Dag allen,
De eerste winter met de Model X komt er aan, en ik heb een (wellicht wat naïeve) vraag:
In mijn vorige auto wisselde ik braaf tweemaal per jaar de banden op velg. Dat was zo gepiept, bij de Toyota dealer twee kilometer verderop. De dichtstbijzijnde Service Center is een uur rijden. Bij aflevering van de Model X in maart werd mij bovendien verteld dat het zeer winters weer moet zijn voor er echt voordeel te behalen is met winterbanden, dat de standaard banden dus al behoorlijk goed zijn. Ik heb de aanschaf van winterbanden toen maar even laten zitten.
Wie van jullie wisselt de banden wel? Waar laat je dit het liefst doen? Bij Tesla zelf? Bij de plaatselijke bandenspecialist? Weten zij hoe een Tesla correct moet worden opgelift? Wie van jullie blijft er op de normale banden rijden?
Toevallig vandaag nieuwe winterbanden laten plaatsen op mijn standaard 19" slipstream velg.
Nu zitten er Michelin Alpin PA4 op.
Bij Profile laten doen 'hier' vlakbij om de hoek.
Ik had dezelfde gezonde angst
waar jij aan refereert: Hebben ze wel ervaring met Tesla's. Snappen ze wel wat ze doen?
Het bleek dat ze al eerder Tesla's hadden gehad, dus dat stelde mij al wat gerust.
Echter heb ik ze, wellicht ten overvloede, toch even meegegeven:
- Auto moet in Jack modus
- Let op liften op de speciale 'lift points' onder de auto. Pas op voor de batterij!
- Graag bouten aandraaien tot 175Nm
Hoewel bovenstaande al bekend was daar, hebben ze rustig de tijd genomen om mijn aanbevelingen aan te horen.
Toch werd ik tijdens de wisselbeurt er bij geroepen. Ze kregen 'm niet in Jack modus.
Het knopje op het scherm zagen ze wel staan, maar disabled.
Ik heb ze netjes uitgelegd hoe eea werkte waarna ze weer door konden.
De auto is verder keurig behandeld, zelfs na per ongeluk openen van de frunk, wisten ze (gelukkig) precies hoe deze dicht moest.
Ik moest mij enigszins beheersen om niet direct rennend me naar mijn auto te verplaatsen toen ik dit schouwspel aanzag door het glas tussen wachtruimte en werkplaats.
Volgens mij laat Tesla het nu doen door Euromaster. Ze doen het niet zelf meer.
Dus mijn advies. Laat het gewoon doen op een handige locatie, bij voorkeur bij een zaak waar je misschien al goede ervaringen mee hebt gehad in verleden. En vertel ze gewoon waar je mee zit. In het ergste geval vertel je wat ze al weten.
PS:
Ik heb nu trouwens 4 zomerbanden (standaard Michelin Pilot Sport 3) over voor de liefhebber. Zijn ingereden.
Komend seizoen ga ik zomerbanden op mijn nieuwe 20" T Sportsline velgen laten zetten.