Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aflevering weigeren

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien een beetje een aparte vraag, maar ik lees in dit forum met enige regelmaat dat er dingen mis zijn met opgeleverde Tesla's, variërend van een klein krasje hier of daar tot lange lijsten van dingen die echt mis zijn.

Nog even los van het feit dat het eigenlijk van de zotte is dat je een €60.000+ auto koopt en er zulke ernstige afleverpunten zijn (ik ga er maar even vanuit dat dit de uitzonderingen zijn), vraag ik mij af wat je mogelijkheden zijn als je een dergelijke auto gepresenteerd krijgt. Ik heb nu een Model 3 LR aflevering gepland staan voor volgende week zaterdag. Aan de ene kant wordt ik hier natuurlijk enthousiast van, maar aan de andere kant wordt ik ook wel een beetje nerveus.

Als ik nu net die pechvogel ben die een auto krijgt waarbij de kofferbak niet (goed) dichtgaat en de raamrubbers los zitten, en het interieur vies is en krassen in de lak zitten (om maar een paar voorbeelden te noemen uit de aflever-thread), dan zie ik het niet zitten om te tekenen voor ontvangst en daarna 6 maanden in en uit een SeC te kunnen gaan. Je mag van een dergelijk geprijsd product wel een (vrijwel) foutloos exemplaar verwachten lijkt me.

Weet iemand hier wat in dit scenario je mogelijkheden zijn? Als je de auto (wegens de slechte kwaliteit) weigert bij de aflevering, telt dit dan als een annulering? Krijg je dan een nieuwe uit een andere batch? Gaan ze hem dan fixen en krijg je alsnog later dezelfde auto? Of telt het misschien zelfs als een 'binnen 7 dagen retour'-auto en kun je zelfs een jaar lang geen Model 3 meer bestellen?

Al met al wordt ik er toch een beetje nerveus van
 
Ik snap werkelijk niet dat je vooraf al met zoiets bezig bent...

Het gaat om €62000, ik snap niet dat je het vreemd vindt dat je voorbereid daar aan wilt komen.

Het laatste waar ik op zit te wachten is dat ik daar kom, en een rampscenario tref als de verschillende situaties beschreven in het Afleveringen-thread, dat ik vervolgens geen idee heb wat m'n rechten en mogelijkheden zijn. Vergeet niet dat Tesla op dit moment al op mijn spaargeld zit omdat ze vooraf betalen vereisen. Elke andere auto die ik ooit eerder heb aangeschaft heb ik het overgrote deel pas ter plekke bij aflevering gepind.

Edit: Ik ga er overigens volledig vanuit dat alles prima is, anders had ik natuurlijk nooit besteld, maar toch, het is goed om voorbereid op stap te gaan.
 
  • Like
Reactions: ramonneke and Dan84
Eerlijk? Door de verhalen had ik ook al mijn checklists uitgeprint voor de Model X en daar de X, en als alles normaal verloopt (2 op 2 keren bij mij) dan is er geen vuiltje aan de lucht. Bij de X was een Falcon Wing deur een beetje scheef en een chrome lijst had een kras, maar dat werd netjes genoteerd en daar ging ik 'm niet voor laten staan. Ik heb bij Ford al eens een Focus gekocht waar de verkeerde wielen onder zaten, en die nam ik toch niet zo mee, al was het maar omdat die wielen ook voor iemand anders moesten dienen en ik echt de wielen waar ik een meerprijs voor had betaald wou.
 
  • Informative
Reactions: Dan84
Eerlijk? Door de verhalen had ik ook al mijn checklists uitgeprint voor de Model X en daar de X, en als alles normaal verloopt (2 op 2 keren bij mij) dan is er geen vuiltje aan de lucht. Bij de X was een Falcon Wing deur een beetje scheef en een chrome lijst had een kras, maar dat werd netjes genoteerd en daar ging ik 'm niet voor laten staan. Ik heb bij Ford al eens een Focus gekocht waar de verkeerde wielen onder zaten, en die nam ik toch niet zo mee, al was het maar omdat die wielen ook voor iemand anders moesten dienen en ik echt de wielen waar ik een meerprijs voor had betaald wou.

Dat snap ik, maar neem bijvoorbeeld deze post (de eerste extreme situatie die ik kon vinden, in de afleveringen thread staan wel meer slechte ervaringen)

I will text in English since i am not Dutch, but i live in Netherlands. I have my tesla picked up last Saturday in Tilburg and my experience was really bad. I have a white exterior and white interior LR. The area of the driver's seat belt was completely dirty, the back white seat were also super dirty with black stains, the bumper was half way our from one of the sides, and when i opened the trunk, i won't close again, and one window rubber was completely folded. I asked to fix all those thing and the first thing they have fixed was the cleaning for the rest the suggest to make an appointment with tesla mobile to come and fix it, what i refused completely. After pushing i got unmounted the trunk and fixed, unmounted the door rubber and place it well and the bumper fixed. I have gotten from Tesla before the delivery the license plate, as i am not Dutch and i had to register myself. The license plate shows up as a Performance, in the RDW and in any insurance, then i called Tesla to let them know that they gave me a wrong license plate and they said that it was correct, that i was going to get a "base perfomance". Basically is a performance but with the looking of a Long Range, however in Tilburg i got a LR. I have being spoken with the manager there and he said nothing in the registry of tesla said that, so we send an email to the sales guy that promised me that. Now i have a LR, with a license plate referencing a Performance, what give me less insurances companies to choose and a higher rate for the insurance itself. Still not fixed since Saturday, really pissed of about promises and bad thing done. However the car itself is really great

Als ik een dergelijke situatie zou tegenkomen, dan zou ik toch echt de auto niet meenemen. Sterker nog, zelfs al zou ik het willen, er is 0% kans dat mijn vrouw mij toestaat de auto in een dergelijke situatie mee te nemen.

Nu begrijp ik heus wel dat tussen de duizenden afleveringen dit de absolute uitzonderingen zijn, maar ik vroeg mij met name af of iemand een idee had van wat er dan zou gebeuren.
 
Ja, en? Ik zou 'm ook zo niet meenemen. Maar dat is niet jouw auto, dat is een auto van iemand anders. Pech voor die andere persoon maar ben je je nu aan het opnaaien voor wat misschien niet gaat komen?

Je kan waarschijnlijk zelf goed genoeg inschatten wat akkefietjes zijn die door de service direct kunnen opgelost worden (vegen in het interieur, hadden ze natuurlijk eerder kunnen zien maar valt heel snel met all purpose cleaner en een microfiber doekje op te lossen), later kunnen opgelost worden (kras op een lijst, deur waarvan de lijnen een paar mm niet overeenkomen met het koetswerk) en dingen waarvoor de de wagen moet laten staan omdat ze gewoon niet goed zijn (deuren die niet meer sluiten of niet open willen, verkeerde registratie van je auto, ...).

Komt goed zo!
 
De Model 3 staat dit jaar op nummer 1 van best verkochte auto's van Nederland. Dat terwijl de organisatie Tesla daar eigeniljk niet op voorbereid is (afleveren op een auto terminal, is eigenlijk natuurlijk wat bijzonder). Dus ja, er gaat wel eens wat mis.

Dat gezegd hebbende, van de 10.000 auto's die nu al zijn afgeleverd en de blijkbaar 12.000 die nog dit jaar moeten volgen (als ik een ander draadje mag geloven) heb ik hier maar 2 of 3 berichten gezien van mensen die de auto hebben geweigerd. 3 op 10.000 is niet veel.

Dat neemt niet weg dat het inderdaad bizar is dat een auto van 62k niet goed is, maar laat je niet teveel meevoeren door een kans van 0,03% dat jij zo'n auto krijgt.

Blijkbaar is met die andere 9997 auto's niet zo veel mis.
 
Ja, en? Ik zou 'm ook zo niet meenemen. Maar dat is niet jouw auto, dat is een auto van iemand anders. Pech voor die andere persoon maar ben je je nu aan het opnaaien voor wat misschien niet gaat komen?

Je kan waarschijnlijk zelf goed genoeg inschatten wat akkefietjes zijn die door de service direct kunnen opgelost worden (vegen in het interieur, hadden ze natuurlijk eerder kunnen zien maar valt heel snel met all purpose cleaner en een microfiber doekje op te lossen), later kunnen opgelost worden (kras op een lijst, deur waarvan de lijnen een paar mm niet overeenkomen met het koetswerk) en dingen waarvoor de de wagen moet laten staan omdat ze gewoon niet goed zijn (deuren die niet meer sluiten of niet open willen, verkeerde registratie van je auto, ...).

Komt goed zo!

Hmm, ik ben denk ik niet helemaal duidelijk. Het gaat mij er niet zozeer om hoe ik tot de conclusie kom dat ik de aangeboden auto niet zou willen accepteren, of hoe extreem minimaal die kans is, maar meer over wat de opties zijn wanneer je deze conclusie voor jezelf bereikt hebt.

Ik begrijp uit je reacties dat je het maar onzin vindt om hiernaar te informeren en dit is prima (ik ga er ook niet vanuit dat ik de vergaarde informatie nodig heb), maar ik wil je dan vriendelijk vragen niet te reageren in de hoop dat er wellicht iemand is die weet hoe dit zit.
 
  • Disagree
Reactions: Rqcg
als je 'm weigert, wat je mag doen, dan kom je gewoon weer in de rij voor een nieuwe auto. Feitelijk begint het proces dan weer opnieuw alsof je net een nieuwe order hebt gedaan.

Is eigenlijk niet anders dan wanneer je niet kunt afhalen (omdat je bv. op vakantie bent). Dan gaat de auto ook naar de eerstvolgende en mag jouw order weer in de rij gaan staan.
 
  • Informative
Reactions: Dan84
Dat gezegd hebbende, van de 10.000 auto's die nu al zijn afgeleverd en de blijkbaar 12.000 die nog dit jaar moeten volgen (als ik een ander draadje mag geloven) heb ik hier maar 2 of 3 berichten gezien van mensen die de auto hebben geweigerd. 3 op 10.000 is niet veel.

Het zijn er wellicht niet eens meer dan bij een 'normale' dealer. Maar bij een normale dealer sta je ook niet op een auto-terminal bij iemand die volgens de berichtgeving niet eens uitleg over de auto kan geven, laat staan bevoegd is toezeggingen te doen over service, omruilingen, etc.

Vandaar dat ik gewoon nieuwsgierig ben. Stel dat je een van die 3 pechvogels bent, wat zijn dan je opties?
 
Het zijn er wellicht niet eens meer dan bij een 'normale' dealer. Maar bij een normale dealer sta je ook niet op een auto-terminal bij iemand die volgens de berichtgeving niet eens uitleg over de auto kan geven, laat staan bevoegd is toezeggingen te doen over service, omruilingen, etc.

(Heb je vraag net beantwoord) maar inderdaad, die carterminal is wat vreemd. Niet zozeer omdat het niet zou kunnen (als je het gewoon ziet als een normaal product dan is het misschien niet zo raar), maar het komt wellicht niet helemaal overeen met het verwachtingspatroon van mensen die een nieuwe auto kopen.

Die verwachten nog een beetje dat flesje wijn van de dealer, bosje bloemen in de auto en het doek er vanaf trekken. En natuurlijk zo'n smerig bakje instant koffie, heel belangrijk.

Tesla doet veel dingen anders :)

Hoe het ook zij, je geeft al aan dat je er nerveus van wordt: Niet doen. Laat je niet meeslepen door de verhalen die je hier soms leest. Het gros van de leveringen gaan gewoon goed. En wat voor Pietje een onaanvaardbare afwijking tussen 2 bodypanels is kan de ander geen ruk schelen.
 
  • Like
Reactions: Mad P***y
Het is echt niet altijd een drama, maar bij de Model S/X ken ik twee mensen (persoonlijk) die de auto geweigerd hebben. Door de vele verhalen zijn veel mensen extra kritisch bij de aflevering van een Tesla. Ik denk dat het ook vaker misgaat dan bij andere merken, maar dat is natuurlijk lastig te onderbouwen.

De eerste was een Model X, waarbij de falcon-wing deuren erg slecht aansloten. Afstellen hielp niet veel, want dan ontstond er op een andere plek teveel speling. Hij heeft ter plekke de auto geweigerd en de koop ontbonden. Hij had alleen zijn oude auto al verkocht, laadpaal geïnstalleerd, dus wilde eigenlijk wel graag een Tesla. Ze zijn ter plekke door de voorraad gegaan en hij heeft een ander auto uitgezocht. Die kon hij een week later afhalen en daar was niets mee aan de hand.

Mijn buurman kreeg de auto op verkeerde velgen geleverd. Tesla gaf aan dat ze de andere velgen zouden nasturen, maar konden geen datum noemen. Daarop heeft hij de auto niet afgenomen, maar die bleef dus staan en weer huiswaards gegaan. Twee dagen later werd de auto netjes op een trailer gebracht met de juiste velgen. We wisten dat die velgen slecht leverbaar waren, dus hij was bang dat hij maanden met andere velgen moest rijden. Door de druk er op deze manier op te zetten hoopte hij dat ze de velgen onder een andere wagen vandaan zouden schroeven. Blijkbaar ook gebeurd, want anders had hij niet zo snel die velgen gehad. Blijkbaar ging iemand anders wel akkoord met een nalevering. Op de velgen na was de auto overigens gewoon helemaal goed.

Je mag gewoon kritisch zijn. Als een auto echt anders is dan besteld of serieuze issues heeft, dan zou ik hem laten staan. Bij mijn auto waren het relatief kleine dingen die deels achteraf opgelost zijn of ik heb laten zitten.
De Model 3 staat dit jaar op nummer 1 van best verkochte auto's van Nederland. Dat terwijl de organisatie Tesla daar eigeniljk niet op voorbereid is (afleveren op een auto terminal, is eigenlijk natuurlijk wat bijzonder). Dus ja, er gaat wel eens wat mis.
Moet je de Model 3 daadwerkelijk bij de haven ophalen? Ik vond levering vanuit Tilburg al vrij pauper, maar als je op een haventerrein staat dan is dat helemaal erg. Voordeel is wel dat je fatsoenlijk licht hebt om de auto goed te bekijken. Ik zag de lakissues vrijwel niet in de hal, maar eenmaal buiten werd het toch wel meteen duidelijk.
 
  • Informative
Reactions: Tozz
Het is echt niet altijd een drama, maar bij de Model S/X ken ik twee mensen (persoonlijk) die de auto geweigerd hebben. Door de vele verhalen zijn veel mensen extra kritisch bij de aflevering van een Tesla. Ik denk dat het ook vaker misgaat dan bij andere merken, maar dat is natuurlijk lastig te onderbouwen.

De eerste was een Model X, waarbij de falcon-wing deuren erg slecht aansloten. Afstellen hielp niet veel, want dan ontstond er op een andere plek teveel speling. Hij heeft ter plekke de auto geweigerd en de koop ontbonden. Hij had alleen zijn oude auto al verkocht, laadpaal geïnstalleerd, dus wilde eigenlijk wel graag een Tesla. Ze zijn ter plekke door de voorraad gegaan en hij heeft een ander auto uitgezocht. Die kon hij een week later afhalen en daar was niets mee aan de hand.

Mijn buurman kreeg de auto op verkeerde velgen geleverd. Tesla gaf aan dat ze de andere velgen zouden nasturen, maar konden geen datum noemen. Daarop heeft hij de auto niet afgenomen, maar die bleef dus staan en weer huiswaards gegaan. Twee dagen later werd de auto netjes op een trailer gebracht met de juiste velgen. We wisten dat die velgen slecht leverbaar waren, dus hij was bang dat hij maanden met andere velgen moest rijden. Door de druk er op deze manier op te zetten hoopte hij dat ze de velgen onder een andere wagen vandaan zouden schroeven. Blijkbaar ook gebeurd, want anders had hij niet zo snel die velgen gehad. Blijkbaar ging iemand anders wel akkoord met een nalevering. Op de velgen na was de auto overigens gewoon helemaal goed.

Je mag gewoon kritisch zijn. Als een auto echt anders is dan besteld of serieuze issues heeft, dan zou ik hem laten staan. Bij mijn auto waren het relatief kleine dingen die deels achteraf opgelost zijn of ik heb laten zitten.

Moet je de Model 3 daadwerkelijk bij de haven ophalen? Ik vond levering vanuit Tilburg al vrij pauper, maar als je op een haventerrein staat dan is dat helemaal erg. Voordeel is wel dat je fatsoenlijk licht hebt om de auto goed te bekijken. Ik zag de lakissues vrijwel niet in de hal, maar eenmaal buiten werd het toch wel meteen duidelijk.

Bedankt voor de info, goed om wat praktijkvoorbeelden te hebben van op welke manieren de extremere gevallen op hun pootjes terecht gekomen zijn.
 
Moet je de Model 3 daadwerkelijk bij de haven ophalen? Ik vond levering vanuit Tilburg al vrij pauper, maar als je op een haventerrein staat dan is dat helemaal erg.

Mijn SR+ is nog niet geleverd, maar ik begreep dat je nu moet afhalen op de Koopman Car Terminal in Amsterdam, waar je je auto zelf mag uitzoeken op de terminal en dan naar een tent moet om af te tekenen.

Ze nemen dus geen moeite meer om ze naar Tilburg te vervoeren. Gewoon van de boot naar de koper.
 
Weet niet zeker hoe het in Nederland zit, maar in België heb je als klant de keuze tussen de bestelling te annuleren, herstelling te vragen, of een minprijs te vragen (afhankelijk van wat er precies aan de hand is).

De verkoper is immers verplicht een conform product af te leveren. Is dit niet het geval, dan heb je als klant één van de drie bovenstaande opties.

Ik zou durven denken dat het in Nederland min of meer hetzelfde is.
 
Niet helemaal juist RobsEV..

In elk geval heb je als consument de keuze tussen correcte levering, herstel of vervanging. De verkoper moet daar binnen een redelijke termijn gehoor aan geven. Daarnaast geldt er wel een redelijkheidstoets. Met andere woorden: het moet redelijk zijn wat je van de verkoper vraagt. Je kunt dus niet een nieuwe auto vragen voor een klein krasje dat eenvoudig kan worden hersteld. Komt de verkoper niet binnen een redelijke termijn over de brug of is herstel/vervanging niet redelijk, dan heb je de mogelijkheid tot ontbinding (wederom mits redelijk) of een vermindering van de prijs. Dat laatste zal echter lastig zijn om voor elkaar te krijgen omdat er al betaald is en er voor jou waarschijnlijk 10 andere kopers wel bereid zijn om de auto te accepteren.