Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Het blijft een beetje onduidelijk wat autopilot bijleert en wat niet, maar wat @Carl vertelt zou wel gaaf zijn. Zo kun je de autopilot ook wat meer naar je eigen rijstijl laten rijden. Zo vind ik vaak dat buiten de bebouwde kom, op wegen met één rijstrook per rijrichting, de Tesla de bochten vrij ruim neemt en daardoor te dicht bij tegenliggers komt (ik neem dan meestal het sturen over). Het zou fijn zijn als je dat gedrag zou kunnen corrigeren.
 
Last edited:
^ zo'n dingen tonen aan dat de Autopilot van Tesla helemaal niet zelflerend is, en zelfs amper bijleert.

Ik begrijp je punt niet Bankroetlama. AP wordt wél beter (weliswaar langzaam) en is trouwens nu al veruit het beste wat op de markt bestaat, dus waarover zouden we eigenlijk klagen?

Mijn 'droom' is het 'individueel' nog beter te kunnen laten worden, ieder voor zijn eigen wagen, op routes die we honderdmaal per jaar rijden, en ook een soort 'individuele' stoplichtherkenning invoeren (kan nooit in de nabije toekomst veralgemeend worden, vrees ik, want veel te gevaarlijk qua potentiële aansprakelijkheid voor Tesla, maar zou voor ieder op z'n dagelijkse trajecten wel handig zijn).

Ondervond jij geen verbetering van AP de laatste maanden? Of heb je zelf nog geen Tesla met AP?
 
  • Like
Reactions: vdvoorde
Iedereen praat elkaar na dat Autopilot zelflerend is, en beter werkt wanneer het veel gebruikt wordt. Maar er is geen enkele indicatie toe dat dit zo is. Of een weg nu 1x of 1 miljoen x wordt afgelegd, het systeem verbetert niet uit zichzelf. De verzamelde gegevens zijn simpelweg te onnauwkeurig om iets mee te doen, behalve verkeerspatronen analyseren. (dat baseer ik op whitepapers van Mobileye) Ook mensen die het internetverkeer van hun Tesla loggen hebben al bevestigd dat dit minimaal is.

De updates komen incrementeel vanuit Tesla. Een systeem zoals @Carl zegt is m.i. de enige mogelijkheid om iets te hebben aan de ritten van de huidige fleet; of wagens in de toekomst met meer sensoren die véél meer gegevens doorsturen dan momenteel het geval.

Het punt dat ik dus wou maken is het verschillen tussen een systeem dat zelflerend is, en een systeem dat incrementeel verbeterd.
Een zelflerend systeem zou opmerken dat 100 bestuurders in een bepaalde bocht een bepaalde correctie doen, dit oppikken, en automatisch pushen naar de gehele fleet. Dit is momenteel niet zo.
Wat er momenteel hoogstens (!) gebeurt, is dat er manueel wordt gesorteerd op het aantal correcties, en die dan worden onderzocht door de ingenieurs van Tesla. Die zullen het scenario dan analyseren en proberen repliceren om met hun testwagens verbeteringen uit te voeren. Pas wanneer dit een aantal cycli doorloopt, wordt er een update in de firmware toegevoegd.
 
Last edited:
Is dat zo? Dus als er op bepaalde plaatsen de auto zonder enige reden plots inhoudt wegens in het verleden enkele noodstops dan komen die plaatsen mee met de software update? Ik zou toch denken dat die informatie mee komt met de maps. Je kan toch moeilijk bij elke update die lijst meesturen en onderhouden bovendien heeft niemand er iets aan dat er ergens in Bulgarije een gevaarlijk punt is op de weg.
 
Is dat zo? Dus als er op bepaalde plaatsen de auto zonder enige reden plots inhoudt wegens in het verleden enkele noodstops dan komen die plaatsen mee met de software update? Ik zou toch denken dat die informatie mee komt met de maps. Je kan toch moeilijk bij elke update die lijst meesturen en onderhouden bovendien heeft niemand er iets aan dat er ergens in Bulgarije een gevaarlijk punt is op de weg.

Neen, het systeem is bij de introductie duidelijk toegelicht. Ik heb nu bijna 35k km gereden met mijn huidige 70D en daarvan zal iets van 90% met AP zijn geweest. Ik rijd daarbij vaak ook dezelfde trajecten en let er op hoe hij performs. Was het in het begin zo dat hij bij bijna elke op- en afrit die ik passeerde van slag raakte door de strepen, nu is het een grote uitzondering als hij iets nerveus is en dan gaat hem om een kleine zwenking die hij zelf corrigeert.

Lokaties als de brug bij Gorinchem neemt hij sinds enige tijd ook feilloos, op de linkerbaan met aan beide kanten weinig ruimte bij het passeren van vrachtauto's.

Toen ik voor het eerst in Duitsland over de A61 reed vorig jaar oktober (in een loaner met AP) moest je goed bij de les blijven want de strepen waren niet altijd helder, de rijstroken zijn breder e.d. maar vorige week ging dat nagenoeg perfect.

Op steeds meer plaatsen waar een forse bocht zit op een knooppunt mindert hij zelf vaart tot een acceptabele snelheid terwijl hij op die plekken voorheen met onverminderde snelheid doorknorde.

Op buitenwegen kun je de AP nu best goed gebruiken en zelfs, als ik het eens probeer, rijdt hij netjes over de Ringbaan waar hij nog niet zo lang geleden vlak langs geparkeerde auto's reed of soms op de stoep af reed.

Hoe het precies technisch gaat bij het up- en downloaden interesseert mij niet zoveel maar wel het feit dat hij steeds scherper gaat sturen.

In Zwitserland is een hoge Model S dichtheid en niet eens zoveel snelwegen die dus intensief worden bereden en mijn ervaring daar was dat hij als een scheermes reed.
Ik vertrouw het meest op mijn eigen ervaring die je nu eenmaal niet kunt opdoen uit allerlei publicaties.
 
Klopt, de fleet leert inderdaad wel degelijk van elkaar. updates vinden niet alleen plaats met firmware updates.
Lees ook de ervaringen van de eerste rijders met AP in de US: de eerste dag moesten ze op hun woon-werk traject nog 6 keer ingrijpen, 2 dagen daarna nog maar 3 keer, en na een week op hetzelfde traject helemaal niet meer.
Met nieuwe firmware wordt uiteraard functionaliteit verbeterd of uitgebreid, maar dat bijvoorbeeld op punt x,y hij bijvoorbeeld niet zo veel of geen waarde moet hechten aan de linkerbelijning wordt geleerd zonder fw updates. Dit is de trend bij alle navigatie fabrikanten: crowdsourced maps en real-time maps; het beeld dat de door de camera wordt herkend wordt gedigitaliseerd, gecomprimeerd tot +/- 10kb data per km, en online meteen gedeeld.

Maar Tesla zou toch wel wat meer hierover mogen uitleggen mijns inziens.
Het blijft een beetje een black box, voor het vertrouwen in het systeem zou meer informatie wenselijk zijn.
 
Ik voel wel een beetje waar Lama naar toe wil.

We zouden eens een test kunnen doen:

Persoon 1 rijdt een bekend traject dat AP ondertussen beter 'geleerd' heeft en dus nu foutloos aflegt.
Persoon 2 rijdt voor de allereerste keer ditzelfde traject en ziet hoe AP het aflegt.
Resultaat:
Ofwel heeft 2 fouten op dit parcours omdat de auto dit traject nog niet kent en het nog moet leren ( in dit geval leert AP enkel van zijn eigen fouten ! )
Ofwel rijdt 2 foutloos en heeft de AP de verbeterde info doorgekregen van 1 ( dan leert AP effectief van de anderen. Vraag is dan ook wat bedraagt de dispatch time? real time OTA? minuten, uren, dagen??? ).

Of heeft iemand deze test al uitgevoerd?
 
  • Like
Reactions: Cohiba
Ik voel wel een beetje waar Lama naar toe wil.

We zouden eens een test kunnen doen:

Persoon 1 rijdt een bekend traject dat AP ondertussen beter 'geleerd' heeft en dus nu foutloos aflegt.
Persoon 2 rijdt voor de allereerste keer ditzelfde traject en ziet hoe AP het aflegt.
Resultaat:
Ofwel heeft 2 fouten op dit parcours omdat de auto dit traject nog niet kent en het nog moet leren ( in dit geval leert AP enkel van zijn eigen fouten ! )
Ofwel rijdt 2 foutloos en heeft de AP de verbeterde info doorgekregen van 1 ( dan leert AP effectief van de anderen. Vraag is dan ook wat bedraagt de dispatch time? real time OTA? minuten, uren, dagen??? ).

Of heeft iemand deze test al uitgevoerd?

Ik denk dat deze test niet veel oplevert. De auto wordt gestuurd door enerzijds de bestuurder (jawel, daar begint het toch altijd nog wel mee), wat hij ziet zoals door de camera en wat hij in realtime binnenkrijgt van de kaart die, ik noem het maar even zo, in de cloud is opgebouwd door de gehele vloot. Dus er wordt niet door de auto zelf veel geleerd (uiteraard wel wat software-updates binnen brengen) maar hij maakt doorlopend gebruik van een database (kaart) die ook weer doorlopend wordt aangevuld door alle auto's samen. Dus een nieuwe auto die net in Tilburg de weg opgaat profiteert op het eerste stukje Burgemeester Bechtweg net zo van de autopilot als de auto's die er al 50k km mee op hebben zitten.
 
Misschien al eerder gevraagd, daarvoor dan mijn excuses.
Weet iemand waar de specs kan vinden van de autopilot hardware?
Welke camara's, Lidars en aanvullende systemen?
Ik begrijp dat bij de nieuwe S niet alleen de buitenkant van de neus is veranderd maar dat er ook nieuwe hardware in zit?
 
Simpel gezegd is het gewoon 1 camera (met MobilEye chip erachter), 1 radar en 12 ultrasonische sensoren rondom.

Als je echt wat technische info wilt hebben is de site van @wk057 wel interessant, vooral deze pagina's :
Autopilot Retrofit on Classic P85 | wk057's SkieNET
Autopilot Module Tear Down | wk057's SkieNET

Alhoewel ik het een erg gaaf systeem vind, ben ik wel van mening dat mensen zich veel meer bewust moeten zijn van de beperkingen. Er zit namelijk vrijwel geen redundantie in het systeem. Het is niet zoals bij een vliegtuig waarbij systemen elkaar controleren. Bij de Tesla is het meeste enkelvoudig uitgevoerd en in theorie kan het een erg domme beslissing maken (bijv. zeer felle stuurbeweging een verkeerde kant op), zonder dat het zelf doorheeft dat er iets mis is. En dat dan op 100+ km/u. Daarom: altijd opletten als je op autopilot rijdt en altijd klaar staan om binnen een fractie van een seconde het stuur over te nemen.

Edit: ik ben overigens niet bekend met wijzigingen qua autopilot bij de facelift Model S.
 
En Bosch is ook druk bezig met Tesla's als "proefkonijnen". Jammer dat dit filmpje niet aantoont in hoeverre dit systeem beter werkt dan Autopilot (op het zonder enige interventie van rijbaan wisselen na): Tesla Model S Outfitted With Bosch Autonomous Driving Sensors - (w/video)

Het is natuurlijk al heel bijzonder dat een, notabene Duitse, firma zijn kunnen toont met een Tesla. Op zich wel begrijpelijk want om een roboted car te hebben moet deze gewoon 100% elektrisch zijn.
Ik denk dat deze versie, waar ze nu mee testen, veel meer kan dan de huidige AP op onze, mijn, auto maar ook Tesla is al veel verder en het zal niet lang meer duren voordat de hardwaresuite voor WP 2.0 wordt ingebouwd op alle nieuwe auto's.

Ok zou het best kunnen dat Bosch daar ook een rol in speelt.

Spannende tijden maar één ding wordt steeds duidelijker. Het gaat veel sneller dan we denken of verwachten en de regelgeving zal overuren moeten gaan maken.
 

Ja, heel vervelend voor de bestuurder en zijn familie.

Een situatieschets: http://f.cl.ly/items/3j0R132H0s2I3t163u3p/ClouDrop 1 jul. 2016 07:45:19 1 jul. 2016 07:45:19.png

Ook heb ik begrepen dat de truck de Tesla voorrang had moeten verlenen. Het blijkt een weg (100km/u) te zijn met kruisingen zonder stoplichten... Die gekke Amerikanen begrijpen niet dat zo'n weg vraagt om gevaarlijke situaties.

Nog een uitleg: Tesla Model S driver using Autopilot killed after crash with tractor trailer
 
Ja, heel vervelend voor de bestuurder en zijn familie.

Een situatieschets: http://f.cl.ly/items/3j0R132H0s2I3t163u3p/ClouDrop 1 jul. 2016 07:45:19 1 jul. 2016 07:45:19.png

Ook heb ik begrepen dat de truck de Tesla voorrang had moeten verlenen. Het blijkt een weg (100km/u) te zijn met kruisingen zonder stoplichten... Die gekke Amerikanen begrijpen niet dat zo'n weg vraagt om gevaarlijke situaties.

Nog een uitleg: Tesla Model S driver using Autopilot killed after crash with tractor trailer
Ook hier mijn verzoek om de reacties te plaatsen in het speciale draadje. Dat voorkomt dubbele info. Los hiervan, de situatieschets maakt het wel wat helderder.
 
  • Like
Reactions: HWS