Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Om te weten of "lange change" gaat werken, moet de auto herkennen dat er een rijstrook beschikbaar is links of rechts van je huidige rijstrook en moet je die ook zien op je scherm.

Van zodra die er is, zal lane change werken maar als je ze niet ziet, dan werkt het ook niet en kun je dus 5 minuten met je knipperlicht aan en handen aan het stuur blijven rijden zonder dat er iets gebeurt.
 
Vandaag en gisteren viel mij op dat de auto niet iedere keer van baan wil veranderen (ja ik had het stuur vast). Knipperlicht aan, maar de auto blijft gewoon op dezelfde baan rijden. Dit verschijnsel deed zich zowel voor bij het wisselen van baan naar links als naar rechts. Uiteindelijk in het menu Lane Change een keer uit en daarna weer aangezet en daarna ging het weer goed. Is dit een Beta verschijnsel?

Als hij niet onmiddellijk zelf van vak wil veranderen, snok ik even aan het stuur (auto steer gaat dan uit) en zet ik hem weer op als ik op het ander vak zit.
Dit doe ik ook als het even sneller moet gaan.
 
Hij moet een rijstrook herkennen,maar deze moet ook voldoende vrij zijn. Als er een auto rechts van je rijdt zal je de auto met AP niet naar rechts krijgen.
Rijstrokenscheiding met grote witte blokken op de weg wordt later opgemerkt als indicatie voor een extra strook dan een gewone witte (onderbroken) lijn.
 
Ik heb ook dat de lane change soms niet werkt. Geen auto's in de buurt. Lijnen duidelijk zichtbaar. Ik kan geen patroon ontdekken waarom hij het niet doet. Soms werkt het prima en soms gewoon niet. Ik zie niet dat het verschil uitmaakt of hun alle banen wel herkent. Zal de Beta SW wel zij.
 
Vandaag voor de eerste keer moeten invoegen voor een andere Tesla op een redelijk drukke autoweg (lees, iedereen rijdt vanwege de drukte nog slechts 80-90 hoewel 120 mag). De berijder van de Tesla had hem op autopilot staan volgens mij want hij at een salade achter het stuur. Maar dat invoegen viel om de een of andere reden toch tegen. Andere autos passen bij zo'n drukte op de een of andere manier hun snelheid subtiel aan zodat je soepel kan invoegen. Bij deze Tesla had ik het idee "hij laat me er niet tussen". Ik kan de vinger er niet goed opleggen wat er nu juist mis was maar uiteindelijk heb ik toch naar mijn gevoel een wat bruuske beweging moeten maken omdat het einde van de invoegstrook snel nabij kwam.
 
Ik heb ook dat de lane change soms niet werkt. Geen auto's in de buurt. Lijnen duidelijk zichtbaar. Ik kan geen patroon ontdekken waarom hij het niet doet. Soms werkt het prima en soms gewoon niet. Ik zie niet dat het verschil uitmaakt of hun alle banen wel herkent. Zal de Beta SW wel zij.

Zodra hij in het scherm de doorgetrokken lijn verandert in een onderbroken lijn, is voor het voor de AP akkoord om van baan te wisselen. Dus waarom wel / niet is daarmee niet verklaard, maar wel zichtbaar wanneer AP wel / niet wil. Overigens heb ik ooit in een auto (van een ander) gezeten met een vroege versie die met knipperlicht zonder extra controle wel over de lijn wilde gaan.... ook een doorgetrokken lijn waarnaast nog 20cm asfalt en daarnaast een weiland was. De extra veiligheden zijn op AP zijn niet altijd even gebruiksvriendelijk (hij wil niet, dan zelf maar aan het stuur want dadelijk is het moment voorbij dat ik nog naar links kan) maar op dit punt ben ik er wel blij mee....
 
Er is een heel stuk op de A12 (Gouda-Bodegraven) waar de camera maar één rijbaan ziet en niet de banen ernaast. Waarschijnlijk speelt dit ook op andere snelwegen. Je bent dan voorlopig aangewezen op zelf van baan wisselen.

Vandaag en gisteren viel mij op dat de auto niet iedere keer van baan wil veranderen (ja ik had het stuur vast). Knipperlicht aan, maar de auto blijft gewoon op dezelfde baan rijden. Dit verschijnsel deed zich zowel voor bij het wisselen van baan naar links als naar rechts. Uiteindelijk in het menu Lane Change een keer uit en daarna weer aangezet en daarna ging het weer goed. Is dit een Beta verschijnsel?
 
Er is een heel stuk op de A12 (Gouda-Bodegraven) waar de camera maar één rijbaan ziet en niet de banen ernaast. Waarschijnlijk speelt dit ook op andere snelwegen. Je bent dan voorlopig aangewezen op zelf van baan wisselen.

Ik ken de omstandigheden waaronder je dit stuk reed niet, maar bij mij doet hij de A12 van Den Haag Tot Arnhem perfect. Lane change is bij mij in de afgelopen maanden echt verbeterd en doet het nu daadkrachtig en betrouwbaar.
Wel heb ik een paar keer gemerkt dat laagstaande zo'n schuin rechts voor het hem soms lastig maakte, waardoor hij inderdaad maar 1 lijn goed in beeld krijgt. Ruit voor de camera goed schoon houden om vals licht te voorkomen (b)lijkt te helpen.
Maar iedere dag weer meer onder de indruk van AutoPilot.
 
Vandaag door Zwitserland gereden. Het was te merken dat hier veel Tesla's rondrijden want de virtuele kaart (fleetlearning) was goed bijgewerkt. Werkte probleemloos terwijl dat in Duitsland een stuk minder was. Trouwens heel fijne en relaxte resi gehad, nu gaan slapen in de buurt van Lully SuC. Net even geladen tot 50% extra dus morgen na ontbijt probleemloos naar Autosalon en terug.
 
Vandaag door Zwitserland gereden. Het was te merken dat hier veel Tesla's rondrijden want de virtuele kaart (fleetlearning) was goed bijgewerkt. Werkte probleemloos terwijl dat in Duitsland een stuk minder was. Trouwens heel fijne en relaxte resi gehad, nu gaan slapen in de buurt van Lully SuC. Net even geladen tot 50% extra dus morgen na ontbijt probleemloos naar Autosalon en terug.
Veel plezier morgen. Vergeet niet veel foto's te maken van alle modellen (en de X)
 
Ik rij net weg vanaf huis en 5 km verderop stop ik even om wat mensen op te pikken. Nadat ik weer ben ingestapt verschijnt de melding dat de autopilot pilot functies zijn uitgevallen en dat ik Tesla moet bellen. Kan ik dit oplossen door de auto een keer helemaal uit en weer aan te zetten?
 
Ik rij net weg vanaf huis en 5 km verderop stop ik even om wat mensen op te pikken. Nadat ik weer ben ingestapt verschijnt de melding dat de autopilot pilot functies zijn uitgevallen en dat ik Tesla moet bellen. Kan ik dit oplossen door de auto een keer helemaal uit en weer aan te zetten?

Soms gebeurt dat als er felle zon in je MobilEye camera schijnt op het moment van opstarten. Dat is te bruut wakker worden voor dit gevoelige oogje. Meestal reset hij weer keurig na aan/uit. Als je Tesla belt vertellen ze je dat je volledige "Power Off" (controls menu) moet doen en dan 4 minuten heel erg stil moet zitten. Werkt zeker, maar lijkt een beetje overkill, omdat het ook gewoon weer goed komt.
 
Ik heb ook dat de lane change soms niet werkt. Geen auto's in de buurt. Lijnen duidelijk zichtbaar. Ik kan geen patroon ontdekken waarom hij het niet doet. Soms werkt het prima en soms gewoon niet. Ik zie niet dat het verschil uitmaakt of hun alle banen wel herkent. Zal de Beta SW wel zij.

De versie waarmee we nu (allemaal) rijden is verbeterd tov de Beta versies. Die hadden nog wel wat "schoonheid" foutjes.
Die wisselde trouwens ook meer abrupt van baan (alleen richting aangeven was voldoende, stuur vasthouden niet nodig) en zwalkte meer tussen de lijnen.
De 7.1 versie is dus geen Beta meer te noemen. Er zijn wel verbeteringen die (nog) steeds worden toegevoegd na de uitrol van 7.1.
Wat mij opvalt is dat bij inzet auto lane change de MS even versneld om de beweging in te zetten naar de andere baan.

Er is een heel stuk op de A12 (Gouda-Bodegraven) waar de camera maar één rijbaan ziet en niet de banen ernaast. Waarschijnlijk speelt dit ook op andere snelwegen. Je bent dan voorlopig aangewezen op zelf van baan wisselen.

Die ervaring heb ik ook. Lijkt erop dat de belijning (voor ons oog gewoon wit) anders wordt waargenomen door AP. Heb dit ook gemeld maar is iets wat Tesla niet kan oplossen maar wel rekening mee houden dat dit voorkomt.

Merkte ook dat Pekel (vooral op droog wegdek) grote invloed heeft op AP. De detectie (achter voorruit) is best gevoelig en met die pekel (witte waas op de ruit) gaat het snel achteruit. Soms moet je gewoon even sproeien en wissen om de AP weer aan de gang te krijgen.

Het is nog niet 100% maar we zijn goed op weg en er wordt nog steeds moeite (lees: geld) in gestoken om te verbeteren, iets wat ik nooit eerder ervoer bij andere merken. Dat was afrekenen en klaar. Wijzigingen/verbeteringen achteraf waren altijd KASSA! Dus hulde aan Tesla die dit nu al jaren voortzet, toch?
 
Vanuit een ander draadje haal ik de test even aan die vandaag gaat plaatsvinden op de A2. Het fenomeen van onze Auto pilot vind ik erg interessant. Eigenlijk is het, met het oog op de toekomst en waar iedereen het over heeft, de "zelfrijdende auto" mooi dat we al zo ver zijn.

Vandaag is er een test op de A2, georganiseerd door een verzekeraar. Daarbij zullen auto's die aangeven een vorm van AP te hebben, in treintjes over de A2 rijden.

Eerder werd op dit forum het voorstel gedaan om ook van onze kant eens te kijken hoe het gaat wanneer er een treintje van alleen maar Tesla's op de weg komt. Hoe houdt dat zich als er snelheidswisselingen zijn, wordt het dan een elastiek of reageert hij snel genoeg zodat het treintje intact blijft?
Ik ben er wel benieuwd naar.

Overigens denk ik dat de vraag hoe de huidige zelfrijdende (om het maar even groots zo te noemen), reageert in een rijtje van zes nog niet echt relevant. Dat is wel leuk, maar niet realistisch, want dat is pas de situatie dat elke auto de features heeft.

Zelfs met het van mij bekende optimisme kom ik niet verder dan dat nog wel een jaar of vijftien zal duren want alle bestaande auto's en alles wat er nog bij gaat komen, moeten dan vervangen zijn door auto's met AP.

Het is daarentegen veel meer een uitdaging om een auto te maken die in het huidige verkeer al redelijk autonoom is. Dus voordat er allerlei infrastructurele aanpassingen gedaan worden maar alleen op basis van, zeg maar, eigen waarneming door de auto zelf en wat de auto's collectief en van elkaar hebben geleerd.

Ik heb vanochtend toch gereserveerd en ben rond half elf op Ruwiel maar ga ervan uit dat er niet veel Tesla's zullen zijn. Ik zal echter wel deze keer precies bijhouden wat ik op het retourtje zelf heb moeten doen en waar.

En misschien dat we toch eens, dat is dan ons eigen initiatief, met een auto of zes, of wellicht wat meer, moeten uitproberen hoe ze op elkaar reageren.

En tenslotte ben ik benieuwd wat de komende "big software" waar ik naar verwees in de praktijk met zich zal brengen.

[UPDATED] Tesla Autopilot to get new features within weeks from 'big software update'
 
Niet veel :)
UPDATE: The author of an article which originally broke this story, and on which this IBTimes UKarticle is based, has admitted to misreading when an interview with Tesla's JB Straubel took place. The comments made about a "pretty big" software update were made during an interview in August 2015. A video of this interview was republished on 4 March 2016 and was mistakenly considered new by The Motley Fool.
 
Nu ik mijn auto met Autopilot een paar weken heb ben ik al aardig gewend aan de Autopilot. Een paar keer schrikken levert het ook op. Op de A1 ter hoogte van Hilversum staan er op de rechter rijbaan schuine doorlopende strepen die naar de afritten leiden.
Rijdend op de rechter rijbaan gaat mijn Model S met een ruk naar rechts, volgt deze doorlopende streep en slaat af naar rechts. Dat vereiste snel ingrijpen maar was toch onverwacht.
De adaptive cruisecontrol op stand 1 laat de auto toch nog een flinke afstand van de voorligger aanhouden. Dat zou naar mijn mening, zeker met een zo snel reagerend systeem als de MS, een stuk korter kunnen. Nu wordt het geen 'treintje rijden'.
 
Niet veel :)
UPDATE: The author of an article which originally broke this story, and on which this IBTimes UKarticle is based, has admitted to misreading when an interview with Tesla's JB Straubel took place. The comments made about a "pretty big" software update were made during an interview in August 2015. A video of this interview was republished on 4 March 2016 and was mistakenly considered new by The Motley Fool.

Oeps, te snel geweest.