Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zit nu even aan de koffie bij Tesla, auto aan de SuC. Op het display is Amsterdam weer bovenaan wat de laatste 24 uur betreft. Ik had de laatste plaats, hij laadt nu met 277 km/uur.
Ik heb van de heenreis wel wat interessante informatie verzameld. Ik heb, vanaf vertrek van huis, steeds opgeschreven waar ik iets moest doen en het is eigenlijk een heel beperkt lijstje. Zodadelijk weer terug. Hier even sparren over Model X en upcoming event de 31e.
 
Mijn vergadering duurde een stukje langer. Ik ben uiteindelijk iets voor half een de A2 opgereden bij Utrecht en toen tot Amsterdam op de AP met 104 km/u lekker tuffen. 200 Wh/km verbruikt en heerlijk ontspannen aangekomen bij een bouwer van superjachten. Geen treintjes gezien anders dan die gele.

Ik heb ook een mooie rit gehad. Wel op een gegeven moment een zestal Volvo's, met de nobele bedoeling om straks 100% veilig te zijn (wee het moment dat er eentje een ravijn in rijdt), voorbij zien rijden met bestickering. Duidelijk een poging om van het moment gebruik te maken.

Mijn verslag http://iturl.nl/snN5HiD

Ook recent een publicatie gedaan in mijn vakgebied http://iturl.nl/sngdWxk
 
  • Love
  • Like
Reactions: Hans69 and HWS
Goed verhaal Hans. Duidelijk geschreven voor niet-Tesla kenners. Ik zou er zelf nog wat meer statistieken tegenaan gooien: percentage op AP van deur tot deur. Aantal keer stuur vastgrijpen vanwege dashboard prompt. Aantal keer baanwissel. Dat soort dingen.

Op zich is dat wel te herleiden hoewel percentages wat moeilijk zijn. Ik heb wel de tekst wat aangevuld en aangescherpt op die stukken dat de auto gewoon helemaal zelfrijdend is.
 
Hans,
Ten eerste veel waardering voor je niet aflatende onderbouwde support voor Tesla en verwante techniek in Nederland.

In alle nederigheid: A picture tells more than a thousand words. Als je op het kaartje de route inkleurt (groen=AP, geel=controle, rood is antiek zelf sturen) dan zijn alle verhoudingen in één opslag duidelijk.
 
  • Like
Reactions: HWS
Schitterend gebracht Hans!

En inderdaad is die AP trouwens ongelooflijk (vind ik na één dag ervaring). AP doet het bijvoorbeeld bijna moeiteloos op het smalle slingerweggetje tussen Hoeilaart en Overijse (Simon van dit forum zal dit al eerder al gemerkt hebben, vermoed ik), waar er vaak niet eens een middenmarkering is. Op autosnelwegen rijdt ie mooi in het midden van rijbaan, niet bepaald met veel empathie voor andere weggebruikers vermits ie niet echt anticipeert op de bedoelingen van anderen, maar wel officieel niets op aan te merken! Op licht slingerende 2x2-wegen waar je 90 of 120 mag (je hebt er zo wel veel in Waals-Brabant) doet ie ook goed zijn ding. Ik had dat alles niet verwacht (en weet trouwens dat het niet de bedoeling is dat AP dat allemaal kan, behalve dan op snelwegen...)

Maar AP bezondigt zich wel aan de eerste hoofdzonde denk ik: Superbia. AP gaat met veel plezier een rotonde aanboren om dan halverwege dat rond punt zot te beginnen doen. Natuurlijk geen consequenties (als we AP willen testen op dingen die officieel niet kunnen, moeten we wel twee handen op het stuur houden en een voet héél dicht bij de rem, nietwaar!), maar AP weet toch ook op voorhand dat er een rotonde aankomt? Waarom geeft ie dan ook niet, ootmoedig, toe dat ie dat niet zal aankunnen, door je een chime te geven dat je beter 100m eerder overneemt?

Vond dit wel even verrassend. Voor de goede orde: ik vind niet dat AP zo'n dingen vandaag moet kunnen doen, integendeel, ik ben al verbaasd genoeg door wat ie wél kan, op wegen waar we niet officieel verondersteld zijn AP te gebruiken. Maar ik dacht wel dat ie bij de minste twijfel het stuur sneller zou overlaten aan de bestuurder - maar AP lijkt het leuk te vinden om die dingen zelf te proberen!
 
Schitterend gebracht Hans!

En inderdaad is die AP trouwens ongelooflijk (vind ik na één dag ervaring). AP doet het bijvoorbeeld bijna moeiteloos op het smalle slingerweggetje tussen Hoeilaart en Overijse (Simon van dit forum zal dit al eerder al gemerkt hebben, vermoed ik), waar er vaak niet eens een middenmarkering is. Op autosnelwegen rijdt ie mooi in het midden van rijbaan, niet bepaald met veel empathie voor andere weggebruikers vermits ie niet echt anticipeert op de bedoelingen van anderen, maar wel officieel niets op aan te merken! Op licht slingerende 2x2-wegen waar je 90 of 120 mag (je hebt er zo wel veel in Waals-Brabant) doet ie ook goed zijn ding. Ik had dat alles niet verwacht (en weet trouwens dat het niet de bedoeling is dat AP dat allemaal kan, behalve dan op snelwegen...)

Maar AP bezondigt zich wel aan de eerste hoofdzonde denk ik: Superbia. AP gaat met veel plezier een rotonde aanboren om dan halverwege dat rond punt zot te beginnen doen. Natuurlijk geen consequenties (als we AP willen testen op dingen die officieel niet kunnen, moeten we wel twee handen op het stuur houden en een voet héél dicht bij de rem, nietwaar!), maar AP weet toch ook op voorhand dat er een rotonde aankomt? Waarom geeft ie dan ook niet, ootmoedig, toe dat ie dat niet zal aankunnen, door je een chime te geven dat je beter 100m eerder overneemt?

Vond dit wel even verrassend. Voor de goede orde: ik vind niet dat AP zo'n dingen vandaag moet kunnen doen, integendeel, ik ben al verbaasd genoeg door wat ie wél kan, op wegen waar we niet officieel verondersteld zijn AP te gebruiken. Maar ik dacht wel dat ie bij de minste twijfel het stuur sneller zou overlaten aan de bestuurder - maar AP lijkt het leuk te vinden om die dingen zelf te proberen!

Ik ben het met je eens maar denk dat we voorlopig geen rotondes moeten nemen en bij elke bijzondere situatie alert moeten zijn. Bij nadering van een rotonde, voorlopig nog gewoon even AP uit, afremmen op regen, na rotonde weer aanzetten. Dat alles in het vertrouwen dat in 7.2 (of 3) die rotondes, omdat ze al zo vaak gereden zijn, in het pakket zitten incl. snelheidsaanpassingen (tijdig zodat het op regen kan i.p.v. op het laatste moment mechanisch) en met de gangbare rijlijn die de gemiddelde S daar neemt.

Maar ik blijf ook steeds versteld staan.
 
Hans,
Ten eerste veel waardering voor je niet aflatende onderbouwde support voor Tesla en verwante techniek in Nederland.

In alle nederigheid: A picture tells more than a thousand words. Als je op het kaartje de route inkleurt (groen=AP, geel=controle, rood is antiek zelf sturen) dan zijn alle verhoudingen in één opslag duidelijk.

Met je eens maar dan is op het oog alles groen want die momenten van ingrijpen zijn erg kort, op een kaart nauwelijks zichtbaar. Hooguit kunnen aansluitingen op verkeerspleinen nog opvallen maar dan is het ook vaak minder dan een km.

Hopelijk dat we het binnenkort wat groter aangepakt kunnen doen. En wie weet komt er weer snel een update die ook de gebruikelijke knooppunten feilloos integreert. Het kan zomaar.
 
Ik heb ook een mooie rit gehad. Wel op een gegeven moment een zestal Volvo's, met de nobele bedoeling om straks 100% veilig te zijn (wee het moment dat er eentje een ravijn in rijdt), voorbij zien rijden met bestickering. Duidelijk een poging om van het moment gebruik te maken.

Mijn verslag http://iturl.nl/snN5HiD

Ook recent een publicatie gedaan in mijn vakgebied http://iturl.nl/sngdWxk

Mooi verslag Hans!

Ik hoorde vanmorgen op de radio dat er ook autopilot systemen bij de test waren die kunnen voorkomen dat de auto rechts gaat inhalen. Geen idee welk(e) merk(en) dat was/waren overigens, maar de ontwikkelingen staan niet stil en dat houdt de diverse fabrikanten mooi scherp.

Over fleet learning en het in kaart brengen van de wegen door de Tesla nog even een opmerking. Ik rij dagelijks hetzelfde stuk op de A50. Op de heen weg is er een stuk van zeker 2 km waarbij de auto echt niet van baan wil wisselen. Voor en na dat stuk werkt het prima. Op de terugweg is er een groter stuk (+- 10 km, ik heb het nog niet echt bijgehouden) waarbij de auto niet van baan wil wisselen. Ik doe het dan maar zelf, want doorrijden met de richtingaanwijzer naar rechts (of links) zonder te wisselen ziet er ook zo vreemd uit. Ondanks mijn dagelijkse rit en het zelf wisselen op die plekken van baan, veranderd het gedrag niet. Ik zal proberen het eens bij te houden tussen welke hm paaltjes het probleem zit en kijken of het inderdaad echt steeds op hetzelfde stuk is, maar gezien de spits is dat niet altijd makkelijk te doen.
 
Vandaag ook A50, Conferentie in Apeldoorn. Op sommige stukken weg "ziet" hij (nog) niet dat er rijstroken naast liggen. Soms is dat bij extra, wisselend toegelaten, stroken bij file. Dat komt nog wel. Rechts inhalen op bijvoorbeeld A2 hoort bij die snelheidsbeperking. Dat hoeft men van mij niet weg te halen. Keep your lane is daar, vanwege 5 stroken en 100 km/uur niet te vermijden.
 
Deze morgen heb ik een MS gevolgd, die duidelijk aan het AP'en was op de (drievaks) E40.. En ik vond het eigenlijk toch maar wat bizar. De auto blijft in het midden van z'n vak rijden, ik had zelfs de indruk iets meer naar rechts. Zo reden we een tijd tegen 125 op het middenvak, de MS zoeft ongestoord langs alle situaties op het rechtervak (op- en afritten icm vrachtwagens en invoegend verkeer,...). Een mens daar zou automatisch wat meer links op z'n vak gaan rijden om zo meer veiligheidsmarge in te bouwen.. Kortom, popcorn time, ik zat gewoon te wachten op de eerste situatie waarbij iemand 'plots' voor de MS in zou voegen tegen pakweg 100. Toen we Gent naderden was het zover. Gevolg was dat de chauffeur eigenlijk geen tijd meer had om op snelheid te blijven en een vakje op te schuiven, ook al was daar niemand te bespeuren. Het werd remmen tot aan de bumper van de 'invoeger', en daarna pas opschuiven, een andere keuze had hij niet. OK, normaal heb je dergelijke situaties als chauffeur wel door en schuif je wat vroeger op naar links. Maar dat is niet altijd mogelijk en we worden allemaal wel eens verrast door een minder handige medeweggebruiker. Volgende week kan ik er eindelijk zelf mee aan de slag, maar het zal toch met de nodige voorzichtigheid zijn..
 
Vandaag ook A50, Conferentie in Apeldoorn. Op sommige stukken weg "ziet" hij (nog) niet dat er rijstroken naast liggen. Soms is dat bij extra, wisselend toegelaten, stroken bij file. Dat komt nog wel. Rechts inhalen op bijvoorbeeld A2 hoort bij die snelheidsbeperking. Dat hoeft men van mij niet weg te halen. Keep your lane is daar, vanwege 5 stroken en 100 km/uur niet te vermijden.
Eigenlijk zou het een goed idee zijn als Tesla nou eens een filmpje zou maken met uitleg over de autopilot, en dan niet alleen over hoe je het aanzet en hoe het communiceert, maar ook met voorbeeld situaties, wat je wel en wat je niet kunt verwachten of doen. De handleiding beschrijft alleen de mechanismen, maar niet het gewenste / te verwachten gedrag van de systemen of de bestuurder. Dat zou een heleboel close calls schelen denk ik...
 
Blijkbaar worden vrachtauto's tegenwoordig in kleur weergegeven
20160318_131509.jpg