Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Je geeft t zelf eigenlijk al weer.
Met een model s in die budgetrange zit je aan wat oudere auto’s met wat meer km’s opende klok.

Ergo, meer onderhoud, maar straks ook meer wegenbelasting, vanzelfsprekend een hoger verbruik en waarschijnlijk ook wat meer verzekeringspremie.

Ik snap je daarentegen helemaal, een model s is ook in mijn ogen een stuk mooier (en stiller en comfortabeler).

Mocht je voor veilig gaan kies dan een model 3 modeljaar 2020 of later, die zijn echt wel een stukje doorontwikkeld tov van de 2019 modellen.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Je geeft t zelf eigenlijk al weer.
Met een model s in die budgetrange zit je aan wat oudere auto’s met wat meer km’s opende klok.

Ergo, meer onderhoud, maar straks ook meer wegenbelasting, vanzelfsprekend een hoger verbruik en waarschijnlijk ook wat meer verzekeringspremie.

Ik snap je daarentegen helemaal, een model s is ook in mijn ogen een stuk mooier (en stiller en comfortabeler).

Mocht je voor veilig gaan kies dan een model 3 modeljaar 2020 of later, die zijn echt wel een stukje doorontwikkeld tov van de 2019 modellen.
Dankjewel voor je reactie, de Tesla van mijn oud collega/vriend is van 2019, dus eigenlijk een beetje het meh model zonder de octovalve, warmtepomp en ryzen bijvoorbeeld. Maar als ik richting 2020 ga kijken kan ik beter direct richting een 2022 m3 long range, met uss, ryzen i.c.m. warmtepomp en octovalve. Maar dan schiet het budget ook weer flink omhoog, waardoor je dan ook weer voor een mooiere model S kan verkrijgen. Wat een eerste wereld problemen.
 
Je vergelijkt Champagne met cava.
Alleen heb je budget voor cava, je zal dus champagne moeten kopen die van de camion gevallen is.
Maar goed, om te antwoorden op je vraag. Als je een beetje meer budget hebt, koop je een nieuwe M3.
Met de MS koop je meer exclusiviteit, maar met 30000€ koop je een wagen waar wat kosten aan zijn of zullen komen. Ik zou toch 10000€ opzij houden voor de typische MS ziektes.
MCU2 upgrade 1500€ + 500 als je ook nog een tuner wil. Must do. Maar hebben de MS100 al geen MCU2?
Ophanging blijft zorgenkind
Deurhendels 400€/stuk, als ze nog niet vervangen zijn. De nieuwe zijn teherkennen aan het feit dat ze zo ver niet open gaan (lichtje komt maar half vrij)
Lichten gaan om de 2-3 jaar kapot (1000+ euro per stuk)
Tailgate actuator. 500€
12V batterij

En dan mag de hoofdbatterij niet stuk gaan (15-20 duizend euro).

Ik ben van MS naar MY over gegaan en ik mis ook wel het exclusieve van de MS. Mijn enige wagen waar mensen op parkings naar mij tie stapten om te zeggen hoe mooi ze hem vonden (waren wel vrouwen van +60). Die exclusiviteit is ondertussen weg en connotatie is niet altijd meer positief. Ook het salongeviel (luchtvering) mis ik.
Mijn MY is behalve de vering in alles beter. Geen van de hoger genoemde kinderziektes, meer range, sneller laden, bijna geen phantom drain, minder verbruik. 40000€ goedkoper. Je rijdt wel met een commodity, maar daar hebbik geen last van, maar voor sommigen zal het wel mee spelen. Bij een M3 is de vaste hoedenplank voor mij een showstopper.
 
  • Like
Reactions: ERvee
richting een 2022 m3 long range, met uss, ryzen i.c.m. warmtepomp en octovalve.
Die zijn zelfzaam denk ik. Ik heb zo een MY (juni2022). Het was de eerste die ze in België zagen. Ook de eerste zo der radar. Een half jaar later, zijn de sensoren verdwenen denk ik. Elke periode heeft zijn voor en nadelen. Zo is iets later de vering zachter geworden. Maar dan inderdaad geen USS.
 
Je vergelijkt Champagne met cava.
Alleen heb je budget voor cava, je zal dus champagne moeten kopen die van de camion gevallen is.
Maar goed, om te antwoorden op je vraag. Als je een beetje meer budget hebt, koop je een nieuwe M3.
Met de MS koop je meer exclusiviteit, maar met 30000€ koop je een wagen waar wat kosten aan zijn of zullen komen. Ik zou toch 10000€ opzij houden voor de typische MS ziektes.
MCU2 upgrade 1500€ + 500 als je ook nog een tuner wil. Must do. Maar hebben de MS100 al geen MCU2?
Ophanging blijft zorgenkind
Deurhendels 400€/stuk, als ze nog niet vervangen zijn. De nieuwe zijn teherkennen aan het feit dat ze zo ver niet open gaan (lichtje komt maar half vrij)
Lichten gaan om de 2-3 jaar kapot (1000+ euro per stuk)
Tailgate actuator. 500€
12V batterij

En dan mag de hoofdbatterij niet stuk gaan (15-20 duizend euro).

Ik ben van MS naar MY over gegaan en ik mis ook wel het exclusieve van de MS. Mijn enige wagen waar mensen op parkings naar mij tie stapten om te zeggen hoe mooi ze hem vonden (waren wel vrouwen van +60). Die exclusiviteit is ondertussen weg en connotatie is niet altijd meer positief. Ook het salongeviel (luchtvering) mis ik.
Mijn MY is behalve de vering in alles beter. Geen van de hoger genoemde kinderziektes, meer range, sneller laden, bijna geen phantom drain, minder verbruik. 40000€ goedkoper. Je rijdt wel met een commodity, maar daar hebbik geen last van, maar voor sommigen zal het wel mee spelen. Bij een M3 is de vaste hoedenplank voor mij een showstopper.
Dankjewel voor de uitgebreide info, samen met de andere info van andere forum lid inderdaad besloten om dan toch voor een M3 te gaan, die van me oud collega/vriend. Kan deze voor een nette prijs overnemen want als ik de eisen wil vervullen voor een M3 met ryzen uss, long range, etc etc dan zit ik zo op 40k, dan denk ik weer van tja leg er nog 10 bij en dan heb ik een gloednieuwe long range. Maar dan verdubbeld het budget ruimschoots. Al met al nogmaals dank voor de info.
 
  • Informative
Reactions: DuurzameHenk
Dankjewel voor de uitgebreide info, samen met de andere info van andere forum lid inderdaad besloten om dan toch voor een M3 te gaan, die van me oud collega/vriend. Kan deze voor een nette prijs overnemen want als ik de eisen wil vervullen voor een M3 met ryzen uss, long range, etc etc dan zit ik zo op 40k, dan denk ik weer van tja leg er nog 10 bij en dan heb ik een gloednieuwe long range. Maar dan verdubbeld het budget ruimschoots. Al met al nogmaals dank voor de info.
Bij aankoop van een M3 van een vriend is subsidie niet mogelijk (2000,- euro of je moet via een autohandelaar werken).

Mocht het budget op te rekken zijn naar 40.000,- euro zou ik zeker een M3 Highland RWD overwegen;
1. 2950 subsidie
2. 4-8 jaar garantie
3. LFP accu's mag je altijd tot 100% laden wat de dagelijkse range ongeveer gelijk maakt aan een LR die voor 80% geladen is. (uiteraard mag je een LR ook tot 100% laden maar dan is het wel zaak snel na het bereiken van die 100% te gaan rijden)
4. Helaas geen USS.

Succes met de keuze en je eerste Tesla.
 
  • Like
Reactions: Hbrink and Phil V
De Kia EV6 van mijn zoon wordt standaard helemaal opgeladen, 100 procent. De laatste 10 procent gaan net zo snel als de rest. Vandaag de M3 tot 100 procent opgeladen en die laatste 10 procent gingen zoals gebruikelijk tergend traag. Waarom dit verschil?
 
Wordt de accu van de EV6 echt 100% gebruikt, of zit er softwarematig een marge op die je als gebruiker niet te zien krijgt? Dan lijkt het voor de gebruiker 100%, maar in werkelijkheid zit er nog wat verborgen marge, die ook gebruikt kan worden om degradatie te verbloemen.

De Kia EV6 van mijn zoon wordt standaard helemaal opgeladen, 100 procent. De laatste 10 procent gaan net zo snel als de rest. Vandaag de M3 tot 100 procent opgeladen en die laatste 10 procent gingen zoals gebruikelijk tergend traag. Waarom dit verschil?
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: Enzo63
De Kia EV6 van mijn zoon wordt standaard helemaal opgeladen, 100 procent. De laatste 10 procent gaan net zo snel als de rest. Vandaag de M3 tot 100 procent opgeladen en die laatste 10 procent gingen zoals gebruikelijk tergend traag. Waarom dit verschil?
Zeker weten ? Of bedoel je AC, maar dan is de laadsnelheid nagenoeg altijd hetzelfde.

1699565611493.png
 
  • Informative
Reactions: Enzo63
Nou ja, laat het vanaf 94 zijn maar het duurt dan nog een uur voordat hij klaar is. Gaat van 16A naar 4A. Snap het ook niet. Denk niet dat de Kia een Chinese accu heeft. Blijft een raadsel. Thnx.
Ah ok, mijn amperage daalt pas vanaf 99% volgens Tessie. Misschien dat een LFP batterij zich anders gedraagt, maar de KIA heeft ook geen LFP volgens mij, dus dat zou het dan toch niet zijn zou je denken.
 
  • Like
Reactions: Enzo63