voor de led-matrix verlichting maar ook voor oudere modellen (vanaf 2021).
 
Vanavond na de update naar 2024.8.4 voor het eerst met adaptive headlights gereden (op buitenweggetjes en de provinciale weg) en het bevalt me in deze eerste versie al uitstekend. Zowel met voorliggers als met tegenliggers 'verft' ie het licht er mooi omheen. Nul gesein van tegenliggers. Blijvertje.
 
Alleen doet hij dit dus eigenlijk 30% van de tijd te laat, en dit is 30% van de tijd dat je dus mensen verblind en boos maakt, wat resulteert in seinende mensen.
Zoals in mijn vorige post al beschreven, zolang de weg wat bochtiger is of je zit dicht achter een andere auto is er niks aan de hand, maar rijd je relatief alleen op de weg en zit er iemand ver voor je, zowel tegemoetkomend of op je eigen rijbaan dan reageert het systeem niet snel genoeg.
En dit is dus wat ik totaal niet ervaar. Ondertussen 4 weken met adaptieve lichten op mijn highland, en nog geen enkel sein van een tegenligger.

Van zodra mijn wagen lichten ziet, op welke afstand dan ook (ook op lange rechte stukken) beginnen de lichten zich te regelen.