Ja en Nee, Bas?
Ik heb me (inmiddels) uitvoerig laten voorlichten en de coatings (die er in verschillende samenstelling (lees: slijtvastheid) bestaan) zijn wel degelijk een extra (transparante) slijt laag over de laklaag. De samenstelling (en dikte) bepaald de duurzaamheid van de extra bescherming maar slijt altijd (zoals lak, verf of wax ook doet). Er zijn zelfs "glas"harde lagen die zeer lang blijven zitten, ook bij gebruik wasstraat (nooit doen! trouwens)
Swirls/krassen zitten in de bovenste laag en weerkaatsen het licht diffuus. Door de toplaag (kan ook auto-wax zijn) vlak te houden (als een spiegel) krijg je een mooie glans en kleurdiepte.
Dat wax sneller verdwijnt is voor de hand liggend maar kan (mits goed en veelvuldig) een goed bescherming geven echter is tijdrovend door de frequentie waarmee dit moet worden gedaan.
Coatings doen hetzelfde echter zijn harder maar niet onverwoestbaar. Er zullen ook krassen (door verkeerd wassen/wasstraat) en dus een diffuus weerkaatsing gaan geven.
Het duurt echter langer voordat de lak zelf (die onder de wax, coating of zelfs blanke lak zit) wordt geraakt/aangetast. Het geeft dus wel degelijk (extra) bescherming. Dat deze bescherming niet onverwoestbaar is wordt ook nergens beweerd volgens mij.
Tenslotte Xpel, die heb ik op mijn "hobby auto"
(alleen front) en beschermt meer dan coating, wax of wat dan ook. Maar bij +200 komen die steentjes er toch doorheen, helaas. Echter is het ideaal voor een pietlut zoals ik want bij normale snelheden blijft de boel heel. Het verminderd de steenslag aanzienlijk waardoor overspuiten minder frequent noodzakelijk is. De folie beschadigd (bij heftige inslag) ook en is dan super lelijk en bovendien niet bij te werken... Dit terwijl een pit tgv steenslag met een lakstift en blanke lak wel goed te herstellen is.... Ook folie is niet perfect dus!
Ik laat de (aanstaande) Tesla voorzien van Xpel op de frontale delen (bumper, frunk, spatborden voor en spiegels), de rest met een coating die als extra beschermlaag over het mooie polijst werk van de detailer komt. Ik was de auto met de hand (dubbele emmer techniek, met was-handschoen/geen spons!!!, en droog deze met een baddoek/geen zeem!!!)
Polijsten is trouwens niet oneindig toepasbaar. Met de huidige computer gestuurde technieken worden ultra dunne laklagen aangebracht. 1x te diep polijsten en je hebt een aanzienlijke schade. Detailers behoren dit te weten/meten maar zijn ook maar mensen die fouten kunnen maken. Niet teveel doen dus.