Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Mik,
Was gisteren ook al wat over gesproken in post #893 vooral ook dat de prijzen van hun laadstations nog in guldens is geprijsd :tongue: :rolleyes:
Als in ze zijn extreem prijzig #896, #897

11Kw is €2150
22Kw is €5366

Maar wie weet krijgen we laadstation erbij ;-)
En ik denk dat dit standaard marketing is. Als je met je Apple op webshops browsed zijn soms de prijzen ook hoger omdat ze zien dat je een OSX device gebruikt.
Met de Tesla ben ik er ook bedacht op dat sommige bedrijven wat enthosiaster zullen zijn met hun marges als ze weten dat het voor een Tesla is.


Wxll

Bij The New motion zijn ze wel erg enthousiast met de prijzen. Heb de installateur gevraagd om een reguliere 3x16A aansluiting (heb de duocharger niet besteld) en zie het voordeel nog steeds niet van zo'n dure laadpaal, behalve dat voor sommige exemplaren de laadkabel geïntegreerd is. Kan iemand me vertellen waarom ik een laadpaal zou moeten hebben?
 
Bij The New motion zijn ze wel erg enthousiast met de prijzen. Heb de installateur gevraagd om een reguliere 3x16A aansluiting (heb de duocharger niet besteld) en zie het voordeel nog steeds niet van zo'n dure laadpaal, behalve dat voor sommige exemplaren de laadkabel geïntegreerd is. Kan iemand me vertellen waarom ik een laadpaal zou moeten hebben?
Deze vraag is in dit topic meerdere malen behandeld.

Bagu zegt hier een paar posts terug nog dat de UMC op 3x16A al best warm wordt en dat Tesla hem aan raad er niet elke dag mee te laden. Een laadpaal is er gewoon voor gemaakt om elke dag dat vermogen te leveren.
 
Deze vraag is in dit topic meerdere malen behandeld.

Bagu zegt hier een paar posts terug nog dat de UMC op 3x16A al best warm wordt en dat Tesla hem aan raad er niet elke dag mee te laden. Een laadpaal is er gewoon voor gemaakt om elke dag dat vermogen te leveren.

Als ik me niet vergis, heb je een mooi filmpje geplaatst met je eigen installatie. Daar zit toch ook geen laadpaal aan?
 
Als ik me niet vergis, heb je een mooi filmpje geplaatst met je eigen installatie. Daar zit toch ook geen laadpaal aan?

Dit is het filmpje: Overview of Open EVSE installation - YouTube

Dat is een laadpaal die ik zelf gemaakt heb volledig verwerkt in de muur van mijn schuur.

Hij heeft zijn eigen laadstation gebouwd :smile:, zie:
Widodh How I built my 3-phase Open EVSE

En zie ook deze: Widodh My EVSE is online!

IMG_0228-768x1024.jpg


Zit gewoon een Type 2 socket in de muur van de schuur verwerkt. Levert maximaal 3x32A.
 
Dit is het filmpje: Overview of Open EVSE installation - YouTube

Dat is een laadpaal die ik zelf gemaakt heb volledig verwerkt in de muur van mijn schuur.



En zie ook deze: Widodh My EVSE is online!

IMG_0228-768x1024.jpg


Zit gewoon een Type 2 socket in de muur van de schuur verwerkt. Levert maximaal 3x32A.

Ziet er buitengewoon fraai uit, maar ik begrijp dat het iets meer is als een standaard 3x16A aansluiting met een type 2 socket (wat ik in gedachten heb). In mijn geval is de gevel van iets dikker materiaal, namelijk gewapend beton met een stuclaag. Dat is dus wat lastiger, maar niet onmogelijk. Ben alleen wat minder handig als jij (Widodh), dus denk dat ik het aan mijn elektricien overlaat.
 
@Widodh:
Kende je de laadcontroller van Phoenix Contact al:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=electric%20vehicle%20control%20phoenix%20contact&source=web&cd=4&cad=rja&ved=0CEAQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.phoenixcontact.nl%2Flocal_content_pdf%2Fpdf_nld%2F52001478_EN.pdf&ei=j_cdUuKqCcfA7Aal54GwBQ&usg=AFQjCNFTURVgC0aiNQqY99KwYYcAfXFcig
Is voor +/- € 320,- te koop bij onze oosterburen. Conrad had hem tijdelijk maar daar kan ik hem niet meer vinden.

- - - Updated - - -

€ 299,- inmiddels:

http://www.elektronetshop.de/phoenix-contact-2902802-typ-em-cp-pp-eth-ladesteuerung.1104605.html
 
@SofaSogo,
Thanks! ziet er goed uit, lijkt er ook op dat die direct op de DIN rails van de stoppen kast past. Erg mooi!

Voor de liefhebber van details:
PHOENIX CONTACT


@Widodh:
Kende je de laadcontroller van Phoenix Contact al:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...54GwBQ&usg=AFQjCNFTURVgC0aiNQqY99KwYYcAfXFcig
Is voor +/- € 320,- te koop bij onze oosterburen. Conrad had hem tijdelijk maar daar kan ik hem niet meer vinden.

- - - Updated - - -

€ 299,- inmiddels:

Phoenix Contact Ladesteuerung EM-CP-PP-ETH Nr. 2902802
 
Ja, wel eens gezien. Nooit mee gewerkt, maar ziet er wel leuk uit!

@SofaSogo,
Thanks! ziet er goed uit, lijkt er ook op dat die direct op de DIN rails van de stoppen kast past. Erg mooi!

Voor de liefhebber van details:
PHOENIX CONTACT
Ja, zo kan je dus met wat componenten je eigen laadstation bouwen.
 
Er zit overigens een bug in de laadregeling van de model S.
Hij regelt wel keurig terug, als er een verbruiker in huis stroom vraagt, en dus de stroom naar de auto wordt teruggeregeld.
Maar als er weer meer stroom voorhanden is , dan blijft de auto op het lage amperage hangen.
De enige mogelijkheid om dan (tijdelijk) weer meer stroom naar de S te krijgen, is dit via het touchscreen hoger instellen. Of het laden stoppen, en herstarten.

Ik heb dit vandaag aan Tesla doorgegeven.
De Roadster heeft dit probleem overigens niet.

Krijg je terugkoppeling of het probleem reproduceerbaar is en opgelost wordt?
 
Weet iemand hoe het openen van het laadklepje werkt met de Tesla-lader?
Ik wil een laadstation met vaste kabel installeren (waarschijnlijk Keba), en het lijkt me handig om het klepje van buitenuit te kunnen openen (bvb met afstandbediening die ik bij het laadstation leg).
Of is het misschien mogelijk om een Tesla-stekker op een ander laadstation te zetten?
Of moet ik wachten tot de HPWC van tesla leverbaar is?
 
Weet iemand hoe het openen van het laadklepje werkt met de Tesla-lader?
Ik wil een laadstation met vaste kabel installeren (waarschijnlijk Keba), en het lijkt me handig om het klepje van buitenuit te kunnen openen (bvb met afstandbediening die ik bij het laadstation leg).
Of is het misschien mogelijk om een Tesla-stekker op een ander laadstation te zetten?
Of moet ik wachten tot de HPWC van tesla leverbaar is?
Je moet hem dan vanaf het scherm open doen.

Die HPWC gaat er denk ik nooit komen in de 3-fase versie, maar dat gok ik zo maar.

Die stekker kan je niet zo maar over zetten, al zijn wel mensen in de VS al bezig om proberen die zender na te maken.
 
Mischien kan je naar de App developers een verzoek sturen om dit ook op de iPhone erbij te zetten dan zou je hem van je iOs device kunnen openen ( of android)

Weet niet of er inmiddels al een heldere API is van de Tesla, anders is denk ik zo'n "Charge Klep knop aka laadklepje" op een schermpje snel gemaakt is als App.
De vraag is alleen of die chargeport al beschikbaar is op de API/JSON van de Tesla

Wxll

PS Ook wel stoer als je met je RFID je laadpunt activeert dan plopt je laadpoort meteen open :biggrin:
Das er eentje voor onze Wizards Widoh & Fuzzylogic

Weet iemand hoe het openen van het laadklepje werkt met de Tesla-lader?
Ik wil een laadstation met vaste kabel installeren (waarschijnlijk Keba), en het lijkt me handig om het klepje van buitenuit te kunnen openen (bvb met afstandbediening die ik bij het laadstation leg).
Of is het misschien mogelijk om een Tesla-stekker op een ander laadstation te zetten?
Of moet ik wachten tot de HPWC van tesla leverbaar is?
 
Last edited:
Mischien kan je naar de App developers een verzoek sturen om dit ook op de iPhone erbij te zetten dan zou je hem van je iOs device kunnen openen ( of android)

Weet niet of er inmiddels al een heldere API is van de Tesla, anders is denk ik zo'n "Charge Klep knop aka laadklepje" op een schermpje snel gemaakt is als App.
De vraag is alleen of die chargeport al beschikbaar is op de API/JSON van de Tesla

Wxll

PS Ook wel stoer als je met je RFID je laadpunt activeert dan plopt je laadpoort meteen open :biggrin:
Das er eentje voor onze Wizards Widoh & Fuzzylogic

Het is niet zo moeilijk iets te maken, de charge port zit in de api: Tesla Model S REST API—by apiary.io (bv met een arduino en zo'n coole grote rode knop). Ik zal, als er interesse is wel iets maken en dan vertellen hoe het moet. Ik heb al een wifi board besteld via kickstarter. bv Spark Core: Wi-Fi for Everything (Arduino Compatible) by Spark Devices Kickstarter

@widodh,

Klopt het dat als je via 220 kabel laad je geen verlengsnoer mag gebruiken?
 
Last edited: