schonelucht
Well-Known Member
De (tangible) assets zijn reeds lang verpand aan de grote aandeelhouders (die niet met minder rente op hun leningen genoegen hoeven te nemen en die leningen bovendien kunnen converteren, maar dat terzijde) dus grote spelers hoeven niet een kop koffie te gaan drinken met de curator. De locaties houden de waarde die ze nu ook hebben, inclusief verwachtingswaarde, dus ik vermoed dat die aandeelhouders er dan voor kiezen er zelf een paar miljoen achteraan te smijten en zelf door te starten, en niet de snelladers aan de minst lage bieder te verkopen.
Volgens mij heb je hier toch wel een aantal dingen volledig fout. De concessies zijn in tijd beperkt, dus ze worden wel degelijk ieder jaar minder waard. Dat geldt ook voor de installaties zelf. Daarnaast zijn er een aantal partijen die veel geld geleend hebben en de interest daarvan laten optellen bij het kapitaal of omzetten in deelbewijzen (die uiteraard nog minder garantie op opbrengst hebben). Kortom, de interest die ze in principe opstrijken is ook minder waard.
Ook ik juich het concept toe, maar leningen aangaan die je naar verwachting alleen met nieuwe leningen kunt servicen, daar hou ik niet zo van; als je er in gelooft, hoor je aandelen te kunnen krijgen, tegen een waardering die niet een fractie is van die van aandeelhouders die met de assets vertrekken als het misgaat.
Dit is gewoon financiele onzin. Ieder bedrijf van enige omvang in opstartfase doet voor de financiering beroep op een brede mix van instrumenten. Zelfs bedrijven die de opstartfase lang voorbij zijn (zoals... Tesla) doen dat. Op zich is dat dus niet noodzakelijk een teken dat er 'geen geloof' is.
Kijk, Fastned wordt financieel een heel moeilijk verhaal. Daar moeten we geen doekjes omwinden. Maar de teneur van FTM en een aantal uitspraken hier is dat de drijvende krachten achter het bedrijf willens en wetens bezig zijn met het volpompen van het bedrijf met vreemd vermogen opgehaald op de markt om dat dan via een slinks achterdeurtje leeg te zuigen. Van iedereen die dat roept (inclusief het hierboven geplaatste artikel) heeft niemand serieus moeite gedaan om op de balans van Fastned te gaan kijken hoe het nu juist staat met de geldstromen, waar ze geinvesteerd worden en waar niet. Dus tot zolang iemand daar met een analyse komt die aantoont dat er geld aan het weglekken is, kan ik alleen maar zeggen dat er langs de Nederlandse wegen wel degelijk een groot aantal laadstations van Fastned staan met een uptime waar iedereen een puntje aan kan zuigen (inclusief de superchargers) en dus zeker niet beknibbeld wordt op operationele uitgaven (wat je zou verwachten als dit slechts windowdressing is om zelfverrijking mogelijk te maken)