Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Ik verwacht dat Tesla nog wel wat verdichting van het netwerk gaat doen, maar op termijn zou het scenatio wat Wido schetst natuurlijk wel eens in het voordeel van fastned kunnen gaan werken.
Indien de prijzen dan dichter bij het thuisladen komen dan zouden wellicht ook nog eens rijders verleid kunnen worden om ook binnen een korte afstand van huis bij te laden vanwege het comfort van de snelheid.
Anders blijft de grote range van EVs die 100 KW kunnen laden (en dus een batterij van minimaal 50 KWh hebben?) in combi met het grote prijsverschil een reden om met 40 km/h (om er 700 km uit te persen:wink:) naar huis te rijden om daar in te pluggen....

Het comfort van de snelheid? Wat gaat er boven het comfort van laden terwijl je thuis iets anders aan het doen bent? Dat vind ik de eyeopener van de EV; gewoon elke ochtend vol, geen gezeur bij tankstations..
 
Ik bedoel daarmee dat er wel eens momenten zullen zijn dat het wel prettig is om weer snel vol te zijn voordat je thuis een hapje gaat eten en daarna weer ergens heen moet. Nu zul je dan via SuC om moeten rijden OF gaan rekenen (tijd).
Maar ja... Hoe vaak komt het voor dat je op een dag je batterij nagenoeg leeg hebt gereden (dus ca. 400 km hebt gereden die dag), vervolgens ca. 2 uur thuis bent om te eten (en dus al weer 100 km kan bijladen) en daarna weer meer dan 100 km moet rijden .

Ik zie dan meer in destination charging of publieke laders. Op dagen dat ik veel KM's rij, dan heb ik ook momenten waarop ik afspraken heb. Als ik dan op die locaties kan laden terwijl ik mijn afspraak heb kom ik niet snel met een lege accu thuis. Zeker op zakelijke locaties zijn 3x16 of 3x32A laders vrij goedkoop te realiseren (zeker met MIA, KIA en Vamil kosten laders met installatie zakelijk niet veel meer dan 1000 euro) en is de elektriciteit spotgoedkoop (ca. 10 ct), dus als klanten daar kan laden voor ca. 25ct per kWh, dan is de investering in de lader er ook vrij snel uit. Voor die keren dat je nog meer moet rijden, gebruik je de Tesla superchargers in plaats van semi snel te laden met 50 kW, tegen een hoog tarief.

Wat dat betreft zie ik voor Fastned geen toekomst met de huidige tesla auto's. De vraag is daarom vooral waar andere fabrikanten mee zullen komen. Met de huidige ChaDeMo en Combo laadsnelheden, heeft Tesla nog wel een enorm voordeel, maar zo lang andere fabrikanten zelf geen infra uitrollen, zullen de berijders van die elektrische auto's gebruik gaan maken van de laders van FastNed (of een van de andere partijen die snelladers langs de snelweg plaatsen).
 
Wat zullen we hier van zeggen:

Startups
Opvallend was de kritiek op het gebrek aan durf om te investeren*in startups in Nederland. Onder meer van topman Bart Lubbers van FastNed, uitbater van tankstations voor elektrische auto's.

Ik vond de volgende zin meer zeggen:
''Een investeerder in Nederland brengt 1 miljoen euro in en gaat achterover leunen. In de VS wordt 10 miljoen dollar geïnvesteerd, waarna een jaar later nog eens 20 miljoen dollar wordt ingelegd en dan weer 40. Daar zitten ze er boven op."
Klinkt als #mopper#
 
Je hebt gelijk, Hans. Hooguit een paar uit overtuiging handelende (vanwege milieuvriendelijk) PHEV-rijders, want voor de kosten kun je net zo goed op fossiele brandstof gaan rijden of de auto daarmee bij het gewone tankstation volgooien.
 
T/m 2018 zal er voor FastNed denk ik weinig veranderen. Misschien dat er eind 2017 wat nieuwe leafs worden verkocht maar de bolt wordt volgens mij in eerste instantie in kleine hoeveelheden geproduceerd en auto's met een range van +/- 150km lopen niet zo hard. De model 3 zie ik in 2018 niet of nauwelijks geleverd worden in Nederland, als Musk zegt dat ie eind 2017 geproduceerd gaat worden betekent dat volgens mij op z'n vroegst halverwege 2018 de eerste auto's in de US. De model S en model x zullen met de nieuwe bijtellingsregeling die er aan zit te komen ook niet storm gaan lopen. Vanaf 2019 wordt het denk ik pas langzaam interessant.

Ik vond de volgende zin meer zeggen:
''Een investeerder in Nederland brengt 1 miljoen euro in en gaat achterover leunen. In de VS wordt 10 miljoen dollar geïnvesteerd, waarna een jaar later nog eens 20 miljoen dollar wordt ingelegd en dan weer 40. Daar zitten ze er boven op."
Klinkt als #mopper#

FastNed verbrand nu meer als 2 miljoen per jaar, de verkoop van certificaten viel tegen dus ze zullen andere geldschieters moeten vinden, aan het gemopper te zien lijkt dat wat lastig te gaan maar ik neem aan dat dat uiteindelijk wel zal lukken. Ik ben wel benieuwd wanneer ze uiteindelijk kostendekkend zullen worden. Ik zie dat niet voor 2025 gebeuren als het überhaupt ooit gebeurd.
 
Vanmorgen even mijn TNM factuur ontleed en dat was effe schrikken. 51 kWh zou excl. BTW €34.88 kosten oftewel €0.68 per kWh.

Geen enkele van de 5 posten klopte.

Eerst een publieklaadpunt dat met het verkeerde tarief op hun kaart stond: -/- €0.90
Toen het verkeerde tarief afgerekend van één van hun snelladers (€1.02/kWh ipv €0,25) -/- -€6.84
Twee keer het verkeerde (?) tarief van Mr Green doorberekend (Incl. BTW ex. BTW doorberekend). De prijs op hun website is overigen €0,00. Foutje bedankt, dus dat gaan ze kompleet restitueren.
Volgens de kaart van TNM kost laden in Burgh Haamstede ook niets!

Dus als alles volgens de regeltjes wordt afgehandeld, dan betaal ik geen €34,88 maar €4,79. Ik hoop dat TNM hun zaakjes snel op orde krijgen.

Maar dan on topic. Fastned moge niet goedkoop zijn, maar Mr. Green kan er ook wat van. Als ik het goed begrijp rekent Mr. Green €0.50 per minuut en een starttarief van €2.95. (incl. BTW). De laatste keer had mijn Renault Zoe 29:45 nodig om 16.825 kWh te laden. €2.95 + 29.75*€0,50= €17.83 oftewel €1.06 per kWh op deze wijze snap ik dat ze Travelcard houders gratis kunnen laten laden!!!

Nu kunnen jullie met de Model S waarschijnlijk sneller laden wat de kWh prijs wat drukt, maar een Fastned abonnement is snel terug verdient met deze tarieven! Bij Fastned was ik €12,= +16.825*0.35 = €17.89 kwijt geweest en kan ik de rest van de maand voor €0.35 per kWh laden.
 
FastNed verbrand nu meer als 2 miljoen per jaar, de verkoop van certificaten viel tegen dus ze zullen andere geldschieters moeten vinden, aan het gemopper te zien lijkt dat wat lastig te gaan maar ik neem aan dat dat uiteindelijk wel zal lukken. Ik ben wel benieuwd wanneer ze uiteindelijk kostendekkend zullen worden. Ik zie dat niet voor 2025 gebeuren als het überhaupt ooit gebeurd.

Juist. En dat zien investeerders ook niet gebeuren. Die zijn niet gek. Dus als Lubbers klaagt dat hij in NL geen geld kan ophalen dan ligt dat niet aan het investeringsklimaat in NL (waar best een hoop over te zeggen is) maar aan de kwaliteit van de (analyse van)potentiele investeerders.
 
Juist. En dat zien investeerders ook niet gebeuren. Die zijn niet gek. Dus als Lubbers klaagt dat hij in NL geen geld kan ophalen dan ligt dat niet aan het investeringsklimaat in NL (waar best een hoop over te zeggen is) maar aan de kwaliteit van de (analyse van)potentiele investeerders.

Reed er vanmiddag weer één voorbij, zie ze altijd liggen en zie dan dat ik FN niet nodig heb, er stond trouwens niemand te laden.

Zelf geloof ik er niet in en mocht het wagenpark van EV's zo sterk groeien dan stapt de concurrentie in.

Ik denk ook dat bij de voorspelde groei er echt meer laadpalen zullen zijn op bestemming en bij eetgelegenheden.

De meeste laadpalen geven 11 of 22kw en bij de klant ben je toch meestal wel een twee uurtjes binnen, voor een MS 100 of 200 Kms.
 
Reed er vanmiddag weer één voorbij, zie ze altijd liggen en zie dan dat ik FN niet nodig heb, er stond trouwens niemand te laden.

Zelf geloof ik er niet in en mocht het wagenpark van EV's zo sterk groeien dan stapt de concurrentie in.

Ik denk ook dat bij de voorspelde groei er echt meer laadpalen zullen zijn op bestemming en bij eetgelegenheden.

De meeste laadpalen geven 11 of 22kw en bij de klant ben je toch meestal wel een twee uurtjes binnen, voor een MS 100 of 200 Kms.
+1 Ik rijd vaak langs FN-plekken en afgelopen weken heb ik er extra op gelet, er staat eigenlijk NOOIT een auto te laden...
 
+1 Ik rijd vaak langs FN-plekken en afgelopen weken heb ik er extra op gelet, er staat eigenlijk NOOIT een auto te laden...

Had je gisteren langs de A27 moeten rijden, daar heb ik 30 minuten gestaan :)

Voordat de vraag komt, de SuperCharger in Oosterhout ligt 'achter' Breda voor mij. Daar naartoe omrijden kost mij zeker 15 minuten. Dan is Fastned gewoon sneller. Daar zit ook een BK bij dus daar wat gegeten.

Ik ben er vorige week een keer gestopt en geladen (A27, De Kroon). Een paar kW maar, gewoon om het een keer gedaan te hebben. De prijs houdt me echter tegen om het vaak te gebruiken. Het is gewoon te duur.
Ik heb een standaard abbo van 10 euro en laad vervolgens tegen EUR 0,25 per kWh. Geen probleem.

Gisteren voor EUR 8,00 geladen en daar heb ik 120km op gereden. 5 cent per kilometer.
 
Ik laad er toch ook met enige regelmaat. Tesla RS weliswaar, dus maar 1 fase, maar wel op 60A. Ideaal voor net ff wat extra range onderweg. Voor roadtrips ook ideaal. Even volgooien aan de grens en hop het buitenland in.

FN voorziet imo in een functie die lijkt op die van de SC's maar dan voor 'iedere' EV. Zo lang er niet meer EV's komen (geen plugin hybrids oid) dan zal het er niet snel druk zijn, verwacht ik. En gelukkig, want wachten bij FN tot iemand klaar is, hmmm dat zou ook niet zo tof zijn.
 
Kan laden met 20kW DC. Best apart, dat is dus 2C! Dan zou je een 85kWh accu met 160kW kunnen laden.
Met de Zoe kan je ook aan 2C laden: batterij van 22 kWh en snelladen aan 43 kW AC tot ongeveer 80% SOC.
De grootte van de batterij heeft ongetwijfeld ook een invloed op het aantal af te leggen km vooraleer een batterij aan vervanging toe is.
Nemen we een MS met een batterij van 85 kWh met een gemiddeld verbruik van 220Wh/km en een Zoe met een batterij van 22 kWh die 190Wh/km verbruikt. Dan komen 200.000 MS-kilometers op het vlak van batterijslijtage of batterijcycli, ruw en enkel proportioneel gerekend, overeen met 60.000 Zoe-kilometers.