Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Zoals beloofd hier een foto van hoe het chrome profiel er langs de achterkant uit ziet bij het glaasje:

View attachment 106492

De uiterst rechtse is de nieuwe versie. De 3 linkse zijn de oude versies met het glaasje. Ondanks de kleefstrip is die blijkbaar moeilijk perfect waterdicht te krijgen, vandaar het nieuwe design. Voor mijn herstelling heb ik gevraagd de nieuwe chrome strip te monteren zonder glaasjes.

Bij mij hebben ze die chroomstrip vervangen voor het nieuwe model, ik heb er een zonder glaasjes! Dus geen vervelende aanslag meer!!!
 
De supercharger bestaat bij mijn weten uit krachtige AC stroom die 10 DC single-chargers (dezelfde als intern) voedt en laadt zo 10x zo veel (of 5x tov een dual charger) batterijen gelijktijdig op. Dus in essentie geen sterkere laadstroom per cel dan op 11kW laden en dus niet schadelijker. Net zoals een dual-charger niet schadelijker is. Of heb ik het nou helemaal mis?
Je hebt het helemaal mis! Alle cellen worden steeds gelijktijdig opgeladen.
De laadstroom per cel bij laden met 120 kW ligt 120/22 keer hoger dan bij het laden met een duo-charger aan 22 kW. Uiteindelijk is dat nog maar 1,5C laden, dus echt schadelijk zal het niet zijn
 
De supercharger bestaat bij mijn weten uit krachtige AC stroom die 10 DC single-chargers (dezelfde als intern) voedt en laadt zo 10x zo veel (of 5x tov een dual charger) batterijen gelijktijdig op. Dus in essentie geen sterkere laadstroom per cel dan op 11kW laden en dus niet schadelijker. Net zoals een dual-charger niet schadelijker is. Of heb ik het nou helemaal mis?
Dat werkt echt anders. Welke laadmethode en -snelheid je ook gebruikt... alle cellen worden altijd tegelijk opgeladen.

Dus is superchargen wel degelijk veel sneller laden van de cellen. Hoeveel schadelijker dat is weet nog niemand maar het lijkt nogal mee te vallen. Een full operational lease Tesla met 164.000km op de teller is vrijwel uitsluitend met SuC's geladen en had eigenlijk geen grotere degeneratie dan andere Tesla's.
 
Wat is langere tijd? Iemand die dat weet?
Ben daar nu best wel strak mee. Maar in de nacht laden en in de ochtend vertrekken met n paar (2 tot 6) uur er tussen is logistiek wat eenvoudiger, tot die functie komt waarbij je aangeeft wanneer ie klaar moet zijn met laden.

Pin mij er niet op vast, ik heb namelijk geen bron hiervoor, maar ik heb begrepen dat 100% laden enkel wordt aangeraden als het echt nodig is en dan geadviseerd wordt om zo snel mogelijk te gaan rijden. Hoe "slecht" het is om 100% SoC te laten staan voor een tijd, durf ik niet te zeggen. Het heeft er mee te maken dat het voltage in de cellen bij 100% maximaal is en dat dit de levensduur negatief beïnvloed. Hoe sterk deze invloed is durf ik niet te zeggen. Het wordt tijd dat Tesla de optie geeft om een tijdstip op te geven waarbij de batterij een bepaalde SoC heeft. Lijkt me niet al te ingewikkeld bij vaste laadpunten.
 
Als d'r nog iemand is die wat meer weet over hoe lang je accucellen op 100% kunt laten staan zonder dat t schadelijk is hoor ik t graag.

Hier een heel uitgebreid artikel over het laden van Li-Ion batterijen: Charging Lithium-Ion Batteries – Battery University en How to Prolong Lithium-based Batteries - Battery University. Ook hier geen max. tijden voor de high voltage stress. Het is een chemisch proces wat wordt versneld bij hogere SoC's. Maar enkele uren op 100% SoC zal op de levensduur van de accu nauwelijks meetbaar zijn is mijn inschatting.
 
En wat te verstaan onder "levensduur"? Als de accu vaak en lang op 100% SoC staat, wat is dan op de lange duur het gevolg? Sterkere degeneratie of eerder echt kapot?

Erik heeft de juiste bron aangehaald en hieronder de meest sprekende tabel.

Number of cycles vs charge level.jpg


Levensduur wordt uitgedrukt in het aantal cycles dat een batterij mee gaat. Als ik me niet vergis gaat men er dan van uit dat je de EOL hebt bereikt als de capaciteit tot 70% is gezakt.

Ik laad mijn wagen tot 70% wanneer ik de rest van de capaciteit niet nodig heb omdat een gemiddelde Li-Ion batterij dan 4 keer langer mee gaat.
Als je het gemiddelde zou nemen van de SoC waarin mijn wagen zich bevindt, zul je niet boven de 50% SoC uitkomen. Dat is voor dezelfde reden.
Ik time het laden van mijn wagen zo dat die 70% ongeveer 1 uur voor mijn vertrek wordt bereikt.

Alhoewel de Tesla batterij tot de beste Li-Ion batterijen kan gerekend worden door actieve koeling en verwarming, ga ik er van uit dat er 7104 relatief normale cellen in zitten die relatief normaal verouderen. De normale regels zullen dus van toepassing zijn. Alleen is het op dit moment nog niet duidelijk hoeveel cycles een Tesla pack het uit zal kunnen zingen. Laat ons hopen zo veel mogelijk maar hoe meer je je chemische cellen stress bezorgt, hoe sneller ze zullen verouderen.

- - - Updated - - -

Als je wil weten aan hoeveel cycles je ongeveer zit met je wagen, kan je dit aflezen uit de Tesla Battery Survey.
 
Dat ligt dus heel verschillend. Ik heb weleens 10 maal de CHAdeMO gebruikt in 1 week...

Vorig jaar was de CHAdeMO-adapter bij de meeste SeC's op voorraad. Verwacht ik eigenlijk nog steeds.

Das natuurlijk waar. Nu zit jij met je kilometrage wel erg hoog. Ik kan met 30k per jaar en zelden meer dan 300km op 1 dag eigenlijk alles doen met thuisladen. SuC voor de roadtrip's en ik ben klaar.
 
Nu ben ik ook wel benieuwd naar de garantie van Tesla omtrent capaciteit. Welke capaciteit van de batterij wordt nog als acceptabel verstaan na 8 jaar? 70%?

Enigzins offtopic: ik heb vorige week gehoord dat Volvo op de batterij in de XC90 het acceptabel vindt als na 5 jaar nog 65% en na 8 jaar nog 55% capaciteit beschikbaar is. Ik neem aan dat Tesla hogere percentages hanteert, maar hoe veel hoger? En dan te bedenken dat Volvo maar 6,5 van de 9,2 kWh beschikbaar stelt en dus al grotere marges aanhoudt als Tesla qua bruikbare capaciteit. Dit is ook wel een belangrijk aspect voor mensen die nog moeten leren dat elektrische auto's beter zijn voor het milieu (en eigenlijk in bijna alles) :).
 
Wow. Das best veel verschil. Ik laad tot 80% en nu t kouder is alweer tot 90% om zonder veel nadenken de dag door te komen zonder bijladen.

De verhoudingen zijn inderdaad sprekend. De hamvraag is hoeveel discharge cycles een Tesla pack in normale omstandigheden aan kan. Dat is gegarandeerd veel meer dan 500. Ik hou daarom de Tesla Battery Survey nauwgezet in de gaten. Wat vooral interessant is, is de resterende capaciteit bij mensen die al meer dan 400 cycles hebben geladen. Go4IT en Energie Gratiz zitten beide al boven de 460 cycles en hebben een resterende capaciteit van ongeveer 93%. Dat is dus nog heel ver van de EOL 70% verwijderd. Ze hebben beide ongeveer 140K kms gereden met die batterij. Doe dat nog maar gerust maal 5 en ik denk niet dat zij iets speciaals doen om hun batterij extra veel cycles te kunnen laten maken. Omdat ze zoveel kms doen is dat voor hen immers niet te doen. Conclusie is dus dat we ons niet te veel zorgen moeten maken. Maar omdat ik een "maximiser" ben en niet veel kms per dag doe, probeer ik toch zo goed mogelijk met mijn batterij om te gaan.

- - - Updated - - -

Nu ben ik ook wel benieuwd naar de garantie van Tesla omtrent capaciteit. Welke capaciteit van de batterij wordt nog als acceptabel verstaan na 8 jaar? 70%?

Die is er niet. Tesla garandeert het goed functioneren van de batterij gedurende 8 jaar maar niet de capaciteit. De onderstaande paragraaf komt uit de Tesla garantie:

"The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or power loss with timeand use. Loss of Battery energy or power over time or due to or resulting from Battery usage, isNOT covered under this Battery and Drive Unit Limited Warranty."
 
Tesla garandeert het goed functioneren van de batterij gedurende 8 jaar maar niet de capaciteit. De onderstaande paragraaf komt uit de Tesla garantie:

"The Battery, like all lithium-ion batteries, will experience gradual energy or power loss with timeand use. Loss of Battery energy or power over time or due to or resulting from Battery usage, isNOT covered under this Battery and Drive Unit Limited Warranty."

Bedankt! Die info zocht ik. Ik kan je helaas nog geen rep geven...
 
Conclusie is dus dat we ons niet te veel zorgen moeten maken. Maar omdat ik een "maximiser" ben en niet veel kms per dag doe, probeer ik toch zo goed mogelijk met mijn batterij om te gaan.

Hai Jan,
Kan je uitleggen hoe jij dat doet, "zo goed mogelijk met je batterij omgaan"?

- - - Updated - - -
 
Kan je uitleggen hoe jij dat doet, "zo goed mogelijk met je batterij omgaan"?

1. Ik laad mijn batterij enkel boven de 70% als ik de range nodig heb. Dagelijks rij ik tussen de 100 en 150 km waardoor laden tot 70% volstaat.
2. Ik ontlaad mijn batterij niet beneden de 30% als ik de range niet nodig heb. Ik gebruik dus typisch het middelste gedeelte van mijn batterij (tussen 70 en 30%).
3. Als mijn range beneden de 20% zakt, onthou ik mij van Insane acceleraties om de stress in de cellen niet onnodig op te drijven (grote spanningsval bij grote acceleratie).
4. Ik stem het laden van de batterij af op mijn uur van vertrek zodat ze zo lang mogelijk op een lage SoC blijft zitten (behalve als de batterij al onder de 30% zit).
5. De gemiddelde SoC over 24u tracht ik tussen 30 en 50% te houden. Omdat ik snel na het laden tot 70% vertrek, staat de wagen tijdens de dag stil met 50% SoC en aan het einde van de dag met 30% SoC.
6. Als de wagen een paar dagen niet wordt gebruikt, hou ik hem typisch ook op een SoC tussen 30 en 50%.
7. Door mijn manier van laden, raakt het BMS het noorden kwijt. Ongeveer 1 keer per maand moet ik een lange trip maken en die dag doe ik 2 range charges 100% -> 10% -> 100% -> 10% zodat het balanceren van de cellen wordt getriggerd (boven de 93%) en het BMS zich terug kan kalibreren (door 2 keer tot 100% te laden met een diepe ontlading er tussen).

Met mijn ongeval heb ik het zo geregeld dat de wagen de eerste 2 weken gemiddeld rond de 30% SoC had bij de body shop. Maandagavond is hij nu bijgeladen tot 70% SoC omdat ik de komende weken geen controle heb over het laden.

Velen zullen mij gek verklaren maar daar trek ik mij niets van aan. Het is de aard van het beestje. :tongue:

- - - Updated - - -

De Lenovo laptop van mijn vrouw heb ik trouwens ook zo ingesteld dat de Li-Ion batterij niet boven de 70% wordt geladen. :rolleyes:
 
  • Like
Reactions: RobL