Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik sta op het punt een KeContact P20 te kopen maar heb nog volgende vraagjesKan je een KeContact P20 aansluiten op een 3G2,5 om op 3kW te laden. (voor de vrouw haar B-klasse binnenkort).
En kan diezelfde KeContact met de smart charging evse van fuzzilogic overweg? Voor als ik hem meeneem naar ons nieuwe huis binnen enkele jaren.
 
Ik sta op het punt een KeContact P20 te kopen maar heb nog volgende vraagjesKan je een KeContact P20 aansluiten op een 3G2,5 om op 3kW te laden. (voor de vrouw haar B-klasse binnenkort).
En kan diezelfde KeContact met de smart charging evse van fuzzilogic overweg? Voor als ik hem meeneem naar ons nieuwe huis binnen enkele jaren.

Denk je dan ook even aan Seth?

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13012-Belgium-and-the-Netherlands-Charging-infrastructure/page416

Post 4153
 
Ik sta op het punt een KeContact P20 te kopen maar heb nog volgende vraagjesKan je een KeContact P20 aansluiten op een 3G2,5 om op 3kW te laden. (voor de vrouw haar B-klasse binnenkort).
En kan diezelfde KeContact met de smart charging evse van fuzzilogic overweg? Voor als ik hem meeneem naar ons nieuwe huis binnen enkele jaren.
Huyh, volgens mij heb ik die vraag net beantwoord...
Cross-posting? :tongue:
 
Zojuist getracht wat informatie uit dit draadje te halen, maar door de stortvloed aan informatie zie ik even door het bomen het bos niet meer.

Mijn doel is drieledig:
1. 11kWh laadvermogen
2. Verrekening thuis laden met de zaak
3. pincode/pasje/magneetstick beveiligd

De aansluiting zal buiten gerealiseerd moeten worden op de hoek van onze woning. De hoek is goed bereikbaar via kruipruimte.
Aangezien een ieder theoretisch gezien de auto op de oprit kan zetten en de auto volladen wanneer wij op vakantie zijn, zou ik het aansluitpunt graag beveiligd zien.

Tevens zag ik een aantal oplossingen van diverse aanbieders voor het verrekenen van de verbruikte stroom met de zaak (auto komt op de bedrijfsvoorraad van een BV).
Een tweetal aanbieders heb ik gesproken, maar die stellen vragen waar ik het antwoord op schuldig moet blijven.

Voor zover ik begrijp zal ik 3*25A moeten hebben om minimaal 11kW te kunnen laden. Op de energienota staat een aansluitwaarde van 1*35A (Enexis is onze netbeheerder)
Op de site van Enexis kan ik een wijziging aanvragen voor de aansluitwaarde. Hierbij wordt duidelijk vermeld dat ik een 3-fase hoofdschakelaar nodig heb voor 3*25A (klinkt zover nog knap logisch voor mij). Echter, als ik in de meterkast kijk, start de verwarring.

Een foto van de meterkast:
IMG-20151118-WA0001.jpg


Detail onderste gedeelte:
IMG-20151118-WA0003.jpg


Drie vragen:
1. Ik zie volgens mij meer dan 3 hoofdschakelaars. Of heb ik er toch slechts 1? Waar moet ik terecht als er een andere hoofdschakelaar in moet?
2. Is de schakeling gelabeld "krachtstroom" een optie om te gebruiken? (4 fasen?!?)
3. Welke aanbieder voor het verrekenen van verbruikte stroom op privé adres met eigen zaak hebben jullie goede ervaring mee?
 
Zojuist getracht wat informatie uit dit draadje te halen, maar door de stortvloed aan informatie zie ik even door het bomen het bos niet meer.

Mijn doel is drieledig:
1. 11kWh laadvermogen
2. Verrekening thuis laden met de zaak
3. pincode/pasje/magneetstick beveiligd

De aansluiting zal buiten gerealiseerd moeten worden op de hoek van onze woning. De hoek is goed bereikbaar via kruipruimte.
Aangezien een ieder theoretisch gezien de auto op de oprit kan zetten en de auto volladen wanneer wij op vakantie zijn, zou ik het aansluitpunt graag beveiligd zien.

Tevens zag ik een aantal oplossingen van diverse aanbieders voor het verrekenen van de verbruikte stroom met de zaak (auto komt op de bedrijfsvoorraad van een BV).
Een tweetal aanbieders heb ik gesproken, maar die stellen vragen waar ik het antwoord op schuldig moet blijven.

Voor zover ik begrijp zal ik 3*25A moeten hebben om minimaal 11kW te kunnen laden. Op de energienota staat een aansluitwaarde van 1*35A (Enexis is onze netbeheerder)
Op de site van Enexis kan ik een wijziging aanvragen voor de aansluitwaarde. Hierbij wordt duidelijk vermeld dat ik een 3-fase hoofdschakelaar nodig heb voor 3*25A (klinkt zover nog knap logisch voor mij). Echter, als ik in de meterkast kijk, start de verwarring.

Drie vragen:
1. Ik zie volgens mij meer dan 3 hoofdschakelaars. Of heb ik er toch slechts 1? Waar moet ik terecht als er een andere hoofdschakelaar in moet?
2. Is de schakeling gelabeld "krachtstroom" een optie om te gebruiken? (4 fasen?!?)
3. Welke aanbieder voor het verrekenen van verbruikte stroom op privé adres met eigen zaak hebben jullie goede ervaring mee?

1. Heh!? Dat is raar! Dat lijkt wel 3-fase en 1-fase
2. Zou eventueel kunnen. Overigens is dat gewoon 3-fase, maar het schakelt ook de Nul.

Op je meter moet ook staan of het een 3-fase is of niet.
 
1. Heh!? Dat is raar! Dat lijkt wel 3-fase en 1-fase
....
Ben blij dat het niet alleen voor deze leek verwarrend is.


...
2. Zou eventueel kunnen. Overigens is dat gewoon 3-fase, maar het schakelt ook de Nul.

Op je meter moet ook staan of het een 3-fase is of niet.
Zal ik vanavond even nakijken. Maar de meter moet volgens Enexis (MyEnexis online portal) worden vervangen. Kosten € 205 incl. BTW. Wordt dan ook een slimme meter.
Op zich prima. Maar Enexis stelt dat de hoofdzekering wel 3 fasen moet zijn, willen zij die meter gaan vervangen.

Is het mogelijk voor Enexis om een 3 * 25A meter op de krachtstroom aan te sluiten? Dan kan ik namelijk die wijziging gewoon aanvragen.
 
Je kan ook een rode CEE aan de gevel plaatsen. En met een schakelaar in de meterkast kan je deze 'afsluiten' als je op vakantie bent. Simpele KwH meter om 1x per maand de stand af te lezen en door te belasten. En dat tegen minimale kosten.
Tenzij je 's avonds de droger, waterkoker, vaatwasser gebruikt en de auto oplaad moet dat prima kunnen.
 
Vermoed dat de stickers niet helemaal kloppen,
11. Lijkt de hoofdschakelaar te zijn, 4 polig dus 3fase+N,
12. Is aardlek, ook 3P+N,
dus je hebt al een 3fase hoofdzekering en meterkast. Meter vervangen zal niet nodig zijn. Wel even kijken of er nog plek is voor een 3fase aardlekautomaat en een 3fase kWh meter, want zo te zien zit hij al aardig vol.
 
Vermoed dat de stickers niet helemaal kloppen,
11. Lijkt de hoofdschakelaar te zijn, 4 polig dus 3fase+N,
12. Is aardlek, ook 3P+N,
dus je hebt al een 3fase hoofdzekering en meterkast. Meter vervangen zal niet nodig zijn. Wel even kijken of er nog plek is voor een 3fase aardlekautomaat en een 3fase kWh meter, want zo te zien zit hij al aardig vol.

Linksboven (naast groep 1) past volgens mij nog net een 3 fase aardlekautomaat. Die meter gaat idd lastig worden. Het alternatief van Pieter komt daarmee te vervallen, vrees ik.
 
Je kan ook een rode CEE aan de gevel plaatsen. En met een schakelaar in de meterkast kan je deze 'afsluiten' als je op vakantie bent. Simpele KwH meter om 1x per maand de stand af te lezen en door te belasten. En dat tegen minimale kosten.
Tenzij je 's avonds de droger, waterkoker, vaatwasser gebruikt en de auto oplaad moet dat prima kunnen.

Dit is een goede oplossing als je slechts af en toe laad, de discipline hebt om de spanning er altijd af te halen indien niet in gebruik. Ik heb zo'n oplossing in een afsluitbare kast geplaatst en laat hier mijn UMC in hangen, gebruik hem daar 1x per maand. Als ik op vakantie ga haal ik m los en neem m mee. Wil je hem regelmatig gebruiken dan zou ik zeker in een laadstation investeren. Zowel voor veiligheid en gemak. Wel met een vaste kabel.
 
Dit is een goede oplossing als je slechts af en toe laad, de discipline hebt om de spanning er altijd af te halen indien niet in gebruik. Ik heb zo'n oplossing in een afsluitbare kast geplaatst en laat hier mijn UMC in hangen, gebruik hem daar 1x per maand. Als ik op vakantie ga haal ik m los en neem m mee. Wil je hem regelmatig gebruiken dan zou ik zeker in een laadstation investeren. Zowel voor veiligheid en gemak. Wel met een vaste kabel.

Als hij op een goede plaats hangt, binnen en ondersteboven, dan kan het wel. Ik heb vanaf april vorig jaar deze oplossing in de garage en het werkt goed. Inderdaad zet ik de schakelaar om als de stekker niet in de auto zit om te voorkomen dat er altijd stroom op de UMC staat. Op vakantie dan neem ik de UMC mee, dus een paar keer per jaar wordt hij losgekoppeld.

Het is trouwens niet dat ik geen lader wil, maar ik vind ze niet mooi. Ik wacht (dus zal wel 2016 worden) op HPWC van Tesla zelf. Die vind ik wel passend. Dan laat ik die plaatsen waar nu de rode stekker hangt.
 
Je kan ook een rode CEE aan de gevel plaatsen. En met een schakelaar in de meterkast kan je deze 'afsluiten' als je op vakantie bent. Simpele KwH meter om 1x per maand de stand af te lezen en door te belasten. En dat tegen minimale kosten.
Tenzij je 's avonds de droger, waterkoker, vaatwasser gebruikt en de auto oplaad moet dat prima kunnen.

Ik ga hem er toch even in gooien: Waarom een Type 2 laadstation en geen Rode CEE voor een Model S? | Widodh

Kies aub voor veiligheid! Je koopt een auto van 100k, maar een laadstation wordt als "te duur" gezien. Nee, op vermogens van 11kW of 22kW moet je niet besparen. Doe het goed, het is gewoon een investering.

Aan een Type 2 laadstation kan elke EV opladen. Nu en over een hele tijd ook nog.
 
Ik sta op het punt een KeContact P20 te kopen maar heb nog volgende vraagjesKan je een KeContact P20 aansluiten op een 3G2,5 om op 3kW te laden. (voor de vrouw haar B-klasse binnenkort).
En kan diezelfde KeContact met de smart charging evse van fuzzilogic overweg? Voor als ik hem meeneem naar ons nieuwe huis binnen enkele jaren.

De SmartEVSE module van FuzzyLogic is een complete EVSE (als je nog de contactor en de Type-2 kabel toevoegd). Deze komt dan dus in plaats in plaats van de KeContact wallbox.
Als je daarnaast nog de stroomsensors en de kleine i/f module voor die sensors aansluit heb je een complete 'smart-charger'.