CJA Hulskamp
MY LR Blue
Ik had met mijn RWD in de S vaak een snellere tijd in rij proeven als D rijders. Je hebt vooral meer grip bij natte omstandigheden.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb deze winter doorgereden met mijn zomerbanden op mijn model s awd. Dat ging redelijk goed maar dan ook weinig in de sneeuw gereden. Met al dat strooien in Nederland rij ik sowieso weinig in de sneeuw. Zonder sneeuw en met awd is de winter goed te overbruggen. Toch gooi ik volgende winter er weer winterbanden onder. Geeft toch net een veiliger gevoel. De km moet je toch maken dus maakt het niet uit op welke banden je dat doet. Ze slijten er beiden van.Zijn er AWD rijders die overwegen de winter te overbruggen op de huidige banden (geen winterbanden) ? Het lijkt mij dat met RWD zeker winterbanden gewenst zijn.
Dat zou dan het prijsverschil kunnen halveren. Er van uitgaande dat iemand niet op wintersport gaat etc.
Of zijn er ook RWD rijders die geen winterbanden gaan gebruiken?
Doet mij denken aan die video in het Schade Topic (3 feb) van @SpeedyEddy van het uitbreken van de achterwielen in die bocht....Wat ik niet lees maar waarschijnlijk wel een verschil zal maken is regenereren met gladheid. Bij mijn vorige voorwiel aangedreven elektrische auto was het met sneeuw/gladheid serieus opletten. Gas los was alleen "elektrisch remmen" op de voorwielen en dat gaf al snel problemen met sturen icm een zware auto. Bij een AWD rem je in dat geval op alle 4 de wielen en wordt het wat beter beheersbaar?
Zijn er veiligheidssystemen in de Model 3 welke rekening houden met gladheid en regenereren daarop afstemmen of zelf uitschakelen? Is ABS ook gekoppeld aan regenereren?
LR RWD heeft deze ook allemaal enkel SR en SR+ hebben die nu nog niet.De AWD heeft ook het premium interieur met connectivity en betere audio. Live traffic info, streaming media. Vind ik ook niet onbelangrijk.
Een BMW is sowieso een gevaarlijke auto met alleen Rwd. (Helaas met Cdrive net zo gevaarlijk) Je merkt heel goed dat Tesla de tractie onder controle heeft. Quattro doet het heel goed maar Tesla beter! Geen enkele verbrander met 4x4 doet dit zo goed. Ik ben achter spinnende terreinwagens door de blubber gereden zonder! spin.Idd met mijn bmw3 stond ik wel eens achterstevoren met zomerbanden.
Met mijn s rwd nooit iets meegemaakt wat er Enigszins op leek.
De aanschafprijs zit de BD ook met ongeveer 50% tussen. Ik wil overigens nooit meer een auto zonder vierwielaandrijving! Bandenslijtage bij mijn P100D is echt een record van mij wat ik nog met geen enkele auto bereikt heb. Ik rij ook een MB V-klasse met 240pk die alleen de achterwielen aandrijft. Hiermee haal ik de 20K niet terwijl ik van mijn winterbanden nog geen 2mm versleet in 16K. Pas begin juni heb ik mijn referral Arachnids op zomerrubber er weer onder gelegd dus ik heb bij VEEL te hoge temperaturen doorgereden met mijn winterbanden en toch zo weinig slijtage.@Klaas, dank voor de uitvoerige reactie.
Heel helder. Met verschil restwaarde heb ik al voor een groot deel rekening gehouden bij berekening, door te rekenen met 30% restwaarde na 5 jaar (aanname). Bij AWD is de berekende restwaarde dus iets meer dan bij RWD, verschil euro 1500. Fiscaal is de auto dan afgeschreven, dus netto euro 750.
Restwaarde is dus zeker belangrijk en enigszins dempend op verschil, maar de belasting roomt straks toch ongeveer 50% van restwaarde af Dus verschil zal wellicht kleiner zijn dan euro 5000, maar veel lager dan euro 4000 netto verschil zal ik echt niet uitkomen. Daarnaast ook winterbanden nodig bij RWD, ivm rijden in D. Ik neem overigens alleen verwisselbare Dunlop banden (typecenter).
Even nachtje slapen.....
De aanschafprijs zit de BD ook met ongeveer 50% tussen.