Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Daar heb je gelijk in. Ik ga dan ook mijn eigen "slimme" 3 fase EVSE maken. Deze meet wat er in huis gebruikt wordt, en past de maximale laadstroom daar op aan.
Het laadstation geeft dmv het pilot signaal aan wat de auto mag afnemen (idd max 25A). Door dit signaal te varieëren kan je de laadstroom aanpassen naar bv 20A.

De auto reageert op dit signaal binnen een paar seconden, dus je hoeft niet bang te zijn dat de hoofdzekering er uit klapt.
Heb jij voor ons de specs ? Bv het pilotsignaal is dat 0-10 v of 4-20 mA ? En hoe werkt het verder, moet je altijd spanning krijgen van de accu om te beginnen met laden zoals bij een elektrische palletwagen ?
Alvast bedankt.
 
Weet iemand al de kosten van deze lader?
(Is ie leverbaar?)

Mannekes Home Charger Comfort 22 C2
De Home Charger Comfort 22 C2 is met een vast gemonteerde laadkabel met laadkoppelcontactstop type 2 voor een laadvermogen tot 22 kW uitgerust. De beveiliging via een voor alle stroomsoorten gevoelige aardlekschakelaar evenals een installatieautomaat moet bouwzijdig worden voorgeschakeld. Een voor alle stroomsoorten gevoelige aardlekschakelaar is voor driefasige laadsystemen nodig, om de gebruiker tegen de gevolgen van gelijkfoutstromen te beschermen.
 
Dit liet de NL importeur mij vanmiddag weten:
Dit model van Mennekes is leverbaar door de elektrische groothandels in Nederland en heeft een brutoprijs van € 1.157,00 per stuk, exclusief B.T.W.

Het bestelnummer van deze Home Charger is 312310.

Uw netto inkoopprijs kunt u opvragen bij uw groothandel.

met het vertrouwen u hiermee van dienst te zijn geweest,

met vriendelijke groeten,

Cees Eijs

Hateha Elektrotechnische Handelsonderneming B.V.
 
Dat maakt het nog mooier!
Wat is daarvoor nodig?
Waar moet dat zitten?
En kan dat gewoon met een "standaard" laadstation?


Heb jij voor ons de specs ? Bv het pilotsignaal is dat 0-10 v of 4-20 mA ? En hoe werkt het verder, moet je altijd spanning krijgen van de accu om te beginnen met laden zoals bij een elektrische palletwagen ?
Alvast bedankt.

Mijn ontwerp bestaat uit twee delen:
Een klein kastje in de meterkast, deze meet met behulp van drie CT's (stroom transformator) de stroom door elke fase. Door CT's te gebruiken werkt het in elke meterkast, en ben je niet afhankelijk van een speciale slimme meter of extra kWh meter. De CT's klik je gewoon om de drie afzondelijke fase draden heen.

Het kastje is met een rs485 verbinding (4 draden laagspanning) verbonden met de EVSE (het oplaadpunt). Elke twee seconden stuurt deze de momentele stroom van elke fase naar de EVSE.
Deze berekent wat er nog maximaal aan stroom afgenomen mag worden, en past daar het pilot signaal op aan.

Het kan dus niet met een standaard laadstation, of je moet alle elektronica er uit halen en alleen de kast gebruiken.

Het pilotsignaal is een blokgolf van 1kHz +-12v waarvan de duty cycle varieert, de officieele specs zijn te koop bij de sae, maar je kan ook een hoop info op de wikipedia pagina vinden. De europese IEC 62196 standaard is qua signaal vrijwel hetzelfde.

Er komt geen spanning uit de auto, de EVSE levert een +12V pilot signaal door een 1k weerstand, als de auto dit detecteert, schakelt hij er een weerstand+diode overheen, waardoor de spanning inzakt. Dit ziet de EVSE, en deze begint dan met het sturen van de blokgolf. Dit herkent de auto weer waarna het laden begint (even kort samengevat)

Ik zal het complete ontwerp zodra het af is hier plaatsen, zodat de hobbyisten onder ons het kunnen bouwen.
 
Momenteel heb ik een 3 fase aansluiting zonder neuter (3x240V).
Aan de netbeheerder heb ik gevraagd of het mogelijk was om 3 fase met neuter te kunnen krijgen.
In mijn geval is dit niet mogelijk. De netbeheerder heeft wel bevestigd dat ik zonder speciale aanvraag tot 63A kan gaan.

Heeft er iemand een idee of dit kan werken en hoe?
Monofasig zal het wel werken maar dit wil ik liever vermijden.
Ik heb deze thread gelezen maar kan over 3 fase zonder neuter niets vinden.
 
Update via WaseWind:

Op uw vraag naar het opladen van een elektrische auto met een uitsluitend nachtteller hadden wij u het positief antwoord van Eandis doorgegeven.

Gisteren hebben wij echter van Eandis het bericht gekregen dat zij ons hieromtrent foutieve informatie hebben doorgegeven en dat het momenteel niet mogelijk is om voor het opladen van een elektrische auto een uitsluitend nachtmeter te laten plaatsen.

Wase Wind gaat naar aanleiding van uw vraag dit item verder aankaarten bij Eandis in de hoop hier in de toekomst verandering in te kunnen brengen.

[zucht... ze doen er in België precies echt wel alles aan om geen EV te kopen.]

Dat is straf dat Eandis gaat zeggen welk "toestel" wel en niet aan een nachtaansluiting mag hangen!? :mad:
Dan zet je toch gewoon een elektrische accumulatiebak in de garage en vraag je daar een aansluiting voor en wanneer Eandis weg is verkoop je de accumulatiebak weer en sluit je de auto er op aan. :tongue:
 
Momenteel heb ik een 3 fase aansluiting zonder neuter (3x240V).
Aan de netbeheerder heb ik gevraagd of het mogelijk was om 3 fase met neuter te kunnen krijgen.
In mijn geval is dit niet mogelijk. De netbeheerder heeft wel bevestigd dat ik zonder speciale aanvraag tot 63A kan gaan.

Heeft er iemand een idee of dit kan werken en hoe?
Monofasig zal het wel werken maar dit wil ik liever vermijden.
Ik heb deze thread gelezen maar kan over 3 fase zonder neuter niets vinden.
Wellicht kan de Model S ook zonder neutraal laden, als dat kan is er voor jou geen probleem. Alleen wil je dan wel 63A inderdaad, want je hebt het halve voltage.
 
Widoh,
Waarom denk je dat?
Ik weet namelijk zeker dat de i-MiEV en de Think (R.I.P.) een neutraal nodig hadden.
Ik vermoed dat de Model S enkel met een Y-configuratie kan laden (met nul dus), maar wellicht kan hij ook met een "Delta" configuratie laden.

Zie: Three-phase electric power - Wikipedia, the free encyclopedia

Het mooie aan een Delta configuratie is, is dat je op 400V laad waardoor je een lager Amperage hebt en daarmee minder weerstand hebt in de draded en minder verlies. Je voltage aan het einde is dus hoger en daarmee laad je een klein stukje efficienter.

Dit gaat ook gewoon op bij een 240V 3-fase configuratie.
 
Ik zal het complete ontwerp zodra het af is hier plaatsen, zodat de hobbyisten onder ons het kunnen bouwen.

Ik wacht het ontwerp met spanning af. De Tesla moet straks samen met de Ampera bij voorkeur in de nacht opgeladen kunnen worden met een aansluiting van 3x25A.

Ik zat er zelf aan te denken om de Ampera met 6A te gaan laden en dan de Tesla 3x15A te geven. De headroom op 1 groep wordt dan echter toch wel een beetje krap. Ook wordt het een beetje gevaarlijk om de kookplaat of een wasmachine aan te zetten als je aan het laden bent. De lader van de Ampera schakelt dan waarschijnlijk wel automatisch af, maar toch geen veilig gevoel.:wink:

Die dynamische regeling voor de lader klinkt dus als een hele goede beveiliging voor de hoofdzekeringen.
 
Ik wacht het ontwerp met spanning af. De Tesla moet straks samen met de Ampera bij voorkeur in de nacht opgeladen kunnen worden met een aansluiting van 3x25A.

Ik zat er zelf aan te denken om de Ampera met 6A te gaan laden en dan de Tesla 3x15A te geven. De headroom op 1 groep wordt dan echter toch wel een beetje krap. Ook wordt het een beetje gevaarlijk om de kookplaat of een wasmachine aan te zetten als je aan het laden bent. De lader van de Ampera schakelt dan waarschijnlijk wel automatisch af, maar toch geen veilig gevoel.:wink:

Die dynamische regeling voor de lader klinkt dus als een hele goede beveiliging voor de hoofdzekeringen.
Ik heb zelf een Open EVSE hangen: http://code.google.com/p/open-evse/wiki/MaxCurrent

Daar kan je dus ook de MaxCurrent wijzigen via de serieële poort.

Ik heb dus thuis een kWh meter in mijn meterkast, zie ook: http://energy.widodh.nl/

Ik moet dus nu nog even iets maken om mijn Open EVSE de instructie te geven het laadvermogen terug te schakelen zodra er te veel vermogen getrokken wordt. Al heb ik het nu nog niet nodig gehad, dus heb ik het ook nog niet gemaakt.
 
Fuzzulogic,
Zou een installateur dit ook mogen aanleggen, of valt dat buiten zijn bevoegdheden?
Ik wil graag een installatie waarmee dit kan, maar kan zelf slechts batterijen en lampjes verwisselen.
Of weet iemand een alternatief, waarmee dit toch kan met een laadstation?
 
Das een scherpere prijs dan nu bij Conrad. Vraag jij daar de prijs voor "ons" type aan? Kijken waar de beste prijs nu te krijgen is.
Maar goed, eerst maar eens überhaupt deze lader zien te kunnen krijgen.

dit is het antwoordt dat ik vandaag kreeg op de vraag van de lader met vast kabel:
Er bestaat inderdaad nog een KEBA met vaste kabel en een type 2 connector die kan opladen op een 3-fase netwerk (N+3F) op 16A en dus een vermogen kan leveren van 11kW.

1) De KEBA (400V/16A/11kw) met kabel van 4,3m en type 2 connector kost 790 € exclusief btw.

De installatie zal in regie worden uitgevoerd op de door u klaargelegde kabel. Een kabel met een sectie van 5G6mm2 is voldoende om de auto op te laden op 3F16A of 11kW tot over een afstand van 40m teneinde een spanningsval te vermijden tijdens het opladen.
- Een diferentieel Type B 30mA (geen type A): verplicht opgelegd door de autoconstructeurs voor alle 3-fase installatie!!: 700 €
- Een automaat 20 A 4P: 60€
- Een nieuw verdeelkastje met plaats voor 8 modules: 120 €
- Werkuren installatie en testen inclusief transport: 3,5 uren x 60€
- Transportkosten van onze electricien 0,6 € km (aantal km gerekend vanaf kantoor tot uw locatie en terug)
- Indien er nog andere onvoorziene werken dienen uitgevoerd te worden, zullen deze in regie gefactureerd worden op basis van een meetstaat die u voor goedkeuring mee zal worden ondertekend.

Zou u ons uw adres kunnen doorgeven waar de installatie zal plaatsvinden alsook een telefoonnummer waarop wij u kunnen bereiken om verder concreet te kunnen afspreken?
Indien u ons ook uw facturatiegegevens kan bevestigen, dan is de administratieve kant ook in orde.


2) De installatie en verbinding op de verdeelkast kan ook door een erkend electricien met ervaring in e-mobility worden uitgevoerd op basis van onze specificaties die nauwkeurig moeten gevolgd worden.

Aarzel niet ons te contacteren voor alle bevestiging.
Alle andere voorwaardenuit onze offerte zijn van toepassingen. Alle prijzen zijn in Euro en excl BTW en geldig voor 30 dagen.

Met vriendelijke groeten

Jonathan Stubbe
Business development manager
ThePluginCompany
 
Even kort melden dat wij de ev-box plaatsen : http://www.elektrisch-tanken.be/ aan 40 € in regie, mocht iemand de prijslijst willen van ev-box, stuur me gerust een mailtje (geen pm)

kwilde gewoon ff spammen ;-)
Heb net op de site geweest en een mailtje voor prijsaanvraag gestuurd.
ik dat uw eigen zaak?
BTW: bovenaan de site staat: "Powered by SunTroncis", moet dat niet SunTronics zijn:wink:
 
Heb net op de site geweest en een mailtje voor prijsaanvraag gestuurd.
ik dat uw eigen zaak?
BTW: bovenaan de site staat: "Powered by SunTroncis", moet dat niet SunTronics zijn:wink:
allright :) de site staat al 3 jaar online en idd blijkt een tikfoutje. Moet eerlijk zeggen dat het in die tak zeer zeer kalm is, vandaar ik eigenlijk ook weinig aandacht aan de website besteed...

kzou alles eens moeten updaten, subsidies ed kloppen ook totaal niet meer.
 
Last edited:
Wellicht kan de Model S ook zonder neutraal laden, als dat kan is er voor jou geen probleem. Alleen wil je dan wel 63A inderdaad, want je hebt het halve voltage.

Ik hoop het toch, voor de warmtepomp hebben ze een transformator moeten plaatsen. Dat ding maakt redelijk veel lawaai en wordt warm, ik wil er niet nog eentje moeten bijzetten om de wagen op te laden :crying:
 
dit is het antwoordt dat ik vandaag kreeg op de vraag van de lader met vast kabel:
Er bestaat inderdaad nog een KEBA met vaste kabel en een type 2 connector die kan opladen op een 3-fase netwerk (N+3F) op 16A en dus een vermogen kan leveren van 11kW.

1) De KEBA (400V/16A/11kw) met kabel van 4,3m en type 2 connector kost 790 € exclusief btw.

De installatie zal in regie worden uitgevoerd op de door u klaargelegde kabel. Een kabel met een sectie van 5G6mm2 is voldoende om de auto op te laden op 3F16A of 11kW tot over een afstand van 40m teneinde een spanningsval te vermijden tijdens het opladen.
- Een diferentieel Type B 30mA (geen type A): verplicht opgelegd door de autoconstructeurs voor alle 3-fase installatie!!: 700
ThePluginCompany
Ik heb zowel van Conrad als Keba zelf nog geen antwoord.
Wat jij hier krijgt is een leuke prijs. Denk dat de 32A hetzelfde kost (sterker: dezelfde kast is, immers instelbaar van 10 tot 32A.
Wat is dat diferentieel van maar liefst 700,-?
 
Ik wil graag een laadpunt met een vaste kabel. Ik heb Cohere gevraagd wat de mogelijkheden zijn, en kreeg dit als antwoord:

Het hoog vermogen laadpunt van EV-Box is nog niet verkrijgbaar met een vaste spiraalkabel. Het is op dit moment nog niet zeker wat voor kabel Tesla precies gaat leveren met de Model S. De auto die in Eindhoven staat voor de proefritten heeft een Amerikaans contactpunt. Waarschijnlijk gaat Tesla een eigen laadkabel leveren met opzetstukken, zodat je op elke beschikbare aansluiting je auto kan opladen. We weten nog niet wat voor laadcontactpunt de Model S in Europa krijgt. Wij wachten nog op verificatie van Tesla hierover.
Kortom, met een EV-Box hoogvermogen laadpunt kan de Model S gewoon worden opgeladen, in ieder geval met de kabel van Tesla. Zodra bekend is wat voor laadkabel geschikt is, zullen wij deze ook aanbieden.

IK blijf het vreemd vinden dat dit bij Tesla nog niet geheel duidelijk is. Ik vertrouw hierin wel op Cohere, Tesla verwijst immers zelf ook naar Cohere.