Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Chademo staat er nog steeds bij.

Ze staan er nu in, ik ga er wel van hier niet geraken :)

foto.JPG


- - - Updated - - -

Daar wil ik ook wel tijd voor vrijmaken (als leerling welteverstaan :wink:).

Widodh, count me in!

Ik heb zelf al eens poging ondernomen, maar kan het printje niet troubleshooten en voorlopig werkt het niet :-(
Heb nog componenten liggen voor 2 shields te maken.
We willen een paar leuke dingen doen via de I2C link, ga denk ik een open evse op de store bestellen, tenzij je echt workshop wil doen, dan ben ik er graag bij :)

- - - Updated - - -

Heb ik al gemerkt, beste prijs tot nu is 455€ + btw

@MichelVO, thanks, ik dacht zelf wat in elkaar te steken met de open EVSE, die diff is inderdaad wel duur, ik ga eens zoeken naar goedkopere versie.
Wij hebben vroeger veel materiaal aangekocht via Cebeo, een distributeur van electriciteits materialen, ik heb nog steeds mijn account en contacten, zal wat offertes vragen.
 
@MichelVO, S-19910
Hager haco 3p+n 30ma / 32a b-kar. ada432g ADA432G - 127,21 (incl. btw)
€127,21 inc BTW :)

HAG ADA416G ALA 4P 16A 30MA B ADA416G - Electrokarweishop.nl
€113 voor de 16A variant inclusief verzend kosten.

Dit is niet alleen een aardlek,maar een gecombineerde Aardlek met Automaat van 32A b-kar ook wel alamat genoemd

Zie ook de posting van LuckyLuke: #950 over de "alamat"

Altijd goed op letten. Zeker in NL willen ze soms nogal schandelijke prijzen vragen voor elektra. Vaak kijk ik ook in Duitsland daar is het meestal ook snel 30 a 40% goedkoper zelfs met de verzend kosten. Deze Aardlek automaat met zekering is overigens wel uit een NL Webshop en deze had ik zelf op het oog voor mijn eigen boodschappenlijstje, alleen dan voor nu de 16A versie want blijf nog even op de 25A aansluiting thuis zitten.

Heb ik al gemerkt, beste prijs tot nu is 455€ + btw
 
Last edited:
Kunnen we niet een dagcursus EVSE bouwen doen, of is dat te kort ;-)

Lijkt me leuk! Doen!

Wellicht kan ik de smd onderdelen van mijn EVSE controller laten monteren door de printfabrikant, en dan jullie de grote componenten laten solderen ?
Klikt zo in een standaard kastje, wat dan weer op een DIN rail te klikken is.
De DIN rail met een 4 polig relais in een waterdicht kastje, kabel van LuckyLuke er bij.. Klaar.
 
KLinkt goed, heb je iets van een blog post of een linkje naar je ontwerp ergens ?

Inschrijven de 21st op de bijeenkomst ;-)

Lijkt me leuk! Doen!

Wellicht kan ik de smd onderdelen van mijn EVSE controller laten monteren door de printfabrikant, en dan jullie de grote componenten laten solderen ?
Klikt zo in een standaard kastje, wat dan weer op een DIN rail te klikken is.
De DIN rail met een 4 polig relais in een waterdicht kastje, kabel van LuckyLuke er bij.. Klaar.
 
Lijkt me leuk! Doen!

Wellicht kan ik de smd onderdelen van mijn EVSE controller laten monteren door de printfabrikant, en dan jullie de grote componenten laten solderen ?
Klikt zo in een standaard kastje, wat dan weer op een DIN rail te klikken is.
De DIN rail met een 4 polig relais in een waterdicht kastje, kabel van LuckyLuke er bij.. Klaar.

Klinkt heel eenvoudig... Thuis 3x25 aansluiting. Indien we de workshop doen en standaard op 3x35 alles maken werkt het dan ook goed op mijn 3x25? Dit ivm eventuele upgrade.
 
Ik krijg toch een groot hobbyhaltegevoel van deze discussie. Roept het beeld bij me op dat jullie nu een grote dieseltank in je tuin hebben liggen met een slangetje eraan, waar je zo nu en dan je tank mee vult door aan het slangetje te zuigen. Volgens mij is het laden van deze auto een serieuze zaak, waar serieuze ( en niet ongevaarlijke) elektrische vermogens mee gemoeid zijn. Voor mij dus een aparte, volledig gezekerde (3x25) aansluiting; een professioneel laadstation en een professionele partij die het aanlegt...
 
Ik krijg toch een groot hobbyhaltegevoel van deze discussie. Roept het beeld bij me op dat jullie nu een grote dieseltank in je tuin hebben liggen met een slangetje eraan, waar je zo nu en dan je tank mee vult door aan het slangetje te zuigen. Volgens mij is het laden van deze auto een serieuze zaak, waar serieuze ( en niet ongevaarlijke) elektrische vermogens mee gemoeid zijn. Voor mij dus een aparte, volledig gezekerde (3x25) aansluiting; een professioneel laadstation en een professionele partij die het aanlegt...

Hoi Jean,

je hebt volkomen gelijk als je stelt dat je niet met dit soort vermogens moet stoeien.

Maar je onderschat het professionalisme van sommige forumleden. Die weten echt wel waar ze mee bezig zijn.




(FYI : ikzelf stoei wel eens met MWe's.)
 
Ik krijg toch een groot hobbyhaltegevoel van deze discussie. Roept het beeld bij me op dat jullie nu een grote dieseltank in je tuin hebben liggen met een slangetje eraan, waar je zo nu en dan je tank mee vult door aan het slangetje te zuigen. Volgens mij is het laden van deze auto een serieuze zaak, waar serieuze ( en niet ongevaarlijke) elektrische vermogens mee gemoeid zijn. Voor mij dus een aparte, volledig gezekerde (3x25) aansluiting; een professioneel laadstation en een professionele partij die het aanlegt...
Uiteraard ga ik er vanuit dat iedereen volwassen is en begrijpt waar mee bezig te zijn.

11kW danwel 22kW is een serieuze hoeveelheid vermogen waar je voorzichtig, maar vooral respectvol mee om moet gaan. Het belangrijkste blijft goed afzekeren, de juiste aardlek gebruiken en vooral je draden dik genoeg dimensioneren.

Je veiligheid zit hem vooral in je afzekeren danwel aardlek, die moeten je beschermen tegen eventuele kortsluiting.

Neemt niet weg dat het voor de meeste mensen verstandiger is om gewoon een laadstation te kopen dan zelf te gaan knutselen.

Als je toch iets zelf gaat maken js logisch blijven nadenken het aller belangrijkste.

Waar ik vooral op doel met uitleg is hoe werkt een EVSE nu? Hoe wordt het relais geschakeld en hoe communiceert de auto met de EVSE om overeen te stemmen wat er geladen moet worden.
 
@MichelVO, thanks, ik dacht zelf wat in elkaar te steken met de open EVSE, die diff is inderdaad wel duur, ik ga eens zoeken naar goedkopere versie.
Wij hebben vroeger veel materiaal aangekocht via Cebeo, een distributeur van electriciteits materialen, ik heb nog steeds mijn account en contacten, zal wat offertes vragen.[/QUOTE]

Deze prijs komt van mijn account bij Cebeo .:smile:
 
Mijn elektriciën heeft in mijn meterkast voor het laden van de Model S een kastje aangebracht met daarin Hager EC360 voor meting van de totaal verbruikte KwH en het op dat moment geleverde vermogen.
Daarnaast een ADA432G B32 aardlekschakelaar.
Het geheel is aangesloten met 20 meter 5 x 6mm2 kabel.
Laadstation nog te beslissen. Voorlopig de rode stekker. Mijn huisinstallatie is 3 x 40A.
Kunnen de kenners het met deze outfit eens zijn?
 
Mijn elektriciën heeft in mijn meterkast voor het laden van de Model S een kastje aangebracht met daarin Hager EC360 voor meting van de totaal verbruikte KwH en het op dat moment geleverde vermogen.
Daarnaast een ADA432G B32 aardlekschakelaar.
Het geheel is aangesloten met 20 meter 5 x 6mm2 kabel.
Laadstation nog te beslissen. Voorlopig de rode stekker. Mijn huisinstallatie is 3 x 40A.
Kunnen de kenners het met deze outfit eens zijn?

Is ook een type A lekschakelaar. In België word een type B aangeraden !!
 
Voorlopig de rode stekker. Mijn huisinstallatie is 3 x 40A.
Kunnen de kenners het met deze outfit eens zijn?

Wim, ik ben geen expert, maar heb me laten adviseren dat een extra 3x25 aansluiting naast de bestaande aansluiting veiliger én goedkoper is. Wanneer je al een 3x40 aansluiting (nodig) hebt en je auto kunt laden op momenten dat je in huis minder verbruikt is het wellicht gunstiger om je lader op je bestaande aansluiting te plaatsen.

ik heb wel ergens gelezen dat de Tesla niet erg goed omgaat met dynamische amperages. Wanneer je ' kastje' vanwege energievraag in huis terugschakelt naar een lagere afgifte voor het laadstation en daarna weer opschakelt, schijnt de Tesla niet mee op te schakelen en blijf je met een lager vermogen laden. Wellicht iets om voor jouw situatie uit te zoeken...
 
Dat laatste heeft Fuzzylogic inderdaad geconstateerd dacht ik, maar dat is gelukkig meteen ook iets wat hoogstwaarschijnlijk te fixen is in een software update.

En Jean heeft een punt maar de bereidheid vd netbeheerders om een extra aansluiting op een bestaand adres te maken lijkt beneden het vriespunt helaas.
 
Ken mijn beperkingen en zal de aansluiting laten doen door een proffesional. In plaats van een krachtstroomstekker lijkt het mij erg leuk en leerzaam dit op deze manier voor elkaar te maken. Helaas kan ik er ivm werk de 21ste niet bij zijn.
Ik was niet van plan het de 21e te doen.

Als we zoiets doen moeten we eerst wat onderdelen hebben zodat ik een mini EVSE kan bouwen op een plank en zo kan laten zien hoe het in elkaar steekt.

Kan Fuzzy zijn supergave oplossing ook laten zien en wordt het ook nog educatief!

Mijn elektriciën heeft in mijn meterkast voor het laden van de Model S een kastje aangebracht met daarin Hager EC360 voor meting van de totaal verbruikte KwH en het op dat moment geleverde vermogen.
Daarnaast een ADA432G B32 aardlekschakelaar.
Het geheel is aangesloten met 20 meter 5 x 6mm2 kabel.
Laadstation nog te beslissen. Voorlopig de rode stekker. Mijn huisinstallatie is 3 x 40A.
Kunnen de kenners het met deze outfit eens zijn?
Ik heb eigenlijk de zelfde opstelling. Ik vertak de boel nog in mijn schuur, maar ook ik gebruik de EC360 voor kWh's meten, werkt prima!

Als je 3x40A hebt (zoals ik) moet je prima op 3x32A kunnen laden, maar ik denk dat je stiekem in de praktijk op 3x16A of 3x20A gaat laden.

Ik rijd nu al 2.5 jaar met de Roadster van mijn collega (Ja, ik jat hem vaak van hem...) en die laad ik thuis op 1x30A (6.7kW) en dat gaat prima. Nog nooit gehad dat het laden van de Roadster niet snel genoeg ging thuis.

3x16A is al 11kW en dat gaat hard, heel hard. Natuurlijk is 3x32A leuk, ik heb het aangelegt omdat het kon, maar ik heb geen illusie die ik het ook écht nodig heb.

Er zal ergens een "sweet spot" zijn waar de Model S het efficiëntste is met laden en ik gok zo maar dat het ergens tussen de 16 ~ 20A is. Ook ga je in je 6mm2 verlies krijgen naar mate je er meer A's op zet.

Ik heb 25 meter 6G5 tot aan de auto en verlies door alle componenten er tussen ongeveer 10 Volt, dat is op vol vermogen een Watt of 200 die ik continue uit de deur gooi. Minder Amperé betekend ook minder verlies op dikkere kabels, dus dat kan ook een afweging zijn.

Bedenk je wel, als je op 32A wil laden, dan heb je een laadstation nodig, een Rode CEE gaat niet met 32A. Maximaal 3x16A.

Wim, ik ben geen expert, maar heb me laten adviseren dat een extra 3x25 aansluiting naast de bestaande aansluiting veiliger én goedkoper is. Wanneer je al een 3x40 aansluiting (nodig) hebt en je auto kunt laden op momenten dat je in huis minder verbruikt is het wellicht gunstiger om je lader op je bestaande aansluiting te plaatsen.

ik heb wel ergens gelezen dat de Tesla niet erg goed omgaat met dynamische amperages. Wanneer je ' kastje' vanwege energievraag in huis terugschakelt naar een lagere afgifte voor het laadstation en daarna weer opschakelt, schijnt de Tesla niet mee op te schakelen en blijf je met een lager vermogen laden. Wellicht iets om voor jouw situatie uit te zoeken...
Een tweede aansluiting is wellicht goedkoper, maar zeker niet veiliger.

Als de meterkast gewoon goed is uitgevoerd op 3x40A dan is er niets aan de hand om daar met de auto 3x32A door heen te halen.

Maar zie ook mijn betoog hier boven, je gaat die 3x32A laden nauwelijks nodig hebben thuis. Het is een leuke gimmick, maar je wil toch eigenlijk vooral in de nacht laden ivm het daltarief en dan hoeft de auto echt niet in 4 uur vol.

Daarnaast, die 4 uur is als je met 0km remaining binnen komt rijden, kruipend de oprit op. Hoe vaak gaat dat nu voor komen?
 
Last edited:
Bedenk je wel, als je op 32A wil laden, dan heb je een laadstation nodig, een Rode, althans, maximaal 3x16A.

Moet ik Cohere gaan vragen m'n KEBA rood te verven?
Ik ga trouwens proberen het laden zo te schedulen dat de batterij 's-ochtends als ik vertrek net vol is (of 80%, ik maak niet veel km's) dan is de batterij op temperatuur en werkt de regenerative braking direct.
 
Moet ik Cohere gaan vragen m'n KEBA rood te verven?
Ik ga trouwens proberen het laden zo te schedulen dat de batterij 's-ochtends als ik vertrek net vol is (of 80%, ik maak niet veel km's) dan is de batterij op temperatuur en werkt de regenerative braking direct.
Stomme typo aan mijn kant, recht gezet :)

Als je de S gewoon elke avond om 23:00 of 0:00 laat starten is hij de volgende ochtend gewoon weer helemaal vol.
 
Wim, ik ben geen expert, maar heb me laten adviseren dat een extra 3x25 aansluiting naast de bestaande aansluiting veiliger én goedkoper is. Wanneer je al een 3x40 aansluiting (nodig) hebt en je auto kunt laden op momenten dat je in huis minder verbruikt is het wellicht gunstiger om je lader op je bestaande aansluiting te plaatsen.

Een extra 3x 25 kan toch nooit goedkoper zijn? Je moet de aanleg betalen, het vastrecht, meterhuur en capaciteitstarief. Bij een bestaande installatie zijn die kosten al betaald.
Daarnaast verwarmen en koelen wij ons huis met een warmtepomp. Het totale verbruik is dan ook hoger dan 10.000 KwH. Betekent dat de energiebelasting 9 cent lager wordt boven die 10.000 KwH.
Een KwH voor de Model S kost me nu 11,6 cent. Met een extra installatie betaal ik weer het volle pond tot 10.000 KwH.
 
Is ook een type A lekschakelaar. In België word een type B aangeraden !!

Het is meer dan aangeraden.
Het gaat erom welke aardlek de schakelaar uberhaupt kan detecteren.
Gezien de gelijkrichters van de laders in de S, is het -uit veiligheidsoverwegingen- noodzakelijk een type B te installeren.
Eea wordt goed uitgelegd via volgende link http://www.installmedia.nl/71009/Impuls-mei-Alle-soorten-lekstroom-onder-controle.pdf

- - - Updated - - -

@ Wxll :

@MichelVO, S-19910
Hager haco 3p+n 30ma / 32a b-kar. ada432g ADA432G - 127,21 (incl. btw)
€127,21 inc BTW :)

HAG ADA416G ALA 4P 16A 30MA B ADA416G - Electrokarweishop.nl
€113 voor de 16A variant inclusief verzend kosten.

Dit is niet alleen een aardlek,maar een gecombineerde Aardlek met Automaat van 32A b-kar ook wel alamat genoemd

Zie ook de posting van LuckyLuke: #950 over de "alamat"

Altijd goed op letten. Zeker in NL willen ze soms nogal schandelijke prijzen vragen voor elektra. Vaak kijk ik ook in Duitsland daar is het meestal ook snel 30 a 40% goedkoper zelfs met de verzend kosten. Deze Aardlek automaat met zekering is overigens wel uit een NL Webshop en deze had ik zelf op het oog voor mijn eigen boodschappenlijstje, alleen dan voor nu de 16A versie want blijf nog even op de 25A aansluiting thuis zitten.


Let op, laat u niet misleiden door de "B" in de omschrijving (B-kar).

Deze apparaten bestaan inderdaad uit een Automaat én een aardlekschakelaar, gecombineerd.
Maar : de automaat is type B, de aardlekschakelaar is type A !

Zie printscreen :

ScreenShot059.jpg


in de omschrijving staat trouwens duidelijk : 32a B-kar.... (De B-kar slaat op de 32a-automaat.)


FYI : beschrijving van automaten : http://nl.wikipedia.org/wiki/Installatieautomaat
beschrijving van aardlek (zie ook hoger) : http://www.installmedia.nl/71009/Imp...r-controle.pdf
 
Last edited: