Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Advies X100D of een X P100D, wat is wijs?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik rij nu al een aantal jaar tevreden in mijn S 85D zoals sommige weten de nodige issues gehad maar onderaan de streep tevreden over de wagen, Tesla en EV in zijn geheel. Nu de belastingdienst de regels voor de bijtelling gaat aanpassen wil ik daarvoor nog een X kopen en mijn S inruilen. Waarom een X? Meer ruimte wat met 3 kids van 7, 5 en 0 best wel makkelijk is. Daarbij vind ik de X lekkerder rijden dan mijn huidige S je zit hoger wat ik erg fijn vind. Dus de keuze voor de X is gemaakt.

Maar dan de vraag welke versie? Een normale "langzame" 100D of een P100D? Het prijsverschil is 33000 euro maar ga je dit eruit halen over 5 jaar bv. als ik hem aan een ander zou verkopen dan mijzelf. Ik rij ongeveer 20.000 tot 25.000KM per jaar. Het verschil zit hem natuurlijk in het snelle optrekken wat leuk is maar hoe vaak gebruik je het anders dan bij Demo's? Is het echt een meerwaarde? En wat blijft er over van de meerprijs na 5 jaar?
 
Tsja, lastig. Als je de centen hebt, de P :) (je leeft maar 1x ;) )
Als “gewone” / “langzame” X100D rijder, vind ik de X100D al best rap (menig Audi rijder die een sprintje wilt trekken vindt dat inmiddels ook ;) ), in iets van 4,6 sec naar de 100 ofzo? Schijnt dat je hem nog kan laten “uncorken”, heb ik me laten vertellen, gaat ie een seconde sneller naar de 100.

Ander verschil tussen de P en de gewone X100D is de range. Maar dat zal ook te maken hebben dat de P standaard op grotere wielen staat.
 
  • Like
Reactions: J-Peters
Tsja, lastig. Als je de centen hebt, de P :) (je leeft maar 1x ;) )
Als “gewone” / “langzame” X100D rijder, vind ik de X100D al best rap (menig Audi rijder die een sprintje wilt trekken vindt dat inmiddels ook ;) ), in iets van 4,6 sec naar de 100 ofzo? Schijnt dat je hem nog kan laten “uncorken”, heb ik me laten vertellen, gaat ie een seconde sneller naar de 100.

Ander verschil tussen de P en de gewone X100D is de range. Maar dat zal ook te maken hebben dat de P standaard op grotere wielen staat.
Zowel de P als de non PC hebben de zelfde banden dacht ik aan de configurator te zien. Tja inderdaad leef maar 1 keer en het is mogelijk maar is het de moeite waard ? De huidige X die je koopt is al geuncorked dus de seconden is er al vanaf . 0 - 100 in 4.9 seconden.
 
Last edited:
Ik denk dat dit puur een keuze is die je zelf moet maken. Als ik mij niet vergis is de auto verder identiek, maar trekt ie alleen sneller op. Leuk als 't gratis was of 500 euro duurder, maar de meerprijs is mij veel te hoog. Voor dat P-tje kun je ook 3 VW Up's kopen.

Je maakt Tesla er wel blij mee denk ik, als je voor de P gaat.
 
Ik denk dat dit puur een keuze is die je zelf moet maken. Als ik mij niet vergis is de auto verder identiek, maar trekt ie alleen sneller op. Leuk als 't gratis was of 500 euro duurder, maar de meerprijs is mij veel te hoog. Voor dat P-tje kun je ook 3 VW Up's kopen.

Je maakt Tesla er wel blij mee denk ik, als je voor de P gaat.
ja de autos zijn op de remklauwen en sneller optrekken na gelijk. Was het slechts 3000 euro geweest dan was de keuze makkelijk geweest.
 
  • Like
Reactions: HWS
Als het verschil alleen extra power, minder range, ludicrous mode knopje is. Dan zou ik zeggen de “gewone” X100D, en een leuke kleine EV voor erbij (waarmee je wel gewoon elke parkeergarage mee in kunt rijden) ;)
2 voor de prijs van 1, dus ;)
 
  • Like
Reactions: HWS
30.000 euro voor ruim een seconde sneller naar de 100? Geen haar op mijn hoofd zou daar langer dan een seconde over denken, nooit van mijn leven dus. Met de gewone X ben je al 98% van de auto's qua acceleratie de baas.

Ik rij nu ruim 4 jaar een Model S. In het begin sprint je er een aantal keren mee, nu komt dat bijna niet meer voor.
In het begin was het leuk dat de 'petjes' bij het stoplicht naast je kwamen staan met hun GTi al hoog in de toeren. Dat waren ze snel afgeleerd. Daar hebben we met z'n allen in de begintijd veel plezier aan beleefd. De goegemeente heeft zijn lesje inmiddels geleerd en zelfs Porsches en ander snel spul gaat de strijd niet meer aan.
Dus al zou je een supersnelle Tesla hebben, het plezier wordt je niet meer gegund.
 
Mijn 1e Tesla was een P85 in 2013. Het prijsverschil was toen acceptabel en aan vankelijk het verschil in acceleratie aanzienlijk. Inmiddels is een S100D bijna een seconde sneller dan de P85 was. Bij mijn 2e S lang getwijfeld maar toch voor de S90D gegaan i.p.v. de P. Blijft wel altijd knagen, wat je niet hebt, had ik misschien toch maar.... Nu een X en weer getwijfeld. Oorspronkelijk was de 0-100 tijd voor de X100D 4,9 sec. Uncorcked zou dat 4,5 sec zijn. De uncorcked specs staan niet op de site. Bij een BMW M5 of M3 krijg je een hele andere auto. Bij Tesla alleen een andere achter motor zodat ie 0-100 in 3,1 sec doet. Is bizar natuurlijk maar over een maand of 6 komt de volgende update en dan rij je weer niet in de snelste:(.

Je vraagt wat is wijs? De X100D. Al zou ik natuurlijk ook t liefst een P hebben:rolleyes:. Maar een meerprijs van 40k:eek: gaat zelfs mij te ver.
 
Mijn 1e Tesla was een P85 in 2013. Het prijsverschil was toen acceptabel en aan vankelijk het verschil in acceleratie aanzienlijk. Inmiddels is een S100D bijna een seconde sneller dan de P85 was. Bij mijn 2e S lang getwijfeld maar toch voor de S90D gegaan i.p.v. de P. Blijft wel altijd knagen, wat je niet hebt, had ik misschien toch maar.... Nu een X en weer getwijfeld. Oorspronkelijk was de 0-100 tijd voor de X100D 4,9 sec. Uncorcked zou dat 4,5 sec zijn. De uncorcked specs staan niet op de site. Bij een BMW M5 of M3 krijg je een hele andere auto. Bij Tesla alleen een andere achter motor zodat ie 0-100 in 3,1 sec doet. Is bizar natuurlijk maar over een maand of 6 komt de volgende update en dan rij je weer niet in de snelste:(.

Je vraagt wat is wijs? De X100D. Al zou ik natuurlijk ook t liefst een P hebben:rolleyes:. Maar een meerprijs van 40k:eek: gaat zelfs mij te ver.
Ik ben de wijsheid al lang verloren......begin maart meer, maar ben in blijde verwachting van een spectaculaire 5e...........o_O
 
  • Like
Reactions: HWS and CO2CLEAN
My 0,00000000000000000001 btc... (instead of cents)

S100D is wijs...
X100D ook... maar iets minder range maar... als je hoog wil zitten en / of regelmatig met meer dan 5 op stap bent en / of echt een trekhaak nodig hebt en / of de X veel mooier vindt.... nog steeds een goede keuze...
SP100D als je snelheid wil.... dan heb je de max... (
XP100D... minder snel dan SP100D.... dus niet de max....
Ik heb XP90DL gereden... en zou (als t n X zou worden) voor de X100D gaan...
Zelf nu heel happy met mijn S75 nonD .... mis de snelheid niet echt.

Suc6 met kiezen! :cool:
 
Beide zijn wijs in 't correct Vlaams:

100D is :
wijs (bijv. nw)
braaf

Als ge wijs zijt brengt Sinterklaas voor u zeker iets mee!
Wijs zijn op school en goed luisteren naar de juffrouw!

P100D is:
wijs (bn.)
tof, gaaf, graaf cool, …

zie ook vree wijs

Morgen nog eens een wijs feestje draaien om de hoek! Iemand nog wat goeie suggesties? Een vergeten popclassic, of onderschatte recente poptune? (Facebook)
das een kei wijze film (ketnet.be)
 
  • Like
Reactions: BertXL
My 0,00000000000000000001 btc... (instead of cents)

S100D is wijs...
X100D ook... maar iets minder range maar... als je hoog wil zitten en / of regelmatig met meer dan 5 op stap bent en / of echt een trekhaak nodig hebt en / of de X veel mooier vindt.... nog steeds een goede keuze...
SP100D als je snelheid wil.... dan heb je de max... (
XP100D... minder snel dan SP100D.... dus niet de max....
Ik heb XP90DL gereden... en zou (als t n X zou worden) voor de X100D gaan...
Zelf nu heel happy met mijn S75 nonD .... mis de snelheid niet echt.

Suc6 met kiezen! :cool:

X rijdt persoonlijk fijner zit wat lekkerder etc. De S is meer sporty en inderdaad de ruimte met kinderen is altijd mooi meegenomen.

Ik ben gewoon benieuwd wat zo'n x oplever na 5 jaar tesla zei dat ze werken met een afschrijving van 37% in 5 jaar bij 20K KM, Lijkt mij erg weinig.
 
Ik heb 3 maanden een S 90D gehad en nadien overgeschakeld op een X P90D demowagen met serieuze korting.

De S was ik na 500km gewend. De X P90D is iedere keer een feest. Het blijft een zeer bijzonder gevoel. De x verdraagt ook een snelle motor.

Bij de S bleef ik kwijlend naar de X P90D kijken. Nu heb ik dat niet meer en ben ik iedere dag gelukkig. Je hebt wel wat minder rijbereik. Ook met de kleinere velgen.

Ik heb wel nog niet met de 100 of P100 testgereden.
 
  • Like
Reactions: KrisB
Beide zijn wijs in 't correct Vlaams:

100D is :
wijs (bijv. nw)
braaf

Als ge wijs zijt brengt Sinterklaas voor u zeker iets mee!
Wijs zijn op school en goed luisteren naar de juffrouw!

P100D is:
wijs (bn.)
tof, gaaf, graaf cool, …

zie ook vree wijs

Morgen nog eens een wijs feestje draaien om de hoek! Iemand nog wat goeie suggesties? Een vergeten popclassic, of onderschatte recente poptune? (Facebook)
das een kei wijze film (ketnet.be)
Om rustig te beginnen:
Uitzicht
 
  • Like
Reactions: nico180
X rijdt persoonlijk fijner zit wat lekkerder etc. De S is meer sporty en inderdaad de ruimte met kinderen is altijd mooi meegenomen.

Ik ben gewoon benieuwd wat zo'n x oplever na 5 jaar tesla zei dat ze werken met een afschrijving van 37% in 5 jaar bij 20K KM, Lijkt mij erg weinig.

Ik denk dat ze bedoelen: afschrijven TOT AAN 37% restwaarde ... dat is dus 63% afschrijving in 5 jaar... en lijkt me redelijk reeel....

En gebaseerd op de huidige restwaardes kan dat natuurlijk nog wel meevallen.

En... een jonge gebruikte X van 160K verkoop je makkelijk voor... 110K, een van 110K voor 99K.... dus als restwaarde van belang is, houd dan rekening met de "weerstand" op 100K bij de kopers van jong gebruikt....
Ik denk dat je op een 100D minder afschrijft.... tenzij je een PD met een hele leuke demo korting kan kopen.
 
  • Like
Reactions: HWS
Hier een advies van een voormalig eigenaar van een X 90d die deze heeft ingeruild voor een X p100d.

“Wijsheid” is een term die mijns inziens weinig relevant is bij de keuze tussen een X 100d en een X p100d. Het extra vermogen van de p is indrukwekkend. Is dat extra vermogen noodzakelijk? Nee, natuurlijk niet. De vraag die je jezelf moet stellen is of het hebben van een indrukwekkend vermogen jou een meerwaarde van 33 k waard is. Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden.

Bij mij was de keuze overigens makkelijker: mijn p100d uit april 2017 heeft nog een spoiler die zichzelf helemaal inklapt in de parkeerstand. Ik vind spoilers afzichtelijk, alleen deze feature was mij al een meerprijs van - toen nog - 40k waard. :D Onbegrijpelijk dat deze inklapbare spoiler niet meer leverbaar is.
 
  • Like
Reactions: KrisB