Dat maakt het nog mooier!
Wat is daarvoor nodig?
Waar moet dat zitten?
En kan dat gewoon met een "standaard" laadstation?
Heb jij voor ons de specs ? Bv het pilotsignaal is dat 0-10 v of 4-20 mA ? En hoe werkt het verder, moet je altijd spanning krijgen van de accu om te beginnen met laden zoals bij een elektrische palletwagen ?
Alvast bedankt.
Mijn ontwerp bestaat uit twee delen:
Een klein kastje in de meterkast, deze meet met behulp van drie CT's (stroom transformator) de stroom door elke fase. Door CT's te gebruiken werkt het in elke meterkast, en ben je niet afhankelijk van een speciale slimme meter of extra kWh meter. De CT's klik je gewoon om de drie afzondelijke fase draden heen.
Het kastje is met een rs485 verbinding (4 draden laagspanning) verbonden met de EVSE (het oplaadpunt). Elke twee seconden stuurt deze de momentele stroom van elke fase naar de EVSE.
Deze berekent wat er nog maximaal aan stroom afgenomen mag worden, en past daar het pilot signaal op aan.
Het kan dus niet met een standaard laadstation, of je moet alle elektronica er uit halen en alleen de kast gebruiken.
Het pilotsignaal is een blokgolf van 1kHz +-12v waarvan de duty cycle varieert, de officieele specs zijn te koop bij de
sae, maar je kan ook een hoop info op de wikipedia pagina vinden. De europese IEC 62196 standaard is qua signaal vrijwel hetzelfde.
Er komt geen spanning uit de auto, de EVSE levert een +12V pilot signaal door een 1k weerstand, als de auto dit detecteert, schakelt hij er een weerstand+diode overheen, waardoor de spanning inzakt. Dit ziet de EVSE, en deze begint dan met het sturen van de blokgolf. Dit herkent de auto weer waarna het laden begint (even kort samengevat)
Ik zal het complete ontwerp zodra het af is hier plaatsen, zodat de hobbyisten onder ons het kunnen bouwen.