Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Fyi, er zijn al heel wat laadpunten om 22kw. Ik zou enkele,keren fors inde knel gekomen zonder. Echter zoals hiervoor al geschreven werd: als je niet voorziet meer dan 30k km per jaar te rijden zal t niet nodig zijn... Anders moet je 6 uur wachten van leeg naar vol. Toch jammer als er nog een belangrijke klant belt of je even langs komt vanmiddag, en je hebt er al 250km op zitten...
 
Ik kan sinds vrijdag weer op 32A laden en ben er nú al blij mee.

Vandaag dit gereden: Amersfoort ->Almere -> Amsterdam -> Almere -> Middelburg

Tussendoor bij een La Place gestopt met 22kW punt (Laren) en daar even wat gegeten. In dat half uurtje toch weer 11kWh geladen en kon weer door.

Ik rijd zo'n 40 ~ 50k per jaar met mijn S en ik sta met regelmaat aan de 22kW. Nu ik weer 32A kan laden alleen nog maar makkelijker.

Ik zie juist semi-publiek steeds meer 22kW punten komen. Vooral punten met Smart Charging. Staat er één auto, dan krijgt die 32A, staan er twee, dan krijgen ze beide 16A.
 
Ik ben erg blij met de duo charger. Thuis idd niet echt nodig, maar voor onderweg toch wel erg handig, zeker in duitsland. Zolang er nog niet overal superchargers staan en je met de auto verder op vakantie wilt zul je een duocharger nodig hebben als je niet een dag wilt wachten om je lege accu weer vol te hebben . Je moet voor je eigen situatie bekijken of tijd een issue is. Als je nooit hoeft te laden onderweg doordat je korte afstanden rijdt, dan zou je de duo charger achterwege kunnen laten. Rij je langere afstanden en moet je wel onderweg laden dan is op dit moment een duocharger welkom. Maar nogmaals het is voor iedereen anders, afhankelijk van de persoonlijke situatie. Verder is het overigens ook zo dat niet alle laadpalen 22kw zijn, vaak in NL maar 11 kw en dan heb je natuurlijk ook niets aan een duocharger. Superchargers op elke hoek van de straat gaat het ook overbodig maken, maar of en zo ja wanneer dat is......
Ik rij zo'n 36K per jaar en heb een duo lader een 32A 3-phase lader thuis. Het is een prettig idee dat wanneer ik thuis kom de accu snel weer opgeladen is, voor het geval we alsnog ergens naartoe gaan. Ook bij langere ritten (onlangs naar Engeland gegaan via Calais) is de duo lader een must.
 
Hm, het lijkt erop dat het Mifare Classic kaarten zijn, waarvan alleen (nog) maar het UID gebruikt wordt. Als dat echt zo is, wordt het wel heel gemakkelijk. Er zijn namelijk Mifare kaarten waarvan het UID vrij te wijzigen is. Nu nog een mifare keyfob vinden met instelbaar UID en je kunt het gebruiken alsof het je oude vertrouwde laadpas is.

Handig, maar veilig is het allemaal niet, want het hoeft natuurlijk helemaal niet het UID van je eigen laadpas te zijn dat je in je nieuwe keyfob zet. En de UID van de pas van een ander kun je vrij gemakkelijk op (korte) afstand uitlezen. Maar ja, het is ook wel erg sneu om dat voor die €3 aan stroom ook echt te gaan doen...
 
Handig, maar veilig is het allemaal niet, want het hoeft natuurlijk helemaal niet het UID van je eigen laadpas te zijn dat je in je nieuwe keyfob zet. En de UID van de pas van een ander kun je vrij gemakkelijk op (korte) afstand uitlezen. Maar ja, het is ook wel erg sneu om dat voor die €3 aan stroom ook echt te gaan doen...

klopt! Laatst stond er hier wat over op dit forum. UID wijzigen en je kan laden op een ander zijn kosten. 85kWh * 25 cent tikt wel aan, maar wel sneu als je 100k aan een auto uit geeft....
 
Wie weet welk type RFID tags worden gebruikt voor Nederlandse (en Belgische) laadpassen?

Ik zat namelijk te denken aan een keyfob zoals deze:
http://www.uniformswarehouse.com/catalog/RFI03-L.jpg
Het liefst natuurlijk ééntje waarbij de cirkel een beetje verzonken is, zodat er een dome sticker (http://www.dome-stickers.nl/) met rood Tesla logo in past. Group-buy, iemand?

Ik heb deze gebruikt.
http://www.aliexpress.com/snapshot/6051685816.html

Je moet keyfobs hebben waarvan de UID wijzigbaar is, bij de gewone van 0,20 cent per stuk kan dat niet.

- - - Updated - - -

klopt! Laatst stond er hier wat over op dit forum. UID wijzigen en je kan laden op een ander zijn kosten. 85kWh * 25 cent tikt wel aan, maar wel sneu als je 100k aan een auto uit geeft....

Klopt, maar er zijn natuurlijk ook berijders van EV's van een aanschafwaarde van zo'n 25K...
 
Just to return to the 11/22kW charger story, i've had a number of occasions when having a 22kW charger was a major contributor to utility, for example when I've had to go to Amsterdam & back during the day and then pick my daughter up from Dusseldorf airport in the evening. With 22kW it was just possible to squeeze in enough juice to do both things.

However, today we've had our first utility failure: after running around today, even with 22kW I couldn't squeeze in enough electrons in for my wife to make Tilburg & back in time for hospital visiting. So she's in the ICE.

A while ago also took a trip to Cambridge and then, again, 22kW was necessary to keep passenger tolerance within limits.

My conclusion: having dual chargers is essential to the practical utility of the MS.
 
You forgot to include: "is essential for myself" ;)
For the majority of owners the 11kW overnight charging and Supercharger for longer trips is sufficient.
If you are more adventurous like wido and yourself the optional 22kW charging might be worth the cash.
My bets are on the Superchargers and Chademo adapter, I don't see myself waiting 4 (or 8) hours for a charge.
 
Just to return to the 11/22kW charger story, i've had a number of occasions when having a 22kW charger was a major contributor to utility, for example when I've had to go to Amsterdam & back during the day and then pick my daughter up from Dusseldorf airport in the evening. With 22kW it was just possible to squeeze in enough juice to do both things.

However, today we've had our first utility failure: after running around today, even with 22kW I couldn't squeeze in enough electrons in for my wife to make Tilburg & back in time for hospital visiting. So she's in the ICE.

A while ago also took a trip to Cambridge and then, again, 22kW was necessary to keep passenger tolerance within limits.

My conclusion: having dual chargers is essential to the practical utility of the MS.

+1.
uiteraard is dit een persoonlijke mening.

maar ik was dinsdag nogmaals hèèl blij met mijn dualcharger.
daardoor kon ik -na een lang uitgevallen lunch- toch net voldoende laden om nog naar de ERally meting in DenHaag te rijden èn terug (tot Oosterhout).
met een monolader was ik niet in èèn ruk naar DenHaag kunnen rijden, en zou ik (nog eens:redface:) vèèl te laat aangekomen zijn. (omrijden via oosterhout, en dan laden)
 
It's kinda of a bit off topic, but let me say that one thing I like about the Dutch forum is the extremely pleasant way that conversations are conducted. Here, it's absolutely fine for people to express contrary opinions without being metaphorically lynched and generally people don't (easily) take offence.

I have all but given up reading the Tesla forums because I got sick of hearing "Troll" accusations all the time and people being corrected on minor points of grammar.

Beste medeleden, although I'm sure I must annoy you by writing in English while on Dutch "territory", it is indeed a pleasure to be part of this group, although just a junior one with only 134 posts... ;-)

And just for the record the words "My conclusion" are of course explicitly a personal statement, limiting my observations to my own circumstances. My personal goal with my MS is to maximise utility and, in good Dutch tradition, get the maximum benefit from all the wonderful tax breaks and subsidies that our government has kindly provided. Dual chargers are for me an excellent way to achieve that goal.

Friendly Vegetables, (Vriendelijk Groenten)

Rob.

PS, now you know why I don't write in Dutch...
 
Lol !
Would be a very first if anyone of us gets annoyed with english. Most of us are business people and english is our 2nd language or at the very least a language we generally are able to write and speak.
Being "right in the face" with our opinion is a blessing and a curse. Some people don't like it, others are generally happy the way we express ourselfs.
 
Om even over de dual chargers door te gaan: ik sta nu weer aan een 22kW punt. Moet zo even praatje geven van een uur en dan weer 170km rijden. Vind het wel fijn om door te rijden, dus hoe voller, hoe beter!

22kW punt staat bij bedrijf waar ik ben.