Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens mij is Alphen aan den Rijn toch echt het centrum van het Groene Hart:smile: Heb vandaag mijn EV-BOX 3 x 32A op de zeemap gezet. Deze staat bij mijn bedrijfspand, maar ik woon ook in Alphen, dus S rijders in nood of met trek in een goede kop koffie, neem gerust contact op!

Gefeliciteerd, ging mij om het feit dat er in de driehoek amsterdam-utrecht-hilversum (nog) niet veel was.
 
Interesante bouwsteen voor de doe het zelver:

5 A / 63 A over ethernet uit te lezen. En inmiddels doet de KeBa deze ook al kunnen gebruiken voor Smart Charging samen met de bekende software van Nico:
http://www.eb-systeme.de/?page_id=209 en geen abo's etc nodig zoals bij de EV Box

Dit ter info..

Wxll
View attachment 37654
Mooi metertje! Ik kan zo geen prijs vinden. Enig idee?
 
I.v.m. het idee om zakelijk zonnepanelen op mijn prive woonhuis te bevestigen heb ik de belastingdienst een brief gestuurd om vooraf vast te stellen of dit mogelijk is.
Dit hangt natuurlijk samen met de laadpaal voor mijn zakelijke auto die ik bij mijn woonhuis heb geïnstalleerd.
Geheel onverwacht neemt de inspecteur een stelling in betreffende mijn laadpaal:

De laadpaal kan naar mijn mening niet los worden gezien van de verbindingskabel die vanuit de paal naar de woning zal zijn aangelegd. De laadpaal is daardoor, net als iedere andere elektriciteitsaansluiting, aard- en nagelvast verbonden met de onroerende zaak. Civielrechtelijk betekent dit dat de laadpaal door natrekking juridisch eigendom is geworden van u als eigenaar van de onroerende zaak. Indien de laadpaal door u niet wordt vergoed aan de BV is sprake van een onttrekking en winstuitdeling door de BV

Ik heb nog geprobeerd te bellen met mijn standpunten:
- Aangezien er nog maar weinig mensen (laat staan particulieren) zijn met een EV is de waarde van mijn huis niet gestegen door de plaatsing van de laadpaal.
- Ik heb geen prive belang bij de laadpaal, dus kan er geen winstuitdeling zijn.
- Het is willekeur, want zonnepanelen op het dak kunnen wel zakelijk zijn.
- Mijn laadpaal zit helemaal niet nagelvast, ik heb hem zelf geïnstalleerd.

Het mag allemaal niet baten, de inspecteur blijft bij zijn standpunt. Over zonnepanelen heeft de staatsecretaris een uitspraak gedaan, maar over laadpalen niet.
 
I.v.m. het idee om zakelijk zonnepanelen op mijn prive woonhuis te bevestigen heb ik de belastingdienst een brief gestuurd om vooraf vast te stellen of dit mogelijk is.
Dit hangt natuurlijk samen met de laadpaal voor mijn zakelijke auto die ik bij mijn woonhuis heb geïnstalleerd.
Geheel onverwacht neemt de inspecteur een stelling in betreffende mijn laadpaal:

De laadpaal kan naar mijn mening niet los worden gezien van de verbindingskabel die vanuit de paal naar de woning zal zijn aangelegd. De laadpaal is daardoor, net als iedere andere elektriciteitsaansluiting, aard- en nagelvast verbonden met de onroerende zaak. Civielrechtelijk betekent dit dat de laadpaal door natrekking juridisch eigendom is geworden van u als eigenaar van de onroerende zaak. Indien de laadpaal door u niet wordt vergoed aan de BV is sprake van een onttrekking en winstuitdeling door de BV

Ik heb nog geprobeerd te bellen met mijn standpunten:
- Aangezien er nog maar weinig mensen (laat staan particulieren) zijn met een EV is de waarde van mijn huis niet gestegen door de plaatsing van de laadpaal.
- Ik heb geen prive belang bij de laadpaal, dus kan er geen winstuitdeling zijn.
- Het is willekeur, want zonnepanelen op het dak kunnen wel zakelijk zijn.
- Mijn laadpaal zit helemaal niet nagelvast, ik heb hem zelf geïnstalleerd.

Het mag allemaal niet baten, de inspecteur blijft bij zijn standpunt. Over zonnepanelen heeft de staatsecretaris een uitspraak gedaan, maar over laadpalen niet.


in NL duidelijk al een even grote bende **** als in België

ik zou zeggen : de kabel is niet vast, er is een stekker die je kan losmaken.

er is ook een forumlid die héél sterk is in dit soort zaken - ik zal de naam niet noemen maar ik was maandag zeer onder de indruk van zijn spitsvondigheid. absoluut meester boven meester.
 
Ben niet zo'n belasting wizard maar een groot gedeelte van de NL'ers die zakelijk een EV rijd heeft thuis een laadpaal laten plaatsen en voeren die kosten zakelijk op. Zijn deze dan allemaal in overtreding of heeft deze inspecteur een plank voor z'n hoofd?

Er is zelfs MIA beschikbaar voor een oplaadpunt..... Uitgaande van het argument dat het onderdeel van de onroerende zaak wordt, en daarbij een meerwaarde van 0 Euro oplevert voor de woning, is m.i. de zakelijke investering per direct naar 0 af te schrijven, en hoeft de MIA niet terugbetaald te worden.... Echter, de vervreemding vindt dan dus binnen het kalenderjaar plaats waardoor KIA en MIA niet toegepast mogen worden????? Moet er dan een factuur van 0 Euro naar Privé gestuurd worden? Je zou ook kunnen stellen dat de plek waar het oplaadpunt, en een deel van de aansluiting gehuurd wordt.... Dus Privé kan naast het stroomverbruik evt. een deel van de woonlasten (OZB op basis van m2 omrekenen, etc?) doorbelasten? Wellicht ga ik even te ver, maar dit wordt dan wel een hele warboel.

Ik ga er overigens van uit dat inmiddels nogal wat oplaadpunten op privéterrein zijn opgevoerd bij de aangiftes over 2012 (ampera's plugin priussen e.d.), en dat er daarvan al een hoop zijn geaccepteerd door de belastingdienst. Dus er is een bedoeling / algemene aanvaarde uitvoering van de wet waar dat op gebaseerd is?

Is er op het forum een fiscalist die dit evt grondig kan bekijken?
Evt. kan bij een andere inspecteur een mening opgevraagd worden, en indien die wel openstaat voor (onze) logica kan dat standpunt evt. toch landelijk gebruikt worden?
 
Last edited:
Mijn vrouw werkt bij de TU Delft en kan daar laden met een van de EV-boxen op het TU terrein. De EV-box heeft het probleem te blijven steken op 6A in plaats van te verhogen naar 16A (de autosoftware is natuurlijk eigenlijk het probleem).

image.jpg


Omdat de charge limit laag stond, heb ik deze later (toen het laden al gestopt was) via de app verhoogd naar 90% en vervolgens ging de auto wel op 16A laden. Best vreemd, hoe kan dat?

image.jpg
 
Mijn vrouw werkt bij de TU Delft en kan daar laden met een van de EV-boxen op het TU terrein. De EV-box heeft het probleem te blijven steken op 6A in plaats van te verhogen naar 16A (de autosoftware is natuurlijk eigenlijk het probleem).

Omdat de charge limit laag stond, heb ik deze later (toen het laden al gestopt was) via de app verhoogd naar 90% en vervolgens ging de auto wel op 16A laden. Best vreemd, hoe kan dat?
Wellicht dat de auto dan opnieuw naar het pilot signaal kijkt?

Als ik thuis op laad achter een aparte kWh meter, accepteert de belastingdienst dat dan? En weet er iemand een goedkope kWh meter die op een DIN rail past?
Ik doe het al 3 jaar en heb er nooit een opmerking over gehad.

Ik heb een kWh meter van Hager.
 
Klopt.
Paal begint op 6A en gaat langzaam omhoog naar 16A.
Bij de eerste laadbeurt kan je na een paar minuten de 6A verhogen naar 16A.
De auto is gestopt met laden maar de laadsessie is niet afgelopen, beide stekkers zijn nog geblokkeerd.
De paal is inmiddels gaan aangegeven 16A, dus als je weer gaat laden neemt de auto dat over.
Inderdaad probleem zit in de auto software.
Mijn vrouw werkt bij de TU Delft en kan daar laden met een van de EV-boxen op het TU terrein. De EV-box heeft het probleem te blijven steken op 6A in plaats van te verhogen naar 16A (de autosoftware is natuurlijk eigenlijk het probleem).

View attachment 37808

Omdat de charge limit laag stond, heb ik deze later (toen het laden al gestopt was) via de app verhoogd naar 90% en vervolgens ging de auto wel op 16A laden. Best vreemd, hoe kan dat?

View attachment 37810
 
Er is zelfs MIA beschikbaar voor een oplaadpunt..... Uitgaande van het argument dat het onderdeel van de onroerende zaak wordt, en daarbij een meerwaarde van 0 Euro oplevert voor de woning, is m.i. de zakelijke investering per direct naar 0 af te schrijven, en hoeft de MIA niet terugbetaald te worden.... Echter, de vervreemding vindt dan dus binnen het kalenderjaar plaats waardoor KIA en MIA niet toegepast mogen worden????? Moet er dan een factuur van 0 Euro naar Privé gestuurd worden? Je zou ook kunnen stellen dat de plek waar het oplaadpunt, en een deel van de aansluiting gehuurd wordt.... Dus Privé kan naast het stroomverbruik evt. een deel van de woonlasten (OZB op basis van m2 omrekenen, etc?) doorbelasten? Wellicht ga ik even te ver, maar dit wordt dan wel een hele warboel.

Ik ga er overigens van uit dat inmiddels nogal wat oplaadpunten op privéterrein zijn opgevoerd bij de aangiftes over 2012 (ampera's plugin priussen e.d.), en dat er daarvan al een hoop zijn geaccepteerd door de belastingdienst. Dus er is een bedoeling / algemene aanvaarde uitvoering van de wet waar dat op gebaseerd is?

Is er op het forum een fiscalist die dit evt grondig kan bekijken?
Evt. kan bij een andere inspecteur een mening opgevraagd worden, en indien die wel openstaat voor (onze) logica kan dat standpunt evt. toch landelijk gebruikt worden?
Mijn vrouw is fiscalist, ik ga haar vragen (zij gaat ook een i3 rijden), maar ik weet wel dat dit een reden was waarom ik een tweede netaansluiting heb genomen die uitsluitend wordt gebruikt voor de laadpaal (en de garage en het kantoor, die ook aan de zaak verhuurd zijn). Ik meld me zodra ik haar gesproken heb.
 
Klopt.
Paal begint op 6A en gaat langzaam omhoog naar 16A.
Bij de eerste laadbeurt kan je na een paar minuten de 6A verhogen naar 16A.
De auto is gestopt met laden maar de laadsessie is niet afgelopen, beide stekkers zijn nog geblokkeerd.
De paal is inmiddels gaan aangegeven 16A, dus als je weer gaat laden neemt de auto dat over.
Inderdaad probleem zit in de auto software.

Oké, dat klinkt logisch.
In ieder geval voorlopig een goede workaround als je geen zin hebt om in de auto te blijven wachten om handmatig te verhogen na een paar minuten. :)