Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Respect voor dit streven, W.
Hetzelfde effect is ook te bereiken door het versnellingspookje in N te zetten. Je zult verbaasd zijn over de gigantische afstand die de auto op die manier nog aflegt met minimaal snelheidsverlies.
Vervolgens wel remmen door de D weer in te schakelen en daarmee de regeneratie.
Ik vind het juist leuk om dit te bereiken zonder de auto uit D te halen, zijn met weer inschakelen, twee extra handelingen.
Het is inderdaad spectaculair hoe lang een Tesla uitrolt. Komt natuurlijk door de lage luchtweerstand, maar Tesla gebruikt vrijwel zeker SKF E2 lagers. Deze wiellagers, ik verkoop ze voor velomobielen, hebben maar 25% vet en een geoptimaliseerde geometrie voor een absoluut minimale weerstand. Op hellingen van minder dan 1% gaat een Tesla al rollen waar alle andere auto's gewoon blijven staan.
 
  • Informative
Reactions: shthpnz and watt
Sorry, hij vraagt toch echt of 'en dan vol in de ankers' een effectieve manier is om te regen-remmen. En dan is er meer in het geding dan alleen de effectiviteit van regennen zelf.

Vol in de ankers is in jouw hoofd wrs nog keihard het rempedaal intrappen.
Als je het echter puur over regenereren hebt, en daar gaat het hier om, dan is je pedaal helemaal loslaten in principe "vol in de ankers" en dat is wat Jan bedoelt (denk ik) ;)

@JanMetPet En het is dus niet optie 2 maar optie 1 wat het meeste rendement oplevert.
 
Vol in de ankers is in jouw hoofd wrs nog keihard het rempedaal intrappen.
Inderdaad. En na 5 en een half jaar / 180.000 km in PHEVs en EVs zal dat ook wel zo blijven ook.

'Vol in de regen' lijkt me een veel geschiktere term. Want, even voor mijn beeld, hoe noem jij het dan als je echt een keer de remmen aan spreekt?
.. en dat is wat Jan bedoelt (denk ik) ;)
Dat denk ik dat ook, ja. Na de nuancering van zijn eerste vraag gelezen te hebben.
@JanMetPet En het is dus niet optie 2 maar optie 1 wat het meeste rendement oplevert.
Hij heeft de volgorde van de opties onderweg omgedraaid ;).
 
Inderdaad. En na 5 en een half jaar / 180.000 km in PHEVs en EVs zal dat ook wel zo blijven ook.

'Vol in de regen' lijkt me een veel geschiktere term. Want, even voor mijn beeld, hoe noem jij het dan als je echt een keer de remmen aan spreekt?

Dat ben ik met je eens :)
En ik zeg ook niet dat ik het zo noem, vol in de ankers is bij mij ook gewoon echt de schijven gebruiken en dus hard trappen op dat linker pedaal. ;)

Hoe ik het noem? Maximaal regenereren
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Nadat mijn antwoord door jou al terzijde was geschoven. Zo kan ik het ook :p
Ik weet niet met welk woordenspel je hier bezig bent. Ik reageer normaal, en met het juiste antwoord op de vraag van JanMetPet. Jij interpreteert het 'vol in de ankers' ten onrechte als tevens gebruiken van de schijfremmen. Dat bedoelt JanMetPet niet en dat zegt hij ook zelf.
Ik schuif jouw antwoord niet terzijde, ik reageer alleen op de vraag van JanMetPet. Dat jij die vraag verkeerd interpreteert is begrijpelijk, maar wel een feit.
 
Ik bemerk dat wanneer de zon op mijn midden scherm schijnt er een gele rand zichtbaar is in de zware gedeelten. Zonder zon zie je deze rand niet. Is dit het begin van de befaamde 'gele rand'?

IMG_2742.JPG
 
Toen ik nog gewone CC had (dus geen AP en dus ook geen TACC) werd de CC bij activatie automatisch ingesteld op de snelheid die ik op dat moment reed. Kan dat bij TACC ook?

Bij mijn weten stelt TACC zich, bij activatie, in op de ter plaatse geldende maximum snelheid plus of min een paar km/h die in zelf heb ingesteld in de settings pagina. Stel, ik heb +5 staan, dan wordt TACC, bij activatie, altijd ingesteld op de geldende maximum snelheid + 5 km/h. Maar soms wil je dat helemaal niet. Gewoon de snelheid aanhouden die je al reed is vaak prima.

Gisteren met de fietsendrager + 2 E-bikes onder weg. Ik vind 105 - 110 km/h dan eigenlijk meer dan zat. Dus zodra ik TACC activeer schroef ik de snelheid eenmalig terug naar 105 km/h. Prima. Totdat ik moet remmen, want TACC valt dan af en moet opnieuw geactiveerd worden. En stelt zichzelf opnieuw in op Vmax + 5 km/h. En da's niet wat ik op dat moment wil.

Helemaal wanneer autosteer er bij komt werkt het voor mijn gevoel niet heel handig. Wanneer ik van baan wil wisselen (ik heb geen FSD of zo) heb ik twee mogelijkheden om autosteer uit te schakelen: een flinke ruk aan het stuur geven of de 'versnellingspook' omhoog drukken. Het eerste voelt heel onprettig voor mijn passagiers (en voor mij ook). Het tweede voelt net onprettig, maar schakelt ook gelijk TACC uit. Gevolg: ik moet TACC na de rijstrook wisseling opnieuw activeren en dus ook weer opnieuw op de gewenste snelheid instellen.

Natuurlijk kan ik (uitgaande van een 120 km/h weg) de setting op -15 zetten. Maar dat betekent dat TACC op een 100 km/h weg voor 85 zou kiezen en op een 130 km/h weg voor 115 km/h. Beide dingen wil ik niet.

Ik snap het idee van die offset wel. Je wil normaalgesproken dat TACC zijn snelheid aanpast aan de geldende snelheidslimieten. Maar wat als je dat nu niet wil? Zie ik een instelling over het hoofd? Of moet ik hier mee leren leven?
 
  • Like
Reactions: TM3LR