Hoi Wido,
Helder stuk weer!
Ik mis nog het argument van veiligheid. Niet zozeer ivm brandgevaar, maar het gevaar dat kinderen iets in de aansluiting stoppen en stroom krijgen.
Ik kwam nog wat typefouten tegen:
(niet betweterig bedoeld, maar aangezien ik ze toch zag leek het me goed dat door te geven....)
Bedankt voor de feedback, heb de typo's gefixed
Verder heb ik het argument voor de kinderen ook toegevoegd, het werd hier boven ook al genoemd.
Mooie blog Wido, je standpunt wist ik wel al maar is bij deze nog wat aangescherpt
Ben het overwegend met je eens maar ik begrijp aan de andere kant ook dat niet iedereen zin/tijd/geld heeft om in een laadstation te steken en gewoon de UMC zal gebruiken om te laden.
Ik denk dat de tijd niet helemaal valide is. Als je toch al een 5G2.5 of 5G6 kabel trekt is het niet heel veel werk om een laadstation ipv een CEE op te hangen.
De CEE is stukken goedkoper, die kost een tientje waar een laadstation zo 800 euro kost, maar is dat zo'n groot probleem als je al 80 tot 90.000 euro geeft aan een auto?
De automaten en aardlekschakelaar in de meterkast worden er niet anders door.
Wat een degelijk en overtuigend verhaal, dank!
Mij heb je eigenlijk wel overtuigd, maar ik heb nog één dingetje dat me niet bevalt aan de Mennekes kabel: het ontbreken van de ontgrendelingsknop. Misschien doe ik iets fout, maar ik heb nog geen methode gevonden om de laadpoort op de auto van buiten te ontgrendelen Ook met de keyfob ontgrendelen haalt de pin niet omhoog, dus ik krijg de stekker er niet in en er niet uit zonder naar het touch screen te moeten duiken.
Mis ik iets?
Het openen van de laadklep is geen onderdeel van de Type 2 kabel en dat is iets wat Tesla specifiek in de UMC heeft gemaakt.
FuzzyLogic op dit forum heeft wel een zendertje gemaakt waarmee je de laadklep kan openen. Ik heb mezelf echter geleerd dat zodra ik de auto parkeer ik direct op het touchscreen de laadklep open.
Het kinderverhaal had ik al rekening mee gehouden door hem hoog op te hangen, maar ik ga het gewoon proberen met de rode stekker, is het niets, of wordt hij eruit gehaald, of gaat het vonken, dan kan ik altijd alsnog een EV box aansluiten, de kabel ligt er nu al en is netjes weggewerkt.
Als de 5 aderige kabel er ligt is het vervangen inderdaad geen probleem.
Het vonken zie je echter niet direct en schade aan de aansluiting zie je ook niet zo.
Je gaat het ook niet direct merken, maar die slijtage gaat langzaam optreden waardoor je de effecten pas later gaat merken.
Let er vooral op dat als de hele UMC er met zijn gewicht aan hangt dat de kabel niet langzaam uit het socket schuift zoals ik op een van de foto's laat zien. Een beetje trekken aan de kabel en je bent al zo ver.
Of iemand die over de kabel struikelt en gewoon verder loopt, maar wel de stekker half in het socket laat zitten.