Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Door de frequente problemen met 12v batterij die ik op het forum lees, is het af te raden om een frigobox op die 12v te gebruiken?
Ik gebruik de officiële Hertog Jan Kratkoeler. Niet erg draagbaar, eerder zeulbaar.

13D3E439-888A-4E1D-9013-07A9E89DE7EA.gif


Past precies onder de hoedenplank van de Model S. Die plank klap je half op, zodat de ventilatieopeningen onbedekt zijn.

Werkt op zowel 12V als 230V. Past veel in en maakt haast geen merkbaar geluid tijdens het rijden.

Maar, inderdaad, liefst op 12V gebruiken tijdens het rijden en op 230V tijdens stilstand. Bij gebruik op 12V tijdens het rijden is er geen probleem, maar tijdens het parkeren zou de 12V accu erg vaak ontladen en weer opnieuw geladen worden, dus beter op 230V zodra het kan.
 
  • Like
Reactions: Karim DB
Ik gebruik de officiële Hertog Jan Kratkoeler. Niet erg draagbaar, eerder zeulbaar.

View attachment 306275

Past precies onder de hoedenplank van de Model S. Die plank klap je half op, zodat de ventilatieopeningen onbedekt zijn.

Werkt op zowel 12V als 230V. Past veel in en maakt haast geen merkbaar geluid tijdens het rijden.

Maar, inderdaad, liefst op 12V gebruiken tijdens het rijden en op 230V tijdens stilstand. Bij gebruik op 12V tijdens het rijden is er geen probleem, maar tijdens het parkeren zou de 12V accu erg vaak ontladen en weer opnieuw geladen worden, dus beter op 230V zodra het kan.
Interesting. Mijn koelbox heeft een stekker en hoewel de handleiding van de MS een stopcontact belooft zit die er niet in. En daarnaast zo'n ding voor in de sigarettenaansteker. Hoe kan ik dan switchen van 12 naar 230?
 
Er worden naast de originele Tesla-App diverse apps van derden aangeboden die kunnen communiceren met de Tesla's. Zo is er een hele aardige app voor mijn Garmin Sporthorloge waarmee veel functies bediend kunnen worden.

Een kennis wees me er echter op dat dit minder veilig zou zijn dan met de originele Tesla App. Is dit zo? Verschilt dit per App? En waar zou je dan op moeten letten bij de keuze van zo'n app?
 
Natuurlijk is elke app die je toegang geeft tot de auto een potentieel veiligheidsrisico!
Ook die van Tesla zelf.
Maar: Op de forums zou van een inbreuk op de veiligheid wel verslag zijn gedaan als die bekend was. Risico’s zijn niet alleen de beveiliging bij die derde, maar vooral je eigen wachtwoordbeheer en -veiligheid, lijkt mij.

Je moet dus je eigen afweging maken. Voor wat het waard is mijn besluit: ik pieker er niet over anderen dan Tesla toegang te geven (en Tesla kan ik niet weigeren).
 
Interesting. Mijn koelbox heeft een stekker en hoewel de handleiding van de MS een stopcontact belooft zit die er niet in. En daarnaast zo'n ding voor in de sigarettenaansteker. Hoe kan ik dan switchen van 12 naar 230?

Er bestaan zg inverter voor, van 12V naar 230V. Het vermogen is dan wel beperkt, ik dacht zo’n 150W op 230V. Moet je ff checken hoeveel je koelkast nodig heeft.
En anders toch maar zo’n Hertog Jan koelkast! :D
 
Beginnersvraag: alternatieve routes op je navigatie? Op Google maps op m’n telefoon krijg ik altijd alternatieve routes te zien en in m’n vorige auto’s kon je ook altijd alternatieve route (en reistijd) laten berekenen. Kan het in de Tesla nog niet ontdekken... kan het wel?
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Tnx, jammer. Grote scherm bevalt wel, maar het ontbreken van alternatieve routes vind ik wel een gemis. Ongelooflijk eigenlijk!

Het is daarom een goed idee om altijd kritisch naar de door Tesla aangegeven route te kijken. Meestal is dit de kortste route en niet altijd de snelste route. Een Tesla route kan dwars door de stad gaan (kortste route) terwijl om de stad heen rijden sneller is.
 
  • Like
Reactions: clrx
Het is daarom een goed idee om altijd kritisch naar de door Tesla aangegeven route te kijken. Meestal is dit de kortste route en niet altijd de snelste route. Een Tesla route kan dwars door de stad gaan (kortste route) terwijl om de stad heen rijden sneller is.
Zou het kunnen dat Tesla altijd voor de meest efficiënte route gaat, d.w.z. vanuit batterij-oogpunt? Range gaat dan voor alles?
 
  • Like
Reactions: MarcelS
Zou het kunnen dat Tesla altijd voor de meest efficiënte route gaat, d.w.z. vanuit batterij-oogpunt? Range gaat dan voor alles?

Dat zou kunnen, maar met een actieradius van 400-500 km lijkt me dat niet echt interessant. Veel belangrijker is de snelste route. Maar helaas is het navigatie algoritme van Tesla zeer beperkt en kunnen we niet kiezen uit snelste/kortste/voordeligste route.
 
View attachment 306661
Denk het niet, als ik mijn routeplanner geloof. Ik wil richting Bazel en dan stuurt mij eerst naar Steg om daarna weer terug over dezelfde weg naar Martigny :confused:
Wellicht is dit een Escher-achtige bergweg/omweg waarbij je alleen maar bergaf rijdt??

(Ik geef het op, stoppen met verklaringen zoeken;-) We wachten gewoon nog maar wat langer op de 'mind-blowing' nieuwe nav)