Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Drukte bij Fastned langs de A4: Fastned on Twitter


Ddd-dGsX0AAlZL1.jpg


Uitbreiding van 4 naar 6 laders was nog niet voldoende :) Op naar de 8 laders dan maar!
 
Voor een taxichaufeur is tijd == geld.
Opmerking die Fastned van de taxichauffeurs met een Ioniq kreeg: bij die nieuwe 175kW laders laden ze eigenlijk gratis vergeleken met de oude laders. Doordat ze op 70kW laden en dus in 20 minuten ipv 30 minuten vol zitten kunnen ze op een dag een rit extra doen.
Waarmee de laadkosten terug zijn betaald.
Ik denk dat taxibedrijven graag inschrijven op de iPace en de Audi.
 
  • Like
Reactions: widodh
Goed gezien van @Adm want dat station is nu 11 dagen later opengegaan. Nummer 72 alweer en het vijfde met 175kW laders.

Altijd blij met een extra laadpunt.


Toevallig kwam ik dit oude bericht tegen :

"ABB maakte vandaag (08-07-2013) bekend dat zij geselecteerd zijn door Fastned om laders te leveren aan meer dan 200 EV snellaadstations in Nederland. Deze stations langs onze snelwegen zullen worden voorzien van meerdere snelladers, zoals de 50 kW Terra 52 en Terra 53 modellen, die een EV binnen 15 tot 30 minuten op kan laden. De eerste ABB Terra snelladers worden geleverd in september 2013. De bouw van de Fastned stations met zonnepanelen op het dak moet in 2015 worden afgerond."

In plaats van 200 in 2015 zitten ze nu, bijna 3 jaar later, aan 72. Elon-Time maakt school :p.
 
  • Like
Reactions: FVO and schonelucht
Wellicht interessant:
"Hou je vast voor de grootste kWh prijs revolutie van 2018; Vanaf half juni kan je met de Maingau laadpas laden bij Fastned, en dat is geweldig nieuws voor alle elektrische rijders out there.

Dit betekent dat je nu vanaf € 0,02 / kWh bij Fastned kunt laden. Dat is meer dan 96% goedkoper dan het tarief van alle andere laadpassen, die beginnen minimaal bij 0,59 / kWh (zonder abonnement)

Hoe zit dat, en hoe kan dat?

Maingau biedt een zeer goedkope laadpas aan, aan alle inwoners binnen de EU. Ze willen de grootste laadpas partij worden en zetten met hun tarieven daarom een zeer concurrerende laadpas in de markt.

Ze berekenen geen tarief per kWh, maar een vast tarief van €0,05 per minuut.

Dit betekent dat hoe hoger je laadsnelheid ligt, hoe korter je laadsessie.
En hoe korter je laadsessie, hoe lager je prijs.

Een snelle rekenaar berekent al gauw dat Maingau €3,- per uur berekent ongeacht de aangeboden snelheid van het laadpunt. Bij Fastned biedt men snelheden van 43kW tot maarliefst 175 kW en dat betekent een variabel tarief van €0,02 tot €0,07 per kWh.

Een gemiddelde laadsessie varieert ook wat in snelheid, bijvoorbeeld door temperatuurs invloeden, waardoor bij een volle lading van 0 tot 100% de prijs bij de meeste auto's zo rond de €0,10 per kWh uitkomt. Dit is 2x zo goedkoop als thuis laden. Een 40kWh Renault Zoe bijvoorbeeld, laadt je daarmee voor €4,- helemaal vol (300km).

Even 50km bijladen kost dan geen €6,- meer maar minder dan €1,-.

Ik hoop dat ze genoeg extra laders op voorraad hebben...
Het kon nog weleens heel erg druk gaan worden langs de snelwegen."
Elektrisch rijden kan altijd goedkoper: Fastned wordt 2x zo goedkoop als thuis laden
 
Snelladen voor 2 cent per kWh, dat kan nooit goed gaan...
Geef het dan gewoon gratis, een administratie bijhouden en faktuur versturen is nog duurder.
Niemand kan momenteel die hoge laadsnelheid de hele sessie volhouden en de stroomkosten voor Fastned zullen vrij laag zijn.
Voor hen is het belangrijk dat mensen zo snel mogelijk laden, zodat de paal weer beschikbaar is voor de volgende klant.
Dit is een dynamisch prijsmodel wat Fastned goed past!
 
Snelladen voor 2 cent per kWh, dat kan nooit goed gaan...
Geef het dan gewoon gratis, een administratie bijhouden en faktuur versturen is nog duurder.

Naar mijn idee ben je verplicht als stroomleverancier energiebelasting te heffen en af te dragen. Of is dit de basisprijs vóór belasting? Dat zou kunnen maar de consument kan het hier niet voor kopen.
 
Niemand kan momenteel die hoge laadsnelheid de hele sessie volhouden en de stroomkosten voor Fastned zullen vrij laag zijn.
Voor hen is het belangrijk dat mensen zo snel mogelijk laden, zodat de paal weer beschikbaar is voor de volgende klant.
Dit is een dynamisch prijsmodel wat Fastned goed past!

Fastned moet ook nog winst gaan draaien he?
Ze hebben nu inderdaad een paar stations waar de afname zo hoog wordt dat ze in lagere belastingtarieven terecht komen en dus hun brutto marge hoger wordt. Maar bij 2ct of zelfs 5ct per kWh? De kostprijs van stroom is al 2 of 3 cent. En dan moet FN hun operationele kosten en investeringen (af)betalen, en zowel FN als Maingau er wat aan overhouden...
 
Last edited:
Moderne fratsen, jongens.
Eerst klanten, dan omzet, dan winst.
Ik denk dat dit principe niet werkt bij het aanbieden van laadinfrastructuur, maar zolang genoeg andere investeerders dat anders zien is er leven.

(Hint: er is een bodemprijs op de meest comfortabele locatie, bij je thuis.)