Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Vraagje naar de, voor velen waarschijnlijk, bekende weg. Ik weet dat de cracks hier een stevige afkeer van de LoLo Smart hebben. Ik heb geprobeerd via forum search te zoeken wat hier de reden van is. Wat ik kon vinden:


  • De LoLo Smart paal wil zelf het vermogen opbouwen, maar de Tesla MS probeert dat zelf ook al, en dat gaat niet goed samen.
  • Het resultaat is dat het laadproces op 3x6A blijft hangen.
  • Je kan wel handmatig "omhoog klikken" naar 3x16A, maar dat moet je iedere keer weer opnieuw doen
  • Hetzelfde geldt voor de EV-Box. Bij deze paal is er hiervoor een firmware patch, maar die lost het probleem niet volledig op. Er is ook een wijziging in de software in de Tesla nodig.

De vragen die ik nog heb:


  • Heb ik bovenstaande goed begrepen?
  • Zijn er nog andere redenen waarom de LoLo Smart palen niet "populair" zijn?
  • Heeft die wijziging in de Tesla software inmiddels al plaats gevonden?
  • Moet ik EV-Boxen en Lolo Smart palen vermijden, of is het enkel een kwestie van "even erbij blijven en naar 3x16A omhoog klikken"?
 
Dan moeten zij een nieuwe firmware voor de Model S getest hebben, want de Model S reageert nog niet goed op wijziging in maximum vermogen.
Vraagje naar de, voor velen waarschijnlijk, bekende weg. Ik weet dat de cracks hier een stevige afkeer van de LoLo Smart hebben. Ik heb geprobeerd via forum search te zoeken wat hier de reden van is. Wat ik kon vinden:

  • De LoLo Smart paal wil zelf het vermogen opbouwen, maar de Tesla MS probeert dat zelf ook al, en dat gaat niet goed samen.
  • Het resultaat is dat het laadproces op 3x6A blijft hangen.
  • Je kan wel handmatig "omhoog klikken" naar 3x16A, maar dat moet je iedere keer weer opnieuw doen
  • Hetzelfde geldt voor de EV-Box. Bij deze paal is er hiervoor een firmware patch, maar die lost het probleem niet volledig op. Er is ook een wijziging in de software in de Tesla nodig.

De vragen die ik nog heb:


  • Heb ik bovenstaande goed begrepen?
  • Zijn er nog andere redenen waarom de LoLo Smart palen niet "populair" zijn?
  • Heeft die wijziging in de Tesla software inmiddels al plaats gevonden?
  • Moet ik EV-Boxen en Lolo Smart palen vermijden, of is het enkel een kwestie van "even erbij blijven en naar 3x16A omhoog klikken"?
Nee, het probleem zit hem in de Model S, die ziet niet dat het vermogen door de Lolo wordt opgebouwd.

Dat is een bug in de software van de Model S.

De Lolo wil je sowieso niet, maximaal 1x16A, graf ding.

Volgens mij is die lolo slechts 1 fase. Geeft dus veel te weinig stroom voor de Model S. Gelukkig end-of-life begreep ik, gaat er dus binnenkort uit.
Dat laatste is inderdaad weer het goede nieuws! Hoera! Weg met de Lolo!
 
Is alleen als je een abo neemt en per maand betaald :scared:

Zover ik weet is het volledig closed systeem en kan je er niets mee doen dan via hun website en die is alleen berijkbaar als je een Abo hebt.
Mooi voor bedrijven maar niet denk ik voor de thuislader/kleine onderneming.

Net wat Widodh al aan geeft dat kan nog niet getest zijn met de Tesla want die heeft nog een Bugfix te gaan :cool:

Wxll
 
Op de site staat toch echt:Om toch optimaal uw auto te kunnen laden, hebben Tesla en EV-Box na uitgebreide testprogramma’s bij de Tesla fabriek in Tilburg beide technologieën optimaal op elkaar afgestemd.:confused:
Het werkt gewoon echt _niet_.

Net nog getest. Laden op 30A laten beginnen (26A dus na 5.6 firmware...), toen amperage naar 16A gezet. Dat ging prima, de Model S ging binnen 5 sec terug naar 16A.

Zet ik de pilot daarna naar 20A, dan ziet de Model S wel dat hij naar 20A zou mogen, echter moet je hem handmatig naar de 20A zetten.

In een firmware update zou de Model S dus gewoon naar de 20A moeten gaan als het laadstation dat aan geeft.
 
Het werkt gewoon echt _niet_.

Net nog getest. Laden op 30A laten beginnen (26A dus na 5.6 firmware...), toen amperage naar 16A gezet. Dat ging prima, de Model S ging binnen 5 sec terug naar 16A.

Zet ik de pilot daarna naar 20A, dan ziet de Model S wel dat hij naar 20A zou mogen, echter moet je hem handmatig naar de 20A zetten.

In een firmware update zou de Model S dus gewoon naar de 20A moeten gaan als het laadstation dat aan geeft.
Zou ook een nieuwe ontwikkeling moeten zijn. Is een bericht van gisteren....
image.jpg
 
Last edited:
Mooi stukje marketing Bla Bla, al weer een rede dat ik niet daar mee in zee wil gaan en bij mijn KeBa blijf :) en toekomstige 2de Open-EVSE

Denk dat ze er vanuit gaan dat niemand merkt dat als de stroom omlaag gezet is deze nooit meer omhoog kan gaan en daarom denkt marketing er wel mee weg te kunnen komen en dan maar even doen alsof ze de eerste zijn LOL

Heerlijk hoe dat op zo'n forum als dit meteen ontrafeld wordt :tongue:


Op de site staat toch echt:Om toch optimaal uw auto te kunnen laden, hebben Tesla en EV-Box na uitgebreide testprogramma’s bij de Tesla fabriek in Tilburg beide technologieën optimaal op elkaar afgestemd.:confused:
 
Hmmm, evbox of keba? Heb de offertes binnen van cohere. Ev box is 500 eu duurder dan de keba en kan max 11kw aan. Heb nu niet meer, maar wie weet in de toekomst.... En de evbox kan digitaal uitlezen en doorbelastend berekenen, de keba lijkt dat niet te kunnen.. Iemand dezelfde keuze gehad?
 
Het lijkt erop dat ik de enige ben op dit forum die gekozen heeft voor de smart Fast oplossing van Greenflux. Ik heb hem nog niet kunnen testen, maar ben tot nu toe tevreden over aanleg, kosten etc. Hebben de EV en Keba iets dat ik zometeen heel erg ga missen?
 
Hmmm, evbox of keba? Heb de offertes binnen van cohere. Ev box is 500 eu duurder dan de keba en kan max 11kw aan. Heb nu niet meer, maar wie weet in de toekomst.... En de evbox kan digitaal uitlezen en doorbelastend berekenen, de keba lijkt dat niet te kunnen.. Iemand dezelfde keuze gehad?
De Keba kan dat allemaal niet nee.

De EV-Box wordt verbonden met een backoffice systeem waar je inderdaad zulke billing kan doen.
Het lijkt erop dat ik de enige ben op dit forum die gekozen heeft voor de smart Fast oplossing van Greenflux. Ik heb hem nog niet kunnen testen, maar ben tot nu toe tevreden over aanleg, kosten etc. Hebben de EV en Keba iets dat ik zometeen heel erg ga missen?
Als het gewoon thuis laden gaat zijn denk ik het niet.

Ze leveren uiteindelijk gewoon 3-fase spanning aan je Model S :)



Verder heb ik net FastNed gesproken, 29 November gaan de eerste stations in Nederland open. Exacte locaties gaf hij niet, maar denk aan de Veluwe. Hij wilde niet dat iedereen de bouwvakkers op locatie ging 'lastig vallen' en daarom komt het later.

Ik krijg een uitnodiging van hen om er bij te zijn, dus wel leuk. Ze willen na deze opening snel door gaan, maar de winter kan ivm de vorst in de grond roet (typisch deze dagen) in het eten gaan gooien.

De aansluitingen die er komen:

* CHAdeMO (Leaf, i-Miev, Outlander)
* Combo / CCS (i3, Spark EV)
* Type 2 43kW AC (Zoe)

Ze willen echt heel graag voor ons als Model S rijders 135kW DC neer zetten zoals de SuperChargers doen, maar Tesla is er nog niet uit of ze de SuperCharging 'standaard' vrij willen geven.

Praktisch gezien kan je als Model S rijder dus met maximaal 22kW laden bij FastNed stations en met 50kW als er een CHAdeMO adapter is over een paar maanden.
 
Hmmm, evbox of keba? Heb de offertes binnen van cohere. Ev box is 500 eu duurder dan de keba en kan max 11kw aan. Heb nu niet meer, maar wie weet in de toekomst.... En de evbox kan digitaal uitlezen en doorbelastend berekenen, de keba lijkt dat niet te kunnen.. Iemand dezelfde keuze gehad?

Heb ook voor deze keuze gestaan. Vond EV-Box niet zo sterk als ik ze belde en ze waren duurder. Daarom maar voor de Keba gekozen, prima apparaat en ziet er netjes uit! Doorbelasten doe ik via een aparte meter die is geplaatst. Voor het digitaal uitlezen van de EV-Box heb je namelijk een abonnement nodig en dat vond ik zonde van het geld (voor thuis)!