Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Wat ik mij afvraag: zijn al die bijladende Tesla's van mensen elders uit NL - op doorreis dus - of zijn het overwegend Tesla's uit de buurt die gewoon even gratis komen tanken? Niet dat dat gratis tanken niet zou mogen, maar het besparen van die paar euro komt op mij nogal onzinnig over. In essentie zijn de Superchargers natuurlijk om de langere afstanden te faciliteren. Gratis tanken voor 'locals' is een bij-effect en geen doel op zich.
+1 ik zou er graag een paar verspreid over Europa bij zien komen. Juist voor die ene keer per jaar dat ik er langs kom. Het verdienmodel is wellicht niet optimaal. Wellicht beter de SuperCharge optie gratis bij de Tesla te leveren en laden bij een SC-station 2, 3 of 4x zo duur te maken als thuis. Ik zou er niet minder vaak om laden bij een SC-station. Ik kom er vooral omdat ik m nodig heb en snel weer door wil.
 
Wat ik mij afvraag: zijn al die bijladende Tesla's van mensen elders uit NL - op doorreis dus - of zijn het overwegend Tesla's uit de buurt die gewoon even gratis komen tanken? Niet dat dat gratis tanken niet zou mogen, maar het besparen van die paar euro komt op mij nogal onzinnig over. In essentie zijn de Superchargers natuurlijk om de langere afstanden te faciliteren. Gratis tanken voor 'locals' is een bij-effect en geen doel op zich.
Ik kan alleen voor mezelf praten, maar ik kom regelmatig in Zevenaar, waarvoor ik dan doorgaans zo'n 50km of meer omrij. "Gratis" is daarbij geen enkele overweging, ik doe het alleen om ofwel "het te halen" of (vaker) om niet te leeg aan te komen zodat ik de volgende rit in de problemen kom. Ik zou dolgraag een SC langs de A1 en/of A6 zien, dat zou veel omrijden schelen.
 
Mannen, probeerde zojuist op de zaak de rode stekker in de krachtstroomkoppeling te frotten. Dat gaat dus niet. De rode Tesla stekker is hier te klein voor. Iemand een tip?

IMG_5585.JPG
 
Mannen, probeerde zojuist op de zaak de rode stekker in de krachtstroomkoppeling te frotten. Dat gaat dus niet. De rode Tesla stekker is hier te klein voor. Iemand een tip?

View attachment 49381

dat is een 32A versie, de Tesla stekker is een 16A versie.
Je kan een 16A versie plaatsen of een verloopstukje maken of kopen. dit is hier ergens vorige week nog ter sprake gekomen.

dit dus:
Verloopstekker
van 32A naar 16A
 
Last edited:
sinds enkele dagen stopt mijn laadproces ......als ik de Keba ontkoppel en weer aansluit dan gaat het weer verder. afgelopen nacht is hij 2 keer gestopt. erg vervelend aangezien je dit niet ziet aankomen. ging 6 maanden probleemloos
iemand hier ook ervaring mee? (was laatst op de eilanden waarbij ik hetzelfde had met openbare palen echter dacht ik dat het aan deze palen zou liggen)
 
Klopt. Is algemeen bekend bij Keba. Heeft iets te maken met communicatie tussen MS en Keba. Maar is simpel en snel gefixt. Installateur bellen zou ik zeggen. Was bij mij zo geregeld en werkt sindsdien als een zonnetje. Geen enkele storing meer gehad :smile:
 
Volgende week wordt bij mijn de laadpaal geïnstalleerd, samen met het aanpassen van de meterkast en het graven van een kabel van mijn huis naar het punt waar de auto komt te staan. De Tesla komt in Augustus als alles goed gaat, dus ik ben redelijk op tijd.Door de plaats van de paal en de positie van de auto op de oprit is de afstand van aansluitpunt (paal) tot aansluitpunt auto maar zo’n 2-3 meter maximaal.
Ik heb voorlopig besloten om gewoon een “Rode stekker” aansluiting te maken en de door Tesla meegeleverde laadkabel permanent aan te sluiten en bij de paal op te hangen zodat ie klaar is voor gebruik en ik maar aan 1 kant hoef te koppelen. Desnoods verberg ik de “Rode Stekker” verbinding met de elektronica van de Tesla kabel in een kastje, hierdoor beter regenbestendig en beter beschermd tegen onnodig loskoppelen.De paal komt op een aparte groep met aparte schakelaar en kWh meter. Ik ga proberen of ik deze groep, net als mijn andere tuingroep via x10 kan schakelen, dan kan ik remote ook aan/uit zetten J
Ik ben dan wel beperkt tot 11kW, maar voorlopig vind ik de propositie van 22kW laden nog niet zo interessant, zeker thuis niet. Dus ik heb (nog) geen Duo-Lader, nog geen 32A vast recht aansluiting gepland en ik kan dus onderweg ook geen 22kW voordeel genieten. De praktijk moet uitwijzen of ik nog een keer ga upgraden. Zowel de auto kant (Duo-Lader) als de thuis installatie. Om thuis te “upgraden” moet ik de “Rode Stekker” aansluiting vervangen door een echte type 2 kast, de kabel laat ik al voldoende zwaar uitvoeren en ik moet dan naar een zwaarder (32A) tarief bij de netbeheerder met behoorlijk ander prijskaartje. (dit is gebaseerd op Nederlandse situatie).Over de zwaardere aanpassingen in de meterkast twijfel ik nog een beetje, de elektricien zegt dat je, als je het huis zo’n 30kW vermogen wil realiseren, je dan in de aansluitkast ander/dikker koper moet gebruiken en zwaardere schakelaars en hoofschakelaar. Misschien is het wel verstandig dat, samen met de zwaardere grondkabel wel direct te doen, die kosten zullen wel meevallen.
Ik blijf denk ik twijfelen/afwachten of 22kW AC laden wel heel algemeen gaat worden, of dat DC laden zoals bij de Super Chargers en FastNed stations niet veel meer gewoon gaat worden.
30kW aan huis lijkt vooralsnog niet heel gebruikelijk als ik de reacties van de energie maatschappij, de net beheerder en de elektricien zo eens aanhoor, doen ze eigenlijk alleen maar bij bedrijven.Het scenario van een snel laad elektrische auto aan huis hebben ze nog niet echt een interessant pakketje voor J
Ben wel nieuwsgierig of er veel mensen zijn die echt een 22kW aansluiting thuis operationeel hebben en door dezelfde aanpassingen zijn gegaan (significant zwaardere installatie dan bij 11KW max, en het daarbij behorende duurdere vast recht en dan inderdaad geen Rode Stekker meer)
Kortom, allemaal voorpret :)
 
Volgende week wordt bij mijn de laadpaal geïnstalleerd, samen met het aanpassen van de meterkast en het graven van een kabel van mijn huis naar het punt waar de auto komt te staan. De Tesla komt in Augustus als alles goed gaat, dus ik ben redelijk op tijd.Door de plaats van de paal en de positie van de auto op de oprit is de afstand van aansluitpunt (paal) tot aansluitpunt auto maar zo’n 2-3 meter maximaal.
Ik heb voorlopig besloten om gewoon een “Rode stekker” aansluiting te maken en de door Tesla meegeleverde laadkabel permanent aan te sluiten en bij de paal op te hangen zodat ie klaar is voor gebruik en ik maar aan 1 kant hoef te koppelen. Desnoods verberg ik de “Rode Stekker” verbinding met de elektronica van de Tesla kabel in een kastje, hierdoor beter regenbestendig en beter beschermd tegen onnodig loskoppelen.De paal komt op een aparte groep met aparte schakelaar en kWh meter. Ik ga proberen of ik deze groep, net als mijn andere tuingroep via x10 kan schakelen, dan kan ik remote ook aan/uit zetten J
Ik ben dan wel beperkt tot 11kW, maar voorlopig vind ik de propositie van 22kW laden nog niet zo interessant, zeker thuis niet. Dus ik heb (nog) geen Duo-Lader, nog geen 32A vast recht aansluiting gepland en ik kan dus onderweg ook geen 22kW voordeel genieten. De praktijk moet uitwijzen of ik nog een keer ga upgraden. Zowel de auto kant (Duo-Lader) als de thuis installatie. Om thuis te “upgraden” moet ik de “Rode Stekker” aansluiting vervangen door een echte type 2 kast, de kabel laat ik al voldoende zwaar uitvoeren en ik moet dan naar een zwaarder (32A) tarief bij de netbeheerder met behoorlijk ander prijskaartje. (dit is gebaseerd op Nederlandse situatie).Over de zwaardere aanpassingen in de meterkast twijfel ik nog een beetje, de elektricien zegt dat je, als je het huis zo’n 30kW vermogen wil realiseren, je dan in de aansluitkast ander/dikker koper moet gebruiken en zwaardere schakelaars en hoofschakelaar. Misschien is het wel verstandig dat, samen met de zwaardere grondkabel wel direct te doen, die kosten zullen wel meevallen.
Ik blijf denk ik twijfelen/afwachten of 22kW AC laden wel heel algemeen gaat worden, of dat DC laden zoals bij de Super Chargers en FastNed stations niet veel meer gewoon gaat worden.
30kW aan huis lijkt vooralsnog niet heel gebruikelijk als ik de reacties van de energie maatschappij, de net beheerder en de elektricien zo eens aanhoor, doen ze eigenlijk alleen maar bij bedrijven.Het scenario van een snel laad elektrische auto aan huis hebben ze nog niet echt een interessant pakketje voor J
Ben wel nieuwsgierig of er veel mensen zijn die echt een 22kW aansluiting thuis operationeel hebben en door dezelfde aanpassingen zijn gegaan (significant zwaardere installatie dan bij 11KW max, en het daarbij behorende duurdere vast recht en dan inderdaad geen Rode Stekker meer)
Kortom, allemaal voorpret :)
Goede keuze, doe exact hetzelfde. Laden met de UMC is verreweg de goedkoopste oplossing. Laden start bij mij om 2 uur 's nachts op 3x13A, en heb iedere morgen een volle accu. Nog nooit problemen gehad met laden. Een duo lader heb ik ook niet, en ook nog nooit nodig gehad. Mocht dit in de toekomst veranderen kun je veel beter overgaan op gelijkstroom laden (Chademo), als het land dan nog niet vol staat met superchargers.:rolleyes:
 
Volgende week wordt bij mijn de laadpaal geïnstalleerd, samen met het aanpassen van de meterkast en het graven van een kabel van mijn huis naar het punt waar de auto komt te staan. De Tesla komt in Augustus als alles goed gaat, dus ik ben redelijk op tijd.Door de plaats van de paal en de positie van de auto op de oprit is de afstand van aansluitpunt (paal) tot aansluitpunt auto maar zo’n 2-3 meter maximaal.
Ik heb voorlopig besloten om gewoon een “Rode stekker” aansluiting te maken en de door Tesla meegeleverde laadkabel permanent aan te sluiten en bij de paal op te hangen zodat ie klaar is voor gebruik en ik maar aan 1 kant hoef te koppelen. Desnoods verberg ik de “Rode Stekker” verbinding met de elektronica van de Tesla kabel in een kastje, hierdoor beter regenbestendig en beter beschermd tegen onnodig loskoppelen.De paal komt op een aparte groep met aparte schakelaar en kWh meter. Ik ga proberen of ik deze groep, net als mijn andere tuingroep via x10 kan schakelen, dan kan ik remote ook aan/uit zetten J
Ik ben dan wel beperkt tot 11kW, maar voorlopig vind ik de propositie van 22kW laden nog niet zo interessant, zeker thuis niet. Dus ik heb (nog) geen Duo-Lader, nog geen 32A vast recht aansluiting gepland en ik kan dus onderweg ook geen 22kW voordeel genieten. De praktijk moet uitwijzen of ik nog een keer ga upgraden. Zowel de auto kant (Duo-Lader) als de thuis installatie. Om thuis te “upgraden” moet ik de “Rode Stekker” aansluiting vervangen door een echte type 2 kast, de kabel laat ik al voldoende zwaar uitvoeren en ik moet dan naar een zwaarder (32A) tarief bij de netbeheerder met behoorlijk ander prijskaartje. (dit is gebaseerd op Nederlandse situatie).Over de zwaardere aanpassingen in de meterkast twijfel ik nog een beetje, de elektricien zegt dat je, als je het huis zo’n 30kW vermogen wil realiseren, je dan in de aansluitkast ander/dikker koper moet gebruiken en zwaardere schakelaars en hoofschakelaar. Misschien is het wel verstandig dat, samen met de zwaardere grondkabel wel direct te doen, die kosten zullen wel meevallen.
Ik blijf denk ik twijfelen/afwachten of 22kW AC laden wel heel algemeen gaat worden, of dat DC laden zoals bij de Super Chargers en FastNed stations niet veel meer gewoon gaat worden.
30kW aan huis lijkt vooralsnog niet heel gebruikelijk als ik de reacties van de energie maatschappij, de net beheerder en de elektricien zo eens aanhoor, doen ze eigenlijk alleen maar bij bedrijven.Het scenario van een snel laad elektrische auto aan huis hebben ze nog niet echt een interessant pakketje voor J
Ben wel nieuwsgierig of er veel mensen zijn die echt een 22kW aansluiting thuis operationeel hebben en door dezelfde aanpassingen zijn gegaan (significant zwaardere installatie dan bij 11KW max, en het daarbij behorende duurdere vast recht en dan inderdaad geen Rode Stekker meer)
Kortom, allemaal voorpret :)

ik heb thuis gekozen voor een 11kw laadpaal. Huisaansluiting is 3x25A gebleven. Heb geen duo-lader.

De 11kw is voor mij voldoende. Elke ochtend is mijn accu vol en sneller laden is nog nooit wenselijk geweest.
ik rijd ongeveer 40.000km per jaar. Zelden dagafstanden groter dan 350km. Onderweg laden doe ik eigenlijk alleen omdat het kan, vrijwel nooit omdat het moet. De paar keren dat het echt nodig was heb ik de SC in Oosterhout gebruikt. Dat gaat in een tempo dat je na 20 minuten gewoon makkelijk thuis kan komen. Een duo-lader is voor mij echt overbodig. Op de lange duur vind ik Super-chargers de enige werkbare oplossing om onderweg te laden. De rest is me te langzaam.

De 3x25A huisaansluiting is voor mij prima werkbaar. Een aantal apparaten in huis doe ik nooit tegelijk met de auto en dat is eigenlijk geen moeite. Zelfs mijn pubers gaat dat makkelijk af.. En daar had ik nog de meeste twijfel over.

Overigens laden we ook de Renault Zoe nog op dezelfde laadpaal. Maar ook dat heeft nog niet tot (timing)problemen geleid.
En dat terwijl we alletwee nogal van gemak en comfort zijn.

In de praktijk bevalt het volledig electrisch rijden met twee auto's en de laadoplossing bijzonder goed.
 
Duilader zeker upgraden, nu al. Vrijwel iedereen die m niet heeft baalt ervan. Mocht je onderweg toch even ergens staan dan is 32a laden een enorme opluchting...

Sorry maar ik een single lader en voel me hier absoluut niet aangesproken. Op die 16.000km nog nooit nodig gehad, alleen volgende maand in Italië "verlies" ik 3a4 uur tov. een duo-lader. Maar dan is het toch nacht en merk ik er niets van als ik slaap.
Kortom, is afhankelijk van je noden.
 
Ik ben erg blij met de duo charger. Thuis idd niet echt nodig, maar voor onderweg toch wel erg handig, zeker in duitsland. Zolang er nog niet overal superchargers staan en je met de auto verder op vakantie wilt zul je een duocharger nodig hebben als je niet een dag wilt wachten om je lege accu weer vol te hebben . Je moet voor je eigen situatie bekijken of tijd een issue is. Als je nooit hoeft te laden onderweg doordat je korte afstanden rijdt, dan zou je de duo charger achterwege kunnen laten. Rij je langere afstanden en moet je wel onderweg laden dan is op dit moment een duocharger welkom. Maar nogmaals het is voor iedereen anders, afhankelijk van de persoonlijke situatie. Verder is het overigens ook zo dat niet alle laadpalen 22kw zijn, vaak in NL maar 11 kw en dan heb je natuurlijk ook niets aan een duocharger. Superchargers op elke hoek van de straat gaat het ook overbodig maken, maar of en zo ja wanneer dat is......
 
Ik ben erg blij met de duo charger. Thuis idd niet echt nodig, maar voor onderweg toch wel erg handig, zeker in duitsland. Zolang er nog niet overal superchargers staan en je met de auto verder op vakantie wilt zul je een duocharger nodig hebben als je niet een dag wilt wachten om je lege accu weer vol te hebben . Je moet voor je eigen situatie bekijken of tijd een issue is. Als je nooit hoeft te laden onderweg doordat je korte afstanden rijdt, dan zou je de duo charger achterwege kunnen laten. Rij je langere afstanden en moet je wel onderweg laden dan is op dit moment een duocharger welkom. Maar nogmaals het is voor iedereen anders, afhankelijk van de persoonlijke situatie. Verder is het overigens ook zo dat niet alle laadpalen 22kw zijn, vaak in NL maar 11 kw en dan heb je natuurlijk ook niets aan een duocharger. Superchargers op elke hoek van de straat gaat het ook overbodig maken, maar of en zo ja wanneer dat is......

+1.
 
Ok, helder en bedankt voor alle reacties.
Gelukkig kan je de Duo-Charger later nog toevoegen, niet de voordeligste optie denk ik, maar ik ben nu toch al te laat. In Nederland is volgens mij nog niet zo heel veel 22kW mogelijkheid, dus ik wacht het gewoon af.
Thuis 11kW lijkt dus ook OK, of anders gezegd, 22kW thuis is gewoon niet echt praktisch/haalbaar.

Blijf ik nog met 1 puntje zitten.
Ik wil graag de rode stekker verbinding permanent vast laten zitten.
Omdat de standaard Tesla kabel ook voor de gewone 220V stekker wordt gebruikt, met een ander verloopstuk, heb ik eigenlijk nog een extra kabel nodig. Ik heb die after markt nog niet kunnen vinden, want volgens mij moet er een stukje elektronica tussen voor de communicatie.

Dus ideaal:
- Standaard meegeleverde kabel van Tesla Type 2 - CEE komt vast aan de laadpaal en heeft dus ook een laadklep ontgrendeld knop

- Een extra Type 2 - Shuko 220V kabel voor incidenteel onderweg

Is dat laatste eigenlijk wel te koop?