Kan je uitleggen hoe jij dat doet, "zo goed mogelijk met je batterij omgaan"?
1. Ik laad mijn batterij enkel boven de 70% als ik de range nodig heb. Dagelijks rij ik tussen de 100 en 150 km waardoor laden tot 70% volstaat.
2. Ik ontlaad mijn batterij niet beneden de 30% als ik de range niet nodig heb. Ik gebruik dus typisch het middelste gedeelte van mijn batterij (tussen 70 en 30%).
3. Als mijn range beneden de 20% zakt, onthou ik mij van Insane acceleraties om de stress in de cellen niet onnodig op te drijven (grote spanningsval bij grote acceleratie).
4. Ik stem het laden van de batterij af op mijn uur van vertrek zodat ze zo lang mogelijk op een lage SoC blijft zitten (behalve als de batterij al onder de 30% zit).
5. De gemiddelde SoC over 24u tracht ik tussen 30 en 50% te houden. Omdat ik snel na het laden tot 70% vertrek, staat de wagen tijdens de dag stil met 50% SoC en aan het einde van de dag met 30% SoC.
6. Als de wagen een paar dagen niet wordt gebruikt, hou ik hem typisch ook op een SoC tussen 30 en 50%.
7. Door mijn manier van laden, raakt het BMS het noorden kwijt. Ongeveer 1 keer per maand moet ik een lange trip maken en die dag doe ik 2 range charges 100% -> 10% -> 100% -> 10% zodat het balanceren van de cellen wordt getriggerd (boven de 93%) en het BMS zich terug kan kalibreren (door 2 keer tot 100% te laden met een diepe ontlading er tussen).
Met mijn ongeval heb ik het zo geregeld dat de wagen de eerste 2 weken gemiddeld rond de 30% SoC had bij de body shop. Maandagavond is hij nu bijgeladen tot 70% SoC omdat ik de komende weken geen controle heb over het laden.
Velen zullen mij gek verklaren maar daar trek ik mij niets van aan. Het is de aard van het beestje. :tongue:
- - - Updated - - -
De Lenovo laptop van mijn vrouw heb ik trouwens ook zo ingesteld dat de Li-Ion batterij niet boven de 70% wordt geladen.