Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Ik hoorde vanmorgen op de radio dat er ook autopilot systemen bij de test waren die kunnen voorkomen dat de auto rechts gaat inhalen. Geen idee welk(e) merk(en) dat was/waren overigens, maar de ontwikkelingen staan niet stil en dat houdt de diverse fabrikanten mooi scherp.
Ik dacht dat sommige Audi's dit ondersteunen bij de adaptive cruise control. Heb het ook een paar maanden geleden min of meer als feature request gemeld bij Tesla, want in het Nederlandse verkeer zou dat wel erg handig zijn. Ik maak zeer regelmatig mee dat ze links ineens langzamer gaan rijden dan rechts...
 
Ik dacht dat sommige Audi's dit ondersteunen bij de adaptive cruise control. Heb het ook een paar maanden geleden min of meer als feature request gemeld bij Tesla, want in het Nederlandse verkeer zou dat wel erg handig zijn. Ik maak zeer regelmatig mee dat ze links ineens langzamer gaan rijden dan rechts...

Maar laat het dan een optie worden. Ik heb regelmatig, zeker wanneer het druk is, dat de snelheid van de rijstroken wisselt. Dan is het onvermijdelijk dat rechts een tijdje harder gaat en dus rechts passeert. Dat is ook in elke file zo. Dat moet men niet gaan tegenwerken want dan maak je geen vrienden als je er dan niet rechts langs durft.
 
IMG_3607.jpg

Als ik op de Autopilot rij en links is een dubbele doorgaande streep 'ziet' de Autopilot deze vaak honderden meters niet. Even later ziet ie ze weer wel. Op de foto is goed te zien wat ik bedoel. Hebben jullie dit ook?
 
Last edited:
View attachment 167807
Als ik op de Autopilot rij en links is een dubbele doorgaande streep 'ziet' de Autopilot deze vaak honderden meters niet. Even later ziet ie ze weer wel. Op de foto is goed te zien wat ik bedoel. Hebben jullie dit ook?

Dat klopt. Daarom is het zo goed dat elke Tesla die die weg rijdt zijn rijgegevens upload naar de "kaart in the cloud" zodat daar de weg toch netjes wordt toegevoegd. Een volgende auto volgt de lijn op die kaart en is niet meer (alleen) afhankelijk van wat hij zelf ziet. Dat is het grote onderscheid met de andere merken en tegelijk de megavoorsprong van de Tesla AP.
 
Maar laat het dan een optie worden. Ik heb regelmatig, zeker wanneer het druk is, dat de snelheid van de rijstroken wisselt. Dan is het onvermijdelijk dat rechts een tijdje harder gaat en dus rechts passeert. Dat is ook in elke file zo. Dat moet men niet gaan tegenwerken want dan maak je geen vrienden als je er dan niet rechts langs durft.
Zelf zou ik het inderdaad wel prettig vinden dat hij rechts niet inhaalt. misschien dat hij het bij lagere snelheden in de file wel kan blijven doen.
 
Maar laat het dan een optie worden. Ik heb regelmatig, zeker wanneer het druk is, dat de snelheid van de rijstroken wisselt. Dan is het onvermijdelijk dat rechts een tijdje harder gaat en dus rechts passeert. Dat is ook in elke file zo. Dat moet men niet gaan tegenwerken want dan maak je geen vrienden als je er dan niet rechts langs durft.
Het is inderdaad niet in alle gevallen handig. Er zijn ook zat situaties waarbij rechts inhalen juist wel moet, zoals als er een blokmarkering is, of bijvoorbeeld tijdens filerijden.
 
Dat klopt. Daarom is het zo goed dat elke Tesla die die weg rijdt zijn rijgegevens upload naar de "kaart in the cloud" zodat daar de weg toch netjes wordt toegevoegd. Een volgende auto volgt de lijn op die kaart en is niet meer (alleen) afhankelijk van wat hij zelf ziet. Dat is het grote onderscheid met de andere merken en tegelijk de megavoorsprong van de Tesla AP.
De camera is gewoon een analoog kijkend ding dat die belijning toch gewoon moet zien. Ik snap niet dat ie dat het ene moment wel ziet en precies dezelfde belijning - goed zichtbaar en met goed weer - even later niet.
 
Bij mij valt alles uit in de waaslandtunnel ongeveer in het midden. Daarna duurt het zeker 5 km voor alles terug werkt, heeft iemand dit probleem ook in tunnels?
Ja. In de (korte) Vliettunnel op de N14 die ik dagelijks neem gebeurt het al. Maar AP komt vrij snel terug als je de tunnel uitkomt. Het wordt volgens mij veroorzaakt door het wegprofiel. Als dat concaaf is dan kan de radar geen wegdek meer detecteren en geeft hij het op.
 
Vandaag even mijn echtgenote leren rijden met AP (of omgekeerd). Initiële scepsis werd na twee minuten laaiend enthousiasme. Gisteren ook zelfde reactie bij een vriend (die denk ik nu toekomstig ex-Audi-rijder is). Maar ik blijf erbij: de 'misplaatste hoogmoed' van de AP is storend naar mijn gevoel (niet omdat AP iets niet kan, maar omdat ie het niet op tijd wil toegeven).

Voorbeeld: aansluiting Brusselse ring (vanuit oosten) met begin E19. Twee rijstroken, bocht die je aan 120 km/u kan nemen, en je moet niet invoegen want de autosnelweg begint daar. Je hebt dus de neiging AP aan te laten staan. Dan denk je: dit is niet de eerste Tesla met AP-hardware die die bocht neemt, dus AP zou moeten weten dat het hem niet (of niet altijd) lukt en ie beter eerst nog wat zou bijleren over hoe wij dat 'manueel' doen (of minstens zijn snelheid aanpassen tot een snelheid waarvan ie wel weet dat ie het steeds heeft gekund). Niets van dat alles: AP ging alsmaar meer over de linkse lijn rijden en zou zich of in de vangrail gereden hebben, of de helft van de inzittenden een hartaanval bezorgd hebben :).

En uit zo'n kennismaking met de vangrail zou AP ongetwijfeld veel geleerd hebben, voor het nut en het comfort van de ganse Tesla-vloot! Maar ik vind dat ie eerst toch eerder wat bescheidenheid aan zou mogen leren.
 
Op de A29 richting Numansdorp, trekt de AP het niet om de ietwat scherpe bocht te nemen met de toegestane snelheid van 130km/h. Hij gaat ruim over de doorgetrokken streep aan de rechterkant, corrigeert dan zo hard dat je driekwart op de linkerbaan wordt gegooid alvorens hij weer netjes zijn weg vervolgt. Nu heb ik die weg al vaker gereden en tot nu toe was de situatie er niet naar of was ik niet heldhaftig genoeg om hem zijn gang te laten gaan en nam de controle over. Gisteren liet ik hem begaan en hoewel het geen schoonheidsprijs verdiende kwam hij uiteindelijk wel door die bocht heen. Mijn vraag is eigenlijk, leert AP nu het beste van het feit dat ik hem heb laten gaan en hij dus merkt dat hij zwaar over de lijnen heen aan het manoeuvreren was of leert hij meer van het feit als ik de controle overneem? Dat laatste vindt mijn vrouw overigens nog steeds niet prettig omdat je toch een lichte slinger krijgt. Maar het went al.
 

Attachments

  • A29.jpg
    A29.jpg
    17.4 KB · Views: 45
Mijn vraag is eigenlijk, leert AP nu het beste van het feit dat ik hem heb laten gaan en hij dus merkt dat hij zwaar over de lijnen heen aan het manoeuvreren was of leert hij meer van het feit als ik de controle overneem?

En aansluitend: leert AP beter uit wat ie zelf meemaakt dan uit wat andere S'jes 'm hebben voorgedaan?

Vandaag vertraagde ie voorwaar bij de bocht tussen Brusselse Ring en E19 en nam de bocht zelf (niet al te elegant, maar toch al beter dan gisteren). Misschien leest AP ook mee dit draadje natuurlijk :) (moet kunnen...).
 
  • Funny
Reactions: Ivo-G
Elon is toch niet zo'n fan van A.I. ?

Elon vecht, dacht ik, voor het ring-fencen van het "2001 Space Odyssey"-gevaar van AI (en hij zal wel weten waarom, dus er zal heus wel een echt gevaar bestaan), maar vindt de AI in AP niet gevaarlijk in dat verband, als ik goed begrijp.

Ik zegde het voor de grap, maar vind het idee dat AP gewoon zelf in het Nederlands meeleest op het draadje dat hier aan AP is gewijd, wel een intrigerende gedachte: als AP slim genoeg is om, zo goed, allerhande ingewikkelde verkeerssituaties in te schatten, waarom zou ie dan ook niet zelf kunnen meelezen in dit draadje ("Brusselse Ring", "aansluiting", "E19", "bocht", "te snel" etc.). Heb zelf absoluut geen verstand van AI, maar vind dit gewoon een leuke gedachte!
 
Maar laat het niet-rechts-inhalen een optie worden. Ik heb regelmatig, zeker wanneer het druk is, dat de snelheid van de rijstroken wisselt. Dan is het onvermijdelijk dat rechts een tijdje harder gaat en dus rechts passeert. Dat is ook in elke file zo. Dat moet men niet gaan tegenwerken want dan maak je geen vrienden als je er dan niet rechts langs durft.

Om doorstroming (lees: minder files) te waarborgen zouden meer mensen deze instelling moeten hebben. Te vaak zie je gaten vallen van honderden meters lang in een file, mede door dit fenomeen. Doen 3 auto's dit verspreid in een file groeit deze al snel 1km achteraan waardoor mensen die aansluiten dus al 1 km eerder stil staan.
Kortom: rechts aansluiten op AP zowel in de file als bij max snelheid handhaven om doorstroming te bevorderen. Mensen die graag stil willen staan kunnen een parkeerplaats opzoeken...

Het is inderdaad niet in alle gevallen handig. Er zijn ook zat situaties waarbij rechts inhalen juist wel moet, zoals als er een blokmarkering is, of bijvoorbeeld tijdens filerijden.

+1

Op de A29 richting Numansdorp, trekt de AP het niet om de ietwat scherpe bocht te nemen met de toegestane snelheid van 130km/h. Hij gaat ruim over de doorgetrokken streep aan de rechterkant, corrigeert dan zo hard dat je driekwart op de linkerbaan wordt gegooid alvorens hij weer netjes zijn weg vervolgt. Nu heb ik die weg al vaker gereden en tot nu toe was de situatie er niet naar of was ik niet heldhaftig genoeg om hem zijn gang te laten gaan en nam de controle over. Gisteren liet ik hem begaan en hoewel het geen schoonheidsprijs verdiende kwam hij uiteindelijk wel door die bocht heen. Mijn vraag is eigenlijk, leert AP nu het beste van het feit dat ik hem heb laten gaan en hij dus merkt dat hij zwaar over de lijnen heen aan het manoeuvreren was of leert hij meer van het feit als ik de controle overneem? Dat laatste vindt mijn vrouw overigens nog steeds niet prettig omdat je toch een lichte slinger krijgt. Maar het went al.

Er klopt iets niet, rij daar zelf regelmatig en dit gaat perfect.
Zelfs toen het nog een Beta versie was (lees: zonder cloud info):