Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag mijn M3 opgehaald. Lekkere wagen!
Wel twee vragen:
1) wat is nou de procedure om bij aankomst de boel uit te zetten? Radio staat aan, lampen, etc. Ik verlaat de auto en bij weglopen met telefoon vergrendelt hij zelf, zet scherm uit en klapt spiegels in. Is dat alles?

2) ik heb mijn auto voor het eerst aan mijn NewMotion smart home laadpunt gehangen. Meterkast aansluiting is 3x25A. Volgens Tesla App laadt hij met 8/8 A. (34 km).
Lijkt mij laag of klopt dat?
 
Vandaag mijn M3 opgehaald. Lekkere wagen!
Wel twee vragen:
1) wat is nou de procedure om bij aankomst de boel uit te zetten? Radio staat aan, lampen, etc. Ik verlaat de auto en bij weglopen met telefoon vergrendelt hij zelf, zet scherm uit en klapt spiegels in. Is dat alles?

Ja eigenlijk wel. Doe je de deur dicht dan gaat alles al uit, loop je weg dan gaat ook de auto op slot en klappen de spiegels in.

2) ik heb mijn auto voor het eerst aan mijn NewMotion smart home laadpunt gehangen. Meterkast aansluiting is 3x25A. Volgens Tesla App laadt hij met 8/8 A. (34 km).
Lijkt mij laag of klopt dat?

Nee dat zou max 68 km/h moeten zijn met ca 16A. Je zit slechts op de helft dus.
 
Zojuist de M3 AWD LR met trekhaak besteld! Verwachte leverdatum: augustus.

Bij inloggen in ons account kunnen we een afleveradres invullen. Moet de wagen niet gewoon bij Tesla opgehaald worden?

Wat zijn nu de Tesla stappen richting aflevering. Ik lees zaken als VIN code etc.

We hebben overigens gebruik gemaakt van de refferal code van onze buurman. We zien in onze account echter niets staan over 1500 gratis supercharge km.

Er zullen vast nog wel wat vragen volgen;)
 
Zojuist de M3 AWD LR met trekhaak besteld! Verwachte leverdatum: augustus.

Bij inloggen in ons account kunnen we een afleveradres invullen. Moet de wagen niet gewoon bij Tesla opgehaald worden?

Wat zijn nu de Tesla stappen richting aflevering. Ik lees zaken als VIN code etc.

We hebben overigens gebruik gemaakt van de refferal code van onze buurman. We zien in onze account echter niets staan over 1500 gratis supercharge km.

Er zullen vast nog wel wat vragen volgen;)
De referal krijg je toegekent (uitgekeerd) zodra jr jouw auto in ontvangst krijgt/neemt.

Bij afleveradres kon ik toen (maart) Tilburg of Groningen kiezen.
 
Dank Niels. Ik kan gewoon een willekeurig adres invullen, waarschijnlijk omdat het geen lease auto is? Zal Tesla eens mailen.

Nog wat lekenvragen:

- ik zie allelerei kabeltypes voorbij komen. Welke kabels heb ik nodig voor thuisladen (11kw), thuisladen/vakantieladen 220v, openbaar laden (incl buitenland), supercharge en fastned? Welke kabels worden standaard mee geleverd?

- mag ik bij een 220v lader (vakantie, ouders) een verlengsnoer gebruiken?

- er schijnt op het forum een “checklist aflevering”* beschikbaar te zijn. Heeft iemand misschien een link?

- het klepje voor de telefoonoplader is nogal gevoelig voor “vingervlekken”. Waar kan ik een beschermfolie laten aanbrengen (omgeving A’dam of Utrecht)?

- adviseren jullie glass coating? Hebben jullie misschien een goed adres rond A’dam of Utrecht?

Wordt vervolgd;)
 
Dank Niels. Ik kan gewoon een willekeurig adres invullen, waarschijnlijk omdat het geen lease auto is? Zal Tesla eens mailen.

Nog wat lekenvragen:

- ik zie allelerei kabeltypes voorbij komen. Welke kabels heb ik nodig voor thuisladen (11kw), thuisladen/vakantieladen 220v, openbaar laden (incl buitenland), supercharge en fastned? Welke kabels worden standaard mee geleverd?

Meestal krijg je een 4 meter of 7,5 meter (net wat voorhanden is) mee. Zelf in juni de 4 meter ontvangen.
Daarmee (het betreft een 3 fase /32A kabel kun je bij alle openbare laadpunten met Mennekes plug aan sluiten.
Fastned heeft vaak een vaste kabel gemonteerd, kijk bij deze stations naar de CCS plug als je den Model 3 hebt.
Voor de tesla fastchargers zie ook daar naar de CCS plug.

- mag ik bij een 220v lader (vakantie, ouders) een verlengsnoer gebruiken?
Dat mag, ik heb wel een zware kwaliteit kabel voor komende week bij (lengte 25 meter, 3x 2.5mm^2 en een franse verloopplug.

- er schijnt op het forum een “checklist aflevering”* beschikbaar te zijn. Heeft iemand misschien een link?


Heb zelf eenchecklist gemaakt en gedeelt , zal de url nog eens opzoeken


- het klepje voor de telefoonoplader is nogal gevoelig voor “vingervlekken”. Waar kan ik een beschermfolie laten aanbrengen (omgeving A’dam of Utrecht)?

Zelf gedaan, via Amazon een mooie folie van 3M gevonden en met half uurtje werk de middenconsole voorzien van black brushed metal look

- adviseren jullie glass coating? Hebben jullie misschien een goed adres rond A’dam of Utrecht?

Ik laat een coating aanbrengen in Uden.... iets de buurt..
Wordt vervolgd;)
 
- het klepje voor de telefoonoplader is nogal gevoelig voor “vingervlekken”. Waar kan ik een beschermfolie laten aanbrengen (omgeving A’dam of Utrecht)?

- adviseren jullie glass coating? Hebben jullie misschien een goed adres rond A’dam of Utrecht?

Voor het aanbrengen van een wrap voor de middenconsole zou je eens kunnen kijken in Almere bij Tesland. Heb ik ook gedaan en ziet er prima uit.

Een glass coating is een persoonlijke afweging. Ik heb het wel laten doen bij A1 Carcleaning in Bunschoten. Kan ik van harte aanbevelen.
Een glass coating heeft als voordelen dar het gemakkelijker schoon te houden is en de lak mooi blijft. Het is géén echte lakbescherming als het gaat om steenslag voorkomen etc.
Nadelen zijn er ook: waterdruppels die snel opdrogen in de zon later vlekken achter. Die zie je vooral goed op de motorkap en het dak. Een ander 'nadeel' is dat wordt afgeraden om de auto in een wasstraat te laten wassen, want dan ben je de coating weer snel kwijt. Persoonlijk vindt ik de auto met de hand wassen geen enkel probleem en met de glass coating is het zo gebeurt.
 
Toch snap ik het thuisladen niet met mijn Newmotion Home Advanced. In de auto heb ik de snelheid op 16A ingesteld. Na koppelen van de laadkabel past de auto dit aan en geeft hij 8/8A aan.
Als ik op mijn slimme meter kijk naar het verbruik dan zie ik dat mijn energieverbruik na aankoppelen van de auto stijgt van +- 400W naar 6.000W. Dus het lijkt dat de auto 5.600W verbruikt en dat is 5.600/230 = 24,3A.
Hoe moet ik die 8/8A dan zien?

Newmotion App geeft aan dat er vannacht in 9 uur en een kwartier 44kWh is bijgeladen. Dat is ongeveer 4.750 Wh en dat is rond de 21A.
Ik heb een 3 x 25A meterkast dus dan kan de snelheid toch wel een tandje hoger lijk me.
 
Toch snap ik het thuisladen niet met mijn Newmotion Home Advanced. In de auto heb ik de snelheid op 16A ingesteld. Na koppelen van de laadkabel past de auto dit aan en geeft hij 8/8A aan.
Als ik op mijn slimme meter kijk naar het verbruik dan zie ik dat mijn energieverbruik na aankoppelen van de auto stijgt van +- 400W naar 6.000W. Dus het lijkt dat de auto 5.600W verbruikt en dat is 5.600/230 = 24,3A.
Hoe moet ik die 8/8A dan zien?

Newmotion App geeft aan dat er vannacht in 9 uur en een kwartier 44kWh is bijgeladen. Dat is ongeveer 4.750 Wh en dat is rond de 21A.
Ik heb een 3 x 25A meterkast dus dan kan de snelheid toch wel een tandje hoger lijk me.
Ergens bij de indicatie van 8A/8A in het dashboard staat een symbooltje met een drie er in. Dat geeft aan dat de auto op drie fasen laadt.
Verder staat de lader ingesteld op 8A (per fase). Je kunt de installateur deze instelling laten veranderen naar 16A, wanneer lader, bekabeling, aardlekschakelaar, zekeringen en overige gelijktijdige verbruikers die toestaan. Succes.
 
Klopt het dat bij de TMC charger alleen een schuko (normale stekker) zit?
Ik ga naar het buitenland en wil graag een blauwe en rode stekker hebben zodat ik meer flexibiliteit heb met laden?
Maar moet ik Tesla nu bellen om te vragen dat dat die stekkers eigenlijk al bij mn Tesla S hadden moeten zitten?

Indien niet, tips waar ik deze kan kopen?
 
Toch snap ik het thuisladen niet met mijn Newmotion Home Advanced. In de auto heb ik de snelheid op 16A ingesteld. Na koppelen van de laadkabel past de auto dit aan en geeft hij 8/8A aan.
Als ik op mijn slimme meter kijk naar het verbruik dan zie ik dat mijn energieverbruik na aankoppelen van de auto stijgt van +- 400W naar 6.000W. Dus het lijkt dat de auto 5.600W verbruikt en dat is 5.600/230 = 24,3A.
Hoe moet ik die 8/8A dan zien?

Newmotion App geeft aan dat er vannacht in 9 uur en een kwartier 44kWh is bijgeladen. Dat is ongeveer 4.750 Wh en dat is rond de 21A.
Ik heb een 3 x 25A meterkast dus dan kan de snelheid toch wel een tandje hoger lijk me.

Dat is een onjuiste berekening. 6.000W is 6000W over de 3 fasen. dat is dus 2000W per fase. En dat is niet toevallig 8 ampere;
2000 / 230 = ~8 Amp

De waarde in de auto "8 / 8" betekent zoveel als "gebruikt 8 van de beschikbare 8". Dit betekent dat of de laadpaal simpelweg 8 ampere als maximale aangeeft, of er is iets niet goed. Ik zou:

- Even een reguliere publieke laadpaal proberen. Kijken wat die doet. Als dat wel werkt, ligt het waarschijnlijk aan je Newmotion paal.
- Als een reguliere laadpaal ook afwijkt dan zou je nog eens een andere kabel kunnen proberen. Mogelijk is die niet helemaal lekker.
- Als andere kabel ook niet werkt op een publieke paal vrees ik dat Tesla er naar moet kijken.
 
  • Like
Reactions: Arnout 2904