Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Adapter voor Tesla HPWC naar Type-1

This site may earn commission on affiliate links.
Thuis heb ik het laadstation van Tesla met een vaste kabel. Dit bevalt erg goed en is erg gebruiksvriendelijk. Dit laadstation is aangesloten achter een Maxem loadbalancing/monitoring systeem zodat mijn aansluiting niet overbelast kan raken maar toch het maximaal beschikbare "vrije" vermogen naar het laadstation stuurt.
Net als vele anderen ben ik gegrepen door het EV-virus en heb inmiddels een 2e EV gekocht (Fiat 500e). Deze is voorzien van een Type-1 aansluiting en kan maximaal met 30A op 1 fase laden. Ik ben nu opzoek naar een verloopstuk of verlengkabel om de Fiat ook via de HPWC te kunnen laden. Ik wil de HPWC gebruiken omdat deze reeds geïnstalleerd is, naar mijn mening veruit het mooiste station is en deze reeds bewaakt wordt door de Maxem wat voor de Fiat nog belangrijker is dan voor mijn huidige Tesla. Ook zal de Fiat in tegenstelling tot mij Tesla dagelijks thuis laden.
De Fiat dealer is bij mij thuis komen testen met een Adapter die helaas niet werkte. Bij mij op kantoor ook getest aan de EV-box met vaste kabel en daar werkte hij wel. Op een Australisch forum las ik dat men eenvoudig de stekker van een Type-1 kabel aan de station zijde had afgezaagd en met succes via een HPWC Leaf's en Outlanders had geladen. Als deze oplossing voor mij zou werken dan zou ik deze verbinding in een stalen afsluitbare kast die ik nog heb plaats laten vinden. Standaard kan ik dan de Fiat laden en in voorkomende gevallen kan ik deze loskoppelen om de Tesla te laden.

Wie heeft er een goede oplossing voor mijn (en waarschijnlijk wel meerdere Teslarijders) situatie?
 
Ik heb de componenten niet in huis. Het zou ook kunnen dat de HPWC de type 1 communicatie niet ondersteunt, terwijl dat bij een publieke laadpaal voorlopig nog wel het geval is. Met de Open EVSE heb ik de keuze tussen auto, type 2 of type 1 communicatie.
Het zou daarom nuttig zijn mocht @HWS die niet werkende adapter eens uittesten aan een publieke type 2 laadpaal. Indien die daar wel gewoon werkt, zal het niet eenvoudig worden om de HPWC te gebruiken voor het laden van de fiat.
 
Thuis heb ik het laadstation van Tesla met een vaste kabel. Dit bevalt erg goed en is erg gebruiksvriendelijk. Dit laadstation is aangesloten achter een Maxem loadbalancing/monitoring systeem zodat mijn aansluiting niet overbelast kan raken maar toch het maximaal beschikbare "vrije" vermogen naar het laadstation stuurt.
Net als vele anderen ben ik gegrepen door het EV-virus en heb inmiddels een 2e EV gekocht (Fiat 500e). Deze is voorzien van een Type-1 aansluiting en kan maximaal met 30A op 1 fase laden. Ik ben nu opzoek naar een verloopstuk of verlengkabel om de Fiat ook via de HPWC te kunnen laden. Ik wil de HPWC gebruiken omdat deze reeds geïnstalleerd is, naar mijn mening veruit het mooiste station is en deze reeds bewaakt wordt door de Maxem wat voor de Fiat nog belangrijker is dan voor mijn huidige Tesla. Ook zal de Fiat in tegenstelling tot mij Tesla dagelijks thuis laden.
De Fiat dealer is bij mij thuis komen testen met een Adapter die helaas niet werkte. Bij mij op kantoor ook getest aan de EV-box met vaste kabel en daar werkte hij wel. Op een Australisch forum las ik dat men eenvoudig de stekker van een Type-1 kabel aan de station zijde had afgezaagd en met succes via een HPWC Leaf's en Outlanders had geladen. Als deze oplossing voor mij zou werken dan zou ik deze verbinding in een stalen afsluitbare kast die ik nog heb plaats laten vinden. Standaard kan ik dan de Fiat laden en in voorkomende gevallen kan ik deze loskoppelen om de Tesla te laden.

Wie heeft er een goede oplossing voor mijn (en waarschijnlijk wel meerdere Teslarijders) situatie?

Er zijn meer mensen henk die met dit probleem zitten...misschien dat dit je iets verder helpt?
Maar ik zie al dat de Type 2 niet ondersteund wordt? :confused:

New Tesla to J1772 adapter allows other electric cars to charge at Tesla’s Destination Chargers
 
@LuckyLuke

@fivari Op onze EV-boxen welke semi publiek zijn werkte het verloopstuk wel. De adapter heb ik gelukkig nog niet gekocht omdat deze bijna net zo duur is als een laadkabel. Daarnaast zou het voor de opstelling van onze auto's handig zijn als deze kabel/adapter een paar meter lang kan zijn. Op het Australiche forum kortte ze t deel aan de paal kant met 22mm? in zodat de pennen contact konden maken en werkte het met een Leaf en een Outlander. Ik zal opzoek gaan naar de link. Ik hoop op een mooie oplossing van jou of @LuckyLuke

@FrankNL De reden dat ik hier een apart draadje voor heb aangemaakt is idd omdat ik dacht dat dit zeker nuttig kan zijn voor meerdere Teslarijders. Je link uit Amerika had ik ook al gevonden maar daar kennen ze Type-2 niet. Het zou wel in de filosofie van Tesla passen als ze hier een verloopstuk voor zouden ontwikkelen. Doel is immers zo snel mogelijk de transitie naar EV-rijden te realiseren. Niet zoveel mogelijk Tesla's verkopen.
 
@fivari Op onze EV-boxen welke semi publiek zijn werkte het verloopstuk wel.
Dat doet vermoeden dat deze HPWC de type1 communicatie niet ondersteunt en er met de adapter niets mis is.

[Op het Australische forum kortte ze t deel aan de paal kant met 22mm? in zodat de pennen contact konden maken en werkte het met een Leaf en een Outlander.
...maar allicht niet met een HPWC. Het inkorten van de stekker aan de laadpaal, zorgt ervoor dat een vrouwelijke en mannelijke type 2 stekkers voldoende diep in mekaar kunnen geschoven worden. Normaal is dit niet zo om te vermijden dat laadkabels als verlengkabels gaan gebruikt worden. Maar ook zo'n oplossing zou niet werken in combinatie met je HPWC. Zo'n adapter verbindt gewoon de kabels door. Omdat de adapter bij de EV-boxen functioneert, kan je stellen dat die doorverbinding wel degelijk gerealiseerd wordt.

@FrankNL De reden dat ik hier een apart draadje voor heb aangemaakt is idd omdat ik dacht dat dit zeker nuttig kan zijn voor meerdere Teslarijders. Je link uit Amerika had ik ook al gevonden maar daar kennen ze Type-2 niet. Het zou wel in de filosofie van Tesla passen als ze hier een verloopstuk voor zouden ontwikkelen. Doel is immers zo snel mogelijk de transitie naar EV-rijden te realiseren. Niet zoveel mogelijk Tesla's verkopen.
Zou het kunnen dat die adapter wat elektronica bevat om de HPWC om de tuin te leiden? Ik lees dat ze spreken van engineering en ontwikkeling. Voor een eenvoudig doorverbinden van contacten is niet veel ontwikkeling nodig.
 
Het probleem met adapters achter elkaar knopen is de weerstand die toe neemt. In de Type 1/2 stekkers zitten weerstanden. Door die achter elkaar te zetten klopt de totale weerstand op de PP en CP niet meer en werkt het dus niet.

Type 2 staat officieel ook geen adapters toe, dus de kans dat je dit zo kant en klaar kan kopen is erg klein.

Met zelf solderen kan je dit wel maken.
 
Ik zal ook even inhaken, in feite zijn deze antwoorden hier al genoemd door fivari en hws zelf.

1e mogelijkheid is een verschil in communicatie protocol:
Het zou kunnen dat de Tesla hpwc een iets afwijkende communicatie over de CP pen heeft dan standaard laadpalen. Ik ken ze helaas niet goed genoeg om hier definitief uitspraak over te doen.
Als dat zo is, en de adapter niet werkt op de hpwc icm de fiat dan zal het ook geen zin hebben om de type2/tesla stekker/kabel af te knippen en een type1 stekker er op te monteren, het communicatie signaal verander je daar immers niet mee.

2e mogelijkheid zou zijn een fysiek verschil in stekker:
Het zou kunnen dat de type2 stekker aan de Tesla hpwc, net zoals dat bij de Tesla supercharger stekker het geval is, dieper is dan een normale type2 stekker. Wanneer je deze hpwc stekker dan in een normale cq niet-Tesla type2 opening/inlet steekt dan zal waarschijnlijk de communicatie pin net niet lang genoeg zijn om contact te maken met het voertuig of adapter.
Deze optie is eenvoudig na te meten met een meetlatje/maatschuif oid.

Mij lijkt de 2e optie de meest waarschijnlijke, hws kan dat in principe vrij eenvoudig opmeten en uitsluitsel hier geven.

De beredenering van Wido klopt denk ik niet. Want de PP weerstand zit in de Type1 stekker zelf direct naar de aarde, hij neemt dit signaal niet over van de host stekker/kabel oid. En bij de CP daar zit nooit een weerstand tussen, zowel bij type1 als bij type2 stekkers/kabels niet.

Je zou ook nog kunnen overwegen een simpel mobiel type1 ladertje er bij te nemen voor in een gewoon stopcontact? Zoiets bijv. 10A/16A:
Besen Mobiele Lader Type 1 naar Schuko
 
  • Informative
Reactions: ebullio
Als optie 2 klopt zou ik dan ook geen problemen hebben met een andere auto met een Type-2 aansluiting? Want ik heb hier wel met een BMW i8 kunnen laden.

Juist voor de Fiat is het maximaal benutten van het vrije vermogen belangrijk omdat:
  1. Deze standaard dagelijks thuis laad
  2. Maar een kleine accu heeft, 24kWh
  3. Maar op 1 fase maar wel met mogelijk 30A laad.
 
Ok, dus de fysieke aanpassing is sowieso een issue, ik zie twee mogelijke oplossingen daar voor in die thread:
1) een adapter kabel vergelijkbaar als die van Ratio maken (met een Type2 inlet) maar dan met een Chinese (Dostar/Duosida) inlet zoals de topicstarten van ozleaf heeft gedaan.
2) een korte adapter kabel maken van een Type1 Female naar een Type 2 Male en dan 11 tot 14mm van de male plug afzagen.

Het enige probleem is dat er toch een verschil in communicatie lijkt te zijn, want even verder in die ozleaf thread (p3) wordt vermeld dat die Tesla hpwc->Type1 adapter wel werkt op bijv. een Leaf maar niet op een Outlander. Er wordt een oplossing gegeven (op p4) door een dipswitch in de hpwc om te zetten "legacy mode", maar wat ik heb kunnen vinden (op p5) werkt dit wel op het oude model hpwc, maar mogelijk niet op het nieuwere model.

Het beste zou je dat even moeten proberen, even dip2 omlaag zetten (eerst stroom even uitzetten!), ook al zegt de handleiding dat deze altijd omhoog moet staan.

teslahpwcdip.png


in een oude handleiding (bijna niet leesbaar) zie je dat daar "Legacy" staat.
teslahpwcdipoud.jpg
 
Optie 1 spreekt mij wel aan Loek. Als ik het goed begrijp zou het volgende mogelijk zijn. En eventueel door jou te leveren?
Ik kan hier wel een kast/box(fabricaat Rolec) laten maken met 2 gaten voor de inlets die als tussen station zou kunnen fungeren. Hier dient een Type2 inlet in gemonteerd te worden, mogelijk vergrendeld deze de stekker die van de Tesla HPWC komt zelfs? Aan de andere kant van de kast wordt wederom een Type2 inlet gemonteerd om de Type1 kabel op aan te sluiten? De inlets zijn in de kast met elkaar verbonden. Ik heb ook nog een grotere kast(fabricaat Eldon) waar eventueel de 2 inlets binnen gemonteerd zouden kunnen worden zodat ze niet aan weer en wind worden blootgesteld.

Als dit zou werken geeft dat vele voordelen. Ik kan ofwel de Tesla laden of via het tussenstation de Fiat(wat meestal de situatie zal zijn) Het Tesla HPWC station kan behouden blijven en alle laadactiviteiten worden gemonitord door de Maxem. De Type 1 kabel kan ik ook nog meenemen voor het laden van de Fiat onderweg.

Als je denkt dat dit werkt zou ik je een HPWC(ik heb er nog één over) en kast op kunnen sturen om het een en ander samen te bouwen en te testen. De inlets en Type-1 kabel kan jij leveren denk ik.