Ik volg je op bepaalde punten.Ik snap wel dat de laadpoort niet automatisch ontgrendeld bij het openen van een deur. Tesla geeft voorkeur aan het aparte knopje op de TWC. Maar er had er ook wel een achter het klepje van de laadpoort kunnen zitten.
Verder helemaal eens met jouw opmerkingen over de beperkte user interface van de auto en de minimale functionaliteit van het navigatiesysteem. De auto is ontwikkeld in Silicon Valley maar iedere app startup met twee programmeurs maakt betere software. Vanuit mijn vorige auto uit 2012 is het een enorme stap terug. Ik heb de aandrang om m’n TomTom go 1005 er weer naast te hangen. Geen tussenstops of routes, geen file-informatie, grote missers in de maximumsnelheid, ontbrekende wegwerkzaamheden, domme routes, geen overzicht van dichtstbijzijnde parkeerplaatsen of laadpalen, geen knop voor alternatieve routes, etc, etc. Allemaal functionaliteit die ik dagelijks gebruik terwijl ik door Nederland cross. Ik moet nu continu m’n telefoon erbij pakken om te compenseren.
En de scroll knopjes zijn een lachertje. Waarom kan je ze niet zelf toewijzen aan functies? Bijvoorbeeld inderdaad aan de contactenlijst. Iemand opzoeken en het juiste nummer selecteren is een drama en vraagt veel te veel tijd en aandacht op het scherm. Gevaarlijk. Spraakcommando’s zouden een mogelijk alternatief zijn, maar ja, de code hiervoor is overgenomen uit Windows XP en kan helemaal niets.
En dan die zogenaamd automatische ruitenwissers! Waarom wil Tesla toch zo graag overal opnieuw het wiel uitvinden? Dit deed mijn oude Saab 9-5 uit 2001 al beter. En dat was een after-market accessoire van 150 gulden.
Tsja en laat ik maar niet beginnen over de cruise control met stuurautomaat die wordt verkocht als ‘autopilot’. Wat een tegenvaller. Die zet ik echt niet aan als er anderen in de auto zitten. Als ik noodstops wil oefenen ga ik wel weer een rijstijltraining doen. Ga eens bij de andere automerken kijken Tesla en zie hoe soepel en strak de DCC van bijvoorbeeld BMW reageert op ander verkeer. Hoe je de gewenste snelheid instelt. Hoe je alles aan kan laten staan en tóch van rijstrook kan wisselen zonder geschud en gepiep.
Iedereen wil graag in m’n auto rijden en het blijft een bijzondere ervaring om elektrisch van A naar B te zoeven maar voor de totale rijervaring ben ik minimaal 10 jaar terug in de tijd gegaan. Nu maar hopen dat de software updates de komende jaren alle missers gaan herstellen. Ik vrees echter van niet nu blijkt dat het met veel bombarie aangekondigde V10 focust op infantiele randzaken die niets met autorijden te maken hebben.
Ach en zo niet, dan bespaar ik de komende jaren voldoende op fiscale bijtelling om daarna weer een echt slimme auto te kunnen kopen waarin je als veelrijder daadwerkelijk wordt geholpen met veilig en ontspannen op de plaats van bestemming te komen.
Ruitenwissers werken ronduit slecht, moet steeds zelf tussenkomen of je ziet niks meer en dan vooral bij miezelregen of motregen zoals wij het noemen.
Scrollknopjes werken goed en gaan met komende updates wel functionaliteit bij krijgen.
GPS werkt voor mij perfect maar ik gebruik de wagen enkel privé dus geen referentie als je veel de baan op moet.
Autopilot gebruik ik liever als ik alleen in de auto zit wegens zijn onvoorspelbaar en soms nukkig gedrag. Als er weinig verkeer is dan werkt het wel heel goed en is het ontspannen rijden. Maar eigenlijk is het niet meer dan een advanced lane assist en hadden ze beter een andere naam gekozen zodoende de verwachtingen wat te temperen. Laats nog een "oudere" persoon in mijn auto gehad voor een proefritje, dacht hem eens versteld te doen staan met de AP maar dat draaide even anders uit. Tijdens de rit was zijn reactie "als je met een potje verf de lijntjes op de baan doortrekt tot in de zee dan rijdt u wagen gewoon de zee in" Maar het is wel een leuke gadget die ik toch vaak gebruik en die alleen maar kan verbeteren.
Ik mis momenteel vooral verkeersbordherkenning want hier in België springen de max snelheden van de hak op de tak waardoor ik soms zelf niet meer weet hoeveel ik mag rijden op dat stuk.
Automatische trunk mis ik ook wel en zou er eigenlijk gewoon op moeten zitten.
De rijervaring is ronduit fantastisch en voor mij het belangrijkste aan autorijden.
Interieur veruit het mooiste wat er op de markt is momenteel (thuis is alle ook heel minimalistisch, dit brengt mij tot rust) en dan vooral het witte interieur.
Ik kom van een Audi A4 en was van plan gewoon terug een nieuwe aan te schaffen. Maar als ik een nieuwe Audi A4 met dezelfde opties als mijn M3 aanschaf zit quasi aan dezelfde prijs. Ik moet dan wel BIV, jaarlijkse rijtaks en onderhoud betalen. Dus voor mij was een SR+ eigenlijk een now brainer en doet heel wat meer kopjes draaien als hij in het straatbeeld komt
Ze hebben nog wat werk en schieten hier en daar wat tekort maar op andere punten toren ze er helemaal bovenuit.
Soms moet je gewoon rijden en genieten zonder het allemaal te over analyseren.