Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi, Ik ben nieuw op het forum, maar ben hier de afgelopen weken een beetje aan het rondneuzen. Dit vanwege het feit dat ik overweeg een Tesla te gaan leasen. Een paar weken gelden een proefrit gemaakt in zowel een Model S als een Model X, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de X. Echter is de range voor mij een factor en is de X nu eenmaal minder zuinig. Ik woon in de buurt van Arnhem en moet voor mijn werk dagelijks naar de randstad (Den Haag/Zoetermeer, Amsterdam, Rotterdam). Dus zeker zo'n 250 KM per dag. Ik ben benieuwd hoe jullie kijken naar deze afweging.
Ik heb enkele jaren ruim 200km/dag gereden, zonder laadmogelijkheden onderweg.
Met de Classic P85 - de kapaciteit van die batterij is marginaal groter dan de huidige 75.
Ik laadde maar tot 90%; en had nog steeds +/- 35 % aan het einde van de dag.

dus : no worries. Ik zou opteren voor een 90D. (nog grotere range én koppel)

Succes met de keuze !
 
Dank voor je antwoord. Maar dan de keuze tussen de MX 75D of de MX 100D??
Onlangs dezelfde vraag gekregen van een collega en ongeveer hetvolgende geantwoord: als je het puur financieel bekijkt is de meerprijs nooit te verantwoorden.
Qua gebruiksgemak zie ik het zo.
1) dagelijks gebruik
  • Als je minder dan 300 km doet, is er geen verschil: je komt er met beide.
  • Als je meer dan 400 km doet, moet je met beide laden. Als dit niet op locatie kan, betekent dat een 10-15’ extra tijdverlies. Maar als je je daar op voorzien hebt, ben je je mails of de krant aan het lezen en maakt dat echt niet uit.
  • Als je tussen de 300 en de 400 km moet, is het een verschil tussen laden en niet laden.
Dit laatste verschil is volgens bij het significantst. Weet echter dat je voor die minuten betaald wordt met een prijsverschil van meer dan 20000€.​
2) op reis
  • Een reis van België naar het zuiden scheelt iets meer dan een uur. Opnieuw. Met een budget van 20000€ hoeft dat geen straf te zijn.
Daarnaast zijn degradatie, meerverbruik in de winter, vampire drain, beschikbaarheid van SuCs in de toekomst ook een factor.
Vermogen is ook een verschil, maar dat is al zo groot voor beide dat het verschil niet zo veel meer uitmaakt.

My humble opinion
 
Hoi, Ik ben nieuw op het forum, maar ben hier de afgelopen weken een beetje aan het rondneuzen. Dit vanwege het feit dat ik overweeg een Tesla te gaan leasen. Een paar weken gelden een proefrit gemaakt in zowel een Model S als een Model X, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de X. Echter is de range voor mij een factor en is de X nu eenmaal minder zuinig. Ik woon in de buurt van Arnhem en moet voor mijn werk dagelijks naar de randstad (Den Haag/Zoetermeer, Amsterdam, Rotterdam). Dus zeker zo'n 250 KM per dag. Ik ben benieuwd hoe jullie kijken naar deze afweging.
Welkom! En als je 250 km per dag gaat rijden, dan gaat de keuze voor een X je heel veel plezier geven!

Ik rijd zelf minstens 260 km per dag woonxwerk met mijn X (een 90D) en red dat onder alle weersomstandigheden zonder te laden. Want dat is natuurlijk de beste tip: zodra je stil staat aan de lader. Alleen kan dat op mijn werkplek (nog) niet.

Als ik een keer een extra afspraak heb en,zeg, 40 km extra rijd dan kom ik bij slecht weer (kouder, wind tegen en regen) wel dicht bij de 0% lading en stop ik even bij de supercharger (wat een fantastisch concept is). Dus als je op locatie tussendoor kan laden red je het zeker altijd met de 75D, zo niet -en als de meerprijs voor lease geen probleem is- zou ik voor de 100D gaan.
Ten overvloede: een S is lichter en beter gestroomlijnd. Daar kom je met een 75D (veel) verder mee...
 
Ik heb enkele jaren ruim 200km/dag gereden, zonder laadmogelijkheden onderweg.
Met de Classic P85 - de kapaciteit van die batterij is marginaal groter dan de huidige 75.
Ik laadde maar tot 90%; en had nog steeds +/- 35 % aan het einde van de dag.

dus : no worries. Ik zou opteren voor een 90D. (nog grotere range én koppel)

Succes met de keuze !


ALs ik op de site kijk van Tesla is een 90D niet meer te bestellen? Of kijk ik dan niet goed?
 
Ik spreek uitstekend Engels (of eigenlijk, Amerikaans). Maar ik heb nog niks met de stembesturing voor elkaar kunnen krijgen. Hij doet het volgens mij ook niet in het Nederlands? "Call - Vrouwnaam" doet in ieder geval niets. "Play - Sgt Pepper by the Beatles" heeft ook geen resultaat.

Ik kwam in de handleiding niets tegen?
 
Ik spreek uitstekend Engels (of eigenlijk, Amerikaans). Maar ik heb nog niks met de stembesturing voor elkaar kunnen krijgen. Hij doet het volgens mij ook niet in het Nederlands? "Call - Vrouwnaam" doet in ieder geval niets. "Play - Sgt Pepper by the Beatles" heeft ook geen resultaat.

Ik kwam in de handleiding niets tegen?
Play: probeer eens zonder « by »
Call: zal van vrouwnaam afhangen zeker? Probeer eens een andere (aanspreektitel bedoel ik, niet vrouw)
 
Ik spreek uitstekend Engels (of eigenlijk, Amerikaans). Maar ik heb nog niks met de stembesturing voor elkaar kunnen krijgen. Hij doet het volgens mij ook niet in het Nederlands? "Call - Vrouwnaam" doet in ieder geval niets. "Play - Sgt Pepper by the Beatles" heeft ook geen resultaat.

Ik kwam in de handleiding niets tegen?

probeer als test ook eens "navigate to supercharger".

je gebruikt toch de juiste methode, die is veranderd recent :
het is nu drukken op de knop, loslaten, dan spreken etc.
 
Ik rij nog niet lang met mijn S90D. Het valt me op dat het lang duurt voordat de ReGen volledig beschikbaar is. Bij 10° buiten duurde het 30 minuten. Hij geeft ook af en toe een geel driehoekje-met-uit-uitroepteken en de laatste centimeter van de gele stippellijn springt aan en uit gedurende de laatste 5' van die 30'. Daarna alles normaal.
Dus mijn beginnersvraag: is dat normaal ?
 
Voor alle zekerheid: dat geel driehoekje-met-uit-uitroepteken is ook normaal hé ?
.
Yep! Geen zorgen maken dus :)

De driehoek duidt aan dat je net begint (of stopt) met een limitatie te hebben op acceleratie of regen. Ik vind het een zeer slechte aanduiding die uit de UI moet verdwijnen, die driehoek geeft meer twijfels dan eender wat. Op je zet hem er heel de tijd op om de bestuurder er attent op te maken dat er een limitatie is, of helemaal niet.
 
  • Informative
Reactions: TomVdP
https://www.tesla.com/sites/default...ets/NL_install_guide_Wall_Connector_MAR17.pdf

Ik zit thuis op een monofase 230V-aansluiting, Eandis-kerel is gepasseerd, heb m'n offerte gekregen om over te schakelen naar drie-fasig (40A) ["Aansluitscheider 125A"], ook wel omdat er in de toekomst waarschijnlijk nog wel wat extra verbruikers zullen bijkomen en mijn mono-fase misschien wat licht zal uitvallen. Dus 't is niet enkel voor de wagen, zeg maar.

Nu is mijn "grote beginnersvraag": klopt die tabel voor wat 1x230V vs 3x230V betreft in de pdf hierboven? 't Tegendeel zou me verbazen, maar bon, vragen staat vrij. Dus zelfs als ik in een ideaal geval driefasig via m'n 230V-netwerk 32A naar de wagen jaag, laad ik "maar" aan 37 km/h ipv 32 km/h monofasig? Ik hoopte op 1 of andere manier in gevallen van nood toch eens wat sneller dan dat te kunnen bijladen zonder per se van een supercharger af te hangen. Beetje ontgoochelend maar indien hier bevestigd zal ik er alvast mentaal wat kunnen aan wennen. X75D trouwens, sommige dagen 4 à 500km te bollen (uitzonderlijk wel, maar goed, ze zijn er wel). Zal eens kijken om een handtekeningske te plaatsen onder mijn posts hier.

En ja, ik weet dat er openbare laadpaal-alternatieven naast de superchargers zijn, maar 'k ben nogal honkvast en wil daar graag full power kunnen gaan indien nodig. Op laadvlak, duh :cool:
 
De begrenzing zit in de auto. De eerste generatie had de mogelijkheid van dubbele laders (22kW). De huidige zit standaard op 17A - je zal naast DC-laden (Chademo en SuC) dus nooit sneller kunnen laden dan die 17A. Heb op m'n S nog 22kW wat met name op vakantie in Italië - met de nodige 22kW laadpalen - inderdaad erg prettig is: lunch van 1,5 uur en je hebt er week pakweg 150 km bij.
 
De begrenzing zit in de auto. De eerste generatie had de mogelijkheid van dubbele laders (22kW). De huidige zit standaard op 17A - je zal naast DC-laden (Chademo en SuC) dus nooit sneller kunnen laden dan die 17A. Heb op m'n S nog 22kW wat met name op vakantie in Italië - met de nodige 22kW laadpalen - inderdaad erg prettig is: lunch van 1,5 uur en je hebt er week pakweg 150 km bij.
Thanks @Edi99 - wel een serieuze bummer, dus ik kan thuis maximum laden aan 18 km/h als ik de pdf er dan bij neem en een 3x 230V in aanmerking neem? Damn...

Dan snap ik niet goed:

1/ Waarom ze in de pdf dan tot 32A vermelden
2/ Wat deze site vertelt naast de foto van de blauwe laadkabel: TeslaVragen - Thuis opladen - daar hebben ze 't letterlijk over cijfers gebaseerd op een spanning van 230V

Wat een kluwen voor een leek :(