Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Zie bijgaand nog een interessant memo van Tesla waarin de verschillen tussen de trims zijn opgesomd (geüpdatet tm aug 2019). Dit is een uitgebreidere lijst dan die je vindt in de configurator.

Overigens opvallend dat de frunk mat nog wel geleverd wordt bij de LR?
Officieel: matten! Die krijgt niet iedereen.
Evengoed is de lijst niet compleet..Bijvoorbeeld, uit de Handleiding van september 2019:
"Opmerking: Indien de Model 3 is uitgerustmet het premiumpakket, is er een reeksLED-lampjes langs de rand van dekoplampen, die we signatuurverlichtingnoemen. Deze lampen gaan automatischaan wanneer de Model 3 wordtingeschakeld en naar in een rijversnelling(vooruit of achteruit) wordt geschakeld."
 
Ligt aan Windows. optie 1: gewoon negeren. optie 2: in windows consequent "veilig uitwerpen"/"eject" doen voordat je hem daar verwijderd. Windows 10 schrijft een bestandje op de stick en verwijderd deze als je op veilig uitwerpen klikt. Als je er een stick insteekt waar dit bestand nog op staat, neemt windows aan dat hij vorige keer niet "veilig" verwijderd is.
Is dit echt zo? Ik heb de stick (nieuw) geformatteerd op een Mac. Vervolgens in de Tesla gestoken. En gisteren na mijn eerste rit er geprobeerd uit te halen:
1. De icoontjes uit de handleiding zijn ondertussen veranderd. Er zou een icoon zijn waardoor je kunt zien dat je de stick veilig kunt verwijderen. Maar hoe vaak je ook drukt, hij komt niet in beeld. Wel een ander icoontje (soort postvak in symbool met pijl naar beneden). Die staat weer niet in de handleiding. Geen idee dus wanneer het veilig is om hem eruit te halen. Want
2. Ook deze stick gaf vervolgens op de Windows pc de melding van verkeerd uitgeworpen en repareren.

Op de stick stonden overigens onverwacht veel clips in de Saved Clips map. Ik heb alleen bij het ophalen in Tilburg wat op het icoontje zitten drukken om er achter te komen wat het doet. Maar niet meer onderweg. Toch zie ik tientallen opgenomen filmpjes. Wat is hiervoor de procedure? Neem hij automatisch op als er iets of iemand dichtbij komt?

Waar vind je de Sentry filmpjes eigenlijk. Heb kort geparkeerd bij een tankstation (moet nog afkicken van dinosap) en kreeg bij terugkomst een melding van Sentry. Staat dat filmpje gewoon tussen de tientallen andere opgeslagen clips? Dat zou onhandig zijn, want de timestamp van de bestanden komt niet overeen met de actuele tijd. Is dat nog ergens te fixen?
 
Gewoon even zoeken op YouTube?

Maar ala:

Camera knopje ingedrukt houden. Je ziet dan om je vinger een soort halo-effect. Het rode lampje in het knopje is dan uit. Nu kan je de USB er uithalen.

De beelden in TeslaCam zijn de dashcam beelden. Deze worden max 1 uur bewaard. Als je op het icoon drukt wordt een set van 10 minuten naar SavedClips verplaatst.

Sentry beelden worden gemaakt als iemand de auto nadert.


Sentry beelden gaan naar Saved Clips. Je kan ze hier bekijken: TeslaCam Video WebApp Player
De timestamp is volgens mij usa-tijd. De titel van de clips geeft de juiste datum/tijd.
 
Gewoon even zoeken op YouTube?.
Sorry, was zo naïef om te denken dat dit in een eenvoudig actueel te houden digitale handleiding zou moeten staan en anders wel in een "domme vragen draadje" (zie de eerste post van dit draadje) gevraagd zou mogen worden... Ik was ook bepaald niet de eerste, dus zo simpel is het blijkbaar niet.

Maar ala:
Fijn, bedankt voor je tijd.

Camera knopje ingedrukt houden. Je ziet dan om je vinger een soort halo-effect. Het rode lampje in het knopje is dan uit. Nu kan je de USB er uithalen.
Behalve dan dat na enkele ogenblikken het lampje weer rood wordt. Blijkbaar moet het vrij snel.

De beelden in TeslaCam zijn de dashcam beelden. Deze worden max 1 uur bewaard. Als je op het icoon drukt wordt een set van 10 minuten naar SavedClips verplaatst. Sentry beelden worden gemaakt als iemand de auto nadert.
Sentry beelden gaan naar Saved Clips. Je kan ze hier bekijken: TeslaCam Video WebApp Player
Bedankt, ik weet hoe het proces zou moeten werken. Wat ik vroeg is waarom de Saved Clips map vol zit met tientallen clips van een stuk of 8 momenten, terwijl ik geen enkele keer tijdens de rit op het icoon heb gedrukt.

En de andere vraag was of de Sentry clips snel zijn terug te vinden. Er staat namelijk geen tijdstip bij de waarschuwing dus ik was benieuwd of de Sentry clips eenvoudig terug te vinden waren in de map Saved Clips tussen de vele andere bestanden.

De timestamp is volgens mij usa-tijd. De titel van de clips geeft de juiste datum/tijd.
Aha, dat is een goeie. Zou zeker kunnen kloppen gezien het tijdsverschil.
 
Is het enkel mogelijk om in te stellen wanneer het laden van start moet gaan?
Als ik nu om 5u s'morgens moet vertrekken in de winter en wil dat mijn batterij al voorverwarmd is hoe kan ik dit timen dat het laden om 5u gedaan is?
Of ik wil bv tot 22u laden en het laden hervatten om 07u, is dit mogelijk om in te stellen op één of andere manier?
 
  • Like
Reactions: MaSansky
@Hayden helaas dat gaat niet.
Ik gebruik daarvoor de app Stats.

Hoe werkt het: Het laden start via de instelling in de Tesla bij mij om 23-30 uur. Naar 80%. Om 07 uur verhoogt Stats de laadlimiet naar 90%. Daarnaast zet ie om 07.45 uur de verwarming aan op 21,5 graden. Ik vertrek rond 08.00 uur. Als ik niet vertrek gaat de verwarming na 20 minuten uit en na twee uur wordt de laadlimiet weer teruggezet naar 80%. En dit alles alleen op werkdagen. Ik vind het prima zo.
 
  • Informative
Reactions: Hayden
Of ik wil bv tot 22u laden en het laden hervatten om 07u, is dit mogelijk om in te stellen op één of andere manier?
Er zijn "intelligente" chargers die dit soort scenario's kunnen, ben je wel 1000+ kwijt.

Als geheel is het niet zo vreemd dat de auto zelf geen "Maak me vol om 5am" ondersteunt gezien praktische laadsnelheid afhankelijk is van weer en netspanning (beiden verre van constanten) en eigenlijk niemand er iets om geeft gezien "a plugged in Tesla is a happy Tesla".

Oftewel ik snap eigenlijk gewoon niet waarom je zou willen wat je voorstelt. "Start charging at 22u" is logisch ivm daltarieven, ok, daarom kan ie dat wel, maar voor de andere dingen zie ik geen use case.
 
Er zijn "intelligente" chargers die dit soort scenario's kunnen, ben je wel 1000+ kwijt.

Als geheel is het niet zo vreemd dat de auto zelf geen "Maak me vol om 5am" ondersteunt gezien praktische laadsnelheid afhankelijk is van weer en netspanning (beiden verre van constanten) en eigenlijk niemand er iets om geeft gezien "a plugged in Tesla is a happy Tesla".

Oftewel ik snap eigenlijk gewoon niet waarom je zou willen wat je voorstelt. "Start charging at 22u" is logisch ivm daltarieven, ok, daarom kan ie dat wel, maar voor de andere dingen zie ik geen use case.
Ik zit met een dag en nacht teller en gezien ik een PV installatie heb is het voor mij interessanter om tijdens de piekuren te laden.
Dus tot 22u en als hij dan nog niet vol is terug vanaf 07u verder opladen.
Maar ik wil het vooral om tijdens de winter met een warme batterij te kunnen vertrekken en zo de rangeverlies beperken.
 
Is het enkel mogelijk om in te stellen wanneer het laden van start moet gaan?
Als ik nu om 5u s'morgens moet vertrekken in de winter en wil dat mijn batterij al voorverwarmd is hoe kan ik dit timen dat het laden om 5u gedaan is?
Of ik wil bv tot 22u laden en het laden hervatten om 07u, is dit mogelijk om in te stellen op één of andere manier?

Niet met de standaard Tesla app. Maar bijvoorbeeld wel met 'Dashboard for Tesla'
 
  • Informative
Reactions: Hayden
Geen beginnersvraag , maar een beginnersanektdote . Ik sluit voor de tweede keer de stekker van de twc aan op de model 3 in bijzijn van mijn vrouw en een geïnteresseerde . Een enorme brandgeur begint in de buurt van de auto. Belde dames zijn er niet gerust in.
Ik haal de stekker eruit , ruik aan de twc , niets te ruiken. Snuffel aan de auto , niets.beide vrouwen besluiten toch maar binnen te gaan.
De brandgeur gaat weg, maar komt sporadisch terug.ik blijf alert rond de auto, maar ga toch even in de tuin.
Kijk in de tuin van de buurman .........
De bbq staat te roken....
 
Sorry, was zo naïef om te denken dat dit in een eenvoudig actueel te houden digitale handleiding zou moeten staan en anders wel in een "domme vragen draadje" (zie de eerste post van dit draadje) gevraagd zou mogen worden... Ik was ook bepaald niet de eerste, dus zo simpel is het blijkbaar niet.

Fijn, bedankt voor je tijd.

Behalve dan dat na enkele ogenblikken het lampje weer rood wordt. Blijkbaar moet het vrij snel.


Bedankt, ik weet hoe het proces zou moeten werken. Wat ik vroeg is waarom de Saved Clips map vol zit met tientallen clips van een stuk of 8 momenten, terwijl ik geen enkele keer tijdens de rit op het icoon heb gedrukt.

En de andere vraag was of de Sentry clips snel zijn terug te vinden. Er staat namelijk geen tijdstip bij de waarschuwing dus ik was benieuwd of de Sentry clips eenvoudig terug te vinden waren in de map Saved Clips tussen de vele andere bestanden.

Aha, dat is een goeie. Zou zeker kunnen kloppen gezien het tijdsverschil.

Dat icoontje met pijlje is kort indrukken = opslaan. Daarom heb je zoveel clips in je Saved map.
Wil je USB uitloggen dan moet je hem echt langer vasthouden.
Sentry moet je apart aanzetten: die komen in dezelfde Saved map en zonder aparte aanduiding.
Daarom is een 500gb schijf niet nodig: met regelmaat de clips bekijken want anders verlies je al gauw overzicht.
 
  • Informative
Reactions: MaSansky
Beginners vraag:
De achterbanden van onze M3 LR AWD slijten sneller dan de voorbanden, voor nog 6,5mm profiel en achter nog 5mm na 18.000km.
NB. volgens mij hebben de 18" Michelin banden 7,1mm profiel nieuw?
Op zich niet veel slijtage en niet vreemd dat achter wat harder gaat dan voor maar nu zou ik graag de wielen "roteren" (de achterbanden/wielen naar voor ETC) daarna zullen de TPMS sensoren niet meer kloppen?
Kan ik zelf de TPMS sensoren weer kloppend maken zodat ik op het scherm de druk van het correcte wiel op de correcte plaats te zien krijg na het "roteren" van de wielen?
 
Dat icoontje met pijlje is kort indrukken = opslaan. Daarom heb je zoveel clips in je Saved map.
Wil je USB uitloggen dan moet je hem echt langer vasthouden.
Sentry moet je apart aanzetten: die komen in dezelfde Saved map en zonder aparte aanduiding.
Daarom is een 500gb schijf niet nodig: met regelmaat de clips bekijken want anders verlies je al gauw overzicht.
Ik ben nog niet overtuigd.

1. Afgelopen etmaal geen enkele keer het icoon aangeraakt. Toch staan er nu van gisteren 150 clips (dus 50 momenten) in de Saved Clips map verdeeld over 7 verschillende mappen. Hiervan een deel rijdend en een deel geparkeerd bij een winkelcentrum. Dat laatste zou Sentry clips kunnen opleveren (kreeg een melding na afloop van 6 events), maar die rijdende clips dan in de dezelfde en andere mappen? En zo veel clips voor 6 events? Op de rijdende clips staat niet veel bijzonders, maar wel wegwerkzaamheden dus veel obstakels dicht in de buurt en ook een keer fors optrekken. Zou er toch "intelligentie" aan boord zijn die clips automatisch saved als er iets bijzonders gebeurt?

2. Heb het cameraicoon netjes lang ingedrukt om de stick te verwijderen. Icoon kreeg eerst een halo werd toen grijs. Toch de reparatiemelding van Windows (die ik genegeerd heb).
 
Beginners vraag:
De achterbanden van onze M3 LR AWD slijten sneller dan de voorbanden, voor nog 6,5mm profiel en achter nog 5mm na 18.000km.
NB. volgens mij hebben de 18" Michelin banden 7,1mm profiel nieuw?
Op zich niet veel slijtage en niet vreemd dat achter wat harder gaat dan voor maar nu zou ik graag de wielen "roteren" (de achterbanden/wielen naar voor ETC) daarna zullen de TPMS sensoren niet meer kloppen?
Kan ik zelf de TPMS sensoren weer kloppend maken zodat ik op het scherm de druk van het correcte wiel op de correcte plaats te zien krijg na het "roteren" van de wielen?
Je kunt de wielen naar hartenlust verwisselen en hoeft verder niets te doen. Het TPMS bepaalt de locatie van elk zendertje op basis van de afstand tot de twee antennes.
 
  • Informative
Reactions: To3ornotto3?
Ik ben nog niet overtuigd.

1. Afgelopen etmaal geen enkele keer het icoon aangeraakt. Toch staan er nu van gisteren 150 clips (dus 50 momenten) in de Saved Clips map verdeeld over 7 verschillende mappen. Hiervan een deel rijdend en een deel geparkeerd bij een winkelcentrum. Dat laatste zou Sentry clips kunnen opleveren (kreeg een melding na afloop van 6 events), maar die rijdende clips dan in de dezelfde en andere mappen? En zo veel clips voor 6 events? Op de rijdende clips staat niet veel bijzonders, maar wel wegwerkzaamheden dus veel obstakels dicht in de buurt en ook een keer fors optrekken. Zou er toch "intelligentie" aan boord zijn die clips automatisch saved als er iets bijzonders gebeurt?

2. Heb het cameraicoon netjes lang ingedrukt om de stick te verwijderen. Icoon kreeg eerst een halo werd toen grijs. Toch de reparatiemelding van Windows (die ik genegeerd heb).
Zolang je de reparatiemelding van Windows blijft negeren zal deze telkens terugkomen. Je schijf is immers nog steeds niet gerepareerd. Gewoon éénmaal Windows de schijf laten repareren, en vervolgens de schijf nooit meer zomaar verwijderen zonder veilig te verwijderen en je zou de repareermeding niet meer moeten krijgen.

Volgens mij wordt er voor elk Sentry Mode moment een map aangemaakt en daarin de clips van de laatste 10 minuten voor en na het event bewaard. Dus als je 6 meldingen hebt en 7 mappen komt dat (bijna) overeen met mijn theorie.