Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Wat op Teslavragen staat (van ons allereigen en zeer actief forumlid @Hans Noordsij) klopt als een bus hoor: blauwe stekker laadt aan 30 à 33 km/u, rode stekker (als je 400 V hebt thuis) zo'n 50 km/u.
Geloof ik vrij hoor, maar ik lees op die Teslavragen-website die ik plaatste het volgende (quote):

"Samengevat hangt de laadsnelheid af van het type aansluiting en de stroomsterkte.

Enkelfasig aan 13A —> 13 km/u

Enkelfasig aan 32A —> 33 km/u

Driefasig aan 16A —> 50 km/u

Driefasig aan 32 A —> 100 km/u

Let wel op dat de spanning ook een impact op de laadsnelheid heeft en dat bovenstaande cijfer uitgaan van een spanning van ongeveer 230V. "

Dus dan denk ik als 230V-"bezitter" da'k op een of andere manier toch aan 100km/h geraak?
 
Zoals Edi al schreef zit de beperking in de auto en natuurlijk de capaciteit van je huisaansluiting. Nieuwe Tesla's worden tegenwoordig met een 1,5 lader geleverd. Dat is maximaal 16,5kW (80km per uur) of 24 ampere aan een laadpaal (3-fase). De UMC kan 'maar' maximaal 11kW (50km per uur) laden is 16 ampere (3 fase). Dus als je géén krachtstroom hebt, dan ga je de waardes ook niet halen.
 
Zoals Edi al schreef zit de beperking in de auto en natuurlijk de capaciteit van je huisaansluiting. Nieuwe Tesla's worden tegenwoordig met een 1,5 lader geleverd. Dat is maximaal 16,5kW (80km per uur) of 24 ampere aan een laadpaal (3-fase). De UMC kan 'maar' maximaal 11kW (50km per uur) laden is 16 ampere (3 fase). Dus als je géén krachtstroom hebt, dan ga je de waardes ook niet halen.
Thanks @Ton S90D - allemaal nieuwe materie voor me. n00b-alert :D

Misschien moet ik mijn vraag naar de quasi alwetende community hier maar eens concreet herformuleren: als ik thuis mijn vermogen naar 3x230V - 40A zou brengen, wat is de meest efficiënte oplossing dan om zo snel en krachtig mogelijk te kunnen laden mocht het ooit nodig zijn? Krachtstroom (zijnde het rode stopcontact voor drie fasen) en eventueel een reservekabel die daaraan kan blijven hangen, of een (Tesla- of andere) laadpaal? Als ik jouw antwoord nu even in beschouw neem lijk je het te hebben over de standaard-laadkabel die meegeleverd wordt met de Tesla zelf die het vermogen beperkt, maar als 't sneller en efficiënter kan voor de thuisinstallatie is dat vooral hetgeen waarin ik interesse heb in deze ;)

Mijn scherm staat hier vol met een tiental websites, inclusief http://www.teslaclub.be/teslachart.pdf maar behalve het brengen naar drie fasen van mijn 230V-aansluiting ben 'k er helemaal nog niet uit wat nu de snelste oplossing zal blijken. En dat met een wagen die hier binnen een maand staat, grijns...
 
Genoemde PDF van Hans geeft ook aan dat je verschillende laders hebt (enkel, geupgrade en dubbel). De huidige auto's worden met een 24A lader geleverd:
  • Enkelvoudige lader —> Dan kan je maximaal driefasig laden aan 16A (48A in totaal)
  • Geüpgrade lader —> Dan kun je maximaal driefasig laden aan 24A (72A in totaal)
  • Dubbele lader —> Dan kun je maximaal driefasig laden aan 32A (96A in totaal) Deze lader was in het begin leverbaar voor de model S, maar dat is nu niet meer het geval.
Kan het zijn dat je dit over het hoofd ziet: " Dual Charger nodig (alleen op pre-2016 modellen)" (onderaan de tabel waar je naar refereert). Het meest eenvoudige, veiligste en mooiste oplossing is om een Tesla Wall Connector te laten plaatsen. Als je de 22kW versie neemt kan je op max 24A laden (tot pakweg 81 km/uur) . That's it...

Als geld geen rol speelt koopt je een Chademo lade van 24K, neem je een nog zwaardere netaansluiting en kan je op 250km /u laden. Oh ja, je hebt dan wel ook nog een adapter van €450 nodig. -;)
 
Last edited:
Het meest eenvoudige, veiligste en mooiste oplossing is om een Tesla Wall Connector te laten plaatsen. Als je de 22kW versie neemt kan je op max 24A laden (tot pakweg 81 km/uur) . That's it...

Als geld geen rol speelt koopt je een Chademo lade van 24K, neem je een nog zwaardere netaansluiting en kan je op 250km /u laden. Oh ja, je hebt dan wel ook nog een adapter van €450 nodig. -;)
Ah, dus die Wall Connector komt in verschillende versies, wist ik niet. Morgen eens tot bij Tesla Gent rijden denk ik, mijn licht opsteken ivm verschillende zaken.

Dat laatste is interessanter dan je zou denken, bestaan er al terugverdienmodellen / business cases over die zwaardere installaties als deze met verschillende (betaal)kaarten zouden werken? 'k Heb bijvoorbeeld nog wel een zéér grote en interessante lokatie ter beschikking langs de N70 Gent-Lochristi tussen de afrit R4 en Lochristi Dorp (de golden mile op retailvlak)... heb bij Tesla zelf ook al enkele keren gevist ivm het plaatsen van enkele Superchargers daar in 't verleden trouwens, wel altijd via mail of via hun standaardformulier, tevens voor destination charging. Zonder succes evenwel. Spaatieh :(

Bedankt voor alle nuttige info iedereen!
 
Je moet je ook afvragen wat je noden zijn. Thuis laden aan 13 km/u (gewone stekker) is echt wel veel te traag, maar 30-35km/u (met een blauwe stekker), lukt misschien wel? Je elektrische installatie upgraden kost geld dat misschien onnuttig besteed is; ook moet je eens nadenken over "slimme laders" (die ervoor zorgen dat voorrang wordt verleend aan vaatwas/droogkast/wasmachine/kookplaat/oven, en de Tesla alleen de reststroom krijgt, en je zo een blackout vermijdt). @fivari (en anderen) maken van die smart chargers, en dat is vermoedelijk goedkoper dan je installatie te moeten upgraden.
 
Je moet je ook afvragen wat je noden zijn. Thuis laden aan 13 km/u (gewone stekker) is echt wel veel te traag, maar 30-35km/u (met een blauwe stekker), lukt misschien wel? Je elektrische installatie upgraden kost geld dat misschien onnuttig besteed is; ook moet je eens nadenken over "slimme laders" (die ervoor zorgen dat voorrang wordt verleend aan vaatwas/droogkast/wasmachine/kookplaat/oven, en de Tesla alleen de reststroom krijgt, en je zo een blackout vermijdt). @fivari (en anderen) maken van die smart chargers, en dat is vermoedelijk goedkoper dan je installatie te moeten upgraden.
Yep, had @fivari zelfs al gecontacteerd voordien en erg accurate en nuttige info bekomen, maar hoe meer ik er over nadenk, hoe zekerder ik ben dat ik in de komende jaren nog wel enkele zware verbruikers extra zal aansluiten (tuinverlichting, wellness-toestand à la zwemvijver - sauna - ..., tuinhuis) en dan komen we toch snel in driefasen-land denk ik. Dus wou 'k eens weten welke richting(en) ik in dat geval uit kon.

Na wat verdere opzoekingen blijft het dan de vraag of ik dan effectief voor een thuislaadpunt zal gaan of (rood?) stopcontact + kabel die daarin geplugged blijft, wat blijkbaar toch wat onveiliger is (loskomen bijvoorbeeld). Que sera sera!
 
Ah, dus die Wall Connector komt in verschillende versies, wist ik niet. Morgen eens tot bij Tesla Gent rijden denk ik, mijn licht opsteken ivm verschillende zaken.

Dat laatste is interessanter dan je zou denken, bestaan er al terugverdienmodellen / business cases over die zwaardere installaties als deze met verschillende (betaal)kaarten zouden werken? 'k Heb bijvoorbeeld nog wel een zéér grote en interessante lokatie ter beschikking langs de N70 Gent-Lochristi tussen de afrit R4 en Lochristi Dorp (de golden mile op retailvlak)... heb bij Tesla zelf ook al enkele keren gevist ivm het plaatsen van enkele Superchargers daar in 't verleden trouwens, wel altijd via mail of via hun standaardformulier, tevens voor destination charging. Zonder succes evenwel. Spaatieh :(

Bedankt voor alle nuttige info iedereen!
Nee, er is maar 1 versie volgens mij met 2 kabellengtes.
 
we hebben een 8 meter kabel. Met twee EV's op het pad achter elkaar is dat wel zo handig.. ik hoef de auto's nooit daarvoor te verplaatsen. Maar hangt inderdaad van je situatie af.

Ondanks dat mijn auto altijd met linksachter naast de Wall Connector staat heb ik toch maar een langere kabel genomen. Wie weet zet ik hem ooit eens andersom en dan is het handig.

Daarbij, vroeger zettte ik mijn auto altijd andersom. Een aantal jaar geleden is echter de layout van de straat en openbare parkeerplaatsen veranderd en nu is achteruit makkelijker...

Ik zou altijd voor een langere kabel gaan tenzij je echt HEEL zeker bent dat je altijd op dezelfde manier je auto neerzet natuurlijk :)
 
#MeToo ...of mag dat niet meer -;)

In de auto heb ik overigens een 2 meter en een 8 meter kabel. Als ik onderweg lokaal moet laden moet ik ook echt laden.. vrijwel altijd is de 2 meter dan prima, maar die enkele keer dat je de lange nodig hebt omdat de auto niet dichterbij kan, heb ik'm ook echt nodig.... De 8m ligt in de frunk, de 2m achterin.
 
  • Like
Reactions: itto_be and Pepp
Ik voel me ook na 18.000 km nog gewoon beginner, zeker nu de (weers)omstandigheden veranderen.

Vanmorgen voor het eerst echt ijs op de ramen. Klopt het dat ik mijn auto niet meer in kan als er ijs op de ramen zit?
De deur kan pas open als het raam een beetje zakt, en dat gaat -blijkbaar- niet als er een beetje ijs op zit?

Omdat ik eerder al problemen met mijn raam had (nu in afwachting van levering nw onderdelen) hoop ik maar dat het daar aan ligt en geen producteigenschap is... Om nu elke dag met vorst via de FW door tussen de voorstoelen door te kruipen om de verwarming hoog te zetten en mijn ruitenkrabber uit dashboardkastje te pakken... Dat was iig niet wat ik in gedachten had toen ik 'cold weather pakket' aanvinkte :)

(Auto voorverwarmen is ook een optie, alleen blijkbaar juist met dit weer heeft de auto geen goed wifi signaal, dus niet bereikbaar voor de app.)

Ik hoop eigenlijk dat ik iets verkeerd doe of dat het aan de -verkeerde- afstelling van ruit ligt?
 
Ook nog wat beginners vragen :)

1. Ik had gedacht dat door het verhogen van de luchtvering de vering ook minder hard zou zijn. Ik woon in Blaricum en daar doen we niet aan asfalt ;) Nu voel ik echt totaal geen verschil tussen laag en hoog?

2. Eergister was het 12 graden en reed ik in 3.91 seconden naar de 100. Nu vriest het licht en kreeg ik hem niet onder de 4.5. Is die kou zo funest voor performance (spielerij natuurlijk, ding is snel zat).

Geloof ik vrij hoor, maar ik lees op die Teslavragen-website die ik plaatste het volgende (quote):

"Samengevat hangt de laadsnelheid af van het type aansluiting en de stroomsterkte.

Driefasig aan 16A —> 50 km/u

Als ik hem op 16A zet, laad ik met 50 km/u. Echter als ik hem op 12A zet is het 49km/u. Ik snap niet zo goed dat dat een verwaarloosbaar verschil is?

Ik laad hem nu dus op 12A zodat ik met 3*25A nog genoeg over heb voor in huis.


Ik voel me ook na 18.000 km nog gewoon beginner, zeker nu de (weers)omstandigheden veranderen.

Vanmorgen voor het eerst echt ijs op de ramen. Klopt het dat ik mijn auto niet meer in kan als er ijs op de ramen zit?
De deur kan pas open als het raam een beetje zakt, en dat gaat -blijkbaar- niet als er een beetje ijs op zit?

Klopt op zich wel. Dat hebben de BMW's Coupe's die ik heb gereden ook, die moeten hun raam ook iets laten zakken. Dus het lijkt me inderdaad dat je hem dan eerst ijsvrij moet maken.

Ik heb overigens nog niet gehad dat de auto niet bereikbaar was? Is warm hem altijd lekker voor. Als hij geen Wifi heeft pakt hij toch gewoon 4G?
 
Last edited:
Ik laad hem nu dus op 12A zodat ik met 3*25A nog genoeg over heb voor in huis.
De km/u laadsnelheid is een gemiddelde van de hele sessie. Als je 'm een half uur laat staan dan is 12A dus ongeveer 38/39 km/u. Zal in de meeste gevallen ook prima zijn vermoed ik.
Je kunt beter het laadvermogen uitrekenen: 16A * 230V *3f = 11.040W (c. 11kW); bij 12A is dat dan dus 12A * 230V *3f = 8.280W (c. 8.3kW) geeft het aantal kWh die je in een uur bij kunt laden.
 
  • Informative
Reactions: Petje1977