Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
  • Want to remove ads? Register an account and login to see fewer ads, and become a Supporting Member to remove almost all ads.
  • Tesla's Supercharger Team was recently laid off. We discuss what this means for the company on today's TMC Podcast streaming live at 1PM PDT. You can watch on X or on YouTube where you can participate in the live chat.

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb al vaker gezegt dat ik laden op een rode CEE aansluiting geen verstandige keus vind en heb dit op mijn blog nu eens uiteen gezet in een post met foto's en uitleg.

Voor de geïntereseerden: Waarom een Type 2 laadstation en geen Rode CEE voor een Model S? | Widodh

De motivatie waarom voor een Type 2 laadstation te kiezen zet ik daar middels meerdere argumenten uiteen.

Doe er je voordeel mee!
Zeer helder en duidelijk! Dank je wel!

Wat me opviel is dat je (tenzij ik er overheen las) niet als veiligheidsissue noemt dat een "rood stopcontact" _altijd_ onder spanning staat, ook als er niet geladen wordt. Is dat geen consideratie? Bijvoorbeeld bij buitenplaatsing, maar ook ivm kinderen die overal van alles insteken.
 
Zeer helder en duidelijk! Dank je wel!

Wat me opviel is dat je (tenzij ik er overheen las) niet als veiligheidsissue noemt dat een "rood stopcontact" _altijd_ onder spanning staat, ook als er niet geladen wordt. Is dat geen consideratie? Bijvoorbeeld bij buitenplaatsing, maar ook ivm kinderen die overal van alles insteken.
Ik ga dat argument nog wel extra benadrukken nu je het zo zegt, maar ik noem het indirect al doordat het Type 2 station die communicatie doet.

Verder vind ik het deels valide, want een kind kan thuis ook een stekker in het stopcontact steken.

Afijn, ik ga het nog toevoegen aan de post.
 
Ik heb al vaker gezegt dat ik laden op een rode CEE aansluiting geen verstandige keus vind en heb dit op mijn blog nu eens uiteen gezet in een post met foto's en uitleg.

Voor de geïntereseerden: Waarom een Type 2 laadstation en geen Rode CEE voor een Model S? | Widodh

De motivatie waarom voor een Type 2 laadstation te kiezen zet ik daar middels meerdere argumenten uiteen.

Doe er je voordeel mee!

Hoi Wido,

Helder stuk weer!
Ik mis nog het argument van veiligheid. Niet zozeer ivm brandgevaar, maar het gevaar dat kinderen iets in de aansluiting stoppen en stroom krijgen.
 
Last edited:
Ik heb al vaker gezegt dat ik laden op een rode CEE aansluiting geen verstandige keus vind en heb dit op mijn blog nu eens uiteen gezet in een post met foto's en uitleg.

Voor de geïntereseerden: Waarom een Type 2 laadstation en geen Rode CEE voor een Model S? | Widodh

De motivatie waarom voor een Type 2 laadstation te kiezen zet ik daar middels meerdere argumenten uiteen.

Doe er je voordeel mee!

Wat een degelijk en overtuigend verhaal, dank!

Mij heb je eigenlijk wel overtuigd, maar ik heb nog één dingetje dat me niet bevalt aan de Mennekes kabel: het ontbreken van de ontgrendelingsknop. Misschien doe ik iets fout, maar ik heb nog geen methode gevonden om de laadpoort op de auto van buiten te ontgrendelen Ook met de keyfob ontgrendelen haalt de pin niet omhoog, dus ik krijg de stekker er niet in en er niet uit zonder naar het touch screen te moeten duiken.
Mis ik iets?
 
Verder vind ik het deels valide, want een kind kan thuis ook een stekker in het stopcontact steken.
Klopt, en daarom had ik toen mijn dochter klein was daar ook beveiligingen op aangebracht. En het effect is bij een rood stopcontact waarschijnlijk ook nog iets erger - hoewel je waarschijnlijk maar één fase tegelijk kortsluit en de aardlek toch wel omgaat.

- - - Updated - - -

Wat een degelijk en overtuigend verhaal, dank!

Mij heb je eigenlijk wel overtuigd, maar ik heb nog één dingetje dat me niet bevalt aan de Mennekes kabel: het ontbreken van de ontgrendelingsknop. Misschien doe ik iets fout, maar ik heb nog geen methode gevonden om de laadpoort op de auto van buiten te ontgrendelen Ook met de keyfob ontgrendelen haalt de pin niet omhoog, dus ik krijg de stekker er niet in en er niet uit zonder naar het touch screen te moeten duiken.
Mis ik iets?
Dubbelklikken op het "dak" van de keyfob ontgrendelt bij mij wel degelijk de laadkabel in de auto. Het enige dat mij niet lukt is de laadklep openen als ik wil beginnen met laden. Daarvoor heb ik óf het touchscreen, óf het appje nodig.
 
Het kinderverhaal had ik al rekening mee gehouden door hem hoog op te hangen, maar ik ga het gewoon proberen met de rode stekker, is het niets, of wordt hij eruit gehaald, of gaat het vonken, dan kan ik altijd alsnog een EV box aansluiten, de kabel ligt er nu al en is netjes weggewerkt.
 
Ik zou graag een 3-fase / 32A Keba met vaste kabel lader bestellen, die echter ook alvast geschikt is om later in te zetten voor smart EVSE.
De RFID is niet nodig.

Dat zou dan volgens mij de volgende Keba code zijn :

KC-P20-EC240120-0-0 (Ethernet) echter schijnbaar nog niet beschikbaar
of
KC-P20-EC240130-0-0 (Ethernet + powerline comm)

E = Europe
C = Cable
2 = Type2
4 = 32A
01 = 4m Rechte kabel
0 = Contactor
3 = Basic + MR + Ethernet + PowerLine Comm.

0 =geen knoppen
0 = Geen verificatie


Bij veel aanbieders zie ik maar enkele Keba modellen, Bosch lijkt nog de meeste uitvoeringen te beiden.

Het is mij niet 100% duidelijk welke Bosch code dit is ? Lijkt mij de EH00011B. Heeft iemand deze ?

Ik kan natuurlijk proberen het aan Bosch te vragen, maar volgens mij zit hier op het forum heel wat meer kennis over deze producten dan bij Bosch zelf :)


Als iemand andere aanbieders dan Bosch weet die ook dit model kunnen leveren, dan is dit natuurlijk ook interessant.
 
Hoi Wido,

Helder stuk weer!
Ik mis nog het argument van veiligheid. Niet zozeer ivm brandgevaar, maar het gevaar dat kinderen iets in de aansluiting stoppen en stroom krijgen.

Ik kwam nog wat typefouten tegen:
(niet betweterig bedoeld, maar aangezien ik ze toch zag leek het me goed dat door te geven....)
Bedankt voor de feedback, heb de typo's gefixed :)

Verder heb ik het argument voor de kinderen ook toegevoegd, het werd hier boven ook al genoemd.

Mooie blog Wido, je standpunt wist ik wel al maar is bij deze nog wat aangescherpt :)
Ben het overwegend met je eens maar ik begrijp aan de andere kant ook dat niet iedereen zin/tijd/geld heeft om in een laadstation te steken en gewoon de UMC zal gebruiken om te laden.
Ik denk dat de tijd niet helemaal valide is. Als je toch al een 5G2.5 of 5G6 kabel trekt is het niet heel veel werk om een laadstation ipv een CEE op te hangen.

De CEE is stukken goedkoper, die kost een tientje waar een laadstation zo 800 euro kost, maar is dat zo'n groot probleem als je al 80 tot 90.000 euro geeft aan een auto?

De automaten en aardlekschakelaar in de meterkast worden er niet anders door.

Wat een degelijk en overtuigend verhaal, dank!

Mij heb je eigenlijk wel overtuigd, maar ik heb nog één dingetje dat me niet bevalt aan de Mennekes kabel: het ontbreken van de ontgrendelingsknop. Misschien doe ik iets fout, maar ik heb nog geen methode gevonden om de laadpoort op de auto van buiten te ontgrendelen Ook met de keyfob ontgrendelen haalt de pin niet omhoog, dus ik krijg de stekker er niet in en er niet uit zonder naar het touch screen te moeten duiken.
Mis ik iets?
Het openen van de laadklep is geen onderdeel van de Type 2 kabel en dat is iets wat Tesla specifiek in de UMC heeft gemaakt.

FuzzyLogic op dit forum heeft wel een zendertje gemaakt waarmee je de laadklep kan openen. Ik heb mezelf echter geleerd dat zodra ik de auto parkeer ik direct op het touchscreen de laadklep open.

Het kinderverhaal had ik al rekening mee gehouden door hem hoog op te hangen, maar ik ga het gewoon proberen met de rode stekker, is het niets, of wordt hij eruit gehaald, of gaat het vonken, dan kan ik altijd alsnog een EV box aansluiten, de kabel ligt er nu al en is netjes weggewerkt.
Als de 5 aderige kabel er ligt is het vervangen inderdaad geen probleem.

Het vonken zie je echter niet direct en schade aan de aansluiting zie je ook niet zo.

Je gaat het ook niet direct merken, maar die slijtage gaat langzaam optreden waardoor je de effecten pas later gaat merken.

Let er vooral op dat als de hele UMC er met zijn gewicht aan hangt dat de kabel niet langzaam uit het socket schuift zoals ik op een van de foto's laat zien. Een beetje trekken aan de kabel en je bent al zo ver.

Of iemand die over de kabel struikelt en gewoon verder loopt, maar wel de stekker half in het socket laat zitten.
 
Het is geen plek waar mensen langs lopen, maar ik zal eens kijken of ik iets van een extra beugeltje o.i.d kan maken als ik de kabel heb, waarmee hij goed vast zit. Misschien iets van een elastiek o.i.d, maar goed, het moet wel makkelijk blijven, anders gaat er alsnog een EV Box op :)

Mijn argument was inderdaad ook dat een EV Box gewoon een veredeld duur stopcontact is, en of de auto nu 100k kost of niet, een stopcontact van 800 euro t.o.v CEE van 8 euro slaat nergens op.
 
Ter ondersteuning van Widodh's zeer terechte waarschuwingen over contacten die langzaam slechter worden en dan door ohmse verhitting gevaarlijk worden, kun je bij onze vrienden in de USA heel wat bewijzen vinden. Daar gebruiken er veel elke dag de UMC met 230V adapters, en stroomsterkten van 20 - 40A.

Een paar foto's in deze thread :Plug Adapter on my Universal Mobile Connector has melted... - Page 4


Alles boven 10A stroomsterkte is iets om voorzichtig mee om te gaan als het gaat om contactweerstand, zeker als je langere tijd elke dag in- en uitplugt. En als je dat ook maar een keer per ongeluk doet terwijl de stroom nog loopt moet je eigenlijk de contacten al nakijken, schoonmaken en in de gaten houden, want de roet van het vonken is een ideale 'verwarmingsweerstand'.
 
Als ik zo dat stopcontact zie is dat wel iets anders dan een correct en stevig geïnstalleerde CEE krachtstroom stekker..
Ik ben het met je eens dat de NEMA 14-50 stekker een levensgevaarlijk ding is. Ik snap niet dat ze daar 50 Ampera overheen durven te halen.

De CEE stekkers zijn wat dat betreft een heel stuk veiliger qua design.

Ja, dat is natuurlijk waar. Maar er zijn nog meer contactovergangen. O.A. van de 'rode adapter' naar de Tesla UMC.
Juist, dat is ook iets wat ik niet helemaal vertrouw.

Combineer dat met het feit dat op beide connectoren speling zit.

Zag gisteravond dat de bouw van een FastNed laadplaats A18, naar A12 gestart was.
Welke locatie is dat ongeveer? Ik ben heel benieuwd namelijk!
 
Vraag:
Ik ga zaterdag mijn P85 ophalen uit Tilburg.
Ik ben van plan veel en hard te rijden in het weekend, dus ik moet zeker laden onderweg.
Nu heb ik al een pasje van Essent.
Waar kan ik nu een overzicht vinden van de snelle landpalen langs de snelweg en hun exacte locatie?
Graag jullie hulp, anders zie ik me al hopeloos verdwaald met een platte accu.
 
Vraag:
Ik ga zaterdag mijn P85 ophalen uit Tilburg.
Ik ben van plan veel en hard te rijden in het weekend, dus ik moet zeker laden onderweg.
Nu heb ik al een pasje van Essent.
Waar kan ik nu een overzicht vinden van de snelle landpalen langs de snelweg en hun exacte locatie?
Graag jullie hulp, anders zie ik me al hopeloos verdwaald met een platte accu.
De site (en app) oplaadpalen.nl is mijn steun en toeverlaat. Maar echt direct langs de snelweg staan er nog niet veel. Bovendien werkt onderweg laden m.i. niet echt - hoeveel uur wil je dan in je auto zitten en naar een langzaam vol lopende batterij kijken? Zelfs met twin chargers laad je nog steeds maar 100km bereik per uur erbij.