Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Als Nederland Tesla M3P bestellen in België

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb even een vraag. Ik werk als journalist, werk veel met EV en PHEV voertuigen voor mijn werk. Nu moet ik in 2020 een keus maken waar ik in 2020 mee ga werken. Ik heb een mooi aanbod gehad van BMW 330E. Natuurlijk Duitse degelijkheid, mooie auto. Kleine brandstof tank en Kofferbak. Wat Tesla betreft. Prima aandrijflijn goed bereik, prima supercharge netwerk. Dus had een budget van 65 K. Denk ga voor de model 3 P. In het wit 65008. Oeps Een dag later is de auto 800 euro duurder. Nu zit ik op de Belgische website en daar is dezelfde auto 2000 euro goedkoper. Ik woon zelf maar 15 km van de Belgische grens. En zowel in Nederland als Belgie is de btw gelijk. Je betaald in Nederland geen bpm. Dus waarom de auto niet invoeren in Nederland.

Iemand ervaring mee of tips. Of wat voor problemen je kan ondervinden ?
 
Als je dit zakelijk gaat doen moet je de auto netto laten leveren in BE (intracommunautaire levering), anders kan je bij import nog een keer 21% extra BTW aftikken. Ik ben geen expert, maar hier moet je sowieso echt voor oppassen.

Het lijkt me nogal wat gedoe voor een relatief gering verschil?
 
Door de belastingen zoals BPM wel.
Hier is het omgedraaid.
De basis prijs ex belastingen is hoger.

Denk dat ze willen mee profiteren van de 4% bijtelling nog dit jaar.

In Januari dalen de verkopen weer.
Het is 99% zakelijk wat de auto nu koopt
 
Door de belastingen zoals BPM wel.
Hier is het omgedraaid.
De basis prijs ex belastingen is hoger.

Denk dat ze willen mee profiteren van de 4% bijtelling nog dit jaar.

In Januari dalen de verkopen weer.
Het is 99% zakelijk wat de auto nu koopt
En dan gaan de prijzen in NL ook weer omlaag. Komt er gegarandeerd een model met basis prijs onder de 45k
 
Euro 55.390,- is de performance in Duitsland,
"Einschl. 2.000 € Umweltbonus (netto)" --> dus die komt erbij

Dat is nog steeds euro 7.000,- goedkoper :confused:

Kun je gewoon online bestellen. Btw nummer doorgeven en ophalen in Duitsland en invoeren (laat je het doen reken 1K max.).
Weigeren mag niet

Perf 7K goedkoper.......
AWD, 5K goedkoper
SR+, 3K goedkoper

Paar K verschil..... maar dit is wel erg veel.......
 
Last edited:
Begin 2017 had ik zoiets aan de hand, ik wilde vanuit Nederlandse BV een Tesla kopen, maar omdat in in BE woonde was ik bij Tesla in Belgie langsgegaan. Tesla Belgie weigerde om een factuur aan onze NL BV te sturen, de enige optie was om in NL te kopen en betalen, daarna te exporteren naar BE.

Beetje vreemd, wij verlenen engineering services in diverse landen, en factureren constant over de grens (intracommunautair) maar Tesla wilde niet.

Navragen is het motto.
 
Zou van de zotte zijn, Nederlandse bedrijf/persoon mag gewoon auto's kopen (van elk merk) voor bv. medewerkers in de EU.

Maar weet het snel genoeg denk ik, van de week beslissen. En ga niks navragen, gewoon bestellen en aanbetalen (dan zijn hun aan zet).

Vindt het namelijk belachelijk dat bedrijven niet meewerken aan een Europese markt, ben ik heel fel op (we hebben niet voor niks een EU markt).
 
  • Like
Reactions: Ger356 and horta
Voor bedrijven eist Tesla een Duits DE-btw nummer (stuernummer is niet voldoende en NL-btw nummer pikt die niet). Als je een Duits BTW nummer hebt doe je dus ook aardig omzet in Duitsland zal de gedachte zijn en denk ik dat je hem gewoon kunt bestellen. Vindt het nog steeds belachelijk overigens.
 
Tesla is er vrij helder in dat ze hier niet aan meewerken. Je kunt in Belgie geen auto kopen met een Nederlands BTW nummer en met de BTW verlegd. Idem in bv. Duitsland. Theoretisch kan het, maar Tesla zegt gewoon nee.

Wil je dit doen zul je dus een Belgische entiteit moeten oprichten of iemand bereid vinden om op zijn Belgische bedrijf de auto te kopen en vervolgens aan jouw door te verkopen.