Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Adaptive High Beam ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb wat ervaring opgedaan na 2800 km heen en weer naar Zaragoza in Spanje.

Algemeen ben ik zeer positief over de functionaliteit. Vooral in het stuk tussen Zaragoza en St. Sebastien kun je de werking goed zien (donker, beetje bochtig). Je ziet echt de leds in een golf uitgaan en weer aangaan. Mooi om te zien. Ook wanneer er een auto voor je rijdt, zie je echt een donkere wig bij de auto en grootlicht aan weerszijden. Als er dan een bocht komt, verplaatst het donkere gebied naar links/rechts.

Enkele minpuntjes:
- Vrachtwagens worden al wel eens verblind, doordat de cabine wel boven een heuvel komt en de verlichting nog niet. Enkele keren geseind.
- Wanneer er geen auto's zijn maar wel grote reflecterende verkeersborden aan de kant van de weg, gaat de adaptieve verlichting afwisselend aan en uit. Denk dat dit komt door de grote reflectie op de borden.
- Als er een auto ver voor je rijdt, wordt deze niet opgemerkt. Maar dan heb ik het over honderden meters.
 
  • Informative
Reactions: Mars2020
Voldoende licht van de straatlampen? Indien ja, dan kan dat de reden zijn
Er zaten echt donkere stukken bij.

Hoe laat was dat? Gisteren avond om 19:30 had ik ook geen (adaptief) grootlicht en later op de avond om 22:30 wel.
Het was na 22u

De dag erna de twee scrollwieltjes ingedrukt gehouden en op dezelfde route gisteren wel actief. Zelfs in zones met veel en goede straatverlichting en op korte afstand van een voorligger. Geen enkele tegenligger die seinde! Great succes!
 
Het is wel een mening en dus ook subjectief. Als een high beam om een bocht aankomt dan is die inderdaad niet verblindend. Als een high beam op een rechte weg aankomt kan die verblindend zijn over een kilometer of meer omdat je de weg in het donker niet kunt zien. Als daar een voorwerp ligt dan zie je die niet, oftewel je bent verblind door de high beam die in je ogen schijnt. Het kan nog erger met sommige automerken die lasers in plaats van LED of xenon gebruiken. Nog meer geconcentreerd licht.

Spijtig maar je verhaal houdt geen steek.
Dit doet mij wel heel erg denken aan de introductie van xenon. Toen vonden de meeste mensen met halogeen kaarslicht dat verblindend.

Gek genoeg lijkt iedereen daar overheen gegroeid…
 
Gisterenavond op de Brusselse ring stonden de AHB zo goed als constant aan, en dit op een vrij drukke autosnelweg. Ik zag eerlijk gezegd de meerwaarde niet (zowel fysiek zag ik geen effect van de AHB als het idee om op zo’n druk punt dit te activeren). Maar ik had er geen nadeel aan en ook de automobilisten rondom mij gaven niet aan dat ik gek was 👌
 
Gisterenavond op de Brusselse ring stonden de AHB zo goed als constant aan, en dit op een vrij drukke autosnelweg. Ik zag eerlijk gezegd de meerwaarde niet (zowel fysiek zag ik geen effect van de AHB als het idee om op zo’n druk punt dit te activeren). Maar ik had er geen nadeel aan en ook de automobilisten rondom mij gaven niet aan dat ik gek was 👌
Het werkt dus.
Ik heb nog geen adaptive headlights, maar de de niet adaptive AHB gaat ook altijd aan als het donker is. Ook in verlichte straten zn in de bebouwde kom. Ook geen klachten van tegenliggers. Als dat de verkeersveiligheid ten goede komt zoveel te beter. Door de leds is weinig extra verbruik en die gaan minder kapot.
 
Net toch even een ritje gemaakt omdat ik wel benieuwd was of het adaptieve beter/fijner werkte dan het automatische grootlicht.

Nou zat ik er al lange tijd op te wachten maar vind het toch tegenvallen, ik zal dit ook nader uitleggen.

Ritje vanuit huis (binnen de bebouwde kom) door wat smalle wegen waarbij je in een inham moet gaan staan bij tegenliggers, wat dubblebaans geen snelweg.

Wat ik vervelend vond
- Voetgangers die hun hondje uitlieten worden flink verblind.
- Als je reflecterende borden tegen komt verblinden die jou
- Als er links en rechts borden staan van bijna 2 meter hoog met dorpsnaam, Snelheden en rood/wit reflecterende banden om de snelheid eruit te halen (richting 1 baans) dan zie je echt niets meer zo fel
- Zelfs de weerkaatsing van de ramen van huizen die dicht bij de weg staan verblinden
- Je schijnt vele huizen binnen die dicht bij de weg staan

Voordelen:
- Het is met de stick makkelijk aan en uit te schakelen (gelukkig is dat niet via meerdere handelingen net zoals de ruitenwissers)
- Als het niet verblindend is voor jezelf dan zie je wel veel
- Heeft mogelijk het leven van een overstekend dier gered
- Het dimmen bij tegenliggers werkt prima, ook in bochten (tot op heden in het korte ritje)
-

Overig:
- Zag dat hij ook dimde bij stilstaande auto's die ik van achteren benaderde (reflectie van de rode reflector vermoedelijk), als ik dichterbij kwam zag hij dat de auto niet reed/geen verlichting aan had en zette deze weer vol in het licht.
- binnen de bebouwde kom (30 zone) deed hij het ook gewoon. Dacht dat het alleen buiten de bk was.

Conclusie, weet niet of ik het ga gebruiken omdat ik 15 minuten na terugkomst nog steeds vlekken zag.... Ik denk dat hij bij mij in de ijskast gaat net zo als het auto groot licht. Mocht ik het aan willen hebben heb ik daar een hendel voor. Maar het aantal goed reflecterende verkeersborden in NL zijn zo overmatig dat je het merendeel verblind gaat worden.

Mocht deze "bug" eruit zijn, je kan dit immers makkelijk mee programmeren, dan gaat hij misschien wel standaard aan.
 
Gisteravond voor de eerste keer, mat AHB, in het donker gereden over een afstand van 50 km van Rojales tot Sucina.
De AHB werd ingeschakeld achter een voorliggend voertuig dat zich op 50 meter bevond. Deze had blijkbaar geen last. Voor de rest van de weg werden de ledjes tijdig en perfect gestuurd. Ook op een stukje autovia met redelijk wat tegenliggend verkeer geen problemen.
De proef op de som was door Torrevieja waar je in de paasperiode meer wagens en steppers tegenkomt dan Spanjaarden ;-). Ook hier werd er voortdurend met grote lichten gereden en regelde zich alles meer dan behoorlijk.
Op 50 km geen tegenligger of voorligger gehad die te kennen gaf dat hij last had van mijn lichten.
Voor mij mag het zo blijven...