Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,

Heb zowat een groot deel van deze thread doorworsteld (en bevat veel nuttige info) maar zit toch nog met een grote vraag. Ik ben op dit moment aan het bouwen en met Model S wordt geleverd één van de komende maanden. Ik heb aan Eandis in België gevraagd om het maximale te leveren wat ze kunnen in ons gebied en dit is 3x230V en 63A. Dit leek me ruim voldoende voor een laadpunt en dergelijke MAAR nu hoor ik van één van de leveranciers van laadpunt dat Tesla Model S een nulleider nodig heeft zijnde 3x400V met nulleider ... dus dat een 3x230V onmogelijk is, tenzij ik er een transformator tussen zetten (230 naar 400). Dit laatste wil ik vermijden vanwege verlies, extra kost, warmte productie enz ...

Heeft iemand hier een definitief antwoord op of ervaring mee ? Is de manier van laden voor Model S anders dan voor de Roadster ... noch Tesla noch Eandis kan mij hierop antwoorden dusver wat ik ECHT nodig heb of moet voorzien.

Graag jullie feedback beste Tesla vrienden,

groetjes

Eric

Het ziet er naar uit dat je in de zelfde situatie zit als de noren (die blijkbaar ook nog op 3x230 zitten).
Ik dacht dat zij een iets aangepaste EU versie hebben van de MS, maar hoe het precies zit weet ik helaas ook niet.
 
230V of 400V ?

Ik heb ondertussen Tesla zelf gecontacteerd (heb daar wat interne connecties) en heb het volgende geleerd:

Er wordt bij het afleveren van Tesla Model S twee kabels meegeleverd: 1 voor normaal stopcontact en 1 voor snel lader (laadpaal). Deze laatste heeft twee versies:
* RODE (5 pinnen): Three phase, 400 Volts, 16 Amps AC supply, 50 Hz (IEC 60309 400V, 16A, 6h, 3P+N+E, 5 pin red outlet)
* BLAUWE(3 pinnen): Single phase, 200-250 Volt, 32 Amps AC supply, 50 Hz (IEC 60309 230V, 32A, 6h, 2P+G, 3 pin blue outlet)

In landen zoals België wordt bij default de rode meegeleverd, maar in Frankrijk is dit de blauwe ... het is belangrijk om bij levering van Tesla de juiste connector te vragen. Zij contacteren u 30 dagen voor levering en op dat moment moet men dit best vermelden.

Dus beide systemen zijn mogelijk afhankelijk van welke connector men vraagt.

groetjes

Eric
 
Soms kan ik de logica van vrouwen niet de baas dus dan roep je hier hulp in! Goed, ik wil dus voor een paar honderd euro zo'n rode CEE WCD laten monteren. Ik zeg: dat laadt net zo snel als de oplader hier thuis (11 Kwh). De vraag: "Waarom hebben wij dan zo'n dure oplader als het ook voor een paar honderd euro kan?".

Iemand repliek?
 
Soms kan ik de logica van vrouwen niet de baas dus dan roep je hier hulp in! Goed, ik wil dus voor een paar honderd euro zo'n rode CEE WCD laten monteren. Ik zeg: dat laadt net zo snel als de oplader hier thuis (11 Kwh). De vraag: "Waarom hebben wij dan zo'n dure oplader als het ook voor een paar honderd euro kan?".

Iemand repliek?

Is iets met veiligheid en degelijkheid meen ik me te herinneren. En al die anderen hebben ook zo'n paal!
 
Soms kan ik de logica van vrouwen niet de baas dus dan roep je hier hulp in! Goed, ik wil dus voor een paar honderd euro zo'n rode CEE WCD laten monteren. Ik zeg: dat laadt net zo snel als de oplader hier thuis (11 Kwh). De vraag: "Waarom hebben wij dan zo'n dure oplader als het ook voor een paar honderd euro kan?".

Iemand repliek?
Erger nog. Met de meegeleverde kabel kun je ook nog de laadklep openen. Dus zo lang dat niet op een laadstation kan komt hier ook geen duur laadstation. Misschien dat er wel een tweede kabel komt.... :)
 
Volgende week wordt mijn laadpaal geplaatst. Ik heb nog geen energieleverancier voor deze (aparte) zakelijke aansluiting die vooral in de daluren gebruikt gaat worden. Iemand van jullie tips voor een goede en voordelige leverancier van groene stroom?
 
Greenchoice werd mij laatst getipt, omdat die ook echt groene stroom zou leveren. De rest van de leveranciers levert voornamelijk Noorse waterkracht certificaten. Dat is dus grijze stroom die via een boekhoudkundige truuk groen gemaakt is. Daar krijg ik persoonlijk een beetje raar gevoel over... :-(
 
Is iets met veiligheid en degelijkheid meen ik me te herinneren. En al die anderen hebben ook zo'n paal!

De type 2 mode 3 laadboxen hebben een spanningsvrije en vergrendelde stekker aan beide zijden.
Pas na de communicatie met de auto en na de vergrendeling van de stekker gaan de hordes electroontjes lopen. Een prettig idee met kinderen in mijn geval.
Als ik de Zoë niet had zou ik echter misschien toch een rode stekker hebben overwogen vanwege de kosten.
Tot slot gaat de 'gewone stekker' oplossing maar tot 11kW. Ik zit nu op 14kW. (3x20A).
 
Tot slot gaat de 'gewone stekker' oplossing maar tot 11kW. Ik zit nu op 14kW. (3x20A).

Dit vind ik een interessante. Ik dacht dat type2 11 óf 22 kW was. Tussenwaarden zijn dus ook mogelijk? Er komt 3x25 binnen dus theoretisch zou het moeten kunnen. In de praktijk dus ook? Moet je daar iets speciaals voor doen?

- - - Updated - - -

Greenchoice werd mij laatst getipt, omdat die ook echt groene stroom zou leveren. De rest van de leveranciers levert voornamelijk Noorse waterkracht certificaten. Dat is dus grijze stroom die via een boekhoudkundige truuk groen gemaakt is. Daar krijg ik persoonlijk een beetje raar gevoel over... :-(

Dank. Ik heb alvast maar een offerte aangevraagd. Ik kan op hun site niet vinden of ze ook daltarieven hanteren. Zou wel prettig zijn. Ik wacht hun offerte maar even af...
 
Tussenwaarden zijn ook mogelijk, zowel vanuit de auto als vanuit het laadpunt. Mijn Keba laadpunt is in te stellen op een maximum van 10,13,16,20,25,32 Ampère , waarbij 32A het maximale vermogen van 22kW oplevert, de andere vermogens kun je daaruit terug berekenen. Ik heb mijne afgesteld op 20A , omdat mijn hoofdzekeringen 25A zijn, en een beetje speling voor de apparatuur binnenshuis wil overhouden. Ik heb maar een enkele lader dus mijn auto zal nooit meer dan 16A trekken, maar misschien dat ooit een gast 20A kan benutten.

Tevens kun je vanuit de Tesla (touch screen) ook het gewenste amperage instellen, dus stel ik zou willen dat hij niet met de volle 16A laad dan kan ik dat vanuit de auto terug draaien naar 14A bijvoorbeeld.
 
Last edited:
Tussenwaarden zijn ook mogelijk, zowel vanuit de auto als vanuit het laadpunt. Mijn Keba laadpunt is in te stellen op een maximum van 10,13,16,20,25,32 Ampère , waarbij 32A het maximale vermogen van 22kW oplevert, de andere vermogens kun je daaruit terug berekenen. Ik heb mijne afgesteld op 20A , omdat mijn hoofdzekeringen 25A zijn, en een beetje speling voor de apparatuur binnenshuis wil overhouden. Ik heb maar een enkele lader dus mijn auto zal nooit meer dan 16A trekken, maar misschien dat ooit een gast 20A kan benutten.

Tevens kun je vanuit de Tesla (touch screen) ook het gewenste amperage instellen, dus stel ik zou willen dat hij niet met de volle 16A laad dan kan ik dat vanuit de auto terug draaien naar 14A bijvoorbeeld.

Dit zou dus betekenen dat ik niet een 11kW laadstation maar een 17kW laadstation heb besteld! Ik heb namelijk de volledige 3x25 tot mijn beschikking. Ik zal dit volgende week ook nog even afstemmen met de leverancier. Dank alvast voor deze info Loek. Jouw 3x32 kabel heb ik alvast in huis. Ondanks dat ik geen gebruik heb gemaakt van je aanbiedingen op dit forum denk ik daar een goede koop mee gedaan te hebben.
 
Nee helaas Wiebe,

Hier zelfde thuis.
Vol enthousiasme wordt er op de buitenlamp gewezen en opgemerkt, "daar hebben we toch al een stroom punt? dan hoeven we toch niet zo'n dikke kabel en duur laadstation te laten aanleggen?"

Wxll
Soms kan ik de logica van vrouwen niet de baas dus dan roep je hier hulp in! Goed, ik wil dus voor een paar honderd euro zo'n rode CEE WCD laten monteren. Ik zeg: dat laadt net zo snel als de oplader hier thuis (11 Kwh). De vraag: "Waarom hebben wij dan zo'n dure oplader als het ook voor een paar honderd euro kan?".

Iemand repliek?
 
Nee helaas Wiebe,

Hier zelfde thuis.
Vol enthousiasme wordt er op de buitenlamp gewezen en opgemerkt, "daar hebben we toch al een stroom punt? dan hoeven we toch niet zo'n dikke kabel en duur laadstation te laten aanleggen?"

Wxll
Mijn vrouw is daar gemakkelijk in. Ik rij de auto op de zaak, mijn zaak. Dus wat ik er allemaal aan uit geef, is ook mijn zaak.:smile:

- - - Updated - - -

Oops > 30.000 kWh is veel. Wij verbruiken gemiddeld 14.000 kWh waarvan 6700 kWh voor de monovalente warmtepomp. Geen gas bijverwarming. Inhoud boerderij 1300 m3, uitmuntend geïsoleerd. Een verhaal hierover staat hier.
Ik kan probleemloos met een 3 x 25A installatie uit de voeten. Wel zal ik zo gauw er een goed werkend betaalbaar ESVE (dynamisch terugschakelen van de laadstroom van de Model S) laadstation komt, deze laten plaatsen.

@ Wim S. Nog dank voor de eye-opener. Wij hadden voorheen niet echt het besef dat het verbruik zo extreem is. Heb een en ander nagemeten en de grootste veroorzaker is een elektrische boiler in een ringleiding met een verbruik van ruim 1 kWh per uur ! Op jaarbasis is dit ruim 9.000 kWh. Die gaat er dus uit en op dat verbruik kan ik straks de Model S het hele jaar laten rijden...
 
@ Wim S. Nog dank voor de eye-opener. Wij hadden voorheen niet echt het besef dat het verbruik zo extreem is. Heb een en ander nagemeten en de grootste veroorzaker is een elektrische boiler in een ringleiding met een verbruik van ruim 1 kWh per uur ! Op jaarbasis is dit ruim 9.000 kWh. Die gaat er dus uit en op dat verbruik kan ik straks de Model S het hele jaar laten rijden...
Ik zou de krultang van je vrouw ook nog ff checken :biggrin: Krultang ... Fantastische reclame..... - YouTube
 
Wat voor meter ga je gebruiken? Met een M-Bus uitgang of een pulsen S0 uitgang?

@Widodh
Heb nog een derde optie gevonden een CT, ik heb inmiddels 3 van die CT's in de kast gehangen (http://garden.seeedstudio.com/images/1/10/SCT013-000_datasheet.pdf) voor het meten van het vermogen op de 3 verschillende fasen. Heb ook nog een MBus meter in bestelling staan, maar dat lijkt nu niet meer nodig met deze klemmen.
current100a__97745.1325537587.1280.1280.jpg

Deze hang je om je L1, L2 en L3 draad in de meter kast en vervolgens kan je per fase de stroom meten. Ik zag dat Fuzzy ze ook gebruikte.
Dingen kosten rond €10, per stuk als sensor. Dan nog wat logica om het om te zetten naar iets bruikbaars (kost wat meer)
Dit heb ik dus nu:
2013-09-06_16-08-24.png

Ik wilde eerst S0 gebruiken, toen las ik over de MBus, meteen een besteld (nog steeds niet binnen) en inmiddels heb ik die CT's werkende.
Mijn uiteindelijke doel is om de KeBa bij te sturen met het vermogen beschikbaar.
Heb nu alleen even tegenslag met de KeBA de Benelux importeer beweert dat geen enkel model nog via internet het vermogen aan te passen is dit zou pas v.a. april kunnen.
Echter van iemand die in duitsland een KeBa gekocht had begreep ik dat dat wel al kan via UDP verbinding met de Keba.

Zal hier verder posten bij verder voortgang.

Wxll
 

Attachments

  • 2013-09-06_16-08-24.png
    2013-09-06_16-08-24.png
    88.4 KB · Views: 337
Ik heb de door Tesla meegeleverde laadkabel eens bekeken (in de PDF) en ik twijfel er aan of die kabel buiten te gebruiken is in regen en sneeuw? Wat is jullie mening daarover?

Een paar quotes uit de handleiding:
Gebruik de laadkabel niet bij hevige regen, sneeuw, onweer of andere slechte weersomstandigheden.

Bescherm de laadkabel te allen tijde tegen vocht, water en vreemde delen. Gebruik de laadkabel niet als deze beschadigd of gecorrodeerd is.

Persoonlijk heb ik bij mij thuis gekozen voor het laten aanleggen van een laadpunt met type 2 outlet, omdat mijn auto het hele jaar buiten staat en zo'n laadstation me toch net wat veiliger lijkt, en deze stekkers ontworpen zijn om vaak gekoppeld te worden. Als ik een garage of carport had gehad dan had ik waarschijnlijk gewoon een rode CEE16 aangelegd en de Tesla UMC daar permanent laten hangen.

Ik geloof wel dat de Tesla UMC veilig is om buiten te gebruiken, en als je budget beperkt is of je gehuurd zit of je huis binnen een paar jaar de verkoop in gaat dan zou ik niet snel geld voor een echt laadpunt gaan uitgeven.

Klein voordeel in mijn geval is nu ook dat ik de meegeleverde Tesla UMC in de auto kan laten liggen als nood oplossing (mocht ik ooit ergens zijn waar alleen schuko stopcontact is bijvoorbeeld).
 
Een paar quotes uit de handleiding:


Persoonlijk heb ik bij mij thuis gekozen voor het laten aanleggen van een laadpunt met type 2 outlet, omdat mijn auto het hele jaar buiten staat en zo'n laadstation me toch net wat veiliger lijkt, en deze stekkers ontworpen zijn om vaak gekoppeld te worden. Als ik een garage of carport had gehad dan had ik waarschijnlijk gewoon een rode CEE16 aangelegd en de Tesla UMC daar permanent laten hangen.

Ik geloof wel dat de Tesla UMC veilig is om buiten te gebruiken, en als je budget beperkt is of je gehuurd zit of je huis binnen een paar jaar de verkoop in gaat dan zou ik niet snel geld voor een echt laadpunt gaan uitgeven.

Klein voordeel in mijn geval is nu ook dat ik de meegeleverde Tesla UMC in de auto kan laten liggen als nood oplossing (mocht ik ooit ergens zijn waar alleen schuko stopcontact is bijvoorbeeld).

Dank je Loek, ik had het ook al gelezen maar twijfelde toch. Op de zaak en thuis heb ik een laadstation. Ik ben echter 1 x per 2 weken een weekend in Maastricht en om daar nou ook nog zo'n ding neer te zetten wordt wat gortig, vandaar een rode CEE buitenaansluiting en de Tesla kabel gebruiken is het idee. Dan maar een vuilniszak om de stekker bij regenval!