Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies gevraagd: Lakbescherming of niet

This site may earn commission on affiliate links.
een vloeibare spuitbare glascoating ik ben benieuwd wat je dan gekregen hebt. Een glascoating is vloeibaar maar zeker niet spuitbaar!!

ik gebruik silica spray van carpro ; dit is zeker niet te vergelijken met een modesta/cquartz of ander industiele glascoating. Maar de basisstof is dezelfde - quartz glass liquid is composed of Silicon Dioxide (SIO2) - de hoeveelheid per cm2 zal beduidend hoger zijn als je je wagen laat coaten.

begrijp me niet verkeerd, je zal meer coating op je wagen krijgen bij een beurt van 750EUR of 1000EUR; tov een busje van 25 EUR. Maar in mijn geval maak ik graag de afweging, op dit moment (zoals de lak er nu uit ziet) is het voor mij niet waard. Hetgeen waar ik het moeilijk mee heb is dat de marketing boys je een hoog technologisch product verkopen aan een stevige prijs, terwijl het volgens mij qua productiekost een fractie is . Zie het zoals een hoofdtelefoon van Beats; kost stukken van mensen, prachtige marketing, maar voor de helft van de prijs zal je een audio technica kopen die STUKKEN beter is dan zijn concurrent. Ik heb helaas op dit moment nog geen audio technica kwaliteit coating gezien aan de een redelijk prijs.
 
Volgende week vrijdag ontvang ik mijn Tesla. Ik twijfel nog erg of ik gebruik zal maken van lakbescherming of niet en indien wel, welke.
Ik zie verschillende oplossingen zoals opti-coat pro, modesta en Protech (moergestel).

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Heb het even overwogen maar heb het uiteindelijk niet gedaan.
Tot op heden geen spijt van.
 
Heb het even overwogen maar heb het uiteindelijk niet gedaan.
Tot op heden geen spijt van.[/QUOTE]

Juist.. omdat u het verschil niet kent?

Ik heb het dus wel, zie boven, en ik heb er tot heden ook helemaal geen spijt van!

Mocht ik ooit nog eens zo 'n hoge investering doen, in een auto, dan ga ik het zeker en vast /(vast en zeker) weer laten doen!
 
Ik heb de mijne laten wrappen en heb al verschillende schrammetjes die een coating nooit had kunnen tegenhouden. Plus hij is nu de eerste jaren nog unieker door de gekozen kleur (Havana black van isee2).
Nadeel is wel dat het heel moeilijk proper te houden is, ondanks de onderhoudsset van nanolex die ik er op smeer.
 
Ik heb de mijne laten wrappen en heb al verschillende schrammetjes die een coating nooit had kunnen tegenhouden. Plus hij is nu de eerste jaren nog unieker door de gekozen kleur (Havana black van isee2).
Nadeel is wel dat het heel moeilijk proper te houden is, ondanks de onderhoudsset van nanolex die ik er op smeer.

Kun je met zo'n wrap wel gewoon door de wasstraat?
 
Knuppel -> hoenderhok:
Kun je wel van lakbescherming spreken met deze coatings? Ik vind het echt heel raar bijvoorbeeld dat je niet meer door de wasstraat mag met zo'n coating. Me dunkt dat als je lak beter beschermd is, je dan juist door de wasstraat zou moeten kunnen zonder bang te zijn voor schade. Maar goed, niet verwonderlijk natuurlijk, de film is maar een paar micrometer dik. Misleidende reclame in ieder geval om zoiets paint protection te noemen.

Ik zie deze coatings meer als een hydrofobe wax met hele lange standtijd, die - mits de auto niet vuil is - een mooie druppelpatroon laat zien op een natte auto. Het mooi glimmen van zo'n coating heeft ook alles te maken met het polijstvakmanschap van de detailer, zonder coating zal de auto ook al als een spiegel weerkaatsen als de detailer zijn vak verstaat.

Ik denk dat deze coatings het je vooral makkelijker maken om het polijstwerk van de detailer intact te houden, vanwege de hydrofobe eigenschappen, wat het wassen met de hand vereenvoudigt. Door de wasstraat halen vernietigt het harde werk van de detailer, met of zonder coating, dus je moet met de hand wassen, en dat gaat eenvoudiger met een hydrofobe coating erop. Je kunt er mijns inziens in plaats van een coating ook voor kiezen om om de maand een gewone wax erop te smeren (zoals hierboven al werd aangehaald).

Ik denk dat als je een coating koopt met als doel bescherming tegen krassen en swirls het resultaat je zwaar zal tegenvallen (een clear wrap zoals xpel werkt in zo'n geval beter - meer laagdikte).
Als je daarentegen je auto mooi wilt laten polijsten en het ervoor over hebt om de auto nauwkeurig met de hand te onderhouden zodat het werk van de detailer behouden blijft, dan kan een coating dat onderhoud een stuk vergemakkelijken. De hoge kosten van het aanbrengen van zo'n coating zitten hem dan ook voor een groot deel in het polijstwerk.
 
Ja en Nee, Bas?

Ik heb me (inmiddels) uitvoerig laten voorlichten en de coatings (die er in verschillende samenstelling (lees: slijtvastheid) bestaan) zijn wel degelijk een extra (transparante) slijt laag over de laklaag. De samenstelling (en dikte) bepaald de duurzaamheid van de extra bescherming maar slijt altijd (zoals lak, verf of wax ook doet). Er zijn zelfs "glas"harde lagen die zeer lang blijven zitten, ook bij gebruik wasstraat (nooit doen! trouwens)
Swirls/krassen zitten in de bovenste laag en weerkaatsen het licht diffuus. Door de toplaag (kan ook auto-wax zijn) vlak te houden (als een spiegel) krijg je een mooie glans en kleurdiepte.
Dat wax sneller verdwijnt is voor de hand liggend maar kan (mits goed en veelvuldig) een goed bescherming geven echter is tijdrovend door de frequentie waarmee dit moet worden gedaan.

Coatings doen hetzelfde echter zijn harder maar niet onverwoestbaar. Er zullen ook krassen (door verkeerd wassen/wasstraat) en dus een diffuus weerkaatsing gaan geven.
Het duurt echter langer voordat de lak zelf (die onder de wax, coating of zelfs blanke lak zit) wordt geraakt/aangetast. Het geeft dus wel degelijk (extra) bescherming. Dat deze bescherming niet onverwoestbaar is wordt ook nergens beweerd volgens mij.

Tenslotte Xpel, die heb ik op mijn "hobby auto" :rolleyes: (alleen front) en beschermt meer dan coating, wax of wat dan ook. Maar bij +200 komen die steentjes er toch doorheen, helaas. Echter is het ideaal voor een pietlut zoals ik want bij normale snelheden blijft de boel heel. Het verminderd de steenslag aanzienlijk waardoor overspuiten minder frequent noodzakelijk is. De folie beschadigd (bij heftige inslag) ook en is dan super lelijk en bovendien niet bij te werken... Dit terwijl een pit tgv steenslag met een lakstift en blanke lak wel goed te herstellen is.... Ook folie is niet perfect dus!

Ik laat de (aanstaande) Tesla voorzien van Xpel op de frontale delen (bumper, frunk, spatborden voor en spiegels), de rest met een coating die als extra beschermlaag over het mooie polijst werk van de detailer komt. Ik was de auto met de hand (dubbele emmer techniek, met was-handschoen/geen spons!!!, en droog deze met een baddoek/geen zeem!!!)

Polijsten is trouwens niet oneindig toepasbaar. Met de huidige computer gestuurde technieken worden ultra dunne laklagen aangebracht. 1x te diep polijsten en je hebt een aanzienlijke schade. Detailers behoren dit te weten/meten maar zijn ook maar mensen die fouten kunnen maken. Niet teveel doen dus.
 
Ja en Nee, Bas?

:)
Ja als je graag je auto laat detailen en er zelf ook de nodige tijd en aandacht aan wilt schenken.
Nee als je het puur ziet als een bescherming. Een kras is een kras, of het nu in de coating of in de lak eronder zit (en meestal in beide), in alle gevallen kost het jou of de verzekering geld om te herstellen, en als die kras zowel door de coating als door de lak zit, dan nog meer geld dan zonder coating...
XPEL is een ander verhaal inderdaad qua bescherming (heb het zelf ook van dichtbij gezien wat het doet, scheelt inderdaad een hele hoop bij steenslag en oppervlakkig vandalisme).
 
Om te beginnen,

Iedereen ontzettend bedankt voor jullie reacties. Helaas maakt het de keuze niet zo maar makkelijker.

@Fred, wat is de reden om enkel de "frontale delen" hiervan te voorzien?
Wat zijn de gevolgen van Xpel op de kleur van de lak? Is het bij eventuele krassen te verwijderen en opnieuw aan te brengen?
En, waar laat je dit aanbrengen?
 
@Fred: ik weet niet waarom het zo is, maar mijn Tesla lijkt veel minder gevoelig voor steenslag dan andere auto's die ik had/heb. Tot nu toe (45.000 km) nog geen steenslag putjes kunnen ontdekken. Misschien door de stroomlijn?
Xpel lijkt mij dus overbodig. Bovendien niet heel mooi als het niet tot alle randen doorloopt.
 
Niet goedkoop maar wel mooi (mits goed aangebracht) en goede bescherming. Er is in de afgelopen 3 jaar veel veranderd in deze markt leerde ik inmiddels.
Wat jij zegt Maurice is goed mogelijk maar ook hebben we de afgelopen jaren geen (zeer) strenge vorst (los vriezen van asfalt/grit) gehad.
Ik kan me 2008 goed heugen dat ik de andere auto (met opzet) nog enkele weken na pekel binnen heb gehouden ivm de enorme hoeveelheid stenen die overal op de snelwegen lagen.
Wat jij zegt is ook goed mogelijk en voldoende afstand houden werkt ook goed.

Voorbumper (niet makkelijk), gril (=zwart kunststof), voorspatborden 2x (tot naad met portier), 2x buitenspiegels en gehele frunk = ca € 1700,-- excl BTW, incl het polijsten wat eerst moet gebeuren voor het aanbrengen.
Xpel wordt via computer ontwerp geplot/gesneden en handmatig aangebracht. Je ziet werkelijk niet dat het erop zit omdat het "om de rand heen" wordt getrokken. Ik was afgelopen Maandag op bezoek waar een F12 helemaal gedaan werd. Portier was klaar, voorspatbord niet. Ik zag echt geen verschil tussen beide...
Niet te zien, wel beschermd dus voor iedereen een keus.
 
Last edited:
@Fred: ik weet niet waarom het zo is, maar mijn Tesla lijkt veel minder gevoelig voor steenslag dan andere auto's die ik had/heb. Tot nu toe (45.000 km) nog geen steenslag putjes kunnen ontdekken. Misschien door de stroomlijn?
Xpel lijkt mij dus overbodig. Bovendien niet heel mooi als het niet tot alle randen doorloopt.
Ik heb intussen een paar kleine putjes in de toplaag, maar niet helemaal door de lak heen, hoef niet bij te tippen.
 
Ik heb intussen een prijs ontvangen voor het aanbrengen van de Modesta op mijn zwarte S (wist niet dat ik de kleur moest doorgeven, dacht eerder dat het iets transparant zou zijn) van een officiële installateur, enfin toch volgens de website van Modesta. Hij zei me nog dat 70% van zijn klanten kiezen voor Modesta (950 euro) en 30% voor opticoat pro (850 euro), ex BTW wel te verstaan.

Ik moet nu 8 weken op voorhand een afspraak maken en dan ben ik hem 24u kwijt :crying:. De levering van mijn S is intussen verschoven van mei naar juni dus heb ik nog wel even tijd.
 
Ik heb intussen een prijs ontvangen voor het aanbrengen van de Modesta op mijn zwarte S (wist niet dat ik de kleur moest doorgeven, dacht eerder dat het iets transparant zou zijn) van een officiële installateur, enfin toch volgens de website van Modesta. Hij zei me nog dat 70% van zijn klanten kiezen voor Modesta (950 euro) en 30% voor opticoat pro (850 euro), ex BTW wel te verstaan.

Ik moet nu 8 weken op voorhand een afspraak maken en dan ben ik hem 24u kwijt :crying:. De levering van mijn S is intussen verschoven van mei naar juni dus heb ik nog wel even tijd.

Hier begint de onduidelijkheid al; 24 uur ? Ben je zeker ? Ik hoor van andere detailers dat je minsten 3 dagen moet tellen, anders kunnen ze de laag niet uitharden met infrarood (ik dacht net dat infraroodlicht ervoor zorgde dat je sneller kon uitharden.. enfin).

Ik resumeer : zet 10 detailers bijeen, en ze vertellen allemaal iets anders :(
 
Voor donkere kleuren krijg je andere type Modesta dan voor lichtere kleuren. Vandaar de opgave van de kleur.

24 uur is onmogelijk inderdaad.
Dag 1 Wassen, poetsen, krasjes verwijderen, etc
Dag 2 Coating aanbrengen en uitharden onder infrarood lampen
Dag 3 Verder drogen/uitharden van de coating