Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ze hebben alle Model S rijders beloofd dat Superchargen altijd gratis zal blijven. Als er dan betaalde laders bijkomen is dat wellicht verwarrend. En ze hopen waarschijnlijk dat andere autofabrikanten gaan meebetalen aan het enorm dure SuC netwerk.

Waarom is het SuC netwerk enorm duur? Lijkt mij juist veel goedkoper dan een ouderwets tankstation of Fastned station.

  • De grond wordt gratis ter beschikking gesteld
  • De SuC worden in massa geproduceerd, zijn er al ruim 2000 stuks inmiddels op 500 locaties.
  • Stroom kost nagenoeg niks ivm grootverbruikerstarief.

In een SuC arm gebied zou ik ook bereid zijn om te betalen om snel te kunnen laden. Naar mijn mening zou Tesla erbij gebaat zijn als andere partijen op SuC snelheid laden aan te bieden. Kost hen wat minder, vergroot de dekking, verlaagd de belasting vd SuC's etc. Als Tesla rijder zou ik er minder enthousiast van worden. Het verlaagd namelijk de druk op het bijplaatsen van meer SuC's naast dat ik dan moet gaan betalen.
 
Het netwerk kun je duur noemen omdat er in een heel korte tijd 500 gebouwd zijn. Op zich is een supercharger niet zo duur zoals een paar posts terug is besproken. Verder maakt Tesla geen verlies want er zit een marge van iets van 20% op. Zouden ze niet investeren in r&d en SuC en nieuwe modellen zouden ze goed winst maken.
 
Die snap ik even niet, waar het geld vandaan komt bepaalt toch niet hoe duur het is?
Vergeet overigens niet dat Tesla op elke Model S een paar duizend dollar verlies maakt...
Hmmm, als je investeringen als kosten rekent wel ja.... Dan is die $4.000 helemaal zo slecht nog niet. 3 jaar geleden was het als je zo rekent nog $2 miljoen verlies per auto:scared:
 
Vergeet overigens niet dat Tesla op elke Model S een paar duizend dollar verlies maakt...
die paar duizend dollar was wel heel erg populistisch rekenen door de media. Dat kopt makkelijk. Kijk eens hoe vaak er positieve berichten over Tesla negatief in de media worden uitgelegd. Bijvoorbeeld het feit dat de Tesla kon worden gehacked. Echter iedere canbus kan eenvoudig worden gehacked, de Tesla hack was al opgelost voordat dit bekend werd gemaakt,de onderzoekers waren van mening dat Tesla het heel aardig voor elkaar had en beter dan het merendeel van de fabrikanten, en de media sabelt Tesla neer.

In het geval van verlies is het onzin om negatieve resultaten als gevolg van forse investeringen voor toekomstige modellen en de batterij fabriek te delen over het aantal geproduceerde auto's in dat kwartaal.
 
die paar duizend dollar was wel heel erg populistisch rekenen door de media. Dat kopt makkelijk. Kijk eens hoe vaak er positieve berichten over Tesla negatief in de media worden uitgelegd. Bijvoorbeeld het feit dat de Tesla kon worden gehacked. Echter iedere canbus kan eenvoudig worden gehacked, de Tesla hack was al opgelost voordat dit bekend werd gemaakt,de onderzoekers waren van mening dat Tesla het heel aardig voor elkaar had en beter dan het merendeel van de fabrikanten, en de media sabelt Tesla neer.

In het geval van verlies is het onzin om negatieve resultaten als gevolg van forse investeringen voor toekomstige modellen en de batterij fabriek te delen over het aantal geproduceerde auto's in dat kwartaal.

Je hebt gelijk, ik lees dat nu ook. Slechte journalistiek inderdaad.
 
In een SuC arm gebied zou ik ook bereid zijn om te betalen om snel te kunnen laden. Naar mijn mening zou Tesla erbij gebaat zijn als andere partijen op SuC snelheid laden aan te bieden. Kost hen wat minder, vergroot de dekking, verlaagd de belasting vd SuC's etc. Als Tesla rijder zou ik er minder enthousiast van worden. Het verlaagd namelijk de druk op het bijplaatsen van meer SuC's naast dat ik dan moet gaan betalen.
In een SuC-arm gebied zou ik eigenlijk juist niet bereid zijn om voor superchargen te betalen. Daar ligt een taak voor Tesla. Als het echt extra is en gewoon meer gemak oplevert (een FN 'suc' tussen A'dam en Zevenaar bijvoorbeeld), ben ik wel bereid om te betalen.
 
Last edited:
Verder maakt Tesla geen verlies want er zit een marge van iets van 20% op.

Inderdaad, en wat bovendien meer dan het dubbele is in vergelijking met de gemiddelde auto bouwer. Tesla heeft dus marges waar de andere merken enkel van kunnen dromen. De vergelijking met Apple is daarom nooit ver weg. Het is niet zo maar dat de beurskoers zo hoog is. De "journalist" die dat onzin artikel over het verlies van Tesla heeft verspreid zou beter nog wat langer op de schoolbanken hebben doorgebracht. :cursing:
 
Inderdaad, en wat bovendien meer dan het dubbele is in vergelijking met de gemiddelde auto bouwer. Tesla heeft dus marges waar de andere merken enkel van kunnen dromen. De vergelijking met Apple is daarom nooit ver weg. Het is niet zo maar dat de beurskoers zo hoog is. De "journalist" die dat onzin artikel over het verlies van Tesla heeft verspreid zou beter nog wat langer op de schoolbanken hebben doorgebracht. :cursing:

En, niet te vergeten, de schrijver van het oorspronkelijke Reuters artikel is gebaseerd in Detroit. Hmm....:mad:
 
Uit een ander topic komt deze foto: Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure - Page 265

Topdrukte Oosterhout.

2093ba877da5120c7ee20af5ed068b6e.jpg


Ik moest 1 min wachten, volgende ook, maar de derde moet nu echt wachten!

Op slechts 3.629 (31-07-2015) Model S'en in Nederland is het bij de SuperCharger in Oosterhout al zó druk.

Ik trek daar de conclusie uit dat als er straks 50.000 Model S, X en 3 bij elkaar in Nederland rijden er gewoon nooit voldoende SuperChargers zullen of gaan zijn.

Blijkbaar is er een behoefte om snel te kunnen laden. (Ja, de huidige 50kW is te langzaam, maar Model X en 3 zijn er ook nog niet).
 
Op slechts 3.629 (31-07-2015) Model S'en in Nederland is het bij de SuperCharger in Oosterhout al zó druk.

Ik trek daar de conclusie uit dat als er straks 50.000 Model S, X en 3 bij elkaar in Nederland rijden er gewoon nooit voldoende SuperChargers zullen of gaan zijn.

Blijkbaar is er een behoefte om snel te kunnen laden. (Ja, de huidige 50kW is te langzaam, maar Model X en 3 zijn er ook nog niet).

En zie hier de markt voor Fastned. Ik gok erop dat men bij Fastned over maximaal 3 jaar tot 100kW laden kan.
 
Last edited by a moderator:
Ik verwacht dat Tesla nog wel wat verdichting van het netwerk gaat doen, maar op termijn zou het scenatio wat Wido schetst natuurlijk wel eens in het voordeel van fastned kunnen gaan werken.
Indien de prijzen dan dichter bij het thuisladen komen dan zouden wellicht ook nog eens rijders verleid kunnen worden om ook binnen een korte afstand van huis bij te laden vanwege het comfort van de snelheid.
Anders blijft de grote range van EVs die 100 KW kunnen laden (en dus een batterij van minimaal 50 KWh hebben?) in combi met het grote prijsverschil een reden om met 40 km/h (om er 700 km uit te persen:wink:) naar huis te rijden om daar in te pluggen....
 
Verdichting van SuC's zal er pas komen als model 3 uit komt denk ik. Want de pers en het grote publiek zullen dan de wachtrijen ook wel al opgemerkt hebben en dan zal Tesla daar dergelijk antwoord aan bieden verwacht ik.
Naast Fastned verwacht ik ook dat mensen niet meer gaan laden omdat het gratis is, maar enkel wanneer ze het echt nodig hebben (de spreekwoordelijke roadtrips).