Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
De (tangible) assets zijn reeds lang verpand aan de grote aandeelhouders (die niet met minder rente op hun leningen genoegen hoeven te nemen en die leningen bovendien kunnen converteren, maar dat terzijde) dus grote spelers hoeven niet een kop koffie te gaan drinken met de curator. De locaties houden de waarde die ze nu ook hebben, inclusief verwachtingswaarde, dus ik vermoed dat die aandeelhouders er dan voor kiezen er zelf een paar miljoen achteraan te smijten en zelf door te starten, en niet de snelladers aan de minst lage bieder te verkopen.

Volgens mij heb je hier toch wel een aantal dingen volledig fout. De concessies zijn in tijd beperkt, dus ze worden wel degelijk ieder jaar minder waard. Dat geldt ook voor de installaties zelf. Daarnaast zijn er een aantal partijen die veel geld geleend hebben en de interest daarvan laten optellen bij het kapitaal of omzetten in deelbewijzen (die uiteraard nog minder garantie op opbrengst hebben). Kortom, de interest die ze in principe opstrijken is ook minder waard.

Ook ik juich het concept toe, maar leningen aangaan die je naar verwachting alleen met nieuwe leningen kunt servicen, daar hou ik niet zo van; als je er in gelooft, hoor je aandelen te kunnen krijgen, tegen een waardering die niet een fractie is van die van aandeelhouders die met de assets vertrekken als het misgaat.

Dit is gewoon financiele onzin. Ieder bedrijf van enige omvang in opstartfase doet voor de financiering beroep op een brede mix van instrumenten. Zelfs bedrijven die de opstartfase lang voorbij zijn (zoals... Tesla) doen dat. Op zich is dat dus niet noodzakelijk een teken dat er 'geen geloof' is.

Kijk, Fastned wordt financieel een heel moeilijk verhaal. Daar moeten we geen doekjes omwinden. Maar de teneur van FTM en een aantal uitspraken hier is dat de drijvende krachten achter het bedrijf willens en wetens bezig zijn met het volpompen van het bedrijf met vreemd vermogen opgehaald op de markt om dat dan via een slinks achterdeurtje leeg te zuigen. Van iedereen die dat roept (inclusief het hierboven geplaatste artikel) heeft niemand serieus moeite gedaan om op de balans van Fastned te gaan kijken hoe het nu juist staat met de geldstromen, waar ze geinvesteerd worden en waar niet. Dus tot zolang iemand daar met een analyse komt die aantoont dat er geld aan het weglekken is, kan ik alleen maar zeggen dat er langs de Nederlandse wegen wel degelijk een groot aantal laadstations van Fastned staan met een uptime waar iedereen een puntje aan kan zuigen (inclusief de superchargers) en dus zeker niet beknibbeld wordt op operationele uitgaven (wat je zou verwachten als dit slechts windowdressing is om zelfverrijking mogelijk te maken)
 
Het netwerk van fastned heeft mij in ieder geval over de streep getrokken om tot aanschaf van een model s over te gaan in 2014, het suc netwerk was nog niet zo uitgebreid en fastned dekte precies de gaten die ik nodig had. Helaas voor fastned is nu wel alles te doen met suc voor mij.
 
Eens met @schonelucht (waar het de concessies en waarde ervan betreft, en dat het geen piramidespel is) en als ze de tarieven nu eens tot suc tarieven verlagen, dus 20ct per kW, dan ben ik ook aan boord (als het nodig is). Om te laden dan, niet om te investeren. Dat is meer voor gokkers.
20 cent per kWh?

Afijn, 20c/kWh is natuurlijk verre van realistisch om te vragen door Fastned. Ja, met een maandelijkse betaling, maar 20c is heel dicht tegen hun inkoop aan als je kijkt naar energiebelasting en wat het kost om een netaansluting te hebben.

Maar ik blijf er wel bij, als Fastned 150kW laden kan aanbieden op CCS aan Leaf 2.0 (September dit jaar!), Model 3 rijders, Jaguar i-Pace, dan zie ik een goede groep klanten.

Overigens zie ik wel steeds vaker mensen bij Fastned staan.

De enige reden waarom ik de SuC verkies boven Fastned is de snelheid van het laden. Maar die discussie ga ik niet nog een keer starten.
 
Het woord piramidespel, gelijk aan Ponzi scheme, kan je m.i. inderdaad niet gebruiken. De oprichters hebben weliswaar alle zekerheden in handen, maar ook zij weten niet of ze er per saldo beter van worden bij een ev. faillissement. Die zekerheden (concessies) worden immers per jaar minder waard.

Ik juich het initiatief toe, maar moet tegelijk ook toegeven dat ik er nog nooit geladen heb... daar zit toch het probleem, al die langsrazende Tesla's.
Hoe meer ik er over nadenk hoe sterker mijn beeld dat het wel een ponzi-scheme is. Fastned geeft obligaties uit om hun netwerk uit te bouwen, maar het pandrecht op de nieuwe laadstations gaat meteen over naar Wilhelmina Dok en Breesaap. Dus elke euro die een goedgelovige investeerder er nu inpompt versterkt de positie van de oprichters. En nee, ik ga niet uit van kwade opzet, maar dat maakt het niet minder een piramidespel.

De hele boel wordt overigens nog echt interessant eind volgend jaar. Dan moet er minimaal voor 14 miljoen aan leningen worden afgelost. Daar heeft Fastned het geld niet voor. Dus moeten de leningen geconverteerd worden in gewone certificaten. Maar als dat gebeurt vervalt het pandrecht op de laadstations. Het lijkt me sterk dat de familie Lubbers een obligatie met dekking gaat omruilen voor waardeloze certificaten tegen een koers van 10 euro.
 
Volgens mij heb je hier toch wel een aantal dingen volledig fout. De concessies zijn in tijd beperkt, dus ze worden wel degelijk ieder jaar minder waard. Dat geldt ook voor de installaties zelf.
Ik bedoel met "De locaties houden de waarde die ze nu ook hebben" uiteraard niet dat er geen aan de business inherente waardemutaties zullen zijn, dat was ook niet het topic waarop ik reageerde, maar wel dat een eventueel faillissement daaraan niets verandert, en dat ze dan niet voor een habbekrats zullen worden verpatst.

Daarnaast zijn er een aantal partijen die veel geld geleend hebben en de interest daarvan laten optellen bij het kapitaal of omzetten in deelbewijzen (die uiteraard nog minder garantie op opbrengst hebben). Kortom, de interest die ze in principe opstrijken is ook minder waard.
Als je met "een aantal partijen" de grote aandeelhouders bedoelt: wij weten geen van beiden wat die met hun leningen zullen doen en of ze toekomstige interest zullen kapitaliseren. Echter wel een interessant punt, maar op een andere manier dan jij bedoelt (;)) want als ze de interest laten aangroeien en dan kapitaliseren ... vergroten ze hun belang, ten koste van ... juist!

Dit is gewoon financiele onzin. Ieder bedrijf van enige omvang in opstartfase doet voor de financiering beroep op een brede mix van instrumenten. Zelfs bedrijven die de opstartfase lang voorbij zijn (zoals... Tesla) doen dat. Op zich is dat dus niet noodzakelijk een teken dat er 'geen geloof' is.
Dat is niet aardig gezegd van je hoor. Ik volg je ook echt niet.

Om even achteraan te beginnen:

- Je draait mijn punt over "geloof" om. Ik zeg niet dat er geen geloof is. (Integendeel: ik denk dat de kopers van de obligatie vooral gelovigen zijn), maar dat als je gelovigen nodig hebt, je ze dan tegen een faire prijs een equity share moet aanbieden, zodat ze op de lange termijn (waar het geloof voor nodig is) kunnen delen in de beloning voor hun geloof (en, ik herhaal het nog maar een keer, niet de kans lopen niets terug te krijgen terwijl aandeelhouders wel verder gaan)

- Het zou niet moeten zijn "zelfs bedrijven die de opstartfase allang voorbij zijn" maar "juist bedrijven die de opstartfase voorbij zijn doen dat".
Als je geen realistische begroting kunt presenteren waaruit blijkt dat er een gerede kans is dat je de rente op de lening zult kunnen betalen, krijg je van geïnformeerde partijen géén kale lening zonder zekerheden, tenzij deze converteerbaar is. En dan heb je het dus eigenlijk bij voorbaat over equity, met de optie voor de aandeelhouder om in eerste instantie een vordering te nemen, die immers bevoorrecht is op aandeelhouders en in principe een vast rendement geeft.
Bij de ongeveer 25 startups waarbij ik betrokken was (aan beide zijden van de tafel) heb ik nimmer een professionele partij zien instappen op een kale obligatielening.

Van iedereen die dat roept (inclusief het hierboven geplaatste artikel) heeft niemand serieus moeite gedaan om op de balans van Fastned te gaan kijken hoe het nu juist staat met de geldstromen, waar ze geinvesteerd worden en waar niet. Dus tot zolang iemand daar met een analyse komt die aantoont dat er geld aan het weglekken is

Sorry schonelucht, maar het hele probleem is nou juist dat Fastned zelf geen inzichtelijke cashflow presenteert (met balans heeft dat niet veel te maken...), jouw stelling dat ik daar niet serieus naar heb gekeken leg ik toch echt naast me neer. Het is intussen heel eenvoudig: de operationele cashflow is niet dekkend voor de renteverplichtingen. Hoeveel meer wil je zien?
 
  • Informative
Reactions: Klaas
De hele boel wordt overigens nog echt interessant eind volgend jaar. Dan moet er minimaal voor 14 miljoen aan leningen worden afgelost. Daar heeft Fastned het geld niet voor. Dus moeten de leningen geconverteerd worden in gewone certificaten. Maar als dat gebeurt vervalt het pandrecht op de laadstations. Het lijkt me sterk dat de familie Lubbers een obligatie met dekking gaat omruilen voor waardeloze certificaten tegen een koers van 10 euro.

De betreffende partijen kunnen de leningen gewoon tegen dezelfde (of betere) condities vernieuwen...
 
IMG_5590.PNG
Heren heren nou toch, er lezen ook zuiderburen mee die gewend zijn aan minder stellige en felle bewoordingen ;)
Ik zie beide kanten wel, maar ik denk niet dat het fair is om de oprichters te bestempelen als oplichters.. zie de omschrijving op Wikipedia:
 
De discussie bloeit weer als nooit tevoren:).

Zoals bekend geloof ik niet in de business case van Fastned. Ik waardeer het initiatief wel. Voor Tesla rijders biedt het FN netwerk nauwelijks toegevoegde waarde. Echter sinds ik een compagnon over heb weten te halen elektrisch te gaan rijden, in zijn geval een Hyundai Ioniq, zie ik een sprankje hoop aan de horizon. Hij heeft al meerdere malen dankbaar gebruik gemaakt van de FN stations. En als er nu eindelijk meer fabrikanten spoedig wat op de markt zetten overleven ze t misschien nog ook.
 
Citaat uit prospectus, waarmee niet te rijmen is dat de uitgifte bedoeld zou zijn om rentebetalingen (of andere cashflow risico's) af te dekken:

"E.2b Redenen voor de aanbieding en bestemming van de opbrengsten wanneer het niet gaat om het maken van winst en/of het afdekken van bepaalde risico’s:
De Uitgevende Instelling zal de opbrengst van de uitgifte van de Obligaties besteden aan de bouw en het operationeel maken en houden van snellaadstations voor elektrische auto’s."

Mocht dit niet juist zijn: bring in the lawyers! :D
 
De term piramidespel wordt in dit draadje al snel geassocieerd met kwade bedoeling. Dat is zeker niet altijd het geval. Er zijn genoeg piramidespellen in het verleden ontstaan door goedbedoelde investeringen die niet het beloofde rendement behaalden. De fout die dan gemaakt wordt is het opvullen van gaten met andere gaten, om op deze wijze gezichtsverlies te ontlopen of een ongefundeerd geloof in toekomstige positievere resultaten welke alles "recht zal trekken".
 
  • Informative
Reactions: pvkeep
In zekere zin is de crux dus (citaat prospectus):

2.4.4. Herfinancieringsrisico
Aan het einde van de looptijd is de Uitgevende Instelling voornemens om de Obligaties af te lossen uit kasstromen of middels de uitgifte van nieuwe financiering in de vorm van een (obligatie)lening of eigen vermogen.

Op basis van de verwachte wereldwijde groei in elektrische auto’s en daarmee de vrije kasstromen van Fastned, is het de verwachting van de Uitgevende Instelling dat de markt meer dan genoeg waarde gaat zien in het financieren van oplaadbedrijven gedurende de looptijd van de Obligaties. Echter, het risico dat de Uitgevende Instelling, door onvoorziene gebeurtenissen, over onvoldoende liquide middelen zal beschikken om de Obligaties geheel af te lossen kan niet worden uitgesloten.
 
Last edited: