Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verschil Model Y Long Range AWD en Long Range RWD

This site may earn commission on affiliate links.
Lukt ook niet met mijn RWD. Toen we in januari 2 dagen sneeuw hebben gehad ben ik uit stilstand met plank"gas" vertrokken op de sneeuw en zelfs dan kreeg ik geen wheelspin. NoICE zette zich in beweging als een slak/ schildpad en voerde langzaam zijn snelheid op.
Uw ervaring van geen of onbestaande reactietijd is dus niet van toepassing in het optrekken, daarvoor doet de antislip zijn werk voortreffelijk.
Waar ik op doel met reactietijd is dat wanneer de wagen bijvoorbeeld in een natte bocht achteraan zou uitbreken, dat er dan nog steeds enkele milliseconden zullen zijn alvorens je RWD een AWD wordt. De tweede motor moet immers "opstarten", en op gelijke snelheid komen alvorens hij gekoppeld wordt aan de wielen (anders zou je regen hebben). Die enkele miliseconden kunnen het verschil betekenen in op de weg blijven of in het decor belanden.
Ik zeg zeker niet dat AWD niet veiliger is dan RWD, maar bij slechte weersomstandigheden is het veiligste nog steeds de limieten van de wagen en/ of jezelf niet te gaan opzoeken ;-)
Was met mijn vorige model s 85 p kinderspel. Later met een p85d wel eens geprobeerd en echt onmogelijk ondanks de substantieel hogere acceleratie.
 
Is dat wel zo? Als ik met ScanMyTesla kijk in mijn Model S wordt zowel bij normaal rijden als bij regeneratie maar 1 motor gebruikt.
Weet zo uit m'n hoofd even niet meer of het de voorste of de achterste is.

Beide motoren worden alleen gebruikt bij hard optrekken
Tja, nu je het zo vraagt... In de TeslaMate grafiekjes van de Y LR zie ik überhaupt geen regeneratie gegevens. Ik heb het meermaals gelezen toen ik een keuze moest maken, het was een van de argumenten waarom er zo weinig WLTP range verschil is tussen de LR en de RWD. Ook het argument dat er meer energie teruggewonnen kon worden als je met een (zware) aanhanger zou rijden, omdat de remvertraging en de hoeveelheid teruggewonnen energie nu eenmaal groter kan zijn met twee motoren.

Het heeft in ieder geval niet op Facebook gestaan, want dat gebruik ik niet. Maar misschien heb ik het onterecht voor waar aangenomen. Heb er met een korte zoekslag in ieder geval geen (valide) bron bij gevonden, misschien van het weekend.
 
Ha jeetje, ik lees inderdaad op verschillende forums / threads dat de AWD zeker 90-95% van zijn tijd in RWD modus loopt. Alleen bij sprintjes en onstabiele condities pakt hij bij. Regen gaat ook op de achtermotor, enige uitzondering die ik gelezen heb is na slippen in de sneeuw. Dan springt voor bij en bouwt af als de grip er weer is. Allemaal hoog uitzonderlijke situaties, en met mijn voorwielaangedreven ICEs ben ik in het verleden ook nooit naast de weg beland.

Mijn grootste argument voor de AWD vorig jaar was de range, daar sta ik nog steeds volledig achter. Nu heeft de LR RWD zelfs (verwaarloosbaar) meer range en ga ik in rondjes. 🫣😂 (en ja, dikke vette 1st world problems - ook weer genant - doh!)
 
Er staat op veel fora een hoop over geschreven, van dubbele regeneratie tot aan uitsluitend regeneratie van de motor achter. De waarheid? Dat schijnt dus ook te verschillen per model en soms ook per software versie. Bij Tesla heb ik uitsluitend een blogpost gevonden die wat over dit onderwerp zegt:

Also, the all wheel drive system in the dual-motor cars distributes available electrical horsepower to maximize torque (and power) in response to road grip conditions and weight transfer in the vehicle. For instance, during hard acceleration, weight transfers to the rear of the vehicle. The front motor must reduce torque and power in order to prevent the front wheels from spinning. That power is fed to the rear motor where it can be used immediately. The opposite happens when braking, when the front motor can accept more regenerative braking torque and power.

Dit gaat dan over de P85 vs. P85D. Er zijn dan ook nog verschillende motoren die gebruikt worden in de verschillende modellen, met elk zo zijn voor- en nadelen. Informatief filmpje over inductie motoren en permanent magnet motoren die in de 3 en de Y zitten. De permanent magnet motoren zijn efficiënter maar kunnen niet zomaar worden ontkoppelt en is daarom ook de standaard aandrijving. Deze ligt dus achterin. De inductiemotor kan eenvoudig ontkoppelt worden en ligt voorin. Wat blijkt uit een filmpje van Bjørn Nyland die een bergafdaling doet met een M3 LR, dat regeneratie uitsluitend vanuit de motor achter komt. Af en toe als je hem hoort zeggen 'o shieeet, have to use friction braking', zie je kortstondig de voorste motor ook minimaal terug leveren. Hoe accuraat dat is, weet ik niet (vertraging app, kortstondige remactie). Dit komt echter wel enigszins overeen met wat elders gezegd is, uitsluitend regeneratie bij slecht grip situaties.

Met de zogeheten Snow Mode zou de distributie 50/50 moeten zijn. Maar ook dan beslist de computer op enig moment ook dat het overbodig is en gaat dan voor 100% over naar achterwielaandrijving.

En als laatste nog een draadje elders op dit forum over dit onderwerp.

Dus @Tozz , af en toe wel. Maar niet zo stellig als ik eerder beweerde en de winst is dus zelfs in een besneeuwd landschap marginaal. Ik zal het niet meer als argument opvoeren. :)
 
  • Like
Reactions: Tozz
De regio in Z-Spanje waar wij een aantal maanden per jaar verblijven in de winter ligt bezaait met smalle steile wegen.
De route die wij dagelijks nemen heeft 1 of 2 stukjes waar de vooras meestal tussen komt. Eentje is een zeer steile 180° bocht waar je net niet of net wel met 2 wagens kan kruisen. Als je de "klimmende" wagen bent en je zit aan de rand van de bocht naar rechts, komt er zelfs een achterwiel van de grond.
Ook al kom je niet aan de binnenkant terecht, als die straat nat ligt, komen de voorwielen geregeld tussen.
Kan een RWD of FWD dan niet boven geraken? Natuurlijk wel maar net iets minder vlot en toch een beetje opletten dat je niet teveel naar de rand opschuift. Heb er ook al in reverse zien gaan, wachten tot tegenligger(s) voorbij is en dan buitenkant bocht nemen.
Behalve dat AWD veiliger is, bij verantwoord gebruik, vind ik het idee dat je minder snel vast zal komen te zitten, en dat niet alleen in de sneeuw, tevens een plus.
Maw, 100pro AWD 🤗
 
Als je de "klimmende" wagen bent en je zit aan de rand van de bocht naar rechts, komt er zelfs een achterwiel van de grond.
Had ik met mijn MS90D ook in Italië op de privéweg naar ons vakantiehuisje. Is verschieten als dat wiel los komt. Ik wist niet wat er gebeurde, maar vermoedde wel dat het dat was. Nu jij het ook zegt lijkt het bevestigd.
De wagens zijn heel stijf gebouwd vanwege de batterij die in de bodem zit. Een ander wagen zou zich diagonaal wat ‘zetten’.
 
  • Like
Reactions: ToemkeWTM
Kogel door de kerk - Model Y Long Range RWD Solid Black met trekhaak staat in bestelling. Ik heb mijn huidige LR AWD besteld omdat ik de range nodig heb, de idiote performance en AWD features waren een leuke bonus. Na verder inlezen wanneer AWD daadwerkelijk iets doet, weegt het in mijn situatie niet op tegen de bijkomende eigen bijdrage bij mijn nieuwe leaseregeling.
 
Last edited:
Kogel door de kerk - Model Y Long Range RWD Solid Black met trekhaak staat in bestelling. Ik heb mijn huidige LR AWD besteld omdat ik de range nodig heb, de idiote performance en AWD features waren een leuke bonus. Na verder inlezen wanneer AWD daadwerkelijk iets doet, weegt het in mijn situatie niet op tegen de bijkomende eigen bijdrage bij mijn nieuwe leaseregeling.
Bestond die maar toen ik mijn MY kocht. En ook aan de huidige prijs.
 
  • Like
Reactions: NielsA and Flummox
Hi, ik zou een proefrit maken en kijken waar je zelf blij van wordt. Voors en tegens van beide modellen strepen en kijken waar je op uitkomt.

Zelf rij ik een MY LR AWD en een M3 highland RWD. Ik merk zeker wel verschil in het rijden met beide auto’s waarbij de MY veel meer tractie heeft dan de M3. Ook grijpt de software sneller in bij de de M3. Begrijp me niet verkeerd, de M3 rijdt overigens prima maar mijn voorkeur gaat toch uit naar een AWD.

Succes met je keuze!
 
  • Love
Reactions: Flummox
Grappig hoe smaken verschillen @Marc O. Zelfde situatie, maar ik rijd inmiddels liever met de M3 vanwege zijn betere wegligging en comfort. Vooral het feit dat de M3 veel stiller is vind ik prettig. Verschil in tractie merk ik niet zo heel veel van. Maakt wellicht wel uit dat onze MY een stuk ouder is dan die van jou (andere dempers en wij hebben achter nog geen dubbel glas). Zoals je terecht opmerkt: zelf gaan rijden en dan beslissen.
 
  • Like
Reactions: Flummox and Krisja
Ik heb blind besteld en ga hopelijk over een week of 5/6 rijden. Ik had de telefoon al in mijn hand om een proefrit te plannen, maar tja wat zijn de alternatieven? Er is geen andere auto in dezelfde prijsklasse met hetzelfde comfort, range en ruimte. De RWD Long Range heeft nog steeds een sloot aan PK & koppel en de AWD is met de nieuwe leaseregeling buiten bereik. De eigen bijdrage en risico's qua afkoop etc zijn het me niet waard.
In vergelijk met alle ICEs die ik voor de AWD heb gereden is het nog steeds een hele grote stap op alle vlakken. De ervaring gaat vast niet hetzelfde zijn, want de AWD is echt waanzinnig rap en gaat alsof hij op een rails rijdt, maar ik mag eerst nog een maand een huurauto met handbak uit een klasse lager rijden. Daarna is de LR RWD weer een flinke stap voorwaarts! 😃🎉