Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verschil Model Y Long Range AWD en Long Range RWD

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ga zeer binnenkort wisselen van werkgever dat betekend helaas dat ik mijn huidige Model Y LR AWD moet inleveren. Mijn huidige werkgever doet niet aan overname van de auto, dus ik mag een nieuwe auto uitzoeken bij mijn toekomstige werkgever. De leaseregeling wordt iets minder gunstig, dus deze ronden moet ik extra op de kleintjes letten. :)

Mijn huidige auto bevalt fantastisch, we hebben de ruimte van de Y nodig dus de highland is helaas geen optie en ik kan ook niet wachten op de juniper. (hoop zelfs eind juli al met de nieuwe auto op vakantie te gaan) Voor de LR AWD moet ik ongeveer 149,- bijbetalen en de LR RWD 99,-, over 4 jaar loopt dat toch op. Om de keuze zo goed mogelijk te maken probeer ik alle verschillen in kaart te brengen tussen beide versies, klopt mijn onderstaande overzicht?

- LR RWD is 3k goedkoper dan de AWD
- LR RWD is 0.9 seconde langzamer dan de AWD
- LR RWD komt ~35km verder dan de AWD op een lading
- Technisch zijn beide auto's identiek, alleen heeft de AWD een 2e motor op de voorwielen (batterij/fast charge voor beide modellen met 250kw)
- LR RWD heeft geen mistlampen voor
- Software matig mist de LR RWD de offroad modus (geen AWD aandrijving)
- Qua software & functies zijn de auto's verder identiek (speakers, hepa filter etc)

Zijn er nog andere overwegingen te maken voor de AWD of de LR RWD?
 
@SpaceWagon Thanks voor je reactie. Ik ben sowieso in de running voor een long range, de twijfel is rwd of awd.

Ik maak voornamelijk lange ritten, in de winter kom ik met de awd long range met een start op 85% savonds met 8% thuis. Daar wil ik niet nog meer op beknibbelen, met toekomstige degradatie is dit al niet super overbemeten.
 
Doordat je de normale RWD altijd tot honderd procent mag laden, zal het dagelijkse range-verschil minder groot zijn dan je in eerste instantie zou denken.
Nog maar eens. Het dagelijkse rangeverschil is onbelangrijk. Wie doet er dagelijks 400km?
En voor die paar keer dat ik wel meer dan 400 km doe, laad ik mijn AWD wel tot 100% en rij ik 500 km, en laad ik sneller.
 
Twee motoren is meer regeneratie (en dus meer vertraging bij loslaten stroompedaal). Dat zou, afhankelijk van je rijgedrag/voorkeuren, invloed kunnen hebben op je keuze? Zou toch eerst eens proefrijden voor je een keuze maakt.
 
ik heb de lr rwd gekozen. per maand qua eigen bijdrage en bijtelling iets goedkoper, bijna net zo snel, qua uitrusting bijna identitiek (mistlampen ontbreken die ik al 3 jaar niet heb aangehad) en die 4wd mis ik ook niet in NL (pappa wat is 'sneeuw'?). Ofroad modus nooit van gehoord. Oh ja nog iets betere range dan awd.
 
  • Like
Reactions: Ben Hinssen
Twee motoren is meer regeneratie (en dus meer vertraging bij loslaten stroompedaal). Dat zou, afhankelijk van je rijgedrag/voorkeuren, invloed kunnen hebben op je keuze? Zou toch eerst eens proefrijden voor je een keuze maakt.
Twee motoren is ook iets meer geluid. Tenminste in mijn 1919 M3. Kan zijn dat de My intussen zoveel beter geisoleerd is dat je dat niet meer hoort.
En meer zooi is meer risico op defecten. Wat er niet is kan niet stuk gaan.
 
Ik zou denk ik voor de AWD gaan, maar dan puur omwille van (i) veiligheid (4 aangedreven wielen is toch beter dan 2) en (ii) wintersport (maar dat is natuurlijk heel persoonlijk; als je nooit op wintersport vertrekt dan kun je dit vergeten).

Ik kan verkeerd zijn, maar AWD is denk ik toch beter in regenweer als het er op aankomt, zijnde die ene kritische situatie die je hopelijk nooit meemaakt.
 
Ook bij regenweer heeft het AWD systeem zijn reactietijd die in zijn nadeel speelt. Tesla AWD (voor zover ik weet) is geen permanente AWD en al zeker geen 4WD.
Maar, voor iemand die de limiet wil opzoeken, kan een AWD net dat ietsje "veiliger" zijn.
Aha. Ik dacht dat beide motoren hun eigen as aandreven? Of schakelt er zich één uit als het niet nodig is?

Voor mij is het alleszins niet om de limiet op te zoeken, ik dacht echt dat dit in regenweer veiliger was. Dat, en de sneeuw natuurlijk.
 
Ook bij regenweer heeft het AWD systeem zijn reactietijd die in zijn nadeel speelt.
Mijn ervaring is dat de reactietijd zo goed als onbestaand is.
Noch mijn MS noch mijn MY kon ik doen patineren bij het optrekken. Ook niet bij nat wegdek en ondanks de extreme power.
Ik denk zelfs dat het slippen voorspeld wordt en de reactietijd zo misschien zelfs negatief is.
 
  • Informative
Reactions: To3ornotto3?
Noch mijn MS noch mijn MY kon ik doen patineren bij het optrekken.

Lukt ook niet met mijn RWD. Toen we in januari 2 dagen sneeuw hebben gehad ben ik uit stilstand met plank"gas" vertrokken op de sneeuw en zelfs dan kreeg ik geen wheelspin. NoICE zette zich in beweging als een slak/ schildpad en voerde langzaam zijn snelheid op.
Uw ervaring van geen of onbestaande reactietijd is dus niet van toepassing in het optrekken, daarvoor doet de antislip zijn werk voortreffelijk.
Waar ik op doel met reactietijd is dat wanneer de wagen bijvoorbeeld in een natte bocht achteraan zou uitbreken, dat er dan nog steeds enkele milliseconden zullen zijn alvorens je RWD een AWD wordt. De tweede motor moet immers "opstarten", en op gelijke snelheid komen alvorens hij gekoppeld wordt aan de wielen (anders zou je regen hebben). Die enkele miliseconden kunnen het verschil betekenen in op de weg blijven of in het decor belanden.
Ik zeg zeker niet dat AWD niet veiliger is dan RWD, maar bij slechte weersomstandigheden is het veiligste nog steeds de limieten van de wagen en/ of jezelf niet te gaan opzoeken ;-)
 
Wintersport is zeker van toepassing en ook zomers zijn we 3 weken in de bergen, ook op minder toegankelijke paden maar op de een of andere manier redden niet all wheel aangedreven auto's het altijd ook. 100% op ratio wordt het wel dunnetjes, maar de AWD is wel een dijk van een wagen gebleken tot nu toe!

Ik zit toch het meest in de hoek van @JoostG, niet te diep over nadenken en genieten. 🫣🤣
 
  • Like
Reactions: JoostG
Twee motoren is meer regeneratie (en dus meer vertraging bij loslaten stroompedaal). Dat zou, afhankelijk van je rijgedrag/voorkeuren, invloed kunnen hebben op je keuze? Zou toch eerst eens proefrijden voor je een keuze maakt.
Is dat wel zo? Als ik met ScanMyTesla kijk in mijn Model S wordt zowel bij normaal rijden als bij regeneratie maar 1 motor gebruikt.
Weet zo uit m'n hoofd even niet meer of het de voorste of de achterste is.

Beide motoren worden alleen gebruikt bij hard optrekken
 
  • Like
Reactions: Krisja and Phil V