Volgende week wordt bij mijn de laadpaal geïnstalleerd, samen met het aanpassen van de meterkast en het graven van een kabel van mijn huis naar het punt waar de auto komt te staan. De Tesla komt in Augustus als alles goed gaat, dus ik ben redelijk op tijd.Door de plaats van de paal en de positie van de auto op de oprit is de afstand van aansluitpunt (paal) tot aansluitpunt auto maar zo’n 2-3 meter maximaal.
Ik heb voorlopig besloten om gewoon een “Rode stekker” aansluiting te maken en de door Tesla meegeleverde laadkabel permanent aan te sluiten en bij de paal op te hangen zodat ie klaar is voor gebruik en ik maar aan 1 kant hoef te koppelen. Desnoods verberg ik de “Rode Stekker” verbinding met de elektronica van de Tesla kabel in een kastje, hierdoor beter regenbestendig en beter beschermd tegen onnodig loskoppelen.De paal komt op een aparte groep met aparte schakelaar en kWh meter. Ik ga proberen of ik deze groep, net als mijn andere tuingroep via x10 kan schakelen, dan kan ik remote ook aan/uit zetten J
Ik ben dan wel beperkt tot 11kW, maar voorlopig vind ik de propositie van 22kW laden nog niet zo interessant, zeker thuis niet. Dus ik heb (nog) geen Duo-Lader, nog geen 32A vast recht aansluiting gepland en ik kan dus onderweg ook geen 22kW voordeel genieten. De praktijk moet uitwijzen of ik nog een keer ga upgraden. Zowel de auto kant (Duo-Lader) als de thuis installatie. Om thuis te “upgraden” moet ik de “Rode Stekker” aansluiting vervangen door een echte type 2 kast, de kabel laat ik al voldoende zwaar uitvoeren en ik moet dan naar een zwaarder (32A) tarief bij de netbeheerder met behoorlijk ander prijskaartje. (dit is gebaseerd op Nederlandse situatie).Over de zwaardere aanpassingen in de meterkast twijfel ik nog een beetje, de elektricien zegt dat je, als je het huis zo’n 30kW vermogen wil realiseren, je dan in de aansluitkast ander/dikker koper moet gebruiken en zwaardere schakelaars en hoofschakelaar. Misschien is het wel verstandig dat, samen met de zwaardere grondkabel wel direct te doen, die kosten zullen wel meevallen.
Ik blijf denk ik twijfelen/afwachten of 22kW AC laden wel heel algemeen gaat worden, of dat DC laden zoals bij de Super Chargers en FastNed stations niet veel meer gewoon gaat worden.
30kW aan huis lijkt vooralsnog niet heel gebruikelijk als ik de reacties van de energie maatschappij, de net beheerder en de elektricien zo eens aanhoor, doen ze eigenlijk alleen maar bij bedrijven.Het scenario van een snel laad elektrische auto aan huis hebben ze nog niet echt een interessant pakketje voor J
Ben wel nieuwsgierig of er veel mensen zijn die echt een 22kW aansluiting thuis operationeel hebben en door dezelfde aanpassingen zijn gegaan (significant zwaardere installatie dan bij 11KW max, en het daarbij behorende duurdere vast recht en dan inderdaad geen Rode Stekker meer)
Kortom, allemaal voorpret