Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Toen ik nog gewone CC had (dus geen AP en dus ook geen TACC) werd de CC bij activatie automatisch ingesteld op de snelheid die ik op dat moment reed. Kan dat bij TACC ook?

Bij mijn weten stelt TACC zich, bij activatie, in op de ter plaatse geldende maximum snelheid plus of min een paar km/h die in zelf heb ingesteld in de settings pagina. Stel, ik heb +5 staan, dan wordt TACC, bij activatie, altijd ingesteld op de geldende maximum snelheid + 5 km/h. Maar soms wil je dat helemaal niet. Gewoon de snelheid aanhouden die je al reed is vaak prima.

Gisteren met de fietsendrager + 2 E-bikes onder weg. Ik vind 105 - 110 km/h dan eigenlijk meer dan zat. Dus zodra ik TACC activeer schroef ik de snelheid eenmalig terug naar 105 km/h. Prima. Totdat ik moet remmen, want TACC valt dan af en moet opnieuw geactiveerd worden. En stelt zichzelf opnieuw in op Vmax + 5 km/h. En da's niet wat ik op dat moment wil.

Helemaal wanneer autosteer er bij komt werkt het voor mijn gevoel niet heel handig. Wanneer ik van baan wil wisselen (ik heb geen FSD of zo) heb ik twee mogelijkheden om autosteer uit te schakelen: een flinke ruk aan het stuur geven of de 'versnellingspook' omhoog drukken. Het eerste voelt heel onprettig voor mijn passagiers (en voor mij ook). Het tweede voelt net onprettig, maar schakelt ook gelijk TACC uit. Gevolg: ik moet TACC na de rijstrook wisseling opnieuw activeren en dus ook weer opnieuw op de gewenste snelheid instellen.

Natuurlijk kan ik (uitgaande van een 120 km/h weg) de setting op -15 zetten. Maar dat betekent dat TACC op een 100 km/h weg voor 85 zou kiezen en op een 130 km/h weg voor 115 km/h. Beide dingen wil ik niet.

Ik snap het idee van die offset wel. Je wil normaalgesproken dat TACC zijn snelheid aanpast aan de geldende snelheidslimieten. Maar wat als je dat nu niet wil? Zie ik een instelling over het hoofd? Of moet ik hier mee leren leven?

Mijn ervaring is (MS 100D nov 2017) dat wanneer de snelheid omlaag geklikt is, deze behouden blijft als je kort weer activeert. 2 sec langer de hendel vasthouden doet de snelheid weer naar het maximum gaan.
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Mijn oprit is nogal schuin (naar beneden). Een te lage auto (lees een Donkervoort of een TVR Griffith) schraapt dan de bodem als je naar beneden gaat dus schuin inrijden. Nou wil ik GPS hoogte-instelling doen, maar ik lees dat de MS 's nachts zakt. Klopt dat? En als dat zo is moet ik dan gewoon in de ochtend de hoogte handmatig stellen of id er nog een andere truc?
 
Ik hoor dat veel auto's nogal staan te blazen met deze temperaturen als de auto buiten in de zon staat.
Dog mode staat dan gewoon uit uiteraard.
Is dit om de batterij te koelen of om het interieur koel te houden?
Ik vraag me daarnaast af of dit echt nodig is, ik kan mij voorstellen dat het je range aardig drukt.
 
TACC

Verdere detail. Als je als eerste aan een rood licht staat en moet geremd hebben, dan schakelt tacc met een korte klik terug naar de lagere ingestelde snelheid.

Succes ermee.
Dit icoontje geeft aan op welke snelheid TACC zich in zal stellen bij activatie:

upload_2019-6-3_20-15-26.png


Na activatie ziet er dan zo uit:

upload_2019-6-3_20-16-20.png


Allemaal bekend. Nu kan ik met het scroll wieltje de snelheid aanpassen (omhoog of omlaag), maar zodra ik het rempedaal indruk of de handle omhoog duw om Auto Steer (en daarmee automatisch ook TACC) uit te schakelen, zie ik weer het eerste icoontje met de originele snelheid. Ik zie vooralsnog geen mogelijkheid om dan terug te keren naar TACC met de aangepaste snelheid.
 
Vanavond voor het eerst in het donker en in de regen met de Model 3 op stap geweest.Wat mij opviel is dat de auto groot licht regelmatig aan en uit zet op momenten dat ik dan zelf niet snel had gedaan in de bebouwde kom. Wat is jullie ervaring hiermee? Is dat ook uit te schakelen?
 
Als het aan staat zie je bovenin een grijs (of blauw als groot licht gevoerd wordt) groot licht icoon met een “A” er in. Die kun je uit zetten door je linker pookje naar achter te duwen. Dan is groot licht compleet uit. Als je enkel de auto aan/uit functie wil uitzetten kan dat via settings>light. En dan even naar onder scrollen.
 
  • Helpful
  • Like
Reactions: PaulusdB and Klaas
Even een NOA beginnersvraag. Hoewel ik bijna twee maanden met mijn MX (met EAP) rondrij en dacht alles door te hebben krijg ik NOA niet aan de praat. Ik heb 2019.16.3.2, kort daarna de kaartupdate ontvangen (2018.42.nogwat) en toen kon ik ook NOA aanzetten. Dit gedaan, aangevinkt dat hij met iedere route aan gaat en stand MadMax geselecteerd.

Ik rij dagelijks Lansingerland-dordrecht vv. (dus a16 of a16 en a20). Als ik twee keer aan de stalk trek krijg ik wel AP aan, en kan ik obv. richtingaanwijzer inhalen (kort tikje, doorgetrokken blauwe lijn links of rechts wordt gestreept en auto gaat naar rechts of links), maar ik krijg niet de beschreven NOA zaken (rechte lijn, lane change advies en automatische afrit). Leent dit traject zich hier niet voor, ben ik een instelling vergeten of is er iets anders wat ik nog moet doen?

Ik heb al een paar keer gereset (beide thumbwheels en rem totdat Tesla logo verschijnt), maar dat helpt niet...

Graag jullie advies...
 
Even een NOA beginnersvraag. Hoewel ik bijna twee maanden met mijn MX (met EAP) rondrij en dacht alles door te hebben krijg ik NOA niet aan de praat. Ik heb 2019.16.3.2, kort daarna de kaartupdate ontvangen (2018.42.nogwat) en toen kon ik ook NOA aanzetten. Dit gedaan, aangevinkt dat hij met iedere route aan gaat en stand MadMax geselecteerd.

Ik rij dagelijks Lansingerland-dordrecht vv. (dus a16 of a16 en a20). Als ik twee keer aan de stalk trek krijg ik wel AP aan, en kan ik obv. richtingaanwijzer inhalen (kort tikje, doorgetrokken blauwe lijn links of rechts wordt gestreept en auto gaat naar rechts of links), maar ik krijg niet de beschreven NOA zaken (rechte lijn, lane change advies en automatische afrit). Leent dit traject zich hier niet voor, ben ik een instelling vergeten of is er iets anders wat ik nog moet doen?

Ik heb al een paar keer gereset (beide thumbwheels en rem totdat Tesla logo verschijnt), maar dat helpt niet...

Graag jullie advies...
Ik durf het bijna niet te vragen, maar in je beschrijving mis ik dat je "navigeren met autopilot" aanklikt bij de navigatie. Heb je dat wel gedaan?

NOA uit.png NoA aan.png
 
Last edited:
Ik durf het bijna niet te vragen, maar in je beschrijving mis ik dat je "navigeren met autopilot" aanklikt bij de navigatie. Heb je dat wel gedaan?

View attachment 416135 View attachment 416136
Hij heeft gezegd dat optie met iedere route aan heeft geselecteerd, dan zou dit vanzelf gaan.

Misschien goed om foto van je autopilot settings te plaatsen?
En zijn je camera's schoon?
 
Ik heb twee weken lang met een usb stick met daarop de TeslaCam map gereden. Ineens was het camera logo weg. Vervolgens de usb stick in de pc gedaan, bij ieder filmpje dat ik probeerde te openen of te kopiëren liep de pc vast. Na ongeveer 30sec verdwijnt de usb stick uit de verkenner. Alleen opnieuw in de usb poort steken werkt om deze weer voor 30sec zichtbaar te krijgen. Inmiddels is de usb stick zo corrupt dat zelfs formatteren niet meer mogelijk is. Allerlei usb stick repair programma’s geprobeerd. Heb zelfs via Ubuntu Linux geprobeerd in de hoop dat de usb stick niet binnen 30sec zou verdwijnen maar ook daar zelfde issue. Gebeurt het vaker dat Tesla’s usb sticks corrupt maken? Ik heb een nieuwe besteld, maar hoop dat niet eens per week te hoeven doen...
gebruik geen usb sticks die zijn hier niet voor bedoeld maar een (minimaal lvl 10) SD kaart!
 
Ik hoor dat veel auto's nogal staan te blazen met deze temperaturen als de auto buiten in de zon staat.
Dog mode staat dan gewoon uit uiteraard.
Is dit om de batterij te koelen of om het interieur koel te houden?
Ik vraag me daarnaast af of dit echt nodig is, ik kan mij voorstellen dat het je range aardig drukt.

De model 3 houdt het interieur op 38 graden of koeler. Dit kan je uitzetten door cabine oververhitting protectie uit te zetten. Ik denk alleen dat het niet handig is om dit uit te zetten, ik vermoed dat het de apparatuur beschermt. De batterij koeling is bij mij alleen een keer ingeschakeld tijdens superchargen. Geen idee hoeveel range het precies kost.