Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Misschien weet iemand welke aansluitingen er aanwezig zijn?

De VW heeft een CCS, ze houden een vaste mennekeskabel + stekker vast en er komt nog een derde kabel uit de kast, dus ik gok dat dat CHAdeMO is.

Aanvulling: Aangezien provincie en gemeente een bijdrage gedaan hebben, kan ik mij alleen voorstellen dat alle 3 standaarden aangeboden worden.
 
Wat heb ik fout gedaan..?

Vannacht de auto een beetje bijgeladen via een normaal stopcontact. Vanmorgen via de app het laden stopgezet en de stekker er gewoon in laten zitten.
Na een uurtje ben ik naar buiten gelopen om de stekker eruit te halen. Bleek de normale 220v stekker (schuko heet tie geloof ik) uitgebrand/gesmolten te zijn...

Toen ik het laden via de app uitzette was tie dus nog gewoon aan het laden, het uitbranden is dus daarna gebeurd..

Wat heb ik hier fout gedaan..? hoop niet al te dom..:redface:

het smelten zal wel gebeurd zijn tijdens het laden, maar er is contact gebleven, dus het laden is verder gegaan.
na het laden loopt er geen stroom meer, dus ook geen warmteontwikkeling meer.
De warmteontwikkeling komt doordat er een slecht contact is, waardoor teveel stroom door een te klein oppervlak loopt. Dat verhoogt de weerstand.

ik zie enkele mogelijke oorzaken :
1. de stekker zat onvolledig in het stopcontact. (niet ver genoeg)
2. een slecht contact in je stopcontact. (aders van de kabel slecht aangesloten)
3. stekker zat 'los' in het stopcontact, slecht contact tussen de pennen en de contactbussen

heb je een foto ?
 
Last edited:
Nope gewoon direct ingeplugd zonder verlengsnoer..

En zoals gezegd hij heeft gewoon de hele nacht keurig geladen. Het doorbranden moet zijn begonnen toen ik het laden stopte via de app.
Ook geen stoppen door of iets dergelijks..

Maar: heb je de stekker ook gezien nadat je het laden via de app hebt beëindigd? Oftewel: hoe weet je zeker dat het doorbranden pas daarna is gebeurd? Dat is niet logisch.
 
het smelten zal wel gebeurd zijn tijdens het laden, maar er is contact gebleven, dus het laden is verder gegaan.
na het laden loopt er geen stroom meer, dus ook geen warmteontwikkeling meer.
De warmteontwikkeling komt doordat er een slecht contact is, waardoor teveel stroom door een te klein oppervlak loopt. Dat verhoogt de weerstand.

ik zie enkele mogelijke oorzaken :
1. de stekker zat onvolledig in het stopcontact. (niet ver genoeg)
2. een slecht contact in je stopcontact. (aders van de kabel slecht aangesloten)
3. stekker zat 'los' in het stopcontact, slecht contact tussen de pennen en de contactbussen

heb je een foto ?

ik denk dat je gelijk hebt en dat er ergens iets in het stopcontact niet goed zat. Ik heb er net gelijk een electricien naar laten kijken en die zegt dat inderdaad ook. Het contact was een beetje geoxideerd kan ik me ook herinneren. Hij gaat nu alles vernieuwen. Zit alleen met een kapote schuko, maar volgens mij kan je die doorknippen en weer een nieuwe stekker aanzetten toch?
Hoop alleen dat mn umc niet kapot is gegaan op de een of andere manier..?
hierbij nog een fotootje
image.jpg
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    76.6 KB · Views: 313
Last edited:
ik denk dat je gelijk hebt en dat er ergens iets in het stopcontact niet goed zat. Ik heb er net gelijk een electricien naar laten kijken en die zegt dat inderdaad ook. Het contact was een beetje geoxideerd kan ik me ook herinneren. Hij gaat nu alles vernieuwen. Zit alleen met een kapote schuko, maar volgens mij kan je die doorknippen en weer een nieuwe stekker aanzetten toch?
Hoop alleen dat mn umc niet kapot is gegaan op de een of andere manier..?
hierbij nog een fotootje

moeilijk te zien, maar mijn gok is : contactbus op het stopcontact bovenaan was uitgesleten.
De hitte is duidelijk in het stopcontact zelf ontstaan, de UMC-stekker ziet er nog vrij goed uit.


UMC zal niet stuk zijn, maar absoluut de stekker vervangen !
Zorg voor goede verbindingen tussen kabel en stekker, met gebruik van kabelschoentjes.

Denk er ook aan dat in B en Fr alle stopcontacten uitgerust zijn met een aardingspen (geen randaarding, zoals in Nl).
Als je dus met de UMC-Schuko in B of Fr wil laden, moet je een aangepaste stekker hebben.


Misschien een tip voor 'eerste maal laden op een Schuko' : na een paar minuten eens ruiken aan de stekker...
 
ik denk dat je gelijk hebt en dat er ergens iets in het stopcontact niet goed zat. Ik heb er net gelijk een electricien naar laten kijken en die zegt dat inderdaad ook. Het contact was een beetje geoxideerd kan ik me ook herinneren. Hij gaat nu alles vernieuwen. Zit alleen met een kapote schuko, maar volgens mij kan je die doorknippen en weer een nieuwe stekker aanzetten toch?
Hoop alleen dat mn umc niet kapot is gegaan op de een of andere manier..?
hierbij nog een fotootje

Ziet er lekker uit. :tongue:

Waarvan is die stekker op de tweede foto? Niet van de UMC toch? Want daarbij zit geen draad direct aan de stekker.
 
Bewijst dus maar weer dat laadpalen wel degelijk een stuk veiliger zijn ;)

We moeten daarom altijd iedereen blijven aanmoedigen om laadpalen te installeren. Smeltende contacten zijn NIET goed voor het imago van EV's.

Dit hoeft maar 1x een brand te worden en iedereen zegt weer: "Zie je wel!!!"
 
Bij mij was het de shuko->UK adapter. En niet het stopcontact en dan krijg je dit:

Dat is dus duidelijk anders dan bij jou.

Tip: indien je het niet nodig hebt altijd zo laag mogelijk laden op een gewoon stopcontact.


Nee bij mij was het dus waarschijnlijk het stopcontact wat niet goed was, maar het ziet er hetzelfde uit...
Voordeel bij jou is dat waarschijnlijk je Shuko nog heel is en alleen de adapter doorgebrand.. en het stopcontact zal ook niet van jezelf zijn..:tongue:

- - - Updated - - -

Bewijst dus maar weer dat laadpalen wel degelijk een stuk veiliger zijn ;)

We moeten daarom altijd iedereen blijven aanmoedigen om laadpalen te installeren. Smeltende contacten zijn NIET goed voor het imago van EV's.

Dit hoeft maar 1x een brand te worden en iedereen zegt weer: "Zie je wel!!!"


Ik heb een laadpaal op kantoor. Gebruik het huis tuin en keuken stopcontact 1 a 2 x in de week om een beetje bij te pruttelen. Moet kunnen, als je maar zorgt dat je de boel op orde hebt en dat had ik blijkbaar niet... Weer een leermomentje..
 
Ik heb een laadpaal op kantoor. Gebruik het huis tuin en keuken stopcontact 1 a 2 x in de week om een beetje bij te pruttelen. Moet kunnen, als je maar zorgt dat je de boel op orde hebt en dat had ik blijkbaar niet... Weer een leermomentje..
Klopt. Zie dit niet als een aanval, maar: Dit hoeft maar 1x fout te gaan en alle nieuws sites schreeuwen direct moord en brand.

De Schuko is niet ontwikkeld voor zulke vermogens over langere tijd. Jij begrijpt dit nu, maar alle EV kopers na jou ook? Die prikken in en ineens staat de boel in brand.
 
Ik heb een laadpaal op kantoor. Gebruik het huis tuin en keuken stopcontact 1 a 2 x in de week om een beetje bij te pruttelen. Moet kunnen, als je maar zorgt dat je de boel op orde hebt en dat had ik blijkbaar niet... Weer een leermomentje..
Ik werk op dezelfde manier maar heb voor af en toe thuisladen toch een rode 16A WCD aan laten leggen. Heb ik gemonteerd in een kast waar de UMC ook standaard in zit.
 
Ik werk op dezelfde manier maar heb voor af en toe thuisladen toch een rode 16A WCD aan laten leggen. Heb ik gemonteerd in een kast waar de UMC ook standaard in zit.

Ja klinkt als een goede `tussenoplossing´. Ga ik zeker overwegen.

- - - Updated - - -

Klopt. Zie dit niet als een aanval, maar: Dit hoeft maar 1x fout te gaan en alle nieuws sites schreeuwen direct moord en brand.

De Schuko is niet ontwikkeld voor zulke vermogens over langere tijd. Jij begrijpt dit nu, maar alle EV kopers na jou ook? Die prikken in en ineens staat de boel in brand.

Je hebt gelijk natuurlijk. Misschien goed als Tesla hier wat meer aandacht aan besteed voor aflevering. Bij mij is het laden in 5 minuten uitgelegd, maar had toen ook het gevoel wel voldoende te weten - valt dus tegen..
 
Ja klinkt als een goede `tussenoplossing´. Ga ik zeker overwegen.

- - - Updated - - -



Je hebt gelijk natuurlijk. Misschien goed als Tesla hier wat meer aandacht aan besteed voor aflevering. Bij mij is het laden in 5 minuten uitgelegd, maar had toen ook het gevoel wel voldoende te weten - valt dus tegen..
Pakdesnoods een blauwe CEE als je geen 3-fase kan aanleggen op die locatie.

Ik heb een Blauw 1-fase naar Rode 3-fase adapter gemaakt en daarmee kan ik op 16A enkel-fase laden. Limiteer dat thuis naar 13A en dan heb je een veel betere connectie.