Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Martijn,

Elon Musk beweert dat de MS klaar is in 2018 volledig AP te kunnen rijden dus dan moet er wel meegekeken worden.
We zijn volgens mij allemaal "situaties" aan het verzamelen om dit mogelijk te maken.

Ik heb mijn ernstige twijfels of de computer überhaupt genoeg rekenkracht heeft... de prestaties van de software worden met elke update dramatischer...

Ik denk niet dat we in 2018 al volledig AP rijden. Zou ik hier wat tegenover moeten stellen als het wel lukt? :p
 
Ik heb mijn ernstige twijfels of de computer überhaupt genoeg rekenkracht heeft... de prestaties van de software worden met elke update dramatischer...

Ik denk niet dat we in 2018 al volledig AP rijden. Zou ik hier wat tegenover moeten stellen als het wel lukt? :p
Ik denk dat ze best wel een leuke demo klaar zullen hebben in 2018, en vervolgens een (niet te retrofitten) AP hardware upgrade in 2019 die meteen de eerste generatie model 3's obsolete maakt :confused::D.

Wat we nu in onze auto's hebben loopt natuurlijk ver achter op waar ze nu met testwagens mee rijden. Als je kijkt hoe snel het gaat, 2 jaar geleden had je helemaal geen AP in de auto... Waar staan we over 2 jaar?
 
Ik heb mijn ernstige twijfels of de computer überhaupt genoeg rekenkracht heeft... de prestaties van de software worden met elke update dramatischer...
De 'tablet' zou idd al een upgrade mogen hebben gehad. Mijn wagen is 2 maand oud en de tablet reageert erg traag. Zou toch niet mogen en lijkt me niet de kost om voor een upgrade te zorgen voor wagens in productie. En lijkt met toch ook niet onmogelijk om een upgrade mogelijkheid aan te bieden voor auto's die nu al rond rijden.
 
De 'tablet' zou idd al een upgrade mogen hebben gehad. Mijn wagen is 2 maand oud en de tablet reageert erg traag. Zou toch niet mogen en lijkt me niet de kost om voor een upgrade te zorgen voor wagens in productie. En lijkt met toch ook niet onmogelijk om een upgrade mogelijkheid aan te bieden voor auto's die nu al rond rijden.
Het is nu al moeilijk om de verschillende versies uit elkaar te houden. Als de computer telkens weer andere specs en onderdelen heeft, dan wordt het een chaos.
 
De AP heeft toch zijn eigen computer ? Dit heeft toch niets te maken met de Ubuntu tablet? Deze is zo traag (browser) door een slechte implementatie. Dit zou in een nieuwere interface opgelost moeten zijn, echter tesla-time gok ik.

Gentoo draait er vlot op, zelfs met video zonder probleem.

Ze hebben dus nog wat optimalisatie voor de boeg
 
Martijn,
Ook ik heb geprobeerd rotondes en weg versmallingen te rijden met AP. De rotondes lukken me niet. (...)

Probeer het wekelijks op een vrij grote rotonde (dubbele rijstroken) op de Tervurenlaan in Tervuren (ja, da's een dorp in België dat een laan naar zichzelf heeft vernoemd) ter hoogte van de Ravenstein-golf. Aan 50 km/u (is daar maximumsnelheid maar iedereen vlamt er veel sneller door vermits je, ervoor en erna, 90 km/u mag). Lukt soms bijna maar nooit helemaal, en dan gaat ie op 't einde uit de bol, en hoor je haast je achterliggers denken: "die man neemt die rotonde @ 50 km/u en gaat dan nog beginnen zwalpen ook, hm hm"...

Er is vooralsnog een reden om in België geen gepersonaliseerde nummerplaat te nemen als je AP tot de limiet wil testen :).
 
Vandaag met de Tesla en autopilot toch twee keer moeten ingrijpen tijdens dezelfde rit. De eerste keer was op de A6 thv hmp 63.0 (in de richting Almere - Lelystad). Ik reed daar zo goed als alleen op de rechter baan toen de auto plotseling naar links ging (redelijk abrupt) en daarna weer een keer extra abrupt nog verder naar links wilde (de berm in, want er zijn maar twee rijstroken). Had ik niet ingegrepen waren we gaan grasmaaien zoals de F1 Mercedes in Spanje. Gelukkig had ik de handen aan het stuur. Daarna reden we op de A28 richting Groningen op de linkerbaan om een vrachtwagen in te halen (ook op autopilot) toen de Tesla plotseling besloot naar rechts te gaan, waar op dat moment de vrachtwagen reed. We zaten er nog net achter (dus niet naast) en ook toen kon ik door ingrijpen verder leed voorkomen.

Top op heden gebruik ik autopilot dagelijks en dit heb ik eigenlijk nog niet eerder meegemaakt. Ik hoop ook dat het bij deze twee incidenten blijft, maar het opzoeken van een Spotify nummer en dergelijke doe ik voorlopig toch even met enige terughoudendheid.
 
Toch denk ik dat met de huidige hardware we beperkt bijven. Er zal nog wel wat meer mogelijk worden maar voor volledig AP heb je meer (stereo) camera's, meer sensors en natuurlijk een giga softwareontwikkeling nodig. Aan dat laatste werken wij met onze data mee. De eerste zal wel "ineens" vanaf een bepaald moment in de nieuwe auto's meekomen.
Toch denk ik dat de huidige MS meer kan, misschien zullen in de toekomst meer camera's nodig zijn maar bijvoorbeeld het leren wat meer natuurlijk uit te wijken zoals wij nu zelf doen moet toch kunnen.

Ik snap best dat niet alles zal kunnen maar ik rij op steeds meer plaatsen met de AP zoals vandaag bij het aanschuiven in het file verkeer in Tilburg.

10 minuten doorschuiven zonder opletten!

Wat ik daar mee wil zeggen is dat wij zelf niet eens alles benutten door de onbekendheid van bijv de AP en het hebben van oude gewoontes.

En dan heb ik het bijvoorbeeld ook het stoppen bij het verkeerslicht, mijn MS staat niet op Creep maar rolt toch door de wind.

Vandaag vond ik uit dat het rempedaal even vast houden op de vlakke vlak er ook de rem er op houdt als je deze loslaat.

En zo ontdek ik steeds meer, wat een verrekte fijne wagen!
 
Vandaag met de Tesla en autopilot toch twee keer moeten ingrijpen tijdens dezelfde rit. De eerste keer was op de A6 thv hmp 63.0 (in de richting Almere - Lelystad). Ik reed daar zo goed als alleen op de rechter baan toen de auto plotseling naar links ging (redelijk abrupt) en daarna weer een keer extra abrupt nog verder naar links wilde (de berm in, want er zijn maar twee rijstroken). Had ik niet ingegrepen waren we gaan grasmaaien zoals de F1 Mercedes in Spanje. Gelukkig had ik de handen aan het stuur. Daarna reden we op de A28 richting Groningen op de linkerbaan om een vrachtwagen in te halen (ook op autopilot) toen de Tesla plotseling besloot naar rechts te gaan, waar op dat moment de vrachtwagen reed. We zaten er nog net achter (dus niet naast) en ook toen kon ik door ingrijpen verder leed voorkomen.

Top op heden gebruik ik autopilot dagelijks en dit heb ik eigenlijk nog niet eerder meegemaakt. Ik hoop ook dat het bij deze twee incidenten blijft, maar het opzoeken van een Spotify nummer en dergelijke doe ik voorlopig toch even met enige terughoudendheid.
Wat ik merk is dat de wagen inhoud en remt en dwaalt als Google for Tesla nav aangeeft dat ik niet meer op de route ben.

Ik reed op de A4 in Duitsland richting Heerlen, de AutoBahn is daar verlegd.
Het was niet heftig maar het is wel sterk dat het net op zo'n moment gebeurd.

Ik denk daarom dat de AP ook input krijgt van Google maps.

Ik denk dat er een stiekem verband zit tussen Google en Tesla zodat Tesla straks deze Maps gebruikt samen met de beelden die wij verzamelen.

En zo komt een beter AP overeind.

Nu maar hopen dat Google echt werkt aan het verbeteren van de navigatie want daar gaat het nogal eens verkeerd.
 
Ik heb veel problemen met het niet willen uitvoeren van een lane change. Nochtans op het vernieuwde stuk E34 tussen Turnhout-Antwerpen zijn de lijnen duidelijk, toch aanziet de S de midden stippellijn aan als een volle lijn, en bij richtinggeven wil hij dus niet veranderen van rijvak want het mag zo gezegd niet.

Het lukt mij echt 4 op de 5 keer niet. Bijzonder irritant en ik had beter verwacht. Ze zullen het wel zien in de logs zeker dat ik de afgelopen weken al minstens 30 keer de autopilot heb moeten deactiveren door aan het stuur te draaien op een gewoon leeg stuk rechte snelweg dat nog geen jaar oud is met perfecte lijnen.
 
image.png
Beetje off-topic, nieuwe term in Loxone Smarthome: Autopilot, goed geleend..
 
@TomorrowCar. Had je toevallig een laagstaande zon? Ik heb het slechts eenmaal meegemaakt tussen de tunnels in het tunneltrace bij Lyon. Wij werden toen zelf ook even verblind door de zon en ik vermoed dat de camera of radar daar sterk op reageert. Je bent wel weer helemaal wakker na zo'n momentje:eek:.

Nee geen laagstaande zon deze keer. Er was geen enkele aanleiding om naar links te gaan.

Je schrikt inderdaad wel even. Gelukkig sliep ik niet zoals die man in de States.
 
Mooie aanvulling op AP zou wel zijn dat het op basis van lane-recognition bepaald waar hij op de rijstrook rijdt. Los dat dat voor (mij als ook) motorrijders handig kan zijn is het ook voor de hulpdienstencorridor een goede.
Zou overigens niet heel lastig te implementeren moeten zijn? Linkerbaan meest links, eventuele middenba(nen) gewoon houden tenzij snelheid laag, dan rechts en de rechterbaan gewoon meest regs
 
Mooie aanvulling op AP zou wel zijn dat het op basis van lane-recognition bepaald waar hij op de rijstrook rijdt. Los dat dat voor (mij als ook) motorrijders handig kan zijn is het ook voor de hulpdienstencorridor een goede.
Zou overigens niet heel lastig te implementeren moeten zijn? Linkerbaan meest links, eventuele middenba(nen) gewoon houden tenzij snelheid laag, dan rechts en de rechterbaan gewoon meest regs

Ik begrijp de gedachte, maar het lijkt mij niet veilig om te kiezen voor een "zijkant" van de rijbaan. Het midden is de plek waar je hoort te rijden. Wat in de nabije toekomst hopelijk gebeurt, is dat hulpdiensten een zender krijgen, waarmee zij al het opkomend verkeer kunnen waarschuwen dat men aan de kant moet. Als bestuurder krijg je dan een melding en kun je sneller reageren. Gaat uiteindelijk wel gebeuren als elke auto internet heeft.
 
Mooie aanvulling op AP zou wel zijn dat het op basis van lane-recognition bepaald waar hij op de rijstrook rijdt. Los dat dat voor (mij als ook) motorrijders handig kan zijn is het ook voor de hulpdienstencorridor een goede.
Zou overigens niet heel lastig te implementeren moeten zijn? Linkerbaan meest links, eventuele middenba(nen) gewoon houden tenzij snelheid laag, dan rechts en de rechterbaan gewoon meest regs

Vind ik een goed idee, het midden is niet per definitie de veiligste plek op de rijbaan. Kijk maar eens hoe de getrainde verkeerspolitie rijdt; met het linker wiel op de belijning als ze op de linkerbaan rijden en rechts als ze op de rechterbaan rijden (motoren uitgezonderd;)) . Op die manier is er maximale afstand tussen weggebruikers en dus het meest veilig?
 
Edit ... forum wilde eea niet opslaan, excuus

Ik begrijp de gedachte, maar het lijkt mij niet veilig om te kiezen voor een "zijkant" van de rijbaan. Het midden is de plek waar je hoort te rijden.
Dat ligt er aan hoe je rijdt, wat @SMU hieronder ook al aangeeft. Als motorrijder leer je bijvoorbeeld op de berijderspositie te rijden (dus net links van het midden, waar degene met het stuur ook zit - zodat je zit waar je verwacht wordt). Daarnaast is mij ook aangeleerd op de lijnen te rijden, dus met een half oog op de linker of de rechter (doorgetrokken) streep. Zodat je iets uit het midden rijdt.

Wat in de nabije toekomst hopelijk gebeurt, is dat hulpdiensten een zender krijgen, waarmee zij al het opkomend verkeer kunnen waarschuwen dat men aan de kant moet. Als bestuurder krijg je dan een melding en kun je sneller reageren. Gaat uiteindelijk wel gebeuren als elke auto internet heeft.
Ik weet dat bijvoorbeeld FlitsMeister het aan zou gaan geven, ik verwacht dan ook dat dit gewoon bestaand berichtenverkeer is wat je op kunt vragen. Hetzelfde geldt voor bruggen/sluizen, die krijgen van de centrale een bericht of er een hulpdienst aanrijdend is. Ik meen dat ik in de betreffende app heb zien staan dat het voor ambulances was, maar het zal best voor allerlei hulpdiensten kunnen gelden.

Vind ik een goed idee, het midden is niet per definitie de veiligste plek op de rijbaan. Kijk maar eens hoe de getrainde verkeerspolitie rijdt; met het linker wiel op de belijning als ze op de linkerbaan rijden en rechts als ze op de rechterbaan rijden (motoren uitgezonderd;)) . Op die manier is er maximale afstand tussen weggebruikers en dus het meest veilig?
Dat is wel mijn verwachting aangezien bijna alle (voortgezette!) rijtrainingen (zowel op 2 als 4 wielen) daar aandacht aan besteden. Je plek op de weg, hoe je snijden, etc. etc.
 
Last edited:
We hebben de "Report" en "Bug Report" functies in onze S'jes (geen idee of iemand die ooit gebruikt - ik alvast niet) maar als AP zich voor de 123e maal op eenzelfde traject vergist (te snel door een bocht rijden, buiten de lijntjes kleuren, een rond punt niet zien aankomen etc.) hoe leuk zou het dan niet zijn als je kon zeggen, binnen bijv. 10 seconden na de 'fout': "Report: AP: give preference to left blue line"; "Report: AP: slower in curve"; "Report: AP: roundabout, please warn" of zo, en dat AP dat ook onthield (alvast voor jouw wagen, op de plaatsen waar je zelf 123 maal per jaar voorbijkomt).

En terwijl ik toch aan 't dromen ben: middenconsole die toont wat de camera vooruit ziet; als je dan bijv. aan een stoplicht stilstaat zou je kunnen klikken op de plaats waar dat stoplicht op het beeld verschijnt, zodat ie weet dat dat inderdaad een stoplicht is en ie de volgende keer op de kleur ervan gaat letten (opnieuw, wellicht alleen voor eigen gebruik)...

Je hebt dan die 'correcties' zelf ingegeven dus als ze verkeerd uitpakken is het je eigen schuld. Maar vermits je na 123 keer wel weet wat de correcties zijn moeten (en je de eerstvolgende tien keer toch wel goed gaat opletten of de correctie werkt) zie ik geen aansprakelijkheidsissue voor Tesla.

En als er 123 mensen voor wat betreft dezelfde bocht zeggen "Report: AP: give preference to left blue line" (omdat de markering rechts nogal vaag is en AP altijd in verwarring brengt) dan moet dat trouwens toch ook wel een interessante info zijn voor AP in 't algemeen...