Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Dit lezende krijg ik toch het gevoel dat de verschillende App's en Maps voor Tesla rijders niet optimaal zijn. Misschien moeten we een Zeemap aanmaken met goede chargers voor Teslarijders langs in elk geval doorgaande Benelux wegen en Benelux steden? Met de gezamenlijke kennis van de forumleden die in de buurt wonen kunnen ze ook allemaal gecheckt worden, ik zal eens kijken of ik een begin kan maken, alleen moet ik nog een maandje op mijn S wachten.
Laten we vooral niet nóg een extra map er bij creëren.

Wat wij moeten doen als elektrische rijders is vooral op sites zoals oplaadpalen.nl en chargemap.com reviews plaatsen van laadpalen om aan te geven of ze werken of niet.

Ik heb al bij meerdere palen reviews gegeven over hun beschikbaarheid en er ook foto's bij geplaatst.

We schieten er als EV rijders echt helemaal niets mee op om onze eigen maps bij te gaan houden.
 
Laten we vooral niet nóg een extra map er bij creëren.

Wat wij moeten doen als elektrische rijders is vooral op sites zoals oplaadpalen.nl en chargemap.com reviews plaatsen van laadpalen om aan te geven of ze werken of niet.
Ik heb al bij meerdere palen reviews gegeven over hun beschikbaarheid en er ook foto's bij geplaatst.
We schieten er als EV rijders echt helemaal niets mee op om onze eigen maps bij te gaan houden.

Eens, ik heb chargemap.com geïnstalleerd, en maak een foto van elke paal die ik tegenkom, met eventueel aanvullende omschrijving. Kleine moeite, en als iedereen dat doet hebben we snel een sterk verbeterde database. Van chargemap is bekend dat ze slecht filtert op type aansluiting, maar daar gaan ze iets aan doen.
Van laadpalen kan je via de app geen feedback plaatsen Widodh, of mis ik iets?
 
Eens, ik heb chargemap.com geïnstalleerd, en maak een foto van elke paal die ik tegenkom, met eventueel aanvullende omschrijving. Kleine moeite, en als iedereen dat doet hebben we snel een sterk verbeterde database. Van chargemap is bekend dat ze slecht filtert op type aansluiting, maar daar gaan ze iets aan doen.
Juist, als we samen werken aan reviews en foto's krijgen we heel snel een database.

Als alle (PH)EV rijders dit gaan doen krijgen we heel snel een basis met goede informatie.

Van laadpalen kan je via de app geen feedback plaatsen Widodh, of mis ik iets?
Klopt, ik doe het altijd achteraf even via mijn PC.
 
Hmmm, 11kw of 22kw Evbox? scheelt 200 euro, echter 700 euro per jaar aan Nuon betalen meer om eens wat sneller te kunnen laden lijkt wat overdone. Iemand een gefundeerde mening? kan altijd de 22Kw ophangen, en op 11Kw gaan laden voor nu met de huidige aansluiting...
 
Hmmm, 11kw of 22kw Evbox? scheelt 200 euro, echter 700 euro per jaar aan Nuon betalen meer om eens wat sneller te kunnen laden lijkt wat overdone. Iemand een gefundeerde mening? kan altijd de 22Kw ophangen, en op 11Kw gaan laden voor nu met de huidige aansluiting...
Koop de 22kW versie en ga gewoon eerst op 11kW laden.

Wil je sneller? Dan vervang je het automaat in je huis door een 32A versie.

Zorg echter wel voor 6mm2 kabel richting het laadstation.
 
Koop de 22kW versie en ga gewoon eerst op 11kW laden.

Wil je sneller? Dan vervang je het automaat in je huis door een 32A versie.

Zorg echter wel voor 6mm2 kabel richting het laadstation.

Helemaal mee eens en zo ook destijds na overleg met je Wido uiteindelijk aangelegd met vooralsnog een 3*20A zekering achter de Laadpaal in de meterkast. 's-Nachts laad ik op tijdschakeling van Model S keurig op meestal 3*19A en ben elke ochtend weer volgeladen voor de dag die komen gaat. 22KW laadpaal heb ik wel hangen en kan dus altijd eenvoudig opschalen als het moet maar € 700 voor infrastructuur nu extra betalen terwijl je dat feitelijk nooit nodig hebt is klinkklare onzin, daarbij is een tweede aansluiting ook niet altijd voordelig als je bedenkt dat de Kw prijs boven de 10.000 jaarlijks daalt met de belasting die eraf gaan, je moet dus gewoon efficiënt en vooral effectief over de dag (en nacht er zitten namelijk 24 uur in een etmaal!) je stroom van 'het net' vragen en ben je m.i. het voordeligst uit!
 
Laten we vooral niet nóg een extra map er bij creëren.

Wat wij moeten doen als elektrische rijders is vooral op sites zoals oplaadpalen.nl en chargemap.com reviews plaatsen van laadpalen om aan te geven of ze werken of niet.

Ik heb al bij meerdere palen reviews gegeven over hun beschikbaarheid en er ook foto's bij geplaatst.

We schieten er als EV rijders echt helemaal niets mee op om onze eigen maps bij te gaan houden.
Klinkt logisch, maar oplaadpalen.nl en chargemaps zijn niet handig in zoeken. Voor mij is het hebben van een overzicht van goed bruikbare palen langs doorgaande routes belangrijker dan ALLE palen. Maar het ene doen, betekent niet dat je het andere moet laten. En het staat eenieder natuurlijk vrij zijn eigen mapje bij te houden met voor hem relevante palen. Ik zal de palen sowieso in die Apps bijwerken als dat nog niet gebeurd is, maar ik ga wel mijn eigen overzichtje maken met favoriete laadpalen langs de grote routes. Hopelijk is het tijdelijk, wachten op de superchargers.
 
Helemaal mee eens en zo ook destijds na overleg met je Wido uiteindelijk aangelegd met vooralsnog een 3*20A zekering achter de Laadpaal in de meterkast. 's-Nachts laad ik op tijdschakeling van Model S keurig op meestal 3*19A en ben elke ochtend weer volgeladen voor de dag die komen gaat. 22KW laadpaal heb ik wel hangen en kan dus altijd eenvoudig opschalen als het moet maar € 700 voor infrastructuur nu extra betalen terwijl je dat feitelijk nooit nodig hebt is klinkklare onzin, daarbij is een tweede aansluiting ook niet altijd voordelig als je bedenkt dat de Kw prijs boven de 10.000 jaarlijks daalt met de belasting die eraf gaan, je moet dus gewoon efficiënt en vooral effectief over de dag (en nacht er zitten namelijk 24 uur in een etmaal!) je stroom van 'het net' vragen en ben je m.i. het voordeligst uit!

+ 1
 
Klinkt logisch, maar oplaadpalen.nl en chargemaps zijn niet handig in zoeken. Voor mij is het hebben van een overzicht van goed bruikbare palen langs doorgaande routes belangrijker dan ALLE palen. Maar het ene doen, betekent niet dat je het andere moet laten. En het staat eenieder natuurlijk vrij zijn eigen mapje bij te houden met voor hem relevante palen. Ik zal de palen sowieso in die Apps bijwerken als dat nog niet gebeurd is, maar ik ga wel mijn eigen overzichtje maken met favoriete laadpalen langs de grote routes. Hopelijk is het tijdelijk, wachten op de superchargers.

een 'Model-S'-gevalideerde lijst(map) is niet eens zo'n gek idee...
 
Koop de 22kW versie en ga gewoon eerst op 11kW laden.

Wil je sneller? Dan vervang je het automaat in je huis door een 32A versie.

Zorg echter wel voor 6mm2 kabel richting het laadstation.

is 32A echt voldoende?
Ik heb nu 3x25A en wil graag 11kW gaan laden.
Op de website van newmotion wordt , weliswaar afhankelijk van het overig stroom verbruik, geadviseerd te verzwaren naar 3 fase 50A
Dat zou me aardig wat extra "vastrecht" kosten.
 
is 32A echt voldoende?
Ik heb nu 3x25A en wil graag 11kW gaan laden.
Op de website van newmotion wordt , weliswaar afhankelijk van het overig stroom verbruik, geadviseerd te verzwaren naar 3 fase 50A
Dat zou me aardig wat extra "vastrecht" kosten.

Lijkt me flauwekul. Ik heb ook 3x25a hier liggen, en kan echt wel naar 11kw. 50a is toch loeiduur?

- - - Updated - - -

Helemaal mee eens en zo ook destijds na overleg met je Wido uiteindelijk aangelegd met vooralsnog een 3*20A zekering achter de Laadpaal in de meterkast. 's-Nachts laad ik op tijdschakeling van Model S keurig op meestal 3*19A en ben elke ochtend weer volgeladen voor de dag die komen gaat. 22KW laadpaal heb ik wel hangen en kan dus altijd eenvoudig opschalen als het moet maar € 700 voor infrastructuur nu extra betalen terwijl je dat feitelijk nooit nodig hebt is klinkklare onzin, daarbij is een tweede aansluiting ook niet altijd voordelig als je bedenkt dat de Kw prijs boven de 10.000 jaarlijks daalt met de belasting die eraf gaan, je moet dus gewoon efficiënt en vooral effectief over de dag (en nacht er zitten namelijk 24 uur in een etmaal!) je stroom van 'het net' vragen en ben je m.i. het voordeligst uit!

Gaan we doen!
 
is 32A echt voldoende?
Ik heb nu 3x25A en wil graag 11kW gaan laden.
Op de website van newmotion wordt , weliswaar afhankelijk van het overig stroom verbruik, geadviseerd te verzwaren naar 3 fase 50A
Dat zou me aardig wat extra "vastrecht" kosten.
Ik heb met The New Motion hetzelfde gehad, niet met 3x50A want dat is voor 11kWh echt absurt, maar ondanks dat ik aangaf het met 3x25A te willen proberen, hadden zij toch 3x40A aangevraagd bij de netwerkbeheerder. Ik kwam daar eigenlijk stomtoevallig achter omdat ik Liander belde ivm zonnepanelen, en kon dat nog terugdraaien.
 
is 32A echt voldoende?
Ik heb nu 3x25A en wil graag 11kW gaan laden.
Op de website van newmotion wordt , weliswaar afhankelijk van het overig stroom verbruik, geadviseerd te verzwaren naar 3 fase 50A
Dat zou me aardig wat extra "vastrecht" kosten.

Als je in de buurt van de max. capaciteit wilt komen van je aansluiting dan is het belangrijk of je hoofdbeveiliging bestaat uit automaten die je zelf weer in kunt zetten, of dat je de storingsdienst moet bellen voor nieuwe zekeringen die in de verzegelde aansluitkast zitten.
Verder een kwestie van je eigen installatie + verbruiksgedrag kennen, als je 's avonds geen stroomslurpende apparaten gebruikt kun je met 3x25A prima laden op 3x16A en zelfs met zekeringen als hoofdbeveiliging ook nog wel op 3x20A.
Zekeringen gaan pas stuk bij meer dan 10% overbelasting gedurende lange tijd zoals minimaal een half uur.
Oftewel, zit je eens krap in de tijd en wil je maximaal laden zorg dan dat je in de woning niets verbruikt en ga laden op 3x25A (= 17kW), ongeveer 25% van je 85kWh-accu per uur.
Dat kan dan allemaal met je standaard capaciteit waarvoor je geen extra vaste lasten hebt.
 
Lijkt me flauwekul. Ik heb ook 3x25a hier liggen, en kan echt wel naar 11kw. 50a is toch loeiduur?

Gaan we doen!
- - - Updated - - -
3 x 50 is inderdaad veel duurder.
Voor 3 x 25 betaal ik bij Stedin 261 p/j aan vastrecht
voor 3 x 35 € 1.016 en voor 3 x 50 € 1.335 p/j

- - - Updated - - -

Als je in de buurt van de max. capaciteit wilt komen van je aansluiting dan is het belangrijk of je hoofdbeveiliging bestaat uit automaten die je zelf weer in kunt zetten, of dat je de storingsdienst moet bellen voor nieuwe zekeringen die in de verzegelde aansluitkast zitten.
Verder een kwestie van je eigen installatie + verbruiksgedrag kennen, als je 's avonds geen stroomslurpende apparaten gebruikt kun je met 3x25A prima laden op 3x16A en zelfs met zekeringen als hoofdbeveiliging ook nog wel op 3x20A.
Zekeringen gaan pas stuk bij meer dan 10% overbelasting gedurende lange tijd zoals minimaal een half uur.
Oftewel, zit je eens krap in de tijd en wil je maximaal laden zorg dan dat je in de woning niets verbruikt en ga laden op 3x25A (= 17kW), ongeveer 25% van je 85kWh-accu per uur.
Dat kan dan allemaal met je standaard capaciteit waarvoor je geen extra vaste lasten hebt.

De hoofdbeveiliging bestaat helaas NIET uit automaten. Zou ik dat kunnen laten veranderen?
Ik heb denk ik behoorlijk wat stroomslurpende apparaten.
Een oven, vaatwasser, droger, wasmachine, magnetron, koffiezetapparaat, broodrooster, grondwaterpomp, hogedruk reiniger, stoomapparaat, stoomstrijkijzer en ook nog 2 terrasverwarmers.
Alleen de vaatwasser, droger, wasmachine, staan 'snachts aan.
 
- - - Updated - - -
3 x 50 is inderdaad veel duurder.
Voor 3 x 25 betaal ik bij Stedin 261 p/j aan vastrecht
voor 3 x 35 € 1.016 en voor 3 x 50 € 1.335 p/j

- - - Updated - - -



De hoofdbeveiliging bestaat helaas NIET uit automaten. Zou ik dat kunnen laten veranderen?
Ik heb denk ik behoorlijk wat stroomslurpende apparaten.
Een oven, vaatwasser, droger, wasmachine, magnetron, koffiezetapparaat, broodrooster, grondwaterpomp, hogedruk reiniger, stoomapparaat, stoomstrijkijzer en ook nog 2 terrasverwarmers.
Alleen de vaatwasser, droger, wasmachine, staan 'snachts aan.
De droger is qua verbruik waarschijnlijk de "killer". Overigens heb ik 's nachts nog nooit op 3x16A hoeven laden om 's ochtends vol te zitten. Dat lukt meestal op 3x10A of minder ook nog wel. En dan heb je met 15A per fase echt wel genoeg voor die apparaten over. Klein beetje plannen, en vooral goede verdeling van de apparaten/groepen over de drie fases maken.

Toen ik trouwens mijn 3x25A liet aanleggen (door Liander) kreeg ik een mooie nieuwe kast met automaten op de drie fases. Misschien kan je daar expliciet om vragen.
 
Klinkt logisch, maar oplaadpalen.nl en chargemaps zijn niet handig in zoeken. Voor mij is het hebben van een overzicht van goed bruikbare palen langs doorgaande routes belangrijker dan ALLE palen. Maar het ene doen, betekent niet dat je het andere moet laten. En het staat eenieder natuurlijk vrij zijn eigen mapje bij te houden met voor hem relevante palen. Ik zal de palen sowieso in die Apps bijwerken als dat nog niet gebeurd is, maar ik ga wel mijn eigen overzichtje maken met favoriete laadpalen langs de grote routes. Hopelijk is het tijdelijk, wachten op de superchargers.
Dan moeten we juist terugkoppeling geven aan die sites dat het zoeken niet handig is :)

Als zij vervolgens merken dat hun sites écht actief gebruikt worden dan komt er ook weer meer aandacht voor.

Op termijn kan wellicht oplaadpalen.nl zelfs locaties gaan valideren. Reviews en foto's zijn gewoon belangrijk.

Uiteraard kan je altijd een lijstje met favorieten bij houden, zo heb ik er in mijn hoofd ook al een paar, maar ik wil heel graag reviews zien zodat elke EV rijder en niet enkel Tesla rijders er iets aan hebben.

Zoe rijders willen ook maar al te graag 3-fase hebben bijvoorbeeld.

is 32A echt voldoende?
Ik heb nu 3x25A en wil graag 11kW gaan laden.
Op de website van newmotion wordt , weliswaar afhankelijk van het overig stroom verbruik, geadviseerd te verzwaren naar 3 fase 50A
Dat zou me aardig wat extra "vastrecht" kosten.
Ja, 32A is écht voldoende.

Dat is 22kW vermogen en maximaal 5 uur laadtijd voor de Model S. Dat ga je thuis écht niet nodig hebben.

Wel is het handig om op de toekomst voorbereid te zijn, koop de 22kW versie en ga eerst gewoon op 11kW laden. Dan zal je zien dat 11kW meer dan voldoende is.

De droger is qua verbruik waarschijnlijk de "killer". Overigens heb ik 's nachts nog nooit op 3x16A hoeven laden om 's ochtends vol te zitten. Dat lukt meestal op 3x10A of minder ook nog wel. En dan heb je met 15A per fase echt wel genoeg voor die apparaten over. Klein beetje plannen, en vooral goede verdeling van de apparaten/groepen over de drie fases maken.

Toen ik trouwens mijn 3x25A liet aanleggen (door Liander) kreeg ik een mooie nieuwe kast met automaten op de drie fases. Misschien kan je daar expliciet om vragen.
Delta doet het bijvoorbeeld niet, daar kan je er niet om vragen om hoofdautomaten te krijgen. Dat ligt er per netbeheerder aan.

Ik zou verder echt niet direct die 700 euro per jaar extra uit gaan geven.
 
is 32A echt voldoende?
Ik heb nu 3x25A en wil graag 11kW gaan laden.
Op de website van newmotion wordt , weliswaar afhankelijk van het overig stroom verbruik, geadviseerd te verzwaren naar 3 fase 50A
Dat zou me aardig wat extra "vastrecht" kosten.

Ik heb 3x25 A. Laat op 11kw sinds 23 september - betekent 50 km per uur. Dat werkt uitstekend. Ik verwacht niet dat ik vaak met een bijna lege accu zal moeten laden. De nacht zie ik voorlopig ook niet korter worden (11 tot 7 is 8 uur). IK heb het nu één keer gehad dat ik ruim 300 km achter elkaar had gereden en bij thuiskomt nog 50 km over had. Paar uurtje sin de middag laden en s avonds kon ik gewoon weer weg,. Heb wel een 22KW lader genomen: voorbereidt op de toekomst.. maar verwacht niet die te gaan gebruiken.