Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat klopt, ik woon in België en heb de standaard aansluiting 230V40A en omdat ik zonnepanelen heb, ben ik klant bij Ecopower die een erg eenvoudige facturatie hebben, nl verbruik * 0,22 euro/kwh. (Bij mij is dat voorlopig nog 0 * 0,22 euro/kwh) Dus eender welke aansluiting je hebt, geen vast recht, maar gewoon een dure kWh-prijs. Maar goed ze staan dan ook wel bekend om heel veel zonnepaneeleigenaars aan te trekken omwille van die reden. Enige vereiste is dat je een aandeel moet kopen van hun van 250 euro.

En ik weet dat ik die blauwe stekker kan gebruiken, maar heb ergens op dit forum een zeer interessant artikel gelezen over de rode stekker vs een laadstation en het feit dat de intelligentie in de twee extra pinnen bij een laadstation zorgt voor extra veiligheid (ik ben nogal een leek op vlak van elektriciteit en heb twee kleine zoontjes (2 en 4) die niet in de garage mogen komen, maar dat maakt het net dubbel zo leuk om toch te ontsnappen...).

Ik heb die bezwaren ook gelezen maar dat heeft voornamelijk betrekking op de situatie dat de stekker vaak losgehaald wordt. Bij mij zit de stekker er permanent in (heb alleen een aan/uit schakelaar laten monteren zodat de stroom van de UMC af is als ik niet laad). Alleen een paar keer per jaar als ik de UMC meeneem op vakantie dan haal ik de stekker los.

Verder zijn er geen problemen te verwachten, vooral als hij binnen hangt.
 
Ik heb die bezwaren ook gelezen maar dat heeft voornamelijk betrekking op de situatie dat de stekker vaak losgehaald wordt. Bij mij zit de stekker er permanent in (heb alleen een aan/uit schakelaar laten monteren zodat de stroom van de UMC af is als ik niet laad). Alleen een paar keer per jaar als ik de UMC meeneem op vakantie dan haal ik de stekker los.

Verder zijn er geen problemen te verwachten, vooral als hij binnen hangt.

Interessant, daar had ik nog niet bij stilgestaan, dat een eenvoudige schakelaar ook de spanning eraf kan nemen. Ik houd het in mijn achterhoofd. Thanks.
 
Interessant, daar had ik nog niet bij stilgestaan, dat een eenvoudige schakelaar ook de spanning eraf kan nemen. Ik houd het in mijn achterhoofd. Thanks.

ik ga de ganse polemiek rond de stekkers niet herbeginnen... daar is al voldoende over geschreven.
maar ik wil nog wel dit meegeven : als je niet aan het laden bent; loopt er ook geen stroom door de stekker.
je kan met een eenvoudige schakelaar beter geen 22kw (of zelfs 11kw) onderbreken.


- - - Updated - - -

In mijn geval zou ik 32 A kunnen doen maar dat betekent een netwerkverzwaring waar ik per jaar iets van 900 euro voor moet bijbetalen. Dat dan nog los van de lader.

we kennen in België geen vast recht.
 
Last edited:
je kan met een eenvoudige schakelaar beter geen 22kw (of zelfs 11kw) onderbreken.

Ik heb het nooit over een "eenvoudige" stekker gehad.

Schermafbeelding 2014-08-11 om 20.05.07.png
 
Je onderbreekt zoiets ook niet in gebruik, lijkt mij dat die schakelaar alleen gebruikt wordt als de auto niet aan het laden is? Of zeg ik nu iets geks? ;)

Neen, ik wil alleen niet dat er stroom op de UMC staat (lampje brandt) als er niet wordt geladen. Dus voordat ik ga laden (auto aankoppelen) zet ik de schakelaar op "aan" en nadat het laden is gestopt en de auto is afgekoppeld zet ik de schakelaar op uit. Dat doe ik dus niet tijdens het laden om het laden te stoppen.
 
Aiiii, laatst nog bij Luuk voor honderden euro's besteld, ben ik de forumkortingscode vergeten in te vullen *slaatmetzijnhandtegenvoorhoofd*

+1
Terug van vakantie, veel te druk. Zelfs verkeerde kabel besteld (1-fase i.p.v. 3-fase). Gelukkig zag Loek het en mailde me alvorens te versturen. Perfecte service van Loek aka LuckyLuke, dus ik gun het hem van harte, Tesla rijders helpen elkaar waar het kan !
 
Aiiii, laatst nog bij Luuk voor honderden euro's besteld, ben ik de forumkortingscode vergeten in te vullen *slaatmetzijnhandtegenvoorhoofd*
Is gecorrigeerd, check je email :)

+1
Terug van vakantie, veel te druk. Zelfs verkeerde kabel besteld (1-fase i.p.v. 3-fase). Gelukkig zag Loek het en mailde me alvorens te versturen. Perfecte service van Loek aka LuckyLuke, dus ik gun het hem van harte, Tesla rijders helpen elkaar waar het kan !

Een 1-fase kabel gaat niet lekker werken, gelukkig zag ik het op tijd. En die korting is inmiddels toegepast check je email! :)
 
Bedankt voor de info, maar ik ken mezelf en met mijn eerder beperkte kennis over elektriciteit ga ik het houden bij een Keba-laadpunt, dat lijkt me veel beter en dan is de kans op brokken met de auto of mijn elektrische installatie het kleinst.

Misschien toch nog een tip. Het wordt wel ietsje duurder maar ik adviseer om een Keba te nemen met 5 meter vaste kabel. Dan kun je de andere kabel in de auto laten voor eventueel onderweg bijladen. Dan is het laden gewoon "plug and play":)
 
Voor de Belgen...

Ik heb vandaag even nagevraagd of er een jaarlijkse meerprijs is wanneer ik mijn aansluiting thuis verzwaar van 3x20A naar 3x40A of 3x50A en dat is niet het geval bij mijn leverancier (Elegant).
Tot 56kVA worden er bij hen geen extra kosten in rekening gebracht.

De upgrade zou eenmalig ongeveer 730 EUR kosten voor 3x40A en 869 EUR voor 3x50A (dixit telefonisch contact met Infrax).

Gezien ik een P85 met dual chargers in bestelling heb zou ik liefst ook thuis van dat sneller laden gebruik willen kunnen maken.
Als je zo goed als leeg thuis komt en je wil 's avonds nog ergens naartoe is het wel zo handig wanneer je op een uur of 2 een 200-tal Km kan "bijtanken".
 
Voor de Belgen...

Ik heb vandaag even nagevraagd of er een jaarlijkse meerprijs is wanneer ik mijn aansluiting thuis verzwaar van 3x20A naar 3x40A of 3x50A en dat is niet het geval bij mijn leverancier (Elegant).
Tot 56kVA worden er bij hen geen extra kosten in rekening gebracht.

De upgrade zou eenmalig ongeveer 730 EUR kosten voor 3x40A en 869 EUR voor 3x50A (dixit telefonisch contact met Infrax).
Wordt die kost gedragen door je persoonlijk of door je vennootschap?
 
Wordt die kost gedragen door je persoonlijk of door je vennootschap?

Dat is een goeie vraag Cohiba. Ik ben er nog niet uit. De woning en aansluiting staan op mijn privé maar de wagen komt op mijn vennootschap.
Als ze bij Infrax het factuur voor de zwaardere aansluiting op mijn vennootschap kunnen maken laat ik het zo afhandelen.
Idem voor de installatie van het laadstation gezien ik daar subsidie voor heb aangevraagd en de investering dus op de vennootschap moet.
 
Dat is een goeie vraag Cohiba. Ik ben er nog niet uit. De woning en aansluiting staan op mijn privé maar de wagen komt op mijn vennootschap.
Als ze bij Infrax het factuur voor de zwaardere aansluiting op mijn vennootschap kunnen maken laat ik het zo afhandelen.
Idem voor de installatie van het laadstation gezien ik daar subsidie voor heb aangevraagd en de investering dus op de vennootschap moet.

Ik heb gekozen vr 3x40, zoniet moest ook de aanvoerkabel verzwaard worden.
Facturatie: verzwaring 3 x40 persoonlijk, het laadpunt Mennekes 22 kw-36A op de zaak.