Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Klein vraagje... Door zware verkoudheid heeft Tess het hele weekend in de carport doorgebracht. Weliswaar met de stekker er in... Maar toen ik vanmorgen terug vertrok merkte ik dat de batterij niet meer vol was tot 90% ondanks dat ie het weekend ingestoken heeft... Als ik het balkje op het chargepopupje even naar trip schoof en dan weer terug naar daily begon ie onmiddellijk te laden... Ik dacht nochtans dat als ie instak dat ie er ook steeds voor zorgde dat ie steeds volledig tot 90% volgeladen was? Of niet?

Ik meen ergens te hebben gelezen dat hij niet hem op 90% zal houden, maar meer een soort van batterij onderhoud pleegt, waardoor hij bij een bepaald punt weer naar 90% zal gaan laden. Ik denk pas als je onder de 80% komt. Als je wilt dat hij 90% altijd vol staat, moet je de tijd instellen om te laden op je locatie. Dan gaat hij altijd tot de ingestelde % laden.
 
Voor diegenen die thuis een CHAdeMo aansluiting willen plaatsen. Dat kan. De mensen achter de Juice Booster hebben nu ook een Juice Director uitgebracht die vanaf een CEE 3x32A of Type 2 aansluiting 22 kW DC kan maken. Voor de prijs moet je wel even gaan zitten. Hier kan je de specs (en de prijs) vinden: JUICE DIRECTOR 1
Wat een apparaat! Kost wat (catalogusprijs ongeveer gelijk aan een nieuwe Citroën Cactus), maar dan heb je wel een gelijkrichter met waterkoeling.
 
Kreeg vandaag de melding dat het beter is voor levensduur van de batterij om te laden voor de benodigde behoefte. Dus als je verwacht 200 kilometer te rijden dan ook voor 200 kilometer te laden..
Ik heb geloof ik toch liever 100 kilometer over voor het geval ik een extra ommetje ga maken..
Iemand anders deze melding al gehad?
 
Kreeg vandaag de melding dat het beter is voor levensduur van de batterij om te laden voor de benodigde behoefte. Dus als je verwacht 200 kilometer te rijden dan ook voor 200 kilometer te laden..
Ik heb geloof ik toch liever 100 kilometer over voor het geval ik een extra ommetje ga maken..
Iemand anders deze melding al gehad?

Bedoel je de melding dat als je teveel boven de 90% gaat laden dit niet goed is voor je accu? Die krijg je al snel als je hem boven de 90% hebt staan.
 
Voor diegenen die thuis een CHAdeMo aansluiting willen plaatsen. Dat kan. De mensen achter de Juice Booster hebben nu ook een Juice Director uitgebracht die vanaf een CEE 3x32A of Type 2 aansluiting 22 kW DC kan maken. Voor de prijs moet je wel even gaan zitten. Hier kan je de specs (en de prijs) vinden: JUICE DIRECTOR 1

Kan handig zijn voor het thuisladen van een EV met kleine interne laders. Maar voor Tesla rijders lijkt het me wat overkill. Maar eens de prijzen zakken lijkt het me wel handig.

Klein vraagje... Door zware verkoudheid heeft Tess het hele weekend in de carport doorgebracht. Weliswaar met de stekker er in... Maar toen ik vanmorgen terug vertrok merkte ik dat de batterij niet meer vol was tot 90% ondanks dat ie het weekend ingestoken heeft... Als ik het balkje op het chargepopupje even naar trip schoof en dan weer terug naar daily begon ie onmiddellijk te laden... Ik dacht nochtans dat als ie instak dat ie er ook steeds voor zorgde dat ie steeds volledig tot 90% volgeladen was? Of niet?
Stond de scheduled charging op? Ik meen me te herinneren dat indien scheduled charging op staat, hij niet zomaar de batterij op niveau houdt. Je kan deze optie beter afzetten voor langere opslag.
 
Ik heb een vraag over de Model S, weet niet waar ik m anders zou moeten posten:
Het regenereren gaat tot max 60kW. Dat is toch AC wisselstroom, niet? Die moet vervolgens in DC worden omgezet richting batterijen.
Hoe kan dat als ik met duo charger 'slechts' 22 kW aan kan? De piek is dus 38kW hoger dan de norm van de inverters...

Of werkt het toch anders?


regen werkt via de frequentiedrive, deze staat volledig los van de laders. Een apart circuit, zeg maar.

als je 'gas' geeft, vloeit er een DC-stroom vanuit de batterij naar de drive-unit, waar de DC-stroom wordt omgezet in AC, frequentie afhankelijk van de snelheid.
bij regen werkt het net andersom : de AC wordt in de drive omgezet naar DC, en de stroom vloeit naar de batterij


bij het laden via AC, wordt de AC-stroom door losstaande laders omgezet in DC, en vloeit dan naar de batterij.
 
Voor diegenen die thuis een CHAdeMo aansluiting willen plaatsen. Dat kan. De mensen achter de Juice Booster hebben nu ook een Juice Director uitgebracht die vanaf een CEE 3x32A of Type 2 aansluiting 22 kW DC kan maken. Voor de prijs moet je wel even gaan zitten. Hier kan je de specs (en de prijs) vinden: JUICE DIRECTOR 1

Gaat natuurlijk helemaal nergens over voor de Tesla rijders. Staat ook niet voor niets niet in de lijst van auto's waar dit zinvol voor is.
Dit ding ligt namelijk (in twee helften) onder je achterbank!

Zelfde max vermogen.

En mocht je die tweede helft nog missen dan kun je die er voor een paar duizend euro er bij laten leggen.
 
Gaat natuurlijk helemaal nergens over voor de Tesla rijders. Staat ook niet voor niets niet in de lijst van auto's waar dit zinvol voor is.
Dit ding ligt namelijk (in twee helften) onder je achterbank!

Zelfde max vermogen.

En mocht je die tweede helft nog missen dan kun je die er voor een paar duizend euro er bij laten leggen.

Uiteraard is dat zo. Ik vraag me echter af waarom dat toestel zo duur is als je het vergelijkt met onze chargers. 5K lijkt me een meer logisch bedrag.
 
ik ben sinds één maand een trotse Tesla S85 bezitter :smile:en leer veel uit dit forum. Wat betreft oplading lees ik heel veel dure toepassingen hier . Ik heb thuis gewoon 220 V , 64 amp aansluiting. Vanuit de zekeringkast heb ik een afzonderlijk klein zekeringkast voorzien ( had geen plaats meer in mijn grote zekeringkast ), daar een differentieel + zekering in van 32 Amp, bedrading 6 carré, vervolgens een blauw stopcontact . Kostprijs materiaal ca 50 € , heb het zelf gedaan . Hierdoor laad ik mijn Tesla 's nachts perfect op . Kom ik tijdens de dag tekort ( maar één keer meegemaakt ) ga ik even naar een supercharger op ca 15 km van mijn woning .

IMG_1603.JPG
 
ik ben sinds één maand een trotse Tesla S85 bezitter :smile:en leer veel uit dit forum. Wat betreft oplading lees ik heel veel dure toepassingen hier . Ik heb thuis gewoon 220 V , 64 amp aansluiting. Vanuit de zekeringkast heb ik een afzonderlijk klein zekeringkast voorzien ( had geen plaats meer in mijn grote zekeringkast ), daar een differentieel + zekering in van 32 Amp, bedrading 6 carré, vervolgens een blauw stopcontact . Kostprijs materiaal ca 50 € , heb het zelf gedaan . Hierdoor laad ik mijn Tesla 's nachts perfect op . Kom ik tijdens de dag tekort ( maar één keer meegemaakt ) ga ik even naar een supercharger op ca 15 km van mijn woning .

View attachment 75073
Lijkt me een prima oplossing zo, zeker als je een fallback scenario op 15km afstand hebt!
 
ik ben sinds één maand een trotse Tesla S85 bezitter :smile:en leer veel uit dit forum. Wat betreft oplading lees ik heel veel dure toepassingen hier . Ik heb thuis gewoon 220 V , 64 amp aansluiting. Vanuit de zekeringkast heb ik een afzonderlijk klein zekeringkast voorzien ( had geen plaats meer in mijn grote zekeringkast ), daar een differentieel + zekering in van 32 Amp, bedrading 6 carré, vervolgens een blauw stopcontact . Kostprijs materiaal ca 50 € , heb het zelf gedaan . Hierdoor laad ik mijn Tesla 's nachts perfect op . Kom ik tijdens de dag tekort ( maar één keer meegemaakt ) ga ik even naar een supercharger op ca 15 km van mijn woning .

View attachment 75073

Geen geld en werkt prima lijkt me. Wellicht nog n tussenmetertje zodat je zien wat je afneemt voor laden van je Tesla. Als niet voor de boekhouding dan gewoon omdat t leuk inzicht oplevert..
 
ik ben sinds één maand een trotse Tesla S85 bezitter :smile:en leer veel uit dit forum. Wat betreft oplading lees ik heel veel dure toepassingen hier . Ik heb thuis gewoon 220 V , 64 amp aansluiting. Vanuit de zekeringkast heb ik een afzonderlijk klein zekeringkast voorzien ( had geen plaats meer in mijn grote zekeringkast ), daar een differentieel + zekering in van 32 Amp, bedrading 6 carré, vervolgens een blauw stopcontact . Kostprijs materiaal ca 50 € , heb het zelf gedaan . Hierdoor laad ik mijn Tesla 's nachts perfect op . Kom ik tijdens de dag tekort ( maar één keer meegemaakt ) ga ik even naar een supercharger op ca 15 km van mijn woning .

Goede oplossing.

Ik denk dat het merendeel echter niet de luxe heeft van een aansluiting met meer dan 35A per fase (voor zover ik weet is in NL de basis 1x35A of (evt goedkope upgrade) 3x25A. De volgende stap is dan vaak 3x35A). Gevolg is dat de meesten of 1x16A of 3 fasen 16 A laden. Wellicht verklaart dat dat 1x32A niet vaak wordt toegepast.
 
ik ben sinds één maand een trotse Tesla S85 bezitter :smile:en leer veel uit dit forum. Wat betreft oplading lees ik heel veel dure toepassingen hier . Ik heb thuis gewoon 220 V , 64 amp aansluiting. Vanuit de zekeringkast heb ik een afzonderlijk klein zekeringkast voorzien ( had geen plaats meer in mijn grote zekeringkast ), daar een differentieel + zekering in van 32 Amp, bedrading 6 carré, vervolgens een blauw stopcontact . Kostprijs materiaal ca 50 € , heb het zelf gedaan . Hierdoor laad ik mijn Tesla 's nachts perfect op . Kom ik tijdens de dag tekort ( maar één keer meegemaakt ) ga ik even naar een supercharger op ca 15 km van mijn woning .

Precies, ik doe net hetzelfde in Vlaams-Brabant, sedert anderhalf jaar en zonder problemen (kleine aparte zekeringkast, differentieel + zekering van 32 Amp, blauw stopcontact). Ik programmeer het laden vanaf middernacht om geen interferentie te hebben met was/droger/vaatwas want als die allemaal tegelijk werken, en de Tesla begint plots te laden, is het wel af en toe zoeken naar een zaklantaarn:crying:.

Menigeen (mijn elektricien, die mijn laadpost plaatste, was de eerste, en andere forumleden beamen wat ie zei) beweert dat een 'echte' charge point wel nuttig is (ook al om minder vaak de zaklantaarn te moeten opzoeken). Maar ik wacht dan wel op een Tesla Wall Connector (beloofd voor de zomer 2015 in Europa, dacht ik).
 
Kan iemand mij het volgende toelichten n.a.v. bovenstaande;

Meneer laat dus zijn kabel soms hangen en bij thuiskomst plugt hij de auto er weer aan. Moet er dan nog geactiveerd worden met het pasje?
Zo niet, dan kan iedereen bij hem "gratis" gaan laden tijdens zij afwezigheid, toch?

Duidelijk is dat de kabel alleen "los gelaten" wordt met het pasje dus diefstal van de kabel is uitgesloten.

Staat helaas niet bij welk merk/type kast het betreft maar ik denk een EV-box.

Als de led rood wordt heeft ie hem eigenlijk verkeerd ontgrendeld. Eerst met de pas (of sleutelhanger) scannen en daarna de stekker eruit halen. Ik heb zelf ook een EV box met vaste kabel, veel handiger dan een losse kabel. Ik heb altijd een losse kabel in mijn auto liggen. btw je hebt ook oplaadpunten met een drukknop, die kan volgens mij iedereen gebruiken.

Met een vaste kabel kunnen "anderen" niet op die lokatie laden (alleen als die ook een type 2 aansluiting op de EV hebben, niet iedereen heeft die).


Klopt, pasje ligt binnen, dus met de auto ontgrendelen, dan hoef je de pas niet te gebruiken (ja, we zijn lui, ik weet het)

Als dit zo is dan is een EV-box met losse kabel op deze (verkeerde) wijze dus eigenlijk een box met vaste kabel (die je eraf kunt halen)...
Lees dat nog maar eens terug :p

Nog gekker: door dit "verkeerd" loskoppelen (=losnemen kabel van de auto, niet eerst laadproces stoppen zoals het hoort) heb je ook een smart-start functie. Immers zodra je de auto weer aansluit zal deze direct weer gaan laden, iets wat ik alleen nog maar op een KEBA box heb gezien.

Zelf wil ik zo min mogelijk handelingen verrichten bij thuiskomst maar wil ook zoveel als mogelijk opties (familie/vrienden die komen met een EV en even willen bijladen) creëren.
Als de EV box (met losse kabel) inderdaad zo werkt (=verkeerd losnemen waardoor rode ring brand) en waarbij het snoer wat nog in de box zit niet los te nemen is (diefstal) maar wel gelijk gaat laden zodra deze weer in de auto wordt gestoken heb je alles wat mogelijk is. Mits de kast op een privé terrein hangt waardoor anderen niet (gratis) kunnen komen laden...


Samengevat:

EV box type met losse kabel. Start laadproces door auto aan te sluiten en met pas te starten.
Trek kabel uit de auto, ring wordt rood?
Start het laad proces vanzelf weer zodra de kabel weer in de auto wordt gestoken (zonder dus de pas te gebruiken)?
kortom "smart start" JA/NEE

type EV box met losse kabel, heeft de kabel in de EV kast zitten, de rode ring (laadproces is onderbroken door de kabel uit de auto te halen) brandt.
Is de kabel (die alleen nog in de EV-Box zit) vergrendeld? Of te wel niet te stelen?
JA/NEE


Kan iemand met een EV-Box met losse kabel (en pas bediening) dit bevestigen? Dan kunnen wij de juiste box aanschaffen. Alvast bedankt voor het uitproberen.
 
Last edited: