Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Adaptive High Beam ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Bizar hoe de een schijnbaar perfect werkende adaptive heeft en de ander niet. Straks gaan jullie me ook nog vertellen dat jullie autowipers het 100% van de tijd goed doen 😂

Ben wel benieuwd hoe de ervaringen uiteindelijk van iedereen zijn nu er een complete uitrol naar de vloot is. Zou het liggen aan mijn Highland? Of m’n route? We gaan t vanzelf zien
 
  • Funny
Reactions: SandeepT
Hetzelfde verhaal als bij de HBA. Bij de Chinezen (SR+ en RWD) ging het vlekkeloos en bij de meeste Amerikaanse modellen (LR en P) ging het fout. Zouden ze in China dan toch andere camera's gebruiken?
En de ruitenwissers
Bizar hoe de een schijnbaar perfect werkende adaptive heeft en de ander niet. Straks gaan jullie me ook nog vertellen dat jullie autowipers het 100% van de tijd goed doen 😂
Bij mij (nog) geen problemen met ruitenwissers (nooit gehad), AHB, steenslag op de flanken, laadpoort, phantom brakes, gerammel, uitlijning. 46000km ondertussen.
Wel grote problemen met de gedetecteerde toegelaten snelheid.
Ik ben voor een keer nog bij de goei denk ik.
Nog geen update met adaptive headlights. Ben benieuwd.
Is inderdaad een MiC.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Bizar hoe de een schijnbaar perfect werkende adaptive heeft en de ander niet. Straks gaan jullie me ook nog vertellen dat jullie autowipers het 100% van de tijd goed doen 😂
Autowipers doen het over het algemeen goed, maar zoals bij elke wagen die ik tot nu toe reed met autowipers (met regensensor btw) is het geen 100% perfect systeem…

In droge omstandigheden worden de ruitenwissers niet geactiveerd, en tijdens regenweer (weinig regendruppels tot stormweer) doen de ruitenwissers gewoon wat ze moeten doen.

Werken ze perfect in de regen, neen. Het gebeurt inderdaad wel eens dat hij eens te traag of te snel veegt, maar wederom, dat is gedrag dat ik ook zag bij mijn vorige wagens… Het stoort me dusver niet, en ik heb niet het idee dat Tesla met de Vision-only slechter of beter is dan mijn vorige wagens met regensensor…

En als de regen continu/steady is, vind ik het geen ramp om de ruitenwisser in een manuele vaste stand te zetten (indien de automatische wisser eens te snel of te traag gaat). Maar dusver is dat in minder dan 5% van de regenritten… En wederom, dit deed ik ook bij mijn vorige wagens…
 
En dit is dus wat ik totaal niet ervaar. Ondertussen 4 weken met adaptieve lichten op mijn highland, en nog geen enkel sein van een tegenligger.

Van zodra mijn wagen lichten ziet, op welke afstand dan ook (ook op lange rechte stukken) beginnen de lichten zich te regelen.

Het blijft inderdaad erg bijzonder, rijd je regelmatig over een stuk weg wat 2 tot 3 km lang rechtdoor is waar bijna niemand rijd? Of heb je meer wat bochtigere wegen en rijd je vaak achter iemand.

Het filmpje wat zaterdag geplaatst werd is is ook een use case dat het systeem goed werkt, continu achter een andere auto hangend en geen "wide open roads" met bijna niemand erop.
De wide open roads zijn het probleem, dat is namelijk mijn use case dat het systeem dus faalt, het systeem schakelt dan te laat naar het adaptive lichten spel en blijft te lang doorrijden met groot licht.
Mensen seinen vaak wel iets te vroeg voordat het men verblind maar als ze iemand met groot licht aan zien komen vinden ze het al vervelend.
( de betreffende weg waar het eigenlijk altijd wel mis gaat: Google Maps )

Wat ik vooral bijzonder vond van de week dat dus iemand met zn achter mistlicht ging seinen. Deze reed op een 1 km afstand van mij weg en had dus last van mijn grote licht welke op groot licht bleef staan en niet die persoon deed dimmen omdat hij dus te ver weg was.

Een ander leuk ding is om te zien, en daardoor moet ik het wel uitzetten is dat als iemand seint van veraf, ziet het systeem deze auto heel even waardoor de lichten dimmen, maar doordat de sein uitgaat registreert mijn auto hem niet meer en gaat het weer volle bak schijnen.. ik kan er best wel bij inkomen dat je dan best wel geïrriteerd raakt als iemand zn grote licht dan weer aanzet en je dan nog een keer seint en hetzelfde gebeurd.

Ik wil het systeem niet afkraken want ik vind het geweldig om te zien hoe de individuele lichtjes aan en uit gaan, het werkt ook gewoon op bepaalde momenten goed, het blijft Tesla dus ik hoop met wat updates dat het wat werkbaarder word.
Maar nu moet ik het gewoon te vaak uitzetten, en dit had ik met het auto high beam systeem in m'n 2019 model 3 ook al last van.

Maar er zijn nog wel een paar dingen in mijn tesla welke niet lekker werken.

De ruitenwissers, deze hebben bij mij de neiging om als ik in de avond onder LED lantaarnpalen rijd aan te gaan, snap niet precies waarom.
Maar de laatste tijd ben ik wel tevreden over de performance in regenachtig weer.

De autopilot, op 2 baanswegen is hij heel erg, en dan ook echt heeeeeel erg bang voor vrachtwagens welke iets te dicht op het lijntje rijden, de auto remt dan echt bij iedere vrachtwagen keihard af. Ondertussen heb ik het truukje geleerd om bij iedere vrachtwagen m'n voet op het pedaal te houden om hem van z'n angsten af te helpen.
Fijn is anders want soms heb je het even niet in de gaten en remt ie weer hard af.
Zelf denk ik dat dit een probleem is van Hardware 4.0 welke nog een beetje verder afgesteld moet worden, de tijd zal het leren.
 
  • Like
Reactions: Vlaaiman
Het blijft inderdaad erg bijzonder, rijd je regelmatig over een stuk weg wat 2 tot 3 km lang rechtdoor is waar bijna niemand rijd? Of heb je meer wat bochtigere wegen en rijd je vaak achter iemand.
Rechte stukken 2-3 km (zonder enige zeer flauwe bocht) lijken me toch eerder uitzondering in onze contreien… En lijkt me moeilijk te veralgemenen naar een algemeen probleem…
En iemand die op zo’n afstand al gaat zitten seinen, lijkt me echt straf. Ikzelf ben ook wel iemand die snel seint als iemand met grootlichten aan komt rijden, maar dan spreken we over enkele honderden meters, niet over kilometers.

Anyway, zoals ik voordien reeds aanhaalde. De handleiding is duidelijk dat de bestuurder nog steeds eindverantwoordelijke is om de grootlichten manueel af te zetten indien noodzakelijk. Als je dus weet dat deze plek een probleem is voor uw adaptieve lichten, dan zet je dat af op die plek. Of je kijkt even na of je verlichting niet foutief is afgesteld.
 
De autopilot, op 2 baanswegen is hij heel erg, en dan ook echt heeeeeel erg bang voor vrachtwagens welke iets te dicht op het lijntje rijden, de auto remt dan echt bij iedere vrachtwagen keihard af. Ondertussen heb ik het truukje geleerd om bij iedere vrachtwagen m'n voet op het pedaal te houden om hem van z'n angsten af te helpen.
Dit probleem is toch al sinds begin januari opgelost? In december had ik daar ook last van maar tegenwoordig niet meer, zelf niet als de vrachtauto op de lijn rijd.
Is er misschien een probleem met de calibratie van de camera’s die ook de werking van de AHB beïnvloed?
 
Het blijft inderdaad erg bijzonder, rijd je regelmatig over een stuk weg wat 2 tot 3 km lang rechtdoor is waar bijna niemand rijd? Of heb je meer wat bochtigere wegen en rijd je vaak achter iemand.
Bij mijn eerdere reactie op jou had ik niet gerealiseerd dat 12-2023 zomaar een Highland kon zijn, excuus.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar verschillen tussen Highland en "oude" M3s met matrix. Van wat ik her en der oppikte zouden de oude lampen eigenlijk "beter" zijn (meer pixels) en kennelijk ook hardware (Samsung PixCell) die ook door andere fabrikanten gebruikt wordt. De Highland lampen zouden iets eenvoudiger zijn, maar ook meer in lijn met de Amerikaanse wetgeving, die pas recent matrix is gaan toelaten.

Een comparison video van Björn of een van de andere creators die toch net iets makkelijker een Highland en een oude M3 tegelijk kunnen ritselen zou leuk zijn om te zien. Edit: RSymonsEV heeft al twee goeie Highland matrix videos, en geeft aan een vergelijking te maken zodra hij een geüpdatete pre-Highland ter beschikking heeft
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Gyrolion
Dit probleem is toch al sinds begin januari opgelost? In december had ik daar ook last van maar tegenwoordig niet meer, zelf niet als de vrachtauto op de lijn rijd.
Is er misschien een probleem met de calibratie van de camera’s die ook de werking van de AHB beïnvloed?
Reeds al een aantal keren gedaan zonder succes.
Een ticket bij Tesla insturen zal wel als antwoord hebben, word gefixed met de volgende software update. ;)

Maar dit gaat off-topic.

Mijn ervaring met het adaptive is dus een hit en miss en ik ben dus niet zo lyrisch als de rest.
Mogelijk ben ik wat realistischer op dat gebied en heb ik mn roze tesla bril al een tijdje geleden afgedaan, of.. er is iets mis met de hardware van mijn auto.. wat me stug lijkt.
 
Ik ga het nog eens proberen...
Heb je zowel de lichten als de camera's al eens opnieuw gekalibreerd?
Ik weet niet of lichten kalibreren vanuit de auto heel nauwkeurig is. Eind vorig jaar moest mijn auto voor de APK en ik had mijn lichten vooraf zelf vanuit het menu gekalibreerd. Bij de keuring bleek dat ze alsnog te hoog stonden en hebben ze de lichten alsnog naar beneden bijgesteld.
 
  • Like
Reactions: Gyrolion
Die kalibratiestap is ook alleen maar bedoeld om de auto in de juiste status te zetten zodat je daarna de daadwerkelijke afstelling kunt doen. Die kalibratie alleen gaat niet veel aanpassen over het algemeen.

En over het verschil van ervaringen mbt de adaptive high beam. Als de standaard afstelling al verblindend is voor automobilisten dan gaat het adaptieve stuk hierin ook niet helpen. Eerst moet de basisafstelling goed zijn voordat de auto ook het adaptieve stuk goed kan uitvoeren.
 
  • Like
Reactions: JuanF1
Die kalibratiestap is ook alleen maar bedoeld om de auto in de juiste status te zetten zodat je daarna de daadwerkelijke afstelling kunt doen. Die kalibratie alleen gaat niet veel aanpassen over het algemeen.

En over het verschil van ervaringen mbt de adaptive high beam. Als de standaard afstelling al verblindend is voor automobilisten dan gaat het adaptieve stuk hierin ook niet helpen. Eerst moet de basisafstelling goed zijn voordat de auto ook het adaptieve stuk goed kan uitvoeren.

Ik verwacht dat kalibratie wel zorgt voor correcte afstelling van de lampen MITS het "referentiepunt" goed is ingesteld.

Anders geformuleerd -> als je ooit de lampen correct hebt ingesteld mbv de knopjes op het stuur dan kun je de volgende keer met kalibratie de lampen weer correct instellen door op de knop "kalibreren" te drukken en even af te wachten totdat alles weer correct staat (tijdens dat proces dus NIET aan de knopjes gaan draaien oid) Op een vlakke ondergrond gaan staan tijdens kalibreren.

Bovenstaande werkt bij mij iig prima. (ook als ik heel soms na een software update oid verkeerd afgestelde lampen heb -> kalibreren via menu en alle staat weer "automatisch" correct afgesteld)
 
maar hoe weet je dan dat hij correct is afgesteld? Ik neem even aan dat je geen lampafstelkast hebt :) Ik bedoel hiermee te zeggen dat die kalibratie eigenlijk pas stap 1 is, en je daarna echt de afstelling moet doen aan de hand van de gestelde procedure van Tesla.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Ik verwacht dat kalibratie wel zorgt voor correcte afstelling van de lampen MITS het "referentiepunt" goed is ingesteld.

Anders geformuleerd -> als je ooit de lampen correct hebt ingesteld mbv de knopjes op het stuur dan kun je de volgende keer met kalibratie de lampen weer correct instellen door op de knop "kalibreren" te drukken en even af te wachten totdat alles weer correct staat (tijdens dat proces dus NIET aan de knopjes gaan draaien oid) Op een vlakke ondergrond gaan staan tijdens kalibreren.

Bovenstaande werkt bij mij iig prima. (ook als ik heel soms na een software update oid verkeerd afgestelde lampen heb -> kalibreren via menu en alle staat weer "automatisch" correct afgesteld)
Tesla geeft aan dat als je de calibratie via het menu uitvoert de auto vlak moet staan om het juiste resultaat te krijgen.
Dit werkt dus blijkbaar niet als de basis instelling niet klopt. Zie ook mijn vorige post waaruit blijkt dat de calibratie er niet altijd voor zorgt dat de verlichting goed is afgesteld.

Ik denk dat je praktisch gezien eerst de softwarematige calibratie moet uitvoeren en vervolgens met de juiste professionele apparatuur moet meten en de lampen dan mechanisch goed moet afstellen. Als dat eenmaal is gedaan dan zal bij een volgende calibratie vanuit de software wel werken denk ik.