Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Een extra umc kost 650 euri vlg de US Tesla Shop website, met de bon van 300 euro en wat onderhandelen dus hopelijk voor weinig extra een vaste kabel aan de CEE aansluiting.
Die is trouwens bij mij ook met een aparte schakelaar, dus dan ben ik voor hopelijk weinig klaar en kan ik krachtstroom laden zonder rode adapter.
stekkerdoos mennekes afschakelbaar 3 fase 5677A.jpg

Ik heb nu eenmaal niet gekozen voor een duur laadstation, de auto is al prijzig genoeg, en met een rode stekker schroef ik hem zo vast aan de CEE IP57 aansluiting.
Lijkt mij een mooie oplossing, maar de Tesla stekker heeft 7 polen, de CEE maar 5, dus wil ik graag weten welke draad ik waar moet aansluiten.
Iemand die dit kan doormeten in zijn rode verloopstuk??

- - - Updated - - -

kijk maar: CEE is 5-polig, de Tesla stekker die daarin gaat 7-polig:
Tesla stekker umc.jpg

verloopstuk tesla rood cee.jpg
 
Een extra umc kost 650 euri vlg de US Tesla Shop website, met de bon van 300 euro en wat onderhandelen dus hopelijk voor weinig extra een vaste kabel aan de CEE aansluiting.
Die is trouwens bij mij ook met een aparte schakelaar, dus dan ben ik voor hopelijk weinig klaar en kan ik krachtstroom laden zonder rode adapter.View attachment 37188
Ik heb nu eenmaal niet gekozen voor een duur laadstation, de auto is al prijzig genoeg, en met een rode stekker schroef ik hem zo vast aan de CEE IP57 aansluiting.
Lijkt mij een mooie oplossing, maar de Tesla stekker heeft 7 polen, de CEE maar 5, dus wil ik graag weten welke draad ik waar moet aansluiten.
Iemand die dit kan doormeten in zijn rode verloopstuk??

- - - Updated - - -

kijk maar: CEE is 5-polig, de Tesla stekker die daarin gaat 7-polig:
Ik raad je toch nog eens aan mijn blogpost over de CEE te lezen: Waarom een Type 2 laadstation en geen Rode CEE voor een Model S? | Widodh

Verder zijn de twee extra pinnen simpelweg een brug voor een weerstand.

Ik zit op dit moment aan de andere kant van de planeet, dus ik kan het even niet door meten.
 
Ik baal ondertussen toch wel van de beperking van maximale amperage per fase bij het laden, met name bij eenfasige publieke laadpalen. Ik kan daar nu met maximaal 13 A laden, zelfs de ampera doet dat sneller!

Weet iemand wanneer een nieuwe update wordt verwacht die dit zal herstellen?
 
Ik raad je toch nog eens aan mijn blogpost over de CEE te lezen: Waarom een Type 2 laadstation en geen Rode CEE voor een Model S? | Widodh

Verder zijn de twee extra pinnen simpelweg een brug voor een weerstand.

Ik zit op dit moment aan de andere kant van de planeet, dus ik kan het even niet door meten.

Even een brainwave: is het mogelijk om de UMC rechtstreeks aan te sluiten om krachtstroom ipv via de CEE doos en stekker? Dan kun je de UMC installeren als permanent laadpunt. Voordeel daarvan is dat je een knopje op de type 2 stekker hebt om je chargeport te openen. Daarnaast kun je met de 300 euro korting een goedkoop laadpunt aanschaffen.

Ik zie dit wel alleen als oplossing voor een intern laadpunt aangezien de UMC niet goed bestand is tegen de elementen.

(Wido, ik heb je blog gelezen, maar wellicht is dit toch een interessante optie)
 
Even een brainwave: is het mogelijk om de UMC rechtstreeks aan te sluiten om krachtstroom ipv via de CEE doos en stekker? Dan kun je de UMC installeren als permanent laadpunt. Voordeel daarvan is dat je een knopje op de type 2 stekker hebt om je chargeport te openen. Daarnaast kun je met de 300 euro korting een goedkoop laadpunt aanschaffen.

Ik zie dit wel alleen als oplossing voor een intern laadpunt aangezien de UMC niet goed bestand is tegen de elementen.

(Wido, ik heb je blog gelezen, maar wellicht is dit toch een interessante optie)
Gaat lastig worden omdat je van draden met een harde kern naar draden met een soepele kern moet.

Je kan de UMC wel ALTIJD in de CEE laten zitten, dan is het niet zo'n probleem.

Mijn punt is vooral dat mensen de CEE er uit gaan halen., die slijt en gaat zo meer warmte ontwikkelen en dan gaat het een keer fout.

Als je hem er gewoon altijd in laat zitten, dan is het niet zo'n probleem.
 
Ik baal ondertussen toch wel van de beperking van maximale amperage per fase bij het laden, met name bij eenfasige publieke laadpalen. Ik kan daar nu met maximaal 13 A laden, zelfs de ampera doet dat sneller!

Weet iemand wanneer een nieuwe update wordt verwacht die dit zal herstellen?

Heb ik gisterenavond aan de Teslamensen gevraagd. Hier konden ze geen timing op zetten. Het had alles te doen met veiligheid, naar mijn aanvoelen willen ze eerst 100% juridische zekerheid over de vraag "wat als er een ongeluk gebeurd tgv. te hoge stroom" vooraleer ze de max. laadstroom terug omhoog laten gaan.
Letterlijk hebben ze wel bevestigd dat het de bedoeling is om in de toekomst terug naar de 16 en 32A omhoog te gaan.

edit: De ervaring leert je na een week wel hoeveel stroom je moet bijladen om tegen 's ochtends weer op het gewenste peil te staan. Ik zet de mijne dagelijks op 3x8A, dan is hij nog tegen ten laatste 6u30 "vol" (lees: 80%).
 
Ik baal ondertussen toch wel van de beperking van maximale amperage per fase bij het laden, met name bij eenfasige publieke laadpalen. Ik kan daar nu met maximaal 13 A laden, zelfs de ampera doet dat sneller!

Weet iemand wanneer een nieuwe update wordt verwacht die dit zal herstellen?
Waarschijnlijk begrijp ik het niet goed maar ik kan gewoon tot van 1x1 tot 3x25 laden. Dus ook in 1 x 16A.
 
Ik heb wat foto's op twitter zien passeren van het first tuesdays event van gisteren, met daarop ook de electrabel-oplossing.
Is er ergens een verslagje of meer info te vinden? Op de klassieke threads vind ik niet onmiddellijk iets terug.
 
Mag ik even uithuilen? Gaat over de gemeente hier...

Nu ze (nog) geen concessiehouder hebben voor publieke laadinfrastructuur, wil men er ook niet aan complexe zaken als 'verlengde private aansluiting' te faciliteren. Ok, dat snap ik nog, want dan moeten ze iets doen wat op werk lijkt. Maar een laadpunt aan de gevel en een kabel over de stoep afgedekt met mat, wil men ook niet van weten. Nu heb ik inmiddels de APV gelezen en ik kom daar mee weg mits ik veiligheid in acht neem: mat, verlichting, etc.
 
Mag ik even uithuilen? Gaat over de gemeente hier...

Nu ze (nog) geen concessiehouder hebben voor publieke laadinfrastructuur, wil men er ook niet aan complexe zaken als 'verlengde private aansluiting' te faciliteren. Ok, dat snap ik nog, want dan moeten ze iets doen wat op werk lijkt. Maar een laadpunt aan de gevel en een kabel over de stoep afgedekt met mat, wil men ook niet van weten. Nu heb ik inmiddels de APV gelezen en ik kom daar mee weg mits ik veiligheid in acht neem: mat, verlichting, etc.

Ja uithuilen mag...... welkom... hier idem ;-) Ik mag gelukkig wel een kabel over de stoep leggen.....
 
De 'verlengde private aansluiting' zal hopelijk snel vanuit de landelijke overheid worden gereguleerd, zodat lokale overheid toestemming moet geven, wanneer je aan de regels voldoet. Eigenlijk belachelijk dat je van alle kanten richting een EV wordt gedreven en dat je in de ene stad "gratis" een laadpunt kunt krijgen en in de andere stad/plaats krijg je geen medewerking, ook al draag je zelf alle kosten en zorg je voor de juiste, veilige installatie.

- - - Updated - - -

Wacht, lees ik dat nu goed ?

Jullie moeten een kabel over de stoep laten lopen omdat ze geen risico willen lopen ? ik zou zeggen een kabel met dat vermogen is toch rede genoeg hem IN de stoep onder de grond te leggen ?

Soms de burocratie is hilarisch

Ze verleggen simpelweg de aansprakelijkheid. Wanneer de kabel vanuit jouw aansluiting over de stoep naar je auto loopt, ben jij verantwoordelijk. Wanneer de laadpaal op gemeentegrond staat is de gemeente aansprakelijk en dat risico willen ze simpelweg niet nemen. De kabel over de stoep lijkt mij een veel gevaarlijkere situatie. Ik zou erg oppassen met deze constructie. Wanneer iemand valt en die breekt iets, ben je de pineut.
 
De 'verlengde private aansluiting' zal hopelijk snel vanuit de landelijke overheid worden gereguleerd, zodat lokale overheid toestemming moet geven, wanneer je aan de regels voldoet. Eigenlijk belachelijk dat je van alle kanten richting een EV wordt gedreven en dat je in de ene stad "gratis" een laadpunt kunt krijgen en in de andere stad/plaats krijg je geen medewerking, ook al draag je zelf alle kosten en zorg je voor de juiste, veilige installatie.

- - - Updated - - -



Ze verleggen simpelweg de aansprakelijkheid. Wanneer de kabel vanuit jouw aansluiting over de stoep naar je auto loopt, ben jij verantwoordelijk. Wanneer de laadpaal op gemeentegrond staat is de gemeente aansprakelijk en dat risico willen ze simpelweg niet nemen. De kabel over de stoep lijkt mij een veel gevaarlijkere situatie. Ik zou erg oppassen met deze constructie. Wanneer iemand valt en die breekt iets, ben je de pineut.

tja....mee eens maar is enige mogelijkheid bij mij. Heb daarom goede kabelmat gekocht . Op rol....losse meters waren niet aantrekkelijk genoeg ;-) dus als iemand stuk kabelmat wilt.....stuur even pm...gratis Af te halen in Uithoorn.
 
De 'Ze verleggen simpelweg de aansprakelijkheid. Wanneer de kabel vanuit jouw aansluiting over de stoep naar je auto loopt, ben jij verantwoordelijk. Wanneer de laadpaal op gemeentegrond staat is de gemeente aansprakelijk en dat risico willen ze simpelweg niet nemen. De kabel over de stoep lijkt mij een veel gevaarlijkere situatie. Ik zou erg oppassen met deze constructie. Wanneer iemand valt en die breekt iets, ben je de pineut.
Het is eigenlijk belachelijk hoe ver we daar mee zijn doorgeslagen. Alles draait om aansprakelijkheid. We beginnen wel op de USA te lijken: "I'll sue you!!!"

Ik hoop dat de landelijke regels snel rond zijn, want dit slaat echt alles.
 
2013-11-08 09.19.09.jpg

Ben het zelf beu om te smeken en koos voor guerrillabenadering. De originele weigering van eind 2011 en al mijn correspondentie met burgemeester (in België ook verantwoordelijke voor politie - naleving wegcode) sindsdien hangen in alle transparantie aan het venster van mijn kantoor. En aan de wagen een vriendelijk briefje.
Na 2 dagen is burgemeester nu zelf komen praten en zou dit opnieuw bespreken op schepencollege. Heb gezegd dat reclame voor zijn beleid pas verdwijnt zodra er toelating tot laden is. Kan gelukkig thuisladen, maar wil laadmogelijkheid voor noodsituaties achter de hand hebben.