Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft er al iemand ervaring met Amtron van Mennekes? Gisteren gezien op batibouw (Brussel) en het beviel me wel. Prijzen zouden starten vanaf 1.000 euro voor de 22 kW versie (zonder veel snufjes). Je hebt versies met meters, aardlek type B, apps ...


@Wolfke
Er staat er één, in uw achtertuin, klaar om uit te testen :biggrin:
De vorm van de Padouk-paal heb ik een beetje proberen aan te passen aan dit van het toestel :wink:

http://www.mennekes.de/index.php?id...0600021a5400010023:0000000600021a5a0001003a:7


Die dubbel foto krijg ik niet weg! Is er een verborgen optie (iets met 007) om deze "attached image" weg te doen?
 

Attachments

  • IMG_3713.JPG
    IMG_3713.JPG
    611.9 KB · Views: 582
  • IMG_3713.JPG
    IMG_3713.JPG
    2.2 MB · Views: 606
Last edited:
Heeft er al iemand ervaring met Amtron van Mennekes? Gisteren gezien op batibouw (Brussel) en het beviel me wel. Prijzen zouden starten vanaf 1.000 euro voor de 22 kW versie (zonder veel snufjes). Je hebt versies met meters, aardlek type B, apps ...

meerdere forumleden hebben een paal van Mennekes (ook ondergetekende). Daar zijn mij 0,0% klachten van gekend.


@Wolfke
Er staat er één, in uw achtertuin, klaar om uit te testen :biggrin:
De vorm van de Padouk-paal heb ik een beetje proberen aan te passen aan dit van het toestel :wink:


just ja, PM mij nog even uw adres en telnr. :wink:



Meteen nog even een oproep aan alle forumleden om hun laadpaal toe te voegen aan onze 'TeslaVoorTesla'-kaart.
Zie Relevante lijstjes en ZeeMaps Private Map 672926
Stuur een PM naar Gelden voor de toegangscode.

Je kan je privelaadpunten trouwens ook toevoegen op Plugshare.
 
Ik heb al meerdere malen contact gezocht via hun website, en telefoon maar 0 response. Blijkbaar willen ze niet verkopen.

Echter er komen spoedig van 3 fabrikanten (enigszins) betaalbare 43kW laders aan.

Ik heb de mijne besteld bij Solarlager.com in Duitsland, en die was binnen de 2 weken geleverd..

De aankoopprijs ligt inderdaad boven de 2000€, zeker nu na de flinke stijging van de CHF.
De meerprijs is voor een deel te verantwoorden doordat dit toestel de vereiste veiligheden bevat: de automaat en de type B aardlekschakelaar.

Maar let op: zelfs als de achterliggende aansluiting 63A kan leveren en de auto kan 43 kW laadvermogen slikken, dan nog ben je met de standaard laadkabel niet in staat om hoger dan 22 kW te laden.
De laadkabel is slechts geschikt tot 32A. Deze informatie wordt door een weerstandje tussen PP en aarde aan het voertuig doorgegeven. Het voertuig zal de laadstroom vervolgens beperken tot 32A.
Wie zelf een laadkabel maakt met voldoende sectie en de aangepaste weerstand kan uiteraard wel die hogere stromen afnemen.
De fabrikanten beperken zich tot 22 kW of 32A omdat de losse type 2 laadkabels ook tot dat vermogen beperkt zijn. Hogere vermogens vereisen een vaste laadkabel.

Ik heb een losse 70A typ2-to-Roadster laadkabel, op maat gemaakt in de US ;)
 
Omdat de (losstaande) garage geen verblijfsfunctie heeft, geldt daarvoor niet de heffingskorting die voor een aansluiting met verblijfsfunctie geldt van ca. € 355 per jaar.

Van GreenChoice Zakelijk antwoord gekregen op mijn vraag met betrekking tot de verblijfsfunctie:
[FONT=&quot]"Wanneer u gebruik maakt van de complexbenadering/gesommeerde energiebelasting, dan wordt er voor de milieuheffingskorting gekeken naar de laagste categorie. In uw geval is dat dus de garage zonder verblijfsfunctie.[/FONT]"

Dus helaas, geen milieuheffingskorting en daardoor niet interessant om samen te voegen... nu de andere opties maar eens rustig op een rijtje zetten.
 
Ik heb best of both worlds:
Mijn kabel wordt vergrendeld in de lader wanneer ik de lader met m'n pasje activeer.
Als ik wegga en de kabel onderweg niet nodig heb, laat ik deze gewoon in de lader zitten en hang de kabel over de lader. Deze is dan nog steeds vergrendeld.
Als ik thuiskom open ik de laadpoort van de Tesla en steek de kabel er in.

Wanneer ik onderweg moet laden ontgrendel ik de kabel op de lader met m'n pasje en neem de kabel mee.


Kan iemand mij het volgende toelichten n.a.v. bovenstaande;

Meneer laat dus zijn kabel soms hangen en bij thuiskomst plugt hij de auto er weer aan. Moet er dan nog geactiveerd worden met het pasje?
Zo niet, dan kan iedereen bij hem "gratis" gaan laden tijdens zij afwezigheid, toch?

Duidelijk is dat de kabel alleen "los gelaten" wordt met het pasje dus diefstal van de kabel is uitgesloten.

Staat helaas niet bij welk merk/type kast het betreft maar ik denk een EV-box.
 
Kan iemand mij het volgende toelichten n.a.v. bovenstaande;

Meneer laat dus zijn kabel soms hangen en bij thuiskomst plugt hij de auto er weer aan. Moet er dan nog geactiveerd worden met het pasje?
Zo niet, dan kan iedereen bij hem "gratis" gaan laden tijdens zij afwezigheid, toch?

Duidelijk is dat de kabel alleen "los gelaten" wordt met het pasje dus diefstal van de kabel is uitgesloten.

Staat helaas niet bij welk merk/type kast het betreft maar ik denk een EV-box.

Klopt, doen wij op de zaak ook met een EV Box. LED ring is dan rood totdat je weer een auto aansluit. Ik denk niet dat deze meneer dit doet bij een voor publiek toegankelijke lokatie. Hij zegt thuis dus zal op eigen terrein of in de garage zijn laadpunt hebben zitten.
 
Klopt, doen wij op de zaak ook met een EV Box. LED ring is dan rood totdat je weer een auto aansluit. Ik denk niet dat deze meneer dit doet bij een voor publiek toegankelijke lokatie. Hij zegt thuis dus zal op eigen terrein of in de garage zijn laadpunt hebben zitten.

Als de led rood wordt heeft ie hem eigenlijk verkeerd ontgrendeld. Eerst met de pas (of sleutelhanger) scannen en daarna de stekker eruit halen. Ik heb zelf ook een EV box met vaste kabel, veel handiger dan een losse kabel. Ik heb altijd een losse kabel in mijn auto liggen. btw je hebt ook oplaadpunten met een drukknop, die kan volgens mij iedereen gebruiken.
 
Als de led rood wordt heeft ie hem eigenlijk verkeerd ontgrendeld. Eerst met de pas (of sleutelhanger) scannen en daarna de stekker eruit halen. Ik heb zelf ook een EV box met vaste kabel, veel handiger dan een losse kabel. Ik heb altijd een losse kabel in mijn auto liggen. btw je hebt ook oplaadpunten met een drukknop, die kan volgens mij iedereen gebruiken.

Klopt, pasje ligt binnen, dus met de auto ontgrendelen, dan hoef je de pas niet te gebruiken (ja, we zijn lui, ik weet het)
 
Bestaat er een apparaat waarmee je vanaf 3x16A of 3x25A een enkele 1-fase aansluiting kunt maken van 32A/230V ?

Gewoon een 32 amp automaat. Je hebt zelfs het blauw opzetstuk tbv de UMC hiervoor. Word met name gebruikt voor grotere verbruikers maar niet zo groot dat ze een 3x16amp nodig hebben. Bijvoorbeeld elektrisch fornuis. Geeft 7.33 kW. Dus met een duo lader kan je dan die snelheid laden.

Edit, correctie mijzelf...

Lees niet goed. Dit weet je allemaal al best denk ik. Je bedoeld uiteraard een hoger ampère halen dan je nu enkelfasig beschikbaar hebt. Dat is een dure oplossing ben ik bang. Weet niet waarom je dit zou willen?
 
Gewoon een 32 amp automaat. Je hebt zelfs het blauw opzetstuk tbv de UMC hiervoor. Word met name gebruikt voor grotere verbruikers maar niet zo groot dat ze een 3x16amp nodig hebben. Bijvoorbeeld elektrisch fornuis. Geeft 7.33 kW. Dus met een duo lader kan je dan die snelheid laden.

Edit, correctie mijzelf...

Lees niet goed. Dit weet je allemaal al best denk ik. Je bedoeld uiteraard een hoger ampère halen dan je nu enkelfasig beschikbaar hebt. Dat is een dure oplossing ben ik bang. Weet niet waarom je dit zou willen?

We willen onze Kangoo ZE met 1x16A lader vervangen door een Nissan 200 met 1x32A. Dat langzame laden is overdag een groot probleem. In Amsterdam kunnen we echter alleen publiek 3x16A laden of thuis 3x25A. Op de zaak heb ik wel 3x35A maar geen pp. Dus met die Nissan schieten we geen steek op.

- - - Updated - - -

dat kan, maar is te complex voor jouw doeleind (denk ik toch)
-3faze-gelijkrichter (van AC naar DC)
-dan opnieuw een DC-AC omvormer

bij alibaba zal je zo iets wel vinden.

Hele creatieve oplossing. Maar dan kan ik beter i.p.v een 1x32a lader in de auto een extra 1x16a lader bijplaatsen ( zou dat kunnen bij een Kangoo ZE of Nissan 200 ?)
 
We willen onze Kangoo ZE met 1x16A lader vervangen door een Nissan 200 met 1x32A. Dat langzame laden is overdag een groot probleem. In Amsterdam kunnen we echter alleen publiek 3x16A laden of thuis 3x25A. Op de zaak heb ik wel 3x35A maar geen pp. Dus met die Nissan schieten we geen steek op.

- - - Updated - - -



Hele creatieve oplossing. Maar dan kan ik beter i.p.v een 1x32a lader in de auto een extra 1x16a lader bijplaatsen ( zou dat kunnen bij een Kangoo ZE of Nissan 200 ?)

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de Kangoo ZE ook met een 3x32 of 3x63 (chameleon) lader gaat komen spoedig. De reden dat ze voor de Zoë een 22kW lader gaan bieden ipv de 43kW (je kan nog steeds 43kW kiezen, maar iets minder bereik ivm andere motor) ligt met name in het feit dat ze moeite hebben met langzaam (thuis) laden en ik meen ook 11kW geeft issues. Een Kangoo zal voor met name zakelijk worden gebruikt en dan is er vaak 3x32 beschikbaar om 22kW te laden.
Overigens pas op als je van plan bent in Amsterdam op de 11kW palen te gaan laden. Je hebt dan niets aan de Nissan EV-200 met dubbele laadsnelheid, je haalt dan echt maar 3kW.
Ook al heb de dubbele lader dan ben je maar in staat om 6kW te laden als je de optie dubbel "snel" laden op AC van 1000 euro erbij neemt (schandalig) en dan haal je bij de meeste laadpunten in NL maar 3kW aangezien je alleen bij een 22kW (en uiteraard 43kW, maar dat slaat nergens op qua kosten per minuut) laadpaal maar de 6kW haalt want hij pakt dan 1 fase. Is niet echt interessant dus. Uiteraard heeft hij ook CHAdeMO maar daar zijn er openbaar nog niet zoveel van.
 
Last edited:
Die Kangoo met 3x32A zou voor ons een Godsgeschenk zijn. Beperkte actieradius is nog tot daar aan toe maar icm een slome lader een ramp en dus voor bedrijven onbruikbaar. Dat je met 1x32A niet sneller kunt laden bij 3x16A is mij bekend. Dat is juist mijn punt van deze Posts, maar wellicht had je niet ver genoeg teruggelezen.
 
Die Kangoo met 3x32A zou voor ons een Godsgeschenk zijn. Beperkte actieradius is nog tot daar aan toe maar icm een slome lader een ramp en dus voor bedrijven onbruikbaar. Dat je met 1x32A niet sneller kunt laden bij 3x16A is mij bekend. Dat is juist mijn punt van deze Posts, maar wellicht had je niet ver genoeg teruggelezen.

Excuus, ik had wel terug gelezen maar blijkbaar niet te ver. Zit op iPhone te tikken.
Maar ik heb begrepen Q4 2015, chameleon lader voor de Kangoo.
 
Excuus, ik had wel terug gelezen maar blijkbaar niet te ver. Zit op iPhone te tikken.
Maar ik heb begrepen Q4 2015, chameleon lader voor de Kangoo.


Lijkt idd te kloppen, ik heb even gezocht en dit artikel gevonden over de nieuwe ZOE en Kangoo ZE:
Renault ZOE to Lose 43 kW Rapid Charging in Preference for Improved Home Charging - Transport Evolved

Hopelijk gaat bij Nissan nu ook een lampje gaan branden, zodat ze de Leaf en 200 ook met 3-fasen laders gaan leveren.
O ja, en dan de Duitsers nog, die hebben nu ook allemaal van die slome AC laders.
 
Ik heb een vraag over de Model S, weet niet waar ik m anders zou moeten posten:
Het regenereren gaat tot max 60kW. Dat is toch AC wisselstroom, niet? Die moet vervolgens in DC worden omgezet richting batterijen.
Hoe kan dat als ik met duo charger 'slechts' 22 kW aan kan? De piek is dus 38kW hoger dan de norm van de inverters...

Of werkt het toch anders?
 
Klein vraagje... Door zware verkoudheid heeft Tess het hele weekend in de carport doorgebracht. Weliswaar met de stekker er in... Maar toen ik vanmorgen terug vertrok merkte ik dat de batterij niet meer vol was tot 90% ondanks dat ie het weekend ingestoken heeft... Als ik het balkje op het chargepopupje even naar trip schoof en dan weer terug naar daily begon ie onmiddellijk te laden... Ik dacht nochtans dat als ie instak dat ie er ook steeds voor zorgde dat ie steeds volledig tot 90% volgeladen was? Of niet?