Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een vraagje, misschien kan iemand me helpen. Ik kan nergens de bouw week/maand vinden van mijn Model S 75. Ik heb hem namelijk niet op maat besteld maar het was een showroom model. Besteld begin September 2017 en kreeg toen te horen dat hij pas net op de boot stond vanuit Amerika (terwijl er mij was verteld dat hij al in Oosterhout stond...).

Als je de bestuurdersdeur opent dan zit daar een sticker, maar daar is bij mij de linkerboven hoek leeg (hier hoort als het goed is de maand/jaar of week/jaar te staan). Ook staat er nergens anders iets dat op een maand of week lijkt.

De VIN is 2116xx.

Kan iemand me helpen? Tesla geeft me steeds weer een andere datum, dan Juni en dan ineens Juli en Augustus is ook al langs gekomen. Ik heb het gevoel dat ze niet willen toegeven dat ik eigenlijk luchtvering en adaptieve koplampen had moeten hebben.

Misschien staat er ergens anders in de auto een datum?

Alvast bedankt!
Op je kentekenbewijs staat de ‘datum eerste toelating internationaal’
 
Het gaat me niet om de datum dat hij is toegelaten in Nederland, dat is half september. Het gaat er om wanneer de auto is gebouwd in Fremont.

Ik heb gebeld met her SeC en er ook langs geweest, maar ik kreeg hier weer een andere datum te horen, namelijk Juni. Ik wil er dus eigenlijk achter komen door iets in de auto af te lezen.
 
Klopt ongeveer wel die sheet.

Bij mijn VIN 204xxx werd aangegeven door Sec dat deze in juni gebouwd zou zijn.

Daarom zou ik met jou VIN 211xxx verwachten dat deze wat later juli/aug gebouwd zou zijn.

Welke bekleding heb je? (Geen leer meer?, andere 'layout' stiksel achterbank?)
Welke audio heb je? (Standaard Ultra High Fidelity in Premium Package?)
Bovenstaande duidt denk ik sowieso op bouw in/na juli
 
Bedankt voor jullie hulp alvast!

Ik heb sowieso geen leer want het zou de stoffen bekleding zijn. Geen premium package, dus audio zal ook standaard zijn.

Ik ben vorige week dus bij SeC geweest om de koplampen te laten vervangen, en toen kwamen ze ineens met een bouwdatum van juni en "sorry".
 
Last edited:
Dag allen,

De eerste winter met de Model X komt er aan, en ik heb een (wellicht wat naïeve) vraag:

In mijn vorige auto wisselde ik braaf tweemaal per jaar de banden op velg. Dat was zo gepiept, bij de Toyota dealer twee kilometer verderop. De dichtstbijzijnde Service Center is een uur rijden. Bij aflevering van de Model X in maart werd mij bovendien verteld dat het zeer winters weer moet zijn voor er echt voordeel te behalen is met winterbanden, dat de standaard banden dus al behoorlijk goed zijn. Ik heb de aanschaf van winterbanden toen maar even laten zitten.

Wie van jullie wisselt de banden wel? Waar laat je dit het liefst doen? Bij Tesla zelf? Bij de plaatselijke bandenspecialist? Weten zij hoe een Tesla correct moet worden opgelift? Wie van jullie blijft er op de normale banden rijden?
 
Dag allen,

De eerste winter met de Model X komt er aan, en ik heb een (wellicht wat naïeve) vraag:

In mijn vorige auto wisselde ik braaf tweemaal per jaar de banden op velg. Dat was zo gepiept, bij de Toyota dealer twee kilometer verderop. De dichtstbijzijnde Service Center is een uur rijden. Bij aflevering van de Model X in maart werd mij bovendien verteld dat het zeer winters weer moet zijn voor er echt voordeel te behalen is met winterbanden, dat de standaard banden dus al behoorlijk goed zijn. Ik heb de aanschaf van winterbanden toen maar even laten zitten.

Wie van jullie wisselt de banden wel? Waar laat je dit het liefst doen? Bij Tesla zelf? Bij de plaatselijke bandenspecialist? Weten zij hoe een Tesla correct moet worden opgelift? Wie van jullie blijft er op de normale banden rijden?

Ik heb een S op winterbanden. Vroeger deed tesla de winter wissel zelf tegenwoordig hebben ze een deal met euromaster voor de banden. Aangezien tesla nergens korting opgeeft was een bandje al snel 450e terwijl die op de hoek 250e was. Meeste bedrijven weten inmiddels wel hoe ze banden van een tesla moeten wisselen.
 
Ik laat de omwisseling ook doen door mijn lokale bandenboer tegenwoordig, die doet dat even goed als de SeC (en hij houdt andere set banden bij, wat SeC Zaventem niet aanbood). Winterbanden hebben is nauwelijks een meerkost en die dingen helpen toch echt wel onder de 6-7°. Veel belangrijker dan vierwielaandrijving, heb ik me altijd laten wijsmaken:

 
Dag allen,

De eerste winter met de Model X komt er aan, en ik heb een (wellicht wat naïeve) vraag:

In mijn vorige auto wisselde ik braaf tweemaal per jaar de banden op velg. Dat was zo gepiept, bij de Toyota dealer twee kilometer verderop. De dichtstbijzijnde Service Center is een uur rijden. Bij aflevering van de Model X in maart werd mij bovendien verteld dat het zeer winters weer moet zijn voor er echt voordeel te behalen is met winterbanden, dat de standaard banden dus al behoorlijk goed zijn. Ik heb de aanschaf van winterbanden toen maar even laten zitten.

Wie van jullie wisselt de banden wel? Waar laat je dit het liefst doen? Bij Tesla zelf? Bij de plaatselijke bandenspecialist? Weten zij hoe een Tesla correct moet worden opgelift? Wie van jullie blijft er op de normale banden rijden?


Toevallig vandaag nieuwe winterbanden laten plaatsen op mijn standaard 19" slipstream velg.
Nu zitten er Michelin Alpin PA4 op. :D

Bij Profile laten doen 'hier' vlakbij om de hoek.

Ik had dezelfde gezonde angst :eek: waar jij aan refereert: Hebben ze wel ervaring met Tesla's. Snappen ze wel wat ze doen?

Het bleek dat ze al eerder Tesla's hadden gehad, dus dat stelde mij al wat gerust.

Echter heb ik ze, wellicht ten overvloede, toch even meegegeven:
- Auto moet in Jack modus
- Let op liften op de speciale 'lift points' onder de auto. Pas op voor de batterij!
- Graag bouten aandraaien tot 175Nm
Hoewel bovenstaande al bekend was daar, hebben ze rustig de tijd genomen om mijn aanbevelingen aan te horen.

Toch werd ik tijdens de wisselbeurt er bij geroepen. Ze kregen 'm niet in Jack modus. :confused:
Het knopje op het scherm zagen ze wel staan, maar disabled.
Ik heb ze netjes uitgelegd hoe eea werkte waarna ze weer door konden.

De auto is verder keurig behandeld, zelfs na per ongeluk openen van de frunk, wisten ze (gelukkig) precies hoe deze dicht moest. :)
Ik moest mij enigszins beheersen om niet direct rennend me naar mijn auto te verplaatsen toen ik dit schouwspel aanzag door het glas tussen wachtruimte en werkplaats.

Volgens mij laat Tesla het nu doen door Euromaster. Ze doen het niet zelf meer. :(

Dus mijn advies. Laat het gewoon doen op een handige locatie, bij voorkeur bij een zaak waar je misschien al goede ervaringen mee hebt gehad in verleden. En vertel ze gewoon waar je mee zit. In het ergste geval vertel je wat ze al weten.

PS:
Ik heb nu trouwens 4 zomerbanden (standaard Michelin Pilot Sport 3) over voor de liefhebber. Zijn ingereden. ;)
Komend seizoen ga ik zomerbanden op mijn nieuwe 20" T Sportsline velgen laten zetten.
 
Dag allen,

De eerste winter met de Model X komt er aan, en ik heb een (wellicht wat naïeve) vraag:

In mijn vorige auto wisselde ik braaf tweemaal per jaar de banden op velg. Dat was zo gepiept, bij de Toyota dealer twee kilometer verderop. De dichtstbijzijnde Service Center is een uur rijden. Bij aflevering van de Model X in maart werd mij bovendien verteld dat het zeer winters weer moet zijn voor er echt voordeel te behalen is met winterbanden, dat de standaard banden dus al behoorlijk goed zijn. Ik heb de aanschaf van winterbanden toen maar even laten zitten.

Wie van jullie wisselt de banden wel? Waar laat je dit het liefst doen? Bij Tesla zelf? Bij de plaatselijke bandenspecialist? Weten zij hoe een Tesla correct moet worden opgelift? Wie van jullie blijft er op de normale banden rijden?

Ik hou mijn wielen-set hier thuis gestockeerd en ga op afspraak bij Tesla in St-Martens-Latem ( Gent ) om ze te laten wisselen.
Dan zorgen ze meteen dat de sensoren ook weer gekalibreerd zijn. Ze checken ook meteen de logs van de auto en zo.
Heb al mijn afspraak gemaakt voor volgende vrijdag... .
Denk dat ik de laatste keer iets van een € 70,- betaald heb voor de wissel.

Xavier
 
  • Informative
Reactions: Karim DB
Dag allen,

De eerste winter met de Model X komt er aan, en ik heb een (wellicht wat naïeve) vraag:

In mijn vorige auto wisselde ik braaf tweemaal per jaar de banden op velg. Dat was zo gepiept, bij de Toyota dealer twee kilometer verderop. De dichtstbijzijnde Service Center is een uur rijden. Bij aflevering van de Model X in maart werd mij bovendien verteld dat het zeer winters weer moet zijn voor er echt voordeel te behalen is met winterbanden, dat de standaard banden dus al behoorlijk goed zijn. Ik heb de aanschaf van winterbanden toen maar even laten zitten.

Wie van jullie wisselt de banden wel? Waar laat je dit het liefst doen? Bij Tesla zelf? Bij de plaatselijke bandenspecialist? Weten zij hoe een Tesla correct moet worden opgelift? Wie van jullie blijft er op de normale banden rijden?
Ik laat de set winterbanden ook altijd omleggen op dezelfde velgen bij de plaatselijke bandenman hier die al banden monteerde voordat het Tesla personeel uit de luiers was.
Opkrikken of heffen van een Tesla is even simpel als de meeste andere auto's, er zitten duidelijk zichtbare kriksteunen onder de dorpels.
Verder voordat er opgekrikt wordt de auto in de jack modus zetten, dat doe ik zelf want ik blijf er toch bij, maar anders weet ie het wel te vinden.
Vermeld wel even deze belangrijke cijfers aan de monteur: het aandraaimoment van de wielmoeren (175Nm) en de bandenspanning (3,05 bar). Beide cijfers leidden toentertijd namelijk tot een verbaasde blik. (gebruikelijk bij ICE's is circa 120Nm en circa 2,3bar druk).

Ik merk een zeer duidelijk verschil in grip tussen de zomer en winterbanden in nat koud weer en sneeuw. Ik ben een keer (zachtjes) aangereden door iemand op zomerbanden die doorgleed in de natte sneeuw, dat was geen ongeval geweest op winterbanden.
Verder heb ik het verschil tussen nieuwe zomerbanden en nieuwe winterbanden met eigen ogen op een natte slipbaan kunnen uittesten, was vele meters verschil met remproef en in zijwaartse grip. Daarnaast zijn in vele Europese (buur)landen 's winters winterbanden verplicht (en niet voor niks).
Ik merk nu al dat de auto nu minder stabiel is op zomerbanden in de motregen dan een maand of 2 geleden in de slagregen... Het rubber wordt harder bij koelere temperaturen. Winterbanden hebben een andere samenstelling met zachter rubber, met van die sneetjes in het loopvlak waarmee het rubber zich echt in de nattigheid kan vastzuigen en klampen.

Ik vind het advies om gewoon op zomerbanden door te rijden 's winters dan ook absoluut onbezonnen.
 
Shop Tesla Gear — Model X
Vindt deze minder grof als de ToughPro

pfff net op tijd..

upload_2017-11-17_16-55-55.png
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Omdat ik er voorlopig maar even vanuit ga dat ik zelf iets nog niet helemaal goed doe, maar bij beginnersvragen: in de navigatie app heb ik ‘traffic based routing’ aan staan. Althans, dat denk ik. Ik heb nu al vier keer gehad dat ik in de file stond, dacht “gek dat ik niet omgeleid wordt” , toch even de instellingen checkte, en erachter kwam dat de auto deze optie zelf weer uit had gezet. Ik heb in elk geval geen relatie gevonden met software updates en / of resets.

Meer mensen dit? Of tips hoe ik de instelling aan kan laten staan?
 
Omdat ik er voorlopig maar even vanuit ga dat ik zelf iets nog niet helemaal goed doe, maar bij beginnersvragen: in de navigatie app heb ik ‘traffic based routing’ aan staan. Althans, dat denk ik. Ik heb nu al vier keer gehad dat ik in de file stond, dacht “gek dat ik niet omgeleid wordt” , toch even de instellingen checkte, en erachter kwam dat de auto deze optie zelf weer uit had gezet. Ik heb in elk geval geen relatie gevonden met software updates en / of resets.

Meer mensen dit? Of tips hoe ik de instelling aan kan laten staan?

Vreemd! Eens ingeschakeld onthoudt het systeem die keuze... . Eventueel het centrale scherm eens resetten...?
 
Omdat ik er voorlopig maar even vanuit ga dat ik zelf iets nog niet helemaal goed doe, maar bij beginnersvragen: in de navigatie app heb ik ‘traffic based routing’ aan staan. Althans, dat denk ik. Ik heb nu al vier keer gehad dat ik in de file stond, dacht “gek dat ik niet omgeleid wordt” , toch even de instellingen checkte, en erachter kwam dat de auto deze optie zelf weer uit had gezet. Ik heb in elk geval geen relatie gevonden met software updates en / of resets.

Meer mensen dit? Of tips hoe ik de instelling aan kan laten staan?
Bij mij stond het in het begin ook aan. Nu uit. Moet dus door een OTA update gereset zijn, wat wel eens vaker met settings gebeurd.