Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Is ook maar goed ook!

Ik ben nog steeds van mening dat Tesla de UMC niet had moeten mee leveren, maar een type 2 kabel in plaats daar van. Een EV laad je op aan een laadpunt, niet aan een Rode CEE.

Ik heb daar een behoorlijke motivatie voor, maar die ben ik in een blogpost uiteen aan het zetten (geef me even, nogal druk). Belangrijkste redenen:

- Veiligheid
- Gemak
- Uniformiteit
- Voorbereid op de toekomst

Tja en dan ben je op bezoek bij vrienden die geen laadpaal hebben........., toch wel makkelijk een Tesla UMC dan :)

- veiligheidsargument is ook verwerpbaar, wanneer je een machine met een cee-steker aansluit doe je dat toch ook gewoon zonder een terugkoppeling. Tevens zit op elke cee-form wcd een klepje.
- gemak ??? een steker is een steker, UMC of laadsteker.
- Unifomiteit....je kunt de UMC ook gewoon niet gebruiken.
- Toekomstvoorbereiding ben ik het wel mee eens, maar das nog ver weg. Alleen wanneer bij nieuwbouw standaard laadpalen geplaatst worden.....
 
Tja en dan ben je op bezoek bij vrienden die geen laadpaal hebben........., toch wel makkelijk een Tesla UMC dan :)

- veiligheidsargument is ook verwerpbaar, wanneer je een machine met een cee-steker aansluit doe je dat toch ook gewoon zonder een terugkoppeling. Tevens zit op elke cee-form wcd een klepje.
- gemak ??? een steker is een steker, UMC of laadsteker.
- Unifomiteit....je kunt de UMC ook gewoon niet gebruiken.
- Toekomstvoorbereiding ben ik het wel mee eens, maar das nog ver weg. Alleen wanneer bij nieuwbouw standaard laadpalen geplaatst worden.....

Tsja... ik denk dat de belangrijkste reden om een EV zo weinig mogelijk aan een rode CEE-stekker te laden is, dat een EV standard gewoon veel, zo niet het maximum vermogen staat te transporteren over het laadpunt.
En de simpele vergissing om dan een keer per ongeluk eerst de kabel los te trekken en niet eerst het laden te stoppen. Nou, dat geeft een flinke flits en is zonder meer een (moord-)aanslag op de verbindingspunten van de stekker en het laadpunt.
Dat in combinatie met het simpele feit dat de gemiddelde EV-berijder, vooral die van de toekomst, geen enkele affiniteit met techniek/elektriciteit zal hebben of hoeft hebben, maakt dat de standaard rode CEE-stekker echt niet geschikt is om veelvuldig een EV aan op te laden. :mad:
 
Rode stekker zal niet verder dan 11kw komen. Hoger kan alleen via een laadstation (als ik me niet vergis)

Dank voor jullie reactie!
Wellicht dan toch een laadstation ertussen plaatsen zodat 22 kw laden mogelijk word.
Zie http://www.conrad.nl/ce/nl/product/431393/Keba-Thuislaadstation-KeContact-P20-type-2-32-A bij conrad, die lijkt geschikt?
Of nog betere/andere/goedkopere alternatieven op de markt voor 22kw laden? (had al teruggezocht hier maar kwam er niet helemaal uit)
En nu ik toch op de vraagstoel zit... is er naast het laadstation dan ook nog een nieuwe kabel nodig? (of past de meegeleverde kabel van Tesla voor 22kw laden op laadstation?)

Weer vriendelijk dank voor jullie reacties!
 
Dank voor jullie reactie!
Wellicht dan toch een laadstation ertussen plaatsen zodat 22 kw laden mogelijk word.
Zie http://www.conrad.nl/ce/nl/product/431393/Keba-Thuislaadstation-KeContact-P20-type-2-32-A bij conrad, die lijkt geschikt?
Of nog betere/andere/goedkopere alternatieven op de markt voor 22kw laden? (had al teruggezocht hier maar kwam er niet helemaal uit)
En nu ik toch op de vraagstoel zit... is er naast het laadstation dan ook nog een nieuwe kabel nodig? (of past de meegeleverde kabel van Tesla voor 22kw laden op laadstation?)

Weer vriendelijk dank voor jullie reacties!
Nee, de meegeleverde kabel past niet, je hebt een domme kabel nodig (kan je bestellen bij Lucky Lucke)
waarom neem je geen Keba met vaste kabel (kost een beetje meer)
 
Dank voor je reactie! Dan kom ik uit op; http://www.cohere.eu/keba-met-vaste-kabel/ ? 945,00 ex?
Of de eerste optie bij conrad (999,00 incl + een losse kabel... wat kost deze? (bij lucky?))
En zitten er nog voordelen bij losse kabel? (evt ook publieke punten te gebruiken of is dat weer een ander type?)
Je hebt een losse Type2 - Type2 kabel nodig om bij publieke laadpunten te kunnen laden. Deze kabel zou ook op je eigen laadstation passen. De meegeleverde Tesla kabel past op een krachtstoom aansluiting of een gewoon stopcontact (wat je het beste alleen in noodgevallen moet gebruiken ivm de hoge belasting).
Een station met vaste kabel geeft vooral gebruiksgemak.
 
Je hebt een losse Type2 - Type2 kabel nodig om bij publieke laadpunten te kunnen laden. Deze kabel zou ook op je eigen laadstation passen. De meegeleverde Tesla kabel past op een krachtstoom aansluiting of een gewoon stopcontact (wat je het beste alleen in noodgevallen moet gebruiken ivm de hoge belasting).
Een station met vaste kabel geeft vooral gebruiksgemak.
Nadeel aan een vaste kabel is echter dat andere EV's die geen Type 2 ingang hebben er niet kunnen laden.

Ookal is Type 2 de standaard, de Aziatische merken gebruiken de Type 1 ingang, dus je kan een Outlander, Ampera, Volt of Leaf niet opladen aan een station met vaste kabel.

Ik zou iig niet voor een vaste kabel kiezen met het oog op de toekomst.



Verder heb ik voor mezelf net een 25 meter 2.5mm2 verlengkabel gemaakt om op 13A te kunnen laden bij vakantie huisjes in de meest afgelegen gebieden.

De rol die ik heb is 100m Draka kabel, maar daar zit denk ik nu nog zo'n 60 a 70 meter op.

Ik heb onderdelen (stekkers) voor 3 kabels gekocht en heb er al eentje verkocht aan iemand hier op het forum.

Wil je een ~25m 2.5mm2 verleng kabel voor de UMC, stuur me een PM. Voor 60 euro stuur ik er eentje naar je op.

Wellicht kan ik er daarna nog een 15 meter kabel uit halen, maar dat weet ik niet zeker.

Waarom een verlengkabel en geen haspel? De volgende reden:

tesla-model-s_umc_eu_extension_cord.jpg


Zoals je ziet is die UMC nogal 'lomp' en gaat moeilijk in een haspel vanwege de klepjes en hendels die daar op zitten.
 
Last edited:
Dank voor je reactie! Dan kom ik uit op; http://www.cohere.eu/keba-met-vaste-kabel/ ? 945,00 ex?
Of de eerste optie bij conrad (999,00 incl + een losse kabel... wat kost deze? (bij lucky?))
En zitten er nog voordelen bij losse kabel? (evt ook publieke punten te gebruiken of is dat weer een ander type?)

Ik heb ook een Keba P20 met 5m vaste kabel thuis en op de zaak hangen, afgesteld op 16A en werkt prima op de Renault Zoë en de nog te komen MS.
Gewoon inpluggen, veilig en makkelijk. Ook geijkte meters ertussen laten plaatsen voor verbruik. Zijn wel allebei binnen lokaties waar verder niemand komt.
 
Hartelijk dank voor alle reacties, komen we weer verder mee!
Toch krijg ik van mijn elektricien, hier op het forum en bijvoorbeeld rekentools ( http://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm ) tegenstrijdige ideeën.

Situatie 1:
Hoofdaansluiting van 3x50 Amp in hoofdmeterkast.
Onderverdeelkast (deze zit 40 meter na de hoofdmeterkast) loopt 5x10mm2 heen.(met B50 automaat)
In deze onderverdeelkast zit een groep met b40 automaat met kabel naar vaste laadpunt (die bevind zich ca 30 meter na de onderverdeelkast).
(dus totaal vanaf hoofdaansluiting naar het laadstation is ca 70 meter)
De vraag; welk mm2 kabel is er benodigd om aan de laadpaal nog voldoende stroom te krijgen om 22Kw te kunnen halen/laden?

Dan op het werk; Situatie 2
3x80Amp hoofdaansluiting. ca 70 meter verderop moet het laadstation komen, welke dikte kabel in mm2 is benodigd en welke automaat (b40? ook?) om daar ook 22Kw te kunnen halen/laden?



-----------------
Volgens mijn elektricien is in situatie 1 voor het laatste stuk van 30 meter een kabel can 6mm2 voldoende.

En moet er voor de 70 meter in situatie 2 (aan 1 stuk) juist 16mm2 (erg zwaar/duur) in om het te halen.
Die redenering kan ik niet helemaal volgen, kan iemand me dit uitleggen?
(volgens de online tool lijkt een een 6mm2 al voldoende voor de 70 meter namelijk?
(afstand op 75 ingevuld, amp bijv 40 ingevuld (of moet daar veel hoger ingevuld worden (de fasen opgeteld?))
Alvast weer dank voor de hulp/uitleg/bevestiging!
 
Dank voor jullie reactie!
Wellicht dan toch een laadstation ertussen plaatsen zodat 22 kw laden mogelijk word.
Zie http://www.conrad.nl/ce/nl/product/431393/Keba-Thuislaadstation-KeContact-P20-type-2-32-A bij conrad, die lijkt geschikt?
Of nog betere/andere/goedkopere alternatieven op de markt voor 22kw laden? (had al teruggezocht hier maar kwam er niet helemaal uit)
En nu ik toch op de vraagstoel zit... is er naast het laadstation dan ook nog een nieuwe kabel nodig? (of past de meegeleverde kabel van Tesla voor 22kw laden op laadstation?)

Weer vriendelijk dank voor jullie reacties!

je zou eens op deze site kunnen kijken:
http://www.axi-charge.nl/home/http://www.axi-charge.nl/home/
 
Hartelijk dank voor alle reacties, komen we weer verder mee!
Toch krijg ik van mijn elektricien, hier op het forum en bijvoorbeeld rekentools ( http://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm ) tegenstrijdige ideeën.

Situatie 1:
Hoofdaansluiting van 3x50 Amp in hoofdmeterkast.
Onderverdeelkast (deze zit 40 meter na de hoofdmeterkast) loopt 5x10mm2 heen.(met B50 automaat)
In deze onderverdeelkast zit een groep met b40 automaat met kabel naar vaste laadpunt (die bevind zich ca 30 meter na de onderverdeelkast).
(dus totaal vanaf hoofdaansluiting naar het laadstation is ca 70 meter)
De vraag; welk mm2 kabel is er benodigd om aan de laadpaal nog voldoende stroom te krijgen om 22Kw te kunnen halen/laden?

Dan op het werk; Situatie 2
3x80Amp hoofdaansluiting. ca 70 meter verderop moet het laadstation komen, welke dikte kabel in mm2 is benodigd en welke automaat (b40? ook?) om daar ook 22Kw te kunnen halen/laden?



-----------------
Volgens mijn elektricien is in situatie 1 voor het laatste stuk van 30 meter een kabel can 6mm2 voldoende.

En moet er voor de 70 meter in situatie 2 (aan 1 stuk) juist 16mm2 (erg zwaar/duur) in om het te halen.
Die redenering kan ik niet helemaal volgen, kan iemand me dit uitleggen?
(volgens de online tool lijkt een een 6mm2 al voldoende voor de 70 meter namelijk?
(afstand op 75 ingevuld, amp bijv 40 ingevuld (of moet daar veel hoger ingevuld worden (de fasen opgeteld?))
Alvast weer dank voor de hulp/uitleg/bevestiging!
Er zijn veel experts hier actief op t forum op dit gebied(ik niet) maar volgens mij wordt je verkeerd voorgelicht. 6mm2 moet goed te doen zijn. Bij lange lengtes zal een klein verlies optreden maar 16mm2 ben ik op dit forum nog niet één keer tegengekomen, en ik ken dit forum van voor tot achter en van boven naar beneden.
 
De kerncentrale van Wxll draait prima op 10mm2 ;)

Even zonder gekheid: laat je niet gekmaken door overbodige kabeldiktes, bij mij loopt 32 meter vanaf de meterkast met 6mm kabel, dat is voldoende om met 32A te kunnen laden.

70 meter kan denk ik ook wel op 6mm2 maar waarom niet gewoon via het bestaande tussenpaneel laten lopen dan hoef je het minste kabel te gebruiken.
 
De kerncentrale van Wxll draait prima op 10mm2 ;)

Even zonder gekheid: laat je niet gekmaken door overbodige kabeldiktes, bij mij loopt 32 meter vanaf de meterkast met 6mm kabel, dat is voldoende om met 32A te kunnen laden.

70 meter kan denk ik ook wel op 6mm2 maar waarom niet gewoon via het bestaande tussenpaneel laten lopen dan hoef je het minste kabel te gebruiken.

Zijn 2 verschillende locaties/situaties, bij 1 plek de mogelijkheid tot tussenpaneel, de andere lastiger.
32A laden betekend automatisch 22 Kw Halen? volgende tabel http://www.teslamotorsclub.com/showt...l=1#post441416 lijkt het wel minder? (iets meer als 14?)
 
Graag jullie advies. Ik heb een EV-Box van 22 KW en de installateur had aangegeven dat ik bij Stedin een 3x 40 Ampère aansluiting moest aanvragen. maar helaas Stedin kent alleen 3 X 35 en 3 X 50 aansluitingen. Bij 3 X 35 wordt het allemaal wel krap, dan kan ik eigenlijk alleen s'avonds opladen als iedereen op een oor ligt en mogelijk nog niet de volledige. 22 KW uitnutten. 3 X 50 kost weer een sloot aan extra jaar kosten maar dan kan ik met een gerust hart altijd laden. Voor de duidelijkheid ik ga ongeveer 60000 km per jaar met de Tesla crossen.