Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
FCW is iets anders dan (Emergency) Lane Departure Avoidance.

Emergency Lane Departure Avoidance: moet je elke rit uitzetten als je die niet wil gebruiken.

Lane Departure Avoidance: kan je instellen op uit, waarachuwing en dat hij automatisch een correctie uit voert.

Bedankt voor de antwoorden. Als het elke rit opnieuw moet is het helaas niet de oplossing en is het een kwestie van gewoon rekening mee houden ;)
 
FCW is iets anders dan (Emergency) Lane Departure Avoidance.

Emergency Lane Departure Avoidance: moet je elke rit uitzetten als je die niet wil gebruiken.

Lane Departure Avoidance: kan je instellen op uit, waarachuwing en dat hij automatisch een correctie uit voert.

Dat weet ik maar je hebt wel al veel minder last van tegenliggers waarop hij ballistic gaat.
De lane departure warning kan je ook uit zetten en dan grijpt hij alleen nog in als er ook fysiek iets aan de andere kant van lijn op de weg staat.
Helemaal uit krijg je het idd niet. iig niet permanent.
 
Weet iemand of je de stuurcorrecties uit kunt schakelen?
Ik rijd veel polderwegen, waar je regelmatig de kant in moet bij een tegenligger. Ik word gek van het gepiep, en soms stuurt de Tesla naar de tegenligger toe als 'stuurcorrectie' omdat ik de kant in rijd.

Helaas moet je dit iedere rit uit zetten, menu autopilot naar onder scrollen en de optie uit zetten en dan nogmaals bevestigen. Het is inderdaad een verschrikkelijk harde piep die ook hier regelmatig een hartverzakking oplevert
Tip om op wegen met fietsstrook gewoon duidelijk/ferm en ruim de lijn te overschrijden, dan krijg je de waarschuwing niet, namelijk alleen maar als je er continu tegenaan zit of m gelijdelijk overschrijdt.
 
  • Informative
Reactions: Astrid
Ik ga straks voor de eerste keer met 220v laden bij mijn schoonouders. Moet ik het aantal ampere in de auto (M3) dan aanpassen? Staat nu op 16A.
Zou ik voorzichtig mee zijn. 16A is 3600 a 3700 watt, dat is het stroomverbruik van een redelijk zware droogkast. Niet elke stroomkring is daarop voorzien, zeker niet in een wat oudere woning. Je wil de relatie met je schoonouders goed houden neem ik aan?
 
  • Funny
Reactions: DucaTinus
Natuurlijk, gewoon naar de ALDI of LIDL en de goedkoopste jerrycan nemen :)

Wel oppassen dat je niet per ongeluk een jerrycan met frituurolie in je reservoir gooit :p
Ik ga straks voor de eerste keer met 220v laden bij mijn schoonouders. Moet ik het aantal ampere in de auto (M3) dan aanpassen? Staat nu op 16A.

Dat zal niet lukken met een standaard huis-tuin-en-keuken-stekker -> begrenst laden automatisch op 13A
Alleen met de blauwe stekker kun je op 16A laden maar ik niet veel schoonouders hebben deze standaard geregeld voor de schoonzonen met een elektrische auto :)

Daarnaast gaat de auto tijdens starten opladen de spanning controleren. Zakt de spanning te veel weg dan wordt er op een lager Amperage geladen. Dat is nog geen garantie dat de stoppen/automaten erin blijven maar kan in bepaalde gevallen de boel wel wat extra beschermen. Let overigens op met verlengsnoeren -> niet te dun en haspels helemaal afrollen!!!
 
Mijn auto staat opgeladen (tot 85%) voor de deur (in de zon) vandaag. Geen stekker erin, geen klimaatcontrole aan. De app zegt dat het 35 graden binnen is. Is dit normaal? Buiten is het 21 graden...
Die van ons heeft de 69°C al een keer aangetikt in de volle zon. In de zon gaat het snel met het glazen dak en donkere kleur lak. Voor zover ik heb begrepen hoef je je pas zorgen te maken boven de 70°C.
 
  • Like
Reactions: ElectricStart
Ik ga straks voor de eerste keer met 220v laden bij mijn schoonouders. Moet ik het aantal ampere in de auto (M3) dan aanpassen? Staat nu op 16A.

Ik weet niet hoe het bij Tesla zit, maar doorgaans is de 'standaard' Shuko 240V-lader/adapter zelf al begrenst. Wij rijden nu een Nissan Leaf en de daarbij geleverde druppellader op 240V levert maximaal zo'n 2500W (~10A).

Desondanks wordt je vaak wel gewaarschuwd voorzichtig om te gaan met deze laders. Hoewel moderne Nederlandse huizen prima om kunnen gaan met uren lang 2500W leveren, is dit in oudere huizen en het buitenland niet altijd zo. Er wordt nog wel eens wat aangeknutseld, zeker met stopcontacten die verder van de meterkast (en daarmee dichter bij je auto liggen).