Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Iemand nog tips, ideeën? Bestaat er überhaupt een 32A 3 Pins Blauwe stekker?
Ja, die heb ik in Nederland ook een tijd gebruikt om een Roadster op 1x32A te laden.

Een converter van 3x32A naar 1x32A, simpelweg alleen L1 doorlussen.
red-to-blue-cee-32A-small.jpg


En de UMC van de Roadster:
tesla-roadster-umc-blue-32A-cee-small.jpg


LET OP! Dat zijn dus GROTERE Blauwe en Rode CEE's. Ze bestaan in een 16A en 32A variant waar je vooral de Blauwe 32A in Nederland nauwelijks ziet.
 
Ja, die heb ik in Nederland ook een tijd gebruikt om een Roadster op 1x32A te laden.

Een converter van 3x32A naar 1x32A, simpelweg alleen L1 doorlussen.
red-to-blue-cee-32A-small.jpg


En de UMC van de Roadster:
tesla-roadster-umc-blue-32A-cee-small.jpg


LET OP! Dat zijn dus GROTERE Blauwe en Rode CEE's. Ze bestaan in een 16A en 32A variant waar je vooral de Blauwe 32A in Nederland nauwelijks ziet.

In Belgie hebben veel marktpleinen de blauwe 1x32A als aansluitmogelijkheid voor markt kramers. Ik weet niet hoe dat in Nederland zit.
 
In Belgie hebben veel marktpleinen de blauwe 1x32A als aansluitmogelijkheid voor markt kramers. Ik weet niet hoe dat in Nederland zit.
In Nederland ligt daar vaak 1x16A (Blauw), 3x16A of 3x32A. Zo ligt het hier op de markt in Middelburg iig wel.

In Nederland heb ik de Blauwe 32A CEE wel eens gezien bij restaurants voor een oven of een ander apparaat.
 
Mocht je een adresje weten voor de 32A uitvoering dan hou ik me aanbevolen
Ik snap je vraag niet helemaal. Zoek je een Blauwe 32A CEE? Waarom zou je die in Nederland willen?

Tesla verkoopt de adapter voor de UMC voor 95 euro. Ik bestel hem er bij omdat ik vaak in Engeland en Frankrijk kom.

De spullen heb ik verder allemaal bij de Technische Unie gehaald.

Let op! Blauw is enkel-fase, dus 32A*230V=7kW.
 
Ik wil een zo goedkoop en simpel mogelijke aansluiting thuis maken (omdat hij tijdelijk is, voor 2-3 maanden) en denk aan een 20A 1-fase
(bestaande aansluiting is 3x25A, meterkast in 1 fase uitgevoerd).

Maar hoor graag jou adviezen.

Gedachte is dus om zonder tussenkomst van elektricien kabel naar buiten te leggen en daar of een 32A blauwe doos (als ontvanger voor de blauwe stekker meegeleverd bij de UMC) te plaatsen of een Contra-stekker (is beste optie voor de locatie).

Makes sense? Thanks
 
Ik wil een zo goedkoop en simpel mogelijke aansluiting thuis maken (omdat hij tijdelijk is, voor 2-3 maanden) en denk aan een 20A 1-fase
(bestaande aansluiting is 3x25A, meterkast in 1 fase uitgevoerd).

Maar hoor graag jou adviezen.

Gedachte is dus om zonder tussenkomst van elektricien kabel naar buiten te leggen en daar of een 32A blauwe doos (als ontvanger voor de blauwe stekker meegeleverd bij de UMC) te plaatsen of een Contra-stekker (is beste optie voor de locatie).

Makes sense? Thanks
Ah, dat kan idd wel.

Ik heb zo'n blauwe CEE 32A stopcontact nog liggen hier op kantoor, die is over. Kan hem de 21e mee nemen, weet niet of je daar langs komt? Heb ook nog 3G6 kabel liggen 50 meter. Is allemaal van een oude installatie voor de Roadster.
 
@JanMW,

Ik zou even opletten dat jullie over de zelfde "Type " hebben. Het kan heel goed zijn dat ze het type van de automaat bedoelen en niet van de aardlek.

Vind de prijzen extreem hoog van die stoppen die momenteel uitgekozen worden. Zelf ben ik voor een gecombineerde aardlek stop gegaan met zekering en met 127 euro klaar. Dan heb ik zowel de aardlek met de zekering gecombineerd.
https://www.elektroschakelmateriaal...kautomaten_haco/aardlekautomaat_haco_3pn.html

De 30ma die je ziet staan bij aardlek is het aantal milli ampere wat naar de aarde mag lekken voordat de stop eruit vliegt. met andere woorden hoe hard is de schok die je krijgt als je er met je vingers aan zit of als je auto onder stroom komt te staan door kortsluiting.

De officiele instalatie manual van de P20 geven ze aan dat het
Installatie Manual P20
pagina 43
30mA voldoet. En dan een automaat met karakteristiek B.

Die karakteristieken staan voor hoe de stop reageert.

  • Curve B: lage magnetische drempel ca 3 à 5 x I[SUB]n[/SUB] (o.a. verlichting)
  • Curve C: normale magnetische drempel ca 5 à 10 x I[SUB]n[/SUB] (o.a. motoren)
  • Curve D: hoge magnetische drempel ca 10 à 14 x I[SUB]n[/SUB] (o.a. transformatoren)
(bron: Installatieautomaat - Wikipedia)

Het opladen van een auto is het meest soepelste wat je maar kan bedenken, geen inductie en onverwachte spikes. Type B is daar prima voor in mijn idee.

Je moet doen wat je denkt dat goed is en voldoet aan jullie lokale regelgeving :)

Wxll

Er zit ook nog veem verschil in lekstroom :
30 mA = 462 +btw
http://www.elektrobode.nl/groepenka...4-003-b-4-polig-40-a-30-ma-b-type-240710.html

100mA = 321 +btw
http://www.elektrobode.nl/groepenka...4-01-b-4-polig-40-a-100-ma-type-b-279170.html

300mA = 286 +btw
http://www.elektrobode.nl/groepenka...4-03-b-4-polig-40-a-300-ma-type-b-279173.html

In de offerte die ik gehad heb van de Plug-in Company voor Keba Kecontact p20 zeggen ze dat het 30mA typeA moet zijn voor monofase en type B voor 3-fase.
Voor intelligente laadpunten is 300mA voldoende, type A voor monofase, type B voor 3-fase?
 
Beste Tesla rijders,


We begrijpen dat er vragen en onduidelijkheden zijn over de slimme meter en laadpunt. Graag proberen we wat duidelijkheid te geven over de huidige situatie in Nederland. Excuus als het soms wat technisch is, graag geef ik u telefonisch of per e-mail verdere toelichting indien gewenst.


In het kort:
- Communicatie tussen uw laadpunt en de slimme meter is geen eenvoudige zaak.
- De netwerkbeheerders leveren nog geen slimme meter uit die kan communiceren met een laadpunt.
- Vanaf kwartaal 1 2014 wordt verwacht dat de netwerkbeheerders starten met uitlevering van de slimme meters die dit wel kunnen.
- De lolo smart (3.7kW, dus niet praktisch voor u) werkt met een aangepaste slimme meter van Alliander die op verzoek wordt aangepast, dit is geen standaardversie. Andere laadpunten kunnen hier niet mee communiceren.
- Communicatie tussen een 11kW of 22kW laadpunt en de slimme meter is belangrijk omdat u daarmee aanzienlijke kosten voor het verzwaren van uw aansluiting kunt voorkomen.
- The New Motion zorgt ervoor dat er betrouwbare en aantrekkelijk geprijsde laadoplossingen beschikbaar zijn zodra de nieuwe slimme meter begin volgend jaar wordt geleverd door de netbeheerders.


Advies:
Er zijn voor u nu al enkele goede opties afhankelijk van uw persoonlijke situatie (huidige aansluiting, laadmogelijkheden op de zaak, leverdatum auto, etc.). Hiervoor helpen wij u graag telefonisch verder (088 010 9500).


Wat uitgebreider over de slimme meter:
In Nederland zijn verschillende generaties van de slimme meter in omloop. Tot op heden is er echter geen versie van een slimme meter verkrijgbaar die met uw laadpunt zal kunnen spreken, simpelweg omdat de standaard slimme meters tot op heden geen informatie geven over het totale verbruik per fase in het huishouden op dat moment. De enige combinatie tussen slimme meter en laadpunt is tot op heden een aangepaste slimme meter van Alliander (2.2+ versie) die communiceert met de lolo smart (tot op heden alleen in 3.7kW verkrijgbaar). Die slimme meter wordt door Alliander op verzoek voorzien van software die zorgt dat de slimme meter wel informatie geeft over het verbruik in het huishouden (via de zogenaamde P1-poort). De eerste standaardversie die kan praten met compatibele oplaadpunten is de DSMR4.0-versie. Deze versie wordt momenteel nog getest door de netwerkbeheerders en uitlevering wordt verwacht vanaf kwartaal 1 in 2014.


Hopende u hiermee duidelijkheid te hebben gegeven.


Groet,


Roel Muskens
The New Motion
[email protected]
Via 088 010 9500
 
Op de zaak net 32 panelen laten installeren, gaat zeer goed met de zon vd afgelopen dagen.
Op mijn dubbele garage komen ook panelen. Samen met die op het dak vh huis ben ik energie neutraal qua verbruik MS en huishouden.
Ook berekent dat op de zaak ik neutraal ben, MS zal meeste daar opladen.

Kheb binnen op de zaak al een mooi plekje om de MS te parkeren en rode 16A 3 fase stekker binnen bereik.
Kan toch gewoon de MS aansluiten, instellen Amperage op screen en laden maar ?

Thuis in de garage moet er nog voeding naar toe gebracht worden en meterkast uitvoeren met type B aardlekschakelaar.
Ook hier kan ik 3 fase 16A naar toe brengen met rode 16A mennekes stekker.

Daar de MS zelf regelt is laadstation is wel veiliger maar nu toch overbodig ?
 
Mooi! dank je voor delen.
Dat maakt het werken aan een eigen slimme laad regelaar weer extra aantrekkelijk :biggrin:
Inmiddels de Microcontrollers besteld om de 3 fasen te meten op een goedkope en simpele manier zonder gebruik te maken van slimme meters of dat je zaken aan past in je meterkast.
Zodra ik wat tastbaars heb zal ik zeker hier een update plaatsen.

Wxll
Betreffende de bug in het laden, waarbij de S wel de laadstroom verlaagd, maar als er weer meer stroom beschikbaar is de laadstroom niet verhoogt;
Ik kreeg zojuist een e-mail van Tesla, dat ze dit zeker in een toekomstige software update gaan oplossen.
 
@Widodh: op het risico af dat je dit antwoord allang gegeven hebt: ik rijd vaak van Baarn naar Maastricht. Ik blijf daar een nacht en ga de volgende dag weer terug. Dan moet ik dus bijladen. Het betreft hier een eengezinswoning waar een standaard elektra-aansluiting zit. Helaas heeft Maastricht maar weinig laadpalen, zeker in dit gebied vandaar dat ik een andere oplossing zoek.

Op basis van de specs van Tesla (de laadhandleiding) dacht ik er aan om zo'n rode stekker te laten monteren in de stoppenkast aldaar, dat lijkt me niet zo'n dure grap. Volgens mij kan ik dan met 11 Kwh laden? Of zie ik nu echt iets over het hoofd?
 
Mooi! dank je voor delen.
Dat maakt het werken aan een eigen slimme laad regelaar weer extra aantrekkelijk :biggrin:
Inmiddels de Microcontrollers besteld om de 3 fasen te meten op een goedkope en simpele manier zonder gebruik te maken van slimme meters of dat je zaken aan past in je meterkast.
Zodra ik wat tastbaars heb zal ik zeker hier een update plaatsen.

Wxll
Wat voor meter ga je gebruiken? Met een M-Bus uitgang of een pulsen S0 uitgang?

@Widodh: op het risico af dat je dit antwoord allang gegeven hebt: ik rijd vaak van Baarn naar Maastricht. Ik blijf daar een nacht en ga de volgende dag weer terug. Dan moet ik dus bijladen. Het betreft hier een eengezinswoning waar een standaard elektra-aansluiting zit. Helaas heeft Maastricht maar weinig laadpalen, zeker in dit gebied vandaar dat ik een andere oplossing zoek.

Op basis van de specs van Tesla (de laadhandleiding) dacht ik er aan om zo'n rode stekker te laten monteren in de stoppenkast aldaar, dat lijkt me niet zo'n dure grap. Volgens mij kan ik dan met 11 Kwh laden? Of zie ik nu echt iets over het hoofd?
Als die meterkast gewoon 3x25A is dan kan je er inderdaad gewoon een Rode CEE 16A in zetten en daar met de UMC laden.


Ik ben dan wel geen wido ;) maar volgens mij gaat dat gewoon werken mits je een "kleine" rode CEE 16A laat aanleggen ipv een "grote" rode CEE 32A
De Tesla UMC kabel is zo'n 6 meter lang en je kunt daarbij evt ook met een CEE 16A verlengkabel werken maar dan zou ik het laden wat temperen naar 13A (ipv de volle 16A) om de kabel niet te zwaar te belasten.
Die verlengkabel is 2.5mm2, geen enkel probleem om daar gewoon 3x16A overheen te halen.

Sommige verlengkabels zijn 1.5mm2 en dat is wel wat krap voor 16A over langere afstand. Als je dus zo'n CEE verlengkabel koopt, koop er een van 2.5mm2 en je kan prima 25 meter verlengen. Alle bekabeling voor 16A in de muur is ook 2.5mm2, dat is dik genoeg om de spanningsval tegen te gaan.
 
Hallo,

Heb zowat een groot deel van deze thread doorworsteld (en bevat veel nuttige info) maar zit toch nog met een grote vraag. Ik ben op dit moment aan het bouwen en met Model S wordt geleverd één van de komende maanden. Ik heb aan Eandis in België gevraagd om het maximale te leveren wat ze kunnen in ons gebied en dit is 3x230V en 63A. Dit leek me ruim voldoende voor een laadpunt en dergelijke MAAR nu hoor ik van één van de leveranciers van laadpunt dat Tesla Model S een nulleider nodig heeft zijnde 3x400V met nulleider ... dus dat een 3x230V onmogelijk is, tenzij ik er een transformator tussen zetten (230 naar 400). Dit laatste wil ik vermijden vanwege verlies, extra kost, warmte productie enz ...

Heeft iemand hier een definitief antwoord op of ervaring mee ? Is de manier van laden voor Model S anders dan voor de Roadster ... noch Tesla noch Eandis kan mij hierop antwoorden dusver wat ik ECHT nodig heb of moet voorzien.

Graag jullie feedback beste Tesla vrienden,

groetjes

Eric